La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Jouw en mijn XM zijn niet verplicht om een 3e remlicht te hebben :wink: , maar als zoiets wel is geplaatst moet die het ook doen en voldoen aan de regels. Althans dit is mij tot zover bekend, ben ook niet thuis in de APK regels :roll: .

Een Cartier relais kun je volgens mij alleen bij de Citroën en Peugeot dealer kopen. Ik denk dat Hella relais ook van goede kwaliteit zijn.

wimb
afbeelding van wimb

Of Bosch. Of Omron. Of .... Op zich bestaan er geen slechte relais.
Maar de dealer, die Cartier of Bitron levert, rekent wel de hoofdprijs. ;-)
Ik meen me zelfs te herinneren dat Omron OEM is.

gomp
afbeelding van gomp

Ziet er netjes uit Mike.

Ik heb even gegoogeld naar eventuele regels mbt tot apk en rdw etc en kwam het volgende tegen.

Een derde remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001, aangebracht zodanig dat:

1º. het zich bevindt op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf het middenlangsvlak, en

2º. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten

Voertuigen voor die datum hebben de verplichting tot het voeren van een 3e remlicht niet, maar ALS het aanwezig is moeten ze wel aan die regels voldoen.

Overigens, eventueel afplakken of stroomloos maken van een 3e remlicht dat niet aan die regels zou voldoen is ook niet toegestaan.
Op een ander forum kwam ik dat tegen. Daar zat een aftermarket remlicht op dat meerdere kleurtjes had. Dat mag niet, want het moet enkel en alleen roodlicht uitstralen... Die persoon had het vervolgens afgeplakt en werd toen weer afgekeurd omdat dat dus ook niet mag....

Kortom, ik kan niets verzinnen waarom dat licht van jou zou worden afgekeurd.

Enige waar ik over twijfel.... Mag het niet breder zijn dan 30 cm ? immers ten hoogste 15 cm uit het midden. of is dat anders uit te leggen ?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Ik vindt het een beetje KIT follow me............ :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

@gomp, het middenlangsvlak zal we de horizontale vlak zijn.

Bij moderne auto`s zie ik ook van die brede (meer dan 30cm lange) 3e remlichten.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Dan ga ik maar even langs de Brezan...want die naaineuzen bij Citroën. Ik porbeer nu al 3 weken een oliepeilstok te krijgen! :evil: "Ja ligt nog bij de andere dealer"... zou u die niet zelluf halen?? Nee *sshole, waarom staan er 3 telefoonnummers van mij op dat briefje van je?? :evil:
Dealers zijn hard bezig hun eigen graf te graven...

So dan, lucht op....Wessie, Kit had dat ding aan de voorkant zitten en het ging op en neer. Je bent wel een beetje een conservatief tiepke hè hè?? :wink:

Gomp bedankt voor de APK regels.. Ik laat hem bij Sanders keuren, is er niets aan de hand. Als je er een meter of 2 achterstaat zie je het niet eens :wink:

gomp
afbeelding van gomp

Ik ben niet zo goed in ambtenaren taal maar dat vermoeden heb ik dus ook.

De twijfel was even dat ze zo bedoelen dat je zo'n remlicht niet ergens in de rechterbovenhoek hangt ofzo. Je zou het namelijk ook zo kunne uitleggen dat het uiterste punt niet meer dan 15 cm uit het midden mag zitten op een horizontale lijn.
ALS dat het geval is zit je volgens mij dus wel op een max van 30 cm lengte voor dat ding.

gomp
afbeelding van gomp

neen, Mike, het ging van links naar recht.... 8)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ennieweej: Ik wilde niet zo'n smal dingetje op aar bips...beetje meer dit idee.. (Onderstaande foto is niet geschikt voor jeugidge kijkers of kijkers met een gevoelig hart :sensuur:

IMAGE(http://i263.photobucket.com/albums/ii131/awforumpics/cl9.jpg)

gomp
afbeelding van gomp

oh, zoiets...

maar dat kan volgens mij wel hoor. Meen dat er iemand ook mee bezig is geweest. Je zult ws wel zelf een LEDstrip moeten maken want de standaard dingen zijn te groot.
Voor een eigen fabrikaat strip is meen ik wel voldoende ruimte aanwezig.

Helaas kun je geen kompressor meer plaatsen op je v6, dara is geen ruimte voor...

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Jammer van de peilstok :( , de Cartier relais moeten ze op voorraad hebben liggen bij de Citroën dealer als het goed is :roll:. Maar na zo`n ervaring ga je liever ergens anders shoppen.

Als je straks het nieuwe relais hebt, zorg er voor dat de klemmetjes goed strak over de pootjes gaan anders hou je hetzelfde veerprobleem. Nieuwe, betere klemmetjes kopen zal ook wel nuttig zijn :wink:.

Ben straks benieuwd naar je 3e remlicht in real life 8), zo`n brede 3e remlicht op een vroege XM :P.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

bij renard hebben ze vast ook wel een relais voor je :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Wat een K*T dealer! Driessen EIndhoven: Nee, mijnheer die is nog niet binnen. Ik: Ligt ie dan nog steeds bij Dereumaux? Effe vragen....
Pompiedom... na enkele minuten: Ja daar is ie nog steeds. Laat maar zitten dan ga m zelf wel halen. Bij Dereumaux lag ie keurig klaar op de balie. JA mijnheer hij ligt hier al 2 weken te wachten.... :evil:

Brezan had geen relais meer :roll: Wel blij dat ik op Wim's advies destijds een 15A zekering er tussen had gezet, want natuurlijk tikte de min en plus elkaar aan. Moest het relaistje nl meenemen zodat ik de goed meekreeg. Bij Citroën was ik zooooo klaar dat ik het niet eens meer gevraagd heb Nu wel een gescored bij een electronica zaak. MErk onbekend maar voelt een stukje zwaarder. Op weg daarheen was ze spijkerhard, stond op noodprogramma. Op de stoep meteen nieuwe relais en zekering geplaatst. En...zweven weer!! Tot dat ik na een bocht ineens merk dat het conjo is. Volgens mij zit het nu in de stekker van de VC. Die is gebarsten en ziet ook niet meer solide uit. Straks fotootje. Heb dus nog helemaal niets kunnen doen en het is alweer half 4 grrrrr :evil:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

De ene keer haat je je dame om het volgende moment weer vreselijk verlieft te zijn op haar, killing is het. 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Wat een toestand :roll:.

Het gaat toch goed komen Mike :wink:.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Mike,

Voor zover ik weet is zo'n breed remlicht geen probleem, maar er zit wel een maar aan...
Volgens mij moet het 1 doorlopend remlicht zijn zonder onderbrekingen... EN die heb jij nu wel..
Ik zou toch is proberen een reflectorbalk aan te passen. OP zich hoeft dat niet eens zoveel werk te zijn! Heb het al eens eerder gezien...

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mike, ik heb nog een reserve (grijze) reflectorbalk voor je om mee te oefenen :wink:.

gomp
afbeelding van gomp

klopt wat Marco zegt, over de lengte zou je nog een discussie kunnen voeren, over het gehele niet. Er mag geen onderbreking in zitten...

Ik ga op vakantie een neem mee...
een doos relais
een doos zekeringen...
:?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ja ja... hij is in 2 delen maar het middelste voetje van de spoielr en de as van de ruitenwiser zitten daar precies voor. We zien wel waar het schip strand. Hebben nu voor 2 x 12,95 een remlicht :wink:

Nu! Foto's... Ik heb nieuwe klemmetjes gesoldeerd. De klemmetjes zelf dus niet gesoldeerd op het relais. Mag niet van Maarten en Wim! Dan de VC stekker. Hier beneden zie je hoe slecht de staat van het huis van die stekker is. Het is kunstof wat gewoon op is na 20 jaar hitte. Ik heb het toch maar gelijmd en onder spanning laat ik het nu drogen. Ik weet even geen andere oplossing. Een nieuwere stekker is ook niet eenvoudig. Heb nog niet proef gereden.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NAXWXD8K.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TYVPRW7A.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6HZ6ZEEE.jpg)

Dan op naar de stappenmotor, volgens mij is dat dit ding: enne, correct me if I'm wrong!

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-L6P3XVAX.jpg)

Ik heb de airco-leidingen even omhoog gehangen. Er zit een steker op. Deze heb ik los gemaakt en aan de binnenkant zit een blauwe mantel, scheef trouwens. Kan ik, als ik de slangeklem los haal van de slang die naar het luchtfilterhuis gaat de stappenmotor zo van zijn nokjes aftrekken of zit deze geschroefd??? Als ze geschroefd zit dan is dat ergen van onderen en dan houdt het verhal denk ik op want daar kom je practisch niet bij.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QXRDIYLX.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QWD4RG4J.jpg)

tot slot mijn nieuwe peilstok, worden dus zeldzaam!

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OOQB3IKG.jpg)

Graag enige suggesties omtrent de stappenmotor...dan kan ik strakkies misschien verder :wink:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Dat is idd je stappen motor, hij zit op zijn plaats gehouden in een rubberen band, haal die weg door hem opzij te schuiven. :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Ja, da's 'm. Die stappenmotor bedoel ik. ;-) Bij de TCT zit 'ie een stuk bereikbaarder (lees: beunvriendelijker). Die rubberen kraag zit op 2 pennen geschoven en houdt daarmee die motor op z'n plaats.
Bij mij zitten de slangen geklemd met zo'n klem die je met een tang opendrukt. Is vrij simpel. Waarschijnlijk zit het bij jou (en dus bij Jaap) ook zo.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De (originele fabrieks) slangeklemmen kun je met een kniptang voorzichtig de 2 delen van elkaar losmaken.

De 2 delen haken met lipjes aan elkaar, het ene lipje moet je over de ander zien te wippen. Of als je geen geduld meer heb :lol:, kun je de bovenste een stukje verbuigen en later weer horizontaal terugbuigen.

Het rubber van de stappenmotor zit idd over 2 metalen pennen geschoven, met stappenmotor en al kun je het rubber voorzichtig eruit schuiven en dan is de onder korte slang ook beter bereikbaar.

Bij de losse stappenmotor flink met remmenreiniger erin spuiten en het zwarte goud :mrgreen: komt eruit.

De blauwe mantel van de stekker kun je eruit halen en die recht weer in de stekker doen.

Om terug te komen op de vc stekker, bij mij brokkelt die ook al wat af. Ben benieuwd of deze relais eindelijk voor lekker zweefcomfort zorgt :wink:.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

tsja het stekkerhuis (?) bij moi is ook niet helemaal fris meer na 18 jaar, wat denk ik belangrijker is, is dat de verbindingen goed zijn! :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

precies, zolang er niks in de stekker komt en de computerbak eroverheen zit moet dat goed gaan :wink:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Nou, we hebben de stappenmotor los..... 8) Ikke zellf hedaan!

Hier zie je de stappenmotor zitten en heb ik de bovenste slang los gehaald die naar het luchtfilterhuis gaat:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KGEXCDWD.jpg)

Vervolgens de rubberen band los halen. Links kun je hem van het palletje naar voren toe afhalen, goed insprayen voor soepelheid. Dan draai je hem naar rechtsboven weg:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HZZIWEAR.jpg)

Vervolgens zinkt de moed in de schoenen want daaronder zit een niet originele klem met een platte schroef er op. Die kun je niet losdraaien ivm een beugel waar bedrading over loopt, die er precies achter zit. Gelukkig blijkt bij nadere inspectie dat dit ook een sleuteltje 7 boutje is en die slag kun je wel maken:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CG3KNYGB.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CHJ36DAM.jpg)

Tadaaahhh...de stappenmotor van een 12V V6 is los!! In het gele cirkeltje staat een pijl die aangeet wat uit en inlaat is:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-76WW7ZUI.jpg)

Nu schoonmaken met flink veel remmenreiniger. Helaas komt het zwarte goud er niet echt uit JP. Tandeborstel, kwastjes en doekjes gebruikt.
Ze is wel frisser geworden. Onderstaande foto's van wat je nu precies daarbinnen..:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VVWEOXW3.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RQA8LDSE.jpg)

Je ziet wel vuil zitten, maar veel schoner krijg ik het niet. Twijfelde of ik nog een ultra soon badje zou geven maar ze moet weer dicht, alles ligt open en het wordt donker.

Net even telefonisch contact met mijn Live-line gehad. Toch even ultrasoon badderen, maar dan alleen het in- en uitlaat deel.

Strak proefrijden hopelijk!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Heel goed Mike 8).

Na het ultrasoon badje de luchtschuif nog even smeren met WD40 oid :wink:.

De pijltjes op de stappenmotor geeft de luchtstroom aan, het pijltje moet omlaag gericht gemonteerd worden. Het zat goed gemonteerd voordat je die loshaalde, kan ik net zien op die ene foto :wink:.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De plek van de BPD sensor op de bak.

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/P8030023-1.jpg)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ik denk dat ik andere kwaliteiten heb :evil:

Proefrit: Vering K*T.
Even wat snelweg genomen, plm 110km/u en bij warme motor = 85 / 90c even gestop en in zijn N gezet. Ze loopt dus keihaird 1750 tpm stationair :evil:

Zou de stappenmotor ineens TE schoon zijn....kan niet. Goed terug gemonteerd, pijltje naar beneden. Ik volg het effe niet meer.

Voor wat betreft de vering. Even het oude relais terug gezet, miscchien dat ik op de stoep zonder leesbril toch weer een foutje gemaakt heb met aansluiten en de oude had ik extra genummerd. Weer even rijden. Toerental blijft te hoog en het bokken is dus nog veel erg. Motor loopt als een speer verder. En de vering deed het nu wel weer goed.

Ik heb nog 4 weken voor mijn vakantie...denk dat ik maar eens rond ga neuzen voor een Volvloo 960 etate :evil: :evil: :evil:

wimb
afbeelding van wimb

Stekertje van de stappenmotor goed vastgeklikt? Je zou bij stationair toerental een duidelijk verschil moeten merken met en zonder dat stappengeval.
Nog een andere vraag: Draait die binnenste cilinder soepel? Als je de stappenmotor los hebt, moet die zonder kracht heen en weer te draaien zijn.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Als je de stappen motor in je handen hebt moet je hem kunnen horen klikken, als of er iets los zit binnen in, heb je dat gehoord?

En na het schoon maken even na smeren met wat kruip olie.

De stappen motor kan ook gewoon stuk zijn.

Er staat een nummer op de stikker van de stappen motor, kun je nog zien welke dat was?

De 2.0i heeft het zelfde model stappen motor, alleen heeft die weer een ander nummer, is er bij jou nog een slopert in de buurt? Trek hem daar eens uit en wissel hem uit.

Ik ga even zoeken in mijn schuurtje, ik dacht nog een V6 stappen motor te hebben.

Pagina's