La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Nou weer een XM sleuteldag achter de rug, en ik kan u melden, morgen komt er weer een :evil:

Op de planning stond het vernieuwen van schijven en blokken. Eerst JP's voituur, en dan die van mij. Ondertussen even naar mijn HD pomp riem gekeken, want die begint te rafelen. Blijkbaar zit de pomp niet precies in lijn met de onderste poelie. Terwijl ik de aanvoer slang optil breekt deze spontaan ...gdsklolresonofab*ch :evil: :evil:

Rondje sloperij bellen geen soelaas, van Gompel net op vakantie. Maar JP heeft er een, alleen wel in Dordrecht. We besluiten het schijven en blokken verhaal wel af te maken en ook een nieuwe ontluchtingsbout te monteren. De schijven zitten met kruiskop schroeven op hun plaats. Deze schijven krijgen we bijna niet los maar na 3 kwartier lukt het met behulp van freeze -49c, geduld, en de juiste opzetkruiskop en een baco. Maar door geen druk opbouw kunnen we natuurlijk niet ontluchten. De hydrocinage gaat dus ook niet door. Wat nu..

Gelukkig wil JP morgen ook komen en kunnen we hopelijk afmaken wat we geplanned hadden en kunnen we zweven...

Helaas blijkt vanavond per sms ook JP's reserve slang aan zijn pomp gescheurd :roll: Toch gaan we morgen kijken of we de dame weer op druk kunnen krijgen. Gelukkig blijkt de slang nieuw nog leverbaar.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OA6LNJIU.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JMFWB7A6.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NQZPIQQH.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MSZMJC4W.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DDKJS7JT.jpg)

Oh ja! Weet iemand zo uit zijn hoofd welk relais de dimlichten regelt??
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KA7KIRUR.jpg)

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Kijk je wel uit dat die nieuwe slang niet te duur is bij de dealer?

Want bij Chyparse koop je voor een tientje 1 meter LHM slang in de juiste diameter en dan ben je er ook. :wink:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Chyparse is niet handig voor Mike, Mike je DS onderhouds garage geen optie voor een stukje DS slang?

wimb
afbeelding van wimb

Mike, als het net als bij T2 is heb je de relais van je fans gefotografeerd. ;-) De lamprelais zitten rechts. Dimlicht is dacht ik de middelste van de drie.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Volgens mij is dat bij T1 net andersom en zijn het er echt 4. Rechts heb ik geen relais :roll:

Nog even over de slang...want me eigenlijk nog het meeste dwarszit is dat een schijnbaar perfecte slang zo kan knappen. Lignce had het wel over slangen controleren maar hier zag je niets aan.... Dus je rij je met een soort van tijdbom rond. Maar goed..

Vandaag maar eens kijken of we druk opgebouwd krijgen. EEn nieuwe slng kost 83,- euro bij de dealer. Zomaar een slang is misschien wel een noodoplossing maar er zit een beschermend deel over tegen hitte van de motor, dus lijkt me het wel verstandig om uiteindelijk een originele te monteren.
Keep you informed! :wink:

Lignage
afbeelding van Lignage

Hoi!
Ja, dat is precies wat ik bedoelde, je ziet er niets aan van buitenaf, dus je moet er even in knijpen en er aan rommelen. Beter dat ie thuis scheurt dan op vakantie zal ik maar zeggen.
Probeer eerst eens een stuk tuinslang als noodoplossing, dat houdt echt wel een tijdje, ik zag dat op een Frans forum. En daarna zou ik een stuk slang halen bij die chyparse en niet bij de dealer, dat scheelt zeker de helft.

wimb
afbeelding van wimb

Het is wat ik vaker zeg: dat rubber is in de regel net zo oud als de auto. En vergaat nu eenmaal. Dat vind ik ook een beetje het bezwaar met halen bij de dealer: grote kans dat het NOS is, dus ook oud. :roll:

Over dat beschermende plastic zou ik me niet al te druk maken. Of het is zo'n harde mantel, of het is dat gevlochten kous. Als je je slang bij Chyparse of een ander koopt en je koopt bij de betere elektronicawinkel die kous, heb je ook je bescherming. ;-) Dat kunststof kan wel 100+ graden hebben.

Lignage
afbeelding van Lignage

Jullie zijn altijd zo vol lof over die jasmijnthee, misschien moet je zo'n slang daar gewoon eens een nachtje in laten weken, wie weet doen de duistere krachten ook daar hun werking...

stooftaker
afbeelding van stooftaker

denk dat Renard ook wel een stukje slang heeft :wink:

succes met klsuusen vandaag!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Morgen even naar de gemeente om een vergunning aan te vragen voor een standbeeld van JP :wink:

Binnen een half uur hadden we madame vanochtend op druk. Chyparse is wel leuk maar ik ga niet zo rot eind rijden om 3 tientjes te besparen. Dat werkt voor mij niet. Dit zijn nou echt van die club dingen die we op rol zouden moeten hebben liggen. JP had gelukkig een lange luchtslang met allerlei bochtjes erin die we mooi passend konden maken. Gelukkig heeft de pomp geen schade opgelopen, maar ik ga er toch een op reserve leggen. Daarna de remmen afgemaakt en begonnen aan de hydrocinage.
Na het verwijderen van het voorraad vat eerst een nieuw oog aan de massakabel op het blok gemaakt. Komende week verwacht ik mijn vergulden accuklemmen en dan is ze weer helemaal up to date.

Remmen ontlucht, wielen er onder en preofrijden maar. Er komt een tik tik tik naar boven, alsof er voor iets aanloopt :roll: Bovendien remt ze niet geweldig. Naar een paar keer heen en weer voor het huis weer terug. LV komt een behoorlijke rook uit de wielkast. Ahhhh en dan zie ik het, de handrem stond er nog op :evil: :evil: Eikel die ik ben. Ik zag wel dt het lampje brande maar dacht dat het te maken had met het te lage hydrauliek niveau.

Vlug weer gaan rijden en zo min mogelijk remmen. Afkoelen die hap. Terug naar huis en die voorwielen er af. Door de grotere remklauwen tikken de balanceer loodjes er tegen. Het is fractioneel maar de loodjes moeten eigenlijk iets verplaats worden. Weer rijden en ze remt nu geweldig!

Laatste punt was het solderen (JA! SOLDEREN JA!) van het relais voor de aansturing van de kleppen. Ze veert soms perfect, en soms knudde.
Dat was een minitieus werkje, zeker met een bout van 2.5 watt :lol: maar uiteindelijk toch een mooi resultaat. Weer proefrijden en....

100%!! wat een genot!! Ze piept ook niet meer tijdens hoogte wisseling en ze is enorm snel bij de les, komt meteen omhoog en past rijhoogte snel aan. Heerlijk hoe ze veert als je na een bocht weer uit accelereert.

Ik ben helemaal blij.

Morgen maar eens naar de betere bandenboer en de loodjes laten verleggen.

En nu opruimen wat er is weer een dag voorbij! JP thanx mate!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

:dans:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

hehe! eindelijk!
en ja die loodjes die passen maar net bij de 24 klapper, dus als je wielen van een 12 klapper gebruikt op de 24 klapper schijven past dat niet lekker omdat er geen rekening mee gehouden is. Of je 18-ers er weer onder schroeven, dan heb je zeker te weten geen last van je lood :lol:

wimb
afbeelding van wimb

Mark zegt:

:dans:

+1

maartenh
afbeelding van maartenh

Hadden jullie geen slagschroevendraaier voor die vervelende kruiskopjes?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

wimb zegt:

Mark zegt:

:dans:

+2

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Goed werk jongens! En een slagschroevendraaier hoort idd tot de basisuitrusting. Dingen kosten geen ruk, maar kunnen lifesavers zijn.
En aanvoerslang voor de HD pomp mag idd tuinslang zijn, het is toch maar onderdruk. Bij een doorzichtige slang kan je meteen controleren of je pomp luchtbubbels aanzuigt. Wel handig.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Ze hadden gewoon geen geduld. ;-) De draad is droog, dus waarschijnlijk geen kruipolie.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De slagschroevedraaier hadden we bij de hand :wink:, maar met alleen een torx 30 en eigenlijk hadden we ook een kruiskop erbij moeten hebben :roll:.
Je zult net zien dat Mike weer kruiskopschroeven heeft en ik weer torxschroefjes. Mike gebruikte wel een vriesgoedje in een spuitbus om de schroefjes te laten krimpen en dat zal wel gewerkt hebben :D.

De voorremmen van Mike zijn nu wel goed ingeremd met de handrem erop :lol:. Het wegrijden was al wat vreemd met bijgeluiden, pas thuis kwam Mike er achter dat de handrem er nog op zat :wink:. Gelukkig zijn de nieuwe remblokken niet verbrand.

Gelukkig werkte de professorische rubberen luchtslang op de HD-pomp als noodoplossing. Alsmede de gesoldeerde relaispootjes, eindelijk geen gezeur meer met slecht contact :wink:.
Met de proefrit vóór het solderen merkte ik dat de vering keihard werd en bleef :evil: na soepel geveerd te hebben.

wimb
afbeelding van wimb

Dus in mijn eigen woorden: Mike is weer in de zwevende hemel, koopt dus niet die Volvla 740 estate en Jeroen krijgt daardoor geen vierkante uitlaat. Toch? :lol:
Toch mooi dat jullie het voor elkaar hebben gekregen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Nee Vovla weer van de baan, althans voor mij dan...vrouw lief gaat morgen toch kijken naar een andere Volvla. BMWtje is te klein...

Nog even nagedacht over een nieuwe LHM aanvoerslang. Dat NOS verhaal zit nog in mijn achterhoofd, want idd heb ik niets aan een slang die welliswaar nooit gebruikt is maar al van 1992 stof leg te happen. Staat er op zo'n (hutchkinson?) slang niet een datum, net als op gas slangen???

Overigens Wim had gelijk, het relais van mijn koplampen zat wel rechts bij de VC. De oude was gruwelijk warm. Bouwdatum mei 1990 staat er op. Heb er een nieuwere opgezet en het werkt weer allemaal, we have light, allready!

Vanavond nog even mijn remlichten vast gemonteerd. Vast? Ja want ze zaten geplakt op de achterruit. Dat was dus geen porum. Nu zitten ze geschroefd op het stukje bekleding wnt aan de onderzijde van de ruit aan de klep zit. Much more profi!

Ik geloof dat ze nog nooit zo goed gereden heeft. Alles komt bij elkaar nu, alle aanpassingen en verbeteringen maken er een verdomd goede 20 jaar oude XM van. Nu nog een K&N filter plaatsen en dan i het wel af zo'n beetje 8)

Wat picture's voor den liefhebbers...

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MGHSANOZ.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QECTONM4.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CUEKYZCC.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VF4H4TJS.jpg)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Toch nog puf gehad om het derde remlicht andersom te monteren :wink:. Het zal nu beter staan dan geplakt tegen de achterruit.

Fijn om te lezen dat de XM zweeft 8).

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ja we waren deze 2 dagen zo ver gekomen dat ik dit ook maar goed heb afgewerkt. Blijft zo in je hoofd zeuren anders...

wimb
afbeelding van wimb

In een woord geweldig. Heel goed om te lezen dat 2 dagen beunen/zweten/beulen goed resultaat oplevert. 8)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Idem. 8)

Toch moet ik wel even melden dat de aanzuigslang behoorlijk getordeerd zit, gaat dit geen problemen op leveren op den duur??

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Op den duur zal dat gaan scheuren en lekken, het is een noodoplossing. Mike heeft al originele aanzuigslang besteld, het gaat helemaal goed komen met de zwevende La Noir Verni :wink:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Yep, en die is morgen binnen en morgenavond zit ie er op. Maar die zelf gemaakte slang gooi ik wel in de kofferbak. Kan nooit weg zijn met wat extra klemmetjes.

En ze maakt nu ook niet meer het geluid van een stoomlocomtief...de voorbanden zijn opnieuw gebalanceerd :wink: en de loodjes lopen niet tegen de remklauwgaffel aan.

Helaas veerde ze vanochtend weer minder....wat is dat toch??? Gisteren was het helemaal goed. Dadelijk maar weer eens alles na lopen. :roll:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De XM trilt nu niet meer op de snelweg :wink:?

Lijkt het misschien dat het minder goed veert, ben benieuwd wat je gaat vinden.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ze trilt als een idioot bij 160.. lijkt wel noodloop. Dadelijk maar weer eens resetten. Voor de rest heb je mail!!

Weet je wat het wel deed in ene keer sinds maanden?? De boordcomputer! IS toch niet te filmen! Vanaf 150 km/u begint die doodleuk aan te geven. Laat je de snelheid zakken naar 90 verdwijnt het verbruik weer..

ARRRGGGGHHHHH !!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vervang die Fenix3 injectiecomputer en de HA1 veercomputer (H1 t/m H3)door een andere in elk geval een betere :roll:.

gomp
afbeelding van gomp

hebben jullie de comp's geswapt??

Pagina's