La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Yep! :wink:

Nieuwe retourslang en bout incl montage 5 tientjes in de btw. Prima toch?

De 18 inchers heb ik een tijd geleden laten balanceren. Van Gompel krijgt die afmeting niet op zijn apparaat, zegt ie... hoe dat zit weet ik ook niet, maar ik laat ze binnenkort OP de auto balanceren. Van G had het er nl over dat ook de wiellagers ed een afwijking kunnen veroorzaken en dat daarom balanceren met de wielen op de auto dus soelaas kan bieden.

Ik heb me iig voorgenomen dat het eruit gaat, hoe dan ook. 8)

Overigens is het blok mooi droog vanonder. Het lijkt er op dat de keerringen toch niet meer lekken. Ik heb voor de vakantie een toevoeging bij de motorolie gedaan.
Verder loopt ze als een speer...is de Shell V power in Luxemburg 100 oct?
Het lijkt wel of ze nog sneller is, maar dan kan ook natuurlijk door de lange rit komen van 1250km practisch non stop....

Citrophile
afbeelding van Citrophile

5 tientjes voor een retourslang en een bout met werk valt erg mee :wink:.

Typisch dat je motorblok nu wel droog blijft 5W40, zal de 0W40 net te dun zijn voor jouw keerringen in de huidige staat?

Shell V-power is officieel alleen in Duitsland 100RON (Road Octane Number), maar dat zou in Luxemburg ook kunnen zijn :wink:.
Klopregelingen van XM`s zitten op max 98RON afgeregeld, dus wat er extra aan klopvastheid in de benzine bijzit wordt niks mee gedaan om de ontsteking nog meer te vervroegen.

Tegenwoordige auto`s met benzinemotoren hebben wel een klopregeling die 100RON volledig kunnen benutten :wink:.

Wat jij misschien merkt is het hogere MON getal (Motor Octane Number) dit is bij lagere toerentallen van belang en ROn bij hogere toerentallen . Als dat MON getal hoger wordt (is lager maar gaat mee met het RON getal mee) is het effect beter merkbaar dan een hoger RON getal. Een klopregeling werkt alleen met het RON getalswaarde.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Verrek, dat MON heb ik in Frankrijk volgens mij op de pomp zien staan. Stond er, ik meen, 87 en 98 op hetzelfde tank-pistool.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dat kan goed kloppen, in Frankrijk heb ik dat ook gezien :wink:.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Hier staat ook nog t een en ander: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

stooftaker
afbeelding van stooftaker

of een ritje gorinchem eraan wagen. Daar kunnen ze van alles met 18 inch of nog groter. En hebben ze exact balance lood waar zelfs de kleinste trillingen mee kunnen worden verholpen in combinatie met het optimaliseren van de banden tov de velgen :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Vanochtend gebeld met de Fa Dassen banden en kon met 10 minuten terecht :shock: dus meteen in La Noir gesprongen en er naar toe.
Balanceren OP de auto dus.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EY3E8HSU.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7848I7AC.jpg)

Altijd wel een fijn gezicht als er specialisten bezig zijn aan je XM! Het was goed mis en ik ben een lúl dat ik dit niet vóór de rit naar France heb laten doen.

RV: 23 gram onbalans
LV: 49 gram onbalans

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3EY3BNUM.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QIM47CFM.jpg)

Toen naar achter. Een grote zucht van de monteur en de baas erbij. Want het wiel moet ondersteund worden op een plek zo dicht mogelijk bij het hart van de velg...en het is een echte Citroën dus konden ze deze steun niet goed plaatsen. Toch hebben ze het geprobeerd maar ze kwamen op onbalansen van 150 gram, en dat waren geen betrouwbare metingen.
Daarom hebben ze de achterwielen eraf gehaald en los gebalanceerd.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-L6DTU4GM.jpg)

Bij het afhalen kwamen ze erachter dat de oude centreerringen (nooit van gehoord) er nog op zaten, echter helemaal in elkaar gedrukt (ik had altijd gedacht dat het een soort kit was) Hierdoor kunnen de 18 inchers nooit perfect gecentreerd en dus gebalanceerd worden. Ze moeten er ook weer af als er een standaard velg gemonteerd wordt blijkbaar.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QT6P3LXM.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LRZQLKPI.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MLY7378X.jpg)

Daarna was het een fluitje van een cent. Zoals gezegd, in aanmerking genomen dat een onbalans van 5 gram al merkbaar begint te worden kun je wel nagaan hoe heftig het dreunen van de auto is geweest tijdens de vakantie. Dit heeft er denk ik voorgezorgd dat zowel de remklauw-bout is los getrild en de LHM leiding gescheurd was. Ook moet dit voor de vering uitgemaakt hebben, denk ik. Als de wielen konstant onder de auto stuiteren lijkt het voor de vering of je op een kaseien weg rijdt terwijl je dus gewoon op glad asfalt bent. De vering zet zich dan konstant "schrap".

Of klopt deze redenatie niet?

Igg, net wezen rijden en het trillen is weg!!! Wat je nu alleen nog voelt is duidelijk een band met maar een hoogte van 40. Ook het kloppen in het stuur bij flink uit acceleren in een lange bocht is nu weg...(leek op een homokineet die versleten is)

Ook ben ik wel blij met het feit dat de banden zelf geen hoogteslag hadden, iets waar ik zelf op een gegeven moment aan dacht. De velgen zijn ook niet krom of iets dergelijks. Alleen ra had een kleine afwijking maar binnen de tolerantie in die zin dat het er met de loodjes uitgehaald kon worden.

Inmiddels van vdL vernomen dat ze nog een setje etoile's hebben liggen. Denk dat ik daar binnenkorrt winterbanden op ga leggen.

Weer een heel verhaal, zo vult mijn topic wel :wink:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Goed uit gelegd Mike en een pluim voor Dassen. 8)

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Knap werk van Fa Dassen, Mike. Weer een probleem opgelost. Ik bewonder je doorzettingsvermogen en het geduld met je Dame :lol: (Goh, had ik ook maar die eigenschap :oops: )

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mooie uitleg en dito foto`s 8).

Je redenatie over trillende wielen die effect hebben op de rest van de auto en de vering klopt :wink:.

Als de hoogtslagsensor een verticale slag/trilling meet dan zal die bij bepaalde drempelwaarden-overschrijdingen naar stug overschakelen :wink:.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Zou daar mee ook Mike zijn veer probleem zijn opgelost?

wimb
afbeelding van wimb

Heel interessant verslag Mike. Weer wat geleerd.
En het zou dus nu zomaar kunnen zijn dat je VC-problemen ook over zijn. Toch?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

................................ :????

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

ik kan het in deze alleen maar met mark eens zijn....

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Relaxed zeg :) trillende auto's vern**ken heel het plezier in het autorijden :)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Klopt als een bus! Vanavond nog even de kids opgehaald van het trainen en de vering is ook weer top. Ik denk dat door het gestuiter de grenswaarden inderdaad steeds onverschreden werden en de vering te hard was. PFfffft. Nu het gebonk er uit. Maar dat wat ik nu hoor zat er altijd al een beetje in en hele volkstammen horen het niet of vinden het spijkers op laag water...juist :wink:

Dit weekend moet ik het ruitenwisservloeistof-reservoir (3x woordwaarde)
los halen. Althans, de sensor die aangeeft dat ze leeg is zit denk ik op die tank. Kan ik dat vanonder uit doen zonder het scherm te verwijderen? Dus de wielkast bescherming weghalen, of moet het scherm eraf? Ik zie tegen dat laatste op omdat die bumperbout volgens mij goed veroest is.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Ja daar zou je via de wiel kast bij moeten kunnen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Fijn dat het nu goed zit :thumbup:.

Wat je nu nog hoor, heb ik ook en dat zal met de draagarm/stabilisatorstangrubbers te maken hebben.

Ik dacht dat je met het verwijderen van de wielkuip al bij die niveau-sensor kunt komen. Ervaringsdeskundigen kunnen aangeven hoe het zit.

wimb
afbeelding van wimb

"Ja", zegt de ervaringsdeskundige. Kunststof steenslagbeschermer loshalen en je kunt van onderaf bij het reservoir. Maar haal eerst dat reservoir leeg, anders krijg je de hele plens over je heen, zegt de ervaringsdeskundige. :oops:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:D :D :lol:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

die vraag had je een weekje eerder moeten stellen toen ik het scherm erad had. Had ik de boel wel ffkes kunnen fotograferen voor je.

Heb nog wel dit plaatje in de aanbieding:

IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/aanzuigbuis1.jpg)
aardigheid is dat je em hier op NIET kunt zien, dus t zit op het meest bij de bestuurder liggende deel van de bak, en idd daar kun je bij via de wielkast :lol:
Valt me trouwens nu wel op hoe mooi schoon dit reservoir is... die van mij is zoals de meeste onderdelen onderhuids helemaal bruin :lol:

Dus mooi wieleke eronderuit dat net zo fijn aan de auto gebalanceerd is... (wellicht even merken welke bout waar in t wiel zat??!~)en de kuip eruit om lekker te douchen met ruitensproeisel.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Met name dat moet ik idd goed doen volgens de bandenboer, anders is het effect weer weg.

stooftaker zegt:

Dus mooi wieleke eronderuit dat net zo fijn aan de auto gebalanceerd is... (wellicht even merken welke bout waar in t wiel zat??!~)en de kuip eruit om lekker te douchen met ruitensproeisel.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Streepje op de velg en op de remtrommel. De bouten hoef je echt niet te merken hóór, overdrijven is ook een vak.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Kleine moeite toch, baat het niet dan schaad het niet me dunkt.
Persoonlijk zou ik t wel doen =]

stooftaker
afbeelding van stooftaker

zou het ook precies gelijk terug zetten.

Wat kostte dat eigenlijk zoal Mike balanceren aan de auto???

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

76,= incl btw, peanuts in vergelijking tot de ergernis dus :cry:

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Ja valt mee, dat vragen ze hier al voor 4 los aangeleverde velgen :evil:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

schappelijke prijs idd :wink:

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Matthijs zegt:

Ja valt mee, dat vragen ze hier al voor 4 los aangeleverde velgen :evil:

Wow, das extreem..
Ik betaal hier in de buurt veeeeel minder. Mijn porsche destijds 4 xm velgen van een sloper met goeie banden aangeleverd en mijn porsche compleet met velgen er nog op en slechte banden.
29 euro verder had men de banden van de xm velgen gehaald, banden van de porsche velgen gehaald, de goede banden op de porsche velgen gelegd, de boel gebalanceerd en weer onder de auto gemonteerd....

@Mike: goed om te horen allemaal! Ik neem aan dat de grote keerring vervang klus die we hadden besproken nu ook niet meer doorgaat?
Het is even vechten geweest, maar uiteindelijk ben je er wel en heb je een heerlijk verende auto 8)
Ben benieuwd wat er nu weer kapot gaat :twisted: :lol: :oops:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

En dat bedrijf bestaat nog wel? Of is het een sociale wp? :lol:

Nou Marco, of het aan de hoge temp in Z Frankrijk lag, ik weet het niet, maar ik ruik nu 's ochtends olie. Best wel heftig. Geen plasjes op de straat, dat niet, maar net of de multiriem ed als ventilator fungeert en de olie lucht rondblaast.

Dus dat is het volgende probleempje... godzijdank, anders zou het ook maar saai zijn. Zondag ga ik de ruitenwisservloeistof bak demonteren en vervangen door een andere. Die lag al even klaar. Lampje blijft maar branden ook als ie tsjokvol zit.

Van plan om op de sleutelmeeting de draagarmlagers en stabalisator-rubbers te vervangen, maar ja, als de keerring nu ook opspeelt moet er wellicht alsnog een motorlift komen... :schater:

Pagina's