La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
wimb
afbeelding van wimb

Wat denk je. Een keiharde kortsluiting tussen 0 Volt en 0 Volt. :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

:rofl:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:?

Nou gelukkig is het morgen weer kerst, probeer ik het nog eens!

DUS: poort/stekker nr 9 van de zwarte stekker? Sure? Sicher? Certain?

wimb
afbeelding van wimb

Ja. Om precies te zijn is het pen 15N9. :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

15 staat gewoon voor de zwarte stekker dus? Hij zit nu dus op 15N15 :lol:

maartenh
afbeelding van maartenh

Gewoon even proberen voordat alles weer op zijn plek zit. :lol:

wimb
afbeelding van wimb

La Noir Verni zegt:

15 staat gewoon voor de zwarte stekker dus? :lol:

Neuh, er is ook een 15b15. :crazy:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ca marche!!!

Zodra de deur open gaat begint het groene led lampje nu te branden. Dus de ansluitng klopt nu. Ingestapt, deur dicht, motor starten en rijden. Lampje bleef mooi aan.

Rustig laten warm lopen en geleidelijk wat steviger gan rijden. Lampje groen. Remmen, rem vast voor stoplicht. Neutraal, gas intrappen en los laten, een aantal keen achter elkaar. Bleef groen.

Naar huis, turbo rotonde goed stevig ingezet en er weer af, LAMPJE UIT. Logisch, denk ik, want was wat steviger stuurwerk. Recht stuk rustig rijden > lampje blijft uit. Op dit punt gaat het niet goed. Ze moet terig springen naar zacht en doet dat dan niet meer.

Stad door, stoplichten, tussen gas, rempedaal indrukken..etc etc..blijft uit.
Geparkeerd. Deur open/dicht. Minuutje gewacht en toen der weer open. Meteen op groen. Plus de vering zat vast in hard; dwz door de deur open te doen springt haar kont omhoog naar soepel blijkbaar. Deur dicht, starten, wegrijden, groen.

Rondweg en snelweg op. Flink snel doortrekken naar 100 120 km/u, lampje gaat uit, gas los lampje aan. Gas er op lampje uit. Los > aan.
Heel lichtjes gas er op...lampje uit en meteen weer aan. Zo moet het werken denk ik, want ze rijdt erg lekker. Lange bocht gas er op, lampje eerst aan, dan even uit, recht stuk doortrekken lampje AAN. Comfort super!

Rustig naar huis met 50 60 km/u en geparkeerd. Motor af, uitstappen en deur dicht (niet op slot). Na 30 sec de klik en lampje is uit..zoals het hoort!

Want kan ik hier nu uithalen? Blijkbaar heeft een VN05 doorsoldering weinig zin, of juist wel? We hadden gehoopt dat ze op hard zou overgaan en het lampje zou blijven branden toch?

Ergens blijft het systeem dus "hangen"in hard. Waardoor weet ik niet. Met afzetten en weer starten kun je m soms resetten (zoals tijdens deze testrit), maar ik heb het ook wel dat ik 's ochtends geen klik hoor en dat ze dus nog in hard staat.

Ergens verdenk ik toch de gaspedaal positie sensor. Dit omdat ze soms even hard gaat terwijl ik het gaspedaal bij wijze van spreken nauwelijks toucheer. Als dat sensortje af en toe blijft hangen en doorseint dat er vol gas wordt gegeven, kan de VC hier uit opmaken dat ze hard moet blijven.
Wat denken jullie van deze gedachte kronkel??

Typisch: Als de vering op hard staat en ik doe de xenon aan krijg ik even melding op mijn matrix "automatic suspension". Als ze zacht is, lampje groen brand doet ze dit niet! JP krijgt die melding overigens ook, maar die heeft geen VC probleem.

Ik vind het ledlampje overigens wel een leuke gadget. Denk dat ik hem hou en mooi inbouw tzt.

maartenh
afbeelding van maartenh

La Noir Verni zegt:

We hadden gehoopt dat ze op hard zou overgaan en het lampje zou blijven branden toch?

Ja. :shock: Scheithokken zijn 't, daar gaat onze theorie. :thumbdown:

Dan is het dus waarschijnlijk 1 van de sensoren. Aangezien een andere computer hetzelfde doet.

maartenh
afbeelding van maartenh

Je zou de gaspositiesensor mechanisch los kunnen halen van het gaspadaal, de stekker moet wel vast.

De vering gaat dan niet meer op stug bij flink gasgeven, maar de sensor gebruik je dan niet omdat deze tegen zijn beginstand aanzit, geeft dan geen vreemde waardes meer(mocht de sensor brak zijn). Als de vering dan probleemloos soepel blijft, zo het die sensor kunnen zijn.

wimb
afbeelding van wimb

Wat een verhaal! Ga je te zijner tijd je memoires schrijven: "De veercomputer en ik"? :lol:
In ieder geval blijkt dat de aansturing van de klep goed is, de LED volgt de aansturing. Die optie kunnen we dus uitsluiten.

De CAFOS is een uitermate geavanceerd apparaat. :lol: Je kunt er ook andere signalen mee zien:
De deuren: pen 7 op de zwarte steker.
De achterklep: pen 5 op de zwarte steker.

Zelf ben ik bijzonder geïnteresseerd in pen 7 van de witte steker. Dat is een verbreekcontact dat de 0V deelt met de HA-klep.

Zelf blijf ik de sportstandschuif verdenken, zeker als ik het schema bekijk. Trek de steker van de schuif 'ns los en kijk wat er dan gebeurt.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ga het morgen beide uitproberen Maarten en Wim! Ik verdenk de gaspositie. Matthijs zou me een nieuwe opsturen als hij ze gevonden kon krijgen, maar even los koppelen vanhet pedaal zelf kan ook al een hoop vertellen. Daarna de schuif los halen.

Overigens had ik niet vermeld: Tijdens de rit heb ik ook de schuif op sport gezet waarbij het ledje bleef branden. Maar volgens mij klopt dat ook. Ook in sportstand is ze niet volledig hard, hoewel ik dat dan weer niet kan rijmen met de simpele aan/uit stand van de elctroklep zelf...

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ik lees jouw verhaal nog eens door Wim, maar wat bedoel je nu precies met "verbreek kontakt"? Wat is de 0 V (nul V) ??

wimb zegt:

Zelf ben ik bijzonder geïnteresseerd in pen 7 van de witte steker. Dat is een verbreekcontact dat de 0V deelt met de HA-klep.

Zelf blijf ik de sportstandschuif verdenken, zeker als ik het schema bekijk. Trek de steker van de schuif 'ns los en kijk wat er dan gebeurt.

Die schuif haal ik later los. Eerst die sensor los en rijden :wink:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Staat de "V" in dit geval niet voor Volt Mike!?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Vette kans Wes :lol: maar dan zegt het me eigenlijk nog niets...

wimb
afbeelding van wimb

@Mike: ik zal kijken of ik het schema hier als afbeelding kan posten. Dan wordt mijn verhaal over verbreekcontact een stuk duidelijker.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Kijk eens Wim :wink:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RLSQWYKT.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QXTQA4LV.jpg)

wimb
afbeelding van wimb

Ah ja. Zoals je ziet staat er naast de klep (433) die vanaf klem 15N9 aangestuurd wordt, een verbreekschakelaar (670). Ik weet niet waarvan die is. :roll:
There shoot me something else into: Klem 15N11 is de voedende kant voor de aansturing van de klep. Daar zou constant 12V op moeten staan bij contact/draaiende motor. Dito voor 15N1.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Kan het niet zo zijn dat die verbreekschakelaar de zaak weer op zacht moet zetten? Dat die er voor zorgt, als de sensoren geen situatie meer meten waarin hard gewenst is deze dus zorgt er voor dat de electroklep een seintje krijgt van: "HO Stop maar, back to normal please" :lol:

Jip en Janneke taal maar goed, hoop dat ik 't toch een beetje duidelijk kan maken...

wimb
afbeelding van wimb

Het lijkt me niet want hij wordt door iets bediend. En wat is dat iets?

Oh wacht even! Dat iets is natuurlijk de versnellingsmeter!
Hmm, moet toch maar minder lijntjes jasmijn en sneeuw gaan snuiven. :lol:

detlev
afbeelding van detlev

ff over die 15N en 15 B stekkers... Zouden N en B soms voor noir en blanc staan? (jeez wat een open deur...)

En een handtekening!!!!

maartenh
afbeelding van maartenh

Ja, maar zo ver waren wij gelukkig ook al :lol:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:lol:

NAh, net uitgebreide proefrit met losgekoppelde gaspedaal sensor. Welde stekker aangesloten gehouden natuurlijk. Blijft keurig groen. Geen reacties bij gas geven dus. Bij flinke bulten springt ze even uit en weer aan. Logisch lijkt me.

Na een kwartier even ergens gestopt waar ik 20 minuten moest zijn. Weer geopend. klik. groen> goed. Weg gereden en toen bleef mijn matrix de opstart melding geven: Remmen test + Remlicht test. + het remschijf symbooltje bleef branden. Dit bleef tot in Eindhoven zo. Even een etalage ruit gezocht en idd, geen remlichten. Bij een stukje weg vol kuilen en ijs ging overigens het lampje kontstant aan en uit. MAar over het algemeen was ie wel aan.

Geen remlichten! Hmmm naar huis, en zekeringen kast open. Idd doorgebrand, nieuwe erin en alleen remlicht ra. La niets. Koffer open. Bij LA heb ik een aftakking gemaakt voor het 3e remlicht op de + draad. Deze was aan het smelten :shock: 3e remlicht draad afgekoppeld en probleem weg.

Ik denk dat dit remlicht verhaal overigens los staat van het VC verhaal, maar je gaat van alles denken. Over het algemeen heb ik nu de indruk dat de gaspedaal sensor niet helemaal fris meer is. Binnenkort een nieuwe monteren, just to be sure...

maartenh
afbeelding van maartenh

Dus de vering leek zich goed te gedragen? :shock:

Het zal toch niet die sensor zijn he..............

Rij anders eerst maar een tijdje zo, kijken of het weg blijft.
Als dat zo is even uitzoeken wat een nieuwe kost, anders van een sloper af halen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mike, hou vol! Alleen de aanhouder wint :wink:.

Jammer dat de 3e remlicht juist tijdens de test moeilijk deed. De matrix waarschuwingsmelding klopte dus.

Nu kun je gericht zoeken naar de boesdoener :wink: .

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

La Noir Verni zegt:

NAh, net uitgebreide proefrit met losgekoppelde gaspedaal sensor. Welde stekker aangesloten gehouden natuurlijk. Blijft keurig groen. Geen reacties bij gas geven dus. Bij flinke bulten springt ze even uit en weer aan. Logisch lijkt me.

Klopt, er zit aan de reactiestang ook een sensor die bij hevige uitslag van de carosserie een signaal geeft aan de VC dat deze in de sportstand moet.

La Noir Verni zegt:

Bij een stukje weg vol kuilen en ijs ging overigens het lampje kontstant aan en uit. MAar over het algemeen was ie wel aan.

Zelfde verhaal als hierboven.

De vering (comfort/sport) wordt afgeregeld op 3 elementen;

Accelereren , remmen en beweging van de carosserie.

De laatste 2 lijken dus uitgaande van je bovenstaande verhaal perfect in orde!

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Het zal tijd worden dat je de oorzaak vindt. Ben reuze benieuwd of het inderdaad aan die potmeter ligt.
En verder denk ik dat je hier een heel mooi verhaal voor een komende AE hebt. 8)

maartenh
afbeelding van maartenh

Mark zegt:

Klopt, er zit aan de reactiestang ook een sensor die bij hevige uitslag van de carosserie een signaal geeft aan de VC dat deze in de sportstand moet.

Dat is gelukkig geen analoge potmeter maar een mooi lichtsluisje.
die sensor hebben we ook getest met de oscilloscoop.

wimb
afbeelding van wimb

Zou zomaar 159 kunnen zijn. ;-)
Nog even en we kennen die VC door en door.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Bedankt jongens voor het mee-denken en werken! Vanavond bleef ze aan, het was maar een korte rit maar toch. Ik denk idd dat ik het zo maar eens laat zitten. Binnenkort nog maar eens een langere rit maken....alleen heb ik daar dit jaar geen tijd meer voor :?

Verhaal voor de AE? Pfieuwww, lijkt me niet zo gemakkelijk met al die technische beslommeringen erbij. Maar met een beetje hulp, wie weet!

Pagina's