CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

1356 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ik zie niet hoe dit zou kunnen , gezien kebellengte van sensors e.d.... Maar zou idd heel lullig zijn.
Vanavond wéér naar Deventer gereden (3e keer deze week :roll: gelukkig mag ik Matthijs graag :lol: :lol: ) en zoals gebruikelijk weer veel meer shit meegenomen dan ik van plan was. Zo gaat het nou iedere keer :mrgreen:
Maar aangezien Matthijs met de hele onderdelenhandel wil stoppen, leek het me slim om enkele veel gebruikte delen op voorraad te leggen. Het XM-virus is dus nu al zo erg dat ik onderdelen op voorraad ga neerleggen voor als ik ooit... of als een forumlid ooit... :wink:
Mocht iemand ooit bijvoorbeeld een intercooler, hydrauliekpomp of remservo nodig hebben, die shit ligt nu niet meer in Deventer maar wel hier :P
Morgen gaan we weer prutsen aan het ABS-systeem, ik heb nl. ook enkele ABS-sensoren meegenomen, ben benieuwd.
Ik hou jullie op de hoogte!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

In voor een functie als XM club magazijncommissie/beheerder?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Heb ik al een tijdje serieus overwogen, Mark. Ik heb ook serieus overwogen om op vrij grote schaal onderdelen te gaan inkopen daarvoor, in of zelfs buiten clubverband.
Jammer genoeg moet ik concluderen dat ik met mijn huidige drukke en veranderende privéleven bang ben dat ik er geen tijd voor heb.
Veel mensen zullen onderdelen verzonden willen hebben omdat ik niet erg centraal in het land woon en dat lijkt me ook niks. Ik ben meer van het persoonlijke contact, vind het leuk om mede-freaks te ontmoeten. En als ik hun auto zie weet ik ook al snel wat voor specifiek onderdeel ze nodig hebben (denk aan Teves of Bendix, 5 of 6-ribs multiriemen etc.)
Nog ff los van mijn ruimtegebrek, ik zie de club geen magazijnruimte huren dat lijkt me te duur. Aan de andere kant kunnen we hier altijd wel een oplossing voor vinden.
En hoewel ik de onderlinge contacten hier heel goed vind werken (iedereen vindt altijd wel het onderdeel wat hij zoekt) ben ik wel met je eens dat we voor het behoud van de XM-'heritage' toch naar een onderdelenmagazijn toe moeten.
Maar als mijn opleiding straks weer begint weet ik dat echt geen tijd heb om dagelijks mail en PB te checken, en al helemaal niet om shit regelmatig op te sturen. En dat is ook niet eerlijk tegenover mensen die stilstaan met hun XM en snel onderdelen willen. Hoe graag ik ook zou willen, ik denk niet dat het goed gaat werken, sorry.

En dan nu over mijn XM: Ik heb nog steeds problemen met de ABS :roll: Ik ben nu bijna out of options. Ik kan alleen het ABS-blok nog onder handen nemen, als dat niet werkt wordt het de dood van deze mooie XM, vrees ik. Ik heb echt alles waar het aan kan liggen aangepakt c.q. vervangen. Alleen het ABS-blok ben ik tot nog toe afgebleven vanwege de slechte bereikbaarheid. Ik heb de stekkers ervan natuurlijk wel losgehaald en ingespoten, maar dat hielp niks. Ik begin er nu wel kotsbeu van te worden. Het moet echter wel een soort overgangsweerstand zijn, ergens, want met regenachtig weer heb ik vaak wél werkende ABS.
We ploeteren morgen wel weer ff door. Het moet daar wel ergens zitten want voor de rest heb ik echt ALLES nu onder handen genomen. Donderdagmiddag en -avond heb ik een nieuwe sensor geplaatst. Ik zal jullie de details besparen, maar neem van me aan dat het een K-klus was van de eerste orde. Uiteindelijk heb ik het kreng moeten uitboren.
Ik ben er behoorlijk klaar mee, en als ik nu nog ook nog steeds het probleem met de turbo had dan had ik waarschijnlijk de handdoek in de ring gegooid. Maar ze rijdt nu zó fantastisch... Alleen die klote-ABS. Ik hoop dat ik het probleem nog tackle, want zoals de zaken er nu voor staan wil ik niet eens een V6 meer als ik deze niet meer kan redden. Guess it's back to Xantia of zoiets.
We gaan nu nog ff vastbijten echter. Wish me luck, I'm gonna need it.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Benzzie
afbeelding van Benzzie
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

U gaat dus de ABS sensor vervangen , Ben benieuwd of het werkt.
Ik zit nog steeds met een Defecte RV ABS sensor, morgen ook weer aan werken als het ervan gaat komen.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

De abs sensor IS dus al vervangen, balen Roger :cry:

Ik weet nog wel iemand die raad weet met XM's zonder apk ;)

Benzzie
afbeelding van Benzzie
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

heeft niemand een ABS computer waar mee je kan testen of de ABS computer de fout zelf genereerd ?
Is ook nog een optie, ( gisteren ergens gelezen dat dat ook nog wel eens gebeurt ) Zo kan je opzoek naar een 2dehands computer of op de sloop kijken .
Denk persoonlijk dat je ook in het bezit bent van een Teves MK20 ABS computer.

Jeroen78
afbeelding van Jeroen78
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ik heb hier waarschijnlijk nog wel een ABS computer op de plank liggen. Weet zo alleen niet welke.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Teves zit alleen op de laatste modellen en op wat V6én uit mn hoofd, Roger heeft een Bendix

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ik heb inderdaad het Bendix systeem. Vanavond heb ik het gedeelte waar de stekkeraansluitingen en het powerrelais in zitten, van het ABS-blok af geschroefd. Ik heb op ACC-forum gelezen dat iemand deze opnieuw doorgesoldeerd had i.v.m. koude soldeerpunten, en daarmee een soortgelijk probleem als het mijne oploste.
Het liefst zou ik een ander ABS-blok hebben (alleen maar voor het printje met stekkeraansluitingen), maar mijn hofleverancier heeft er helaas geen meer. Een andere computer zou ik graag willen proberen, hoewel ik niet denk dat die het probleem is. Die dingen schijnen bullet-proof te zijn, Matthijs had er ook nog nooit 1 gezien met een defecte computer. Zegt toch wel wat. Ik neem ook aan dat die dingen met Milspec-componenten gebouwd worden, aangezien je leven er vanaf kan hangen. Met nat weer werkt het systeem overigens bijna altijd. Vandaar dat ik denk aan overgangsweerstand ergens, en dan blijf ik toch vooral met een scheef oog naar stekkerverbindingen kijken.

Als ik dit heb gedaan, heb ik echt het hele systeem doorgelicht, dan kan het alleen nog aan domme kabelbreuk tussen ABS-blok en computer liggen. Ga er maar aan staan.

Vervelend bijverschijnsel is dat mijn Lexia weigert om zowel de veercomputer als ABS-computer uit te lezen. Dit is eerder nooit een probleem geweest. Ik heb vanmiddag de software opnieuw geïnstalleerd maar dat mocht niet baten. Met de Motronic babbelt de Lexia nog honderduit, dus verder werkt het wel....

@Matthijs: wie dan in godsnaam? :mrgreen: Ik heb nog steeds een optie op die vroege type 1 sloper die me is aangeboden trouwens! (zie topic onder "onderdelen aangeboden") Maar ik wil eerst mijn eigen auto weer gekeurd op de weg hebben voordat ik andere wilde plannen maak.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Benzzie
afbeelding van Benzzie
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Kabel breuk zou wel jammer zijn, Dat zou Betekenen dat je de gehele lange kabel van de Computer naar achteren moet trekken ?
Maar hoe heeft u de ABS sensor los gekregen ?
ik moet binnenkort de rechtsvoor defecte sensor bij mij vervangen, Maar zou niet weten hoe ik hem ooit los ga krijgen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Het is eigenlijk niet te doen om een ABS sensor er heel uit te krijgen. Je zou het hiermee kunnen proberen: http://www.loctitefreezeandrelease.com/

Als de ABS sensor eruit is, het geroeste gat goed ruimen met een grote boor of een dremel o.i.d. Dan kan de nieuwe ABS sensor er normaal in.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Toen ik na heel veel vloeken en creatieve oplossingen die sensor er éíndelijk uit had, bleek dat ze het kreng soort van gelijmd hadden met vloeibare pakking. Tenminste, daar leek het op. Op zich wel een aardig idee, want dan kan er geen vocht meer tussen komen, maar dan moet je die sensor ook nooit meer hoeven vervangen. Ik ben er een hele middag mee zoet geweest, wat heb ik de lui vervloekt die die sensor geplaatst hadden! Gelukkig voor jou, Benzzie, zijn voorsensoren veel makkelijker los te tikken dan achtersensoren. Draai het boutje los, tik er vervolgens voorzichtig een dunne schroevendraaier tussen, daarna een dikkere, en als laatste kun je gaan wrikken met een sleutel 18. De oude mag kapot, en gelukkig hebben ze een metalen huis waardoor je een eventueel afgebroken restant altijd met de tang o.i.d. kunt pakken. Mijn achtersensor had een plastic omhulsel dat steeds afbrak, en meegaf als je de tang erop zette. Uiteindelijk heb ik het kreng uitgeboord, met een stofzuiger erop zodat er geen troep bij het wiellager zou komen. En van die ellende heb je voor óók al geen last. Succes!
(Oh, en noem me geen "u", wil je? Ik voel me al oud genoeg na 2 weken iedere avond sleutelen :mrgreen: )

Mes copains, het ziet er nu toch eindelijk naar uit dat we enige voortgang boeken. Vanmiddag heb ik het kastje met de connectoren en het relais erin, wat op het ABS-blok hoort, doorgemeten en geheel opnieuw gesoldeerd. Alle metingen wezen erop dat het kassie braaf zijn werk deed, en toch heb ik voor de zekerheid alles ff opnieuw doorgesoldeerd.
Vanavond heb ik het gewraakte kastje weer gemonteerd, en de stekkers weer aangesloten.

En? En? En? En? Vertel nou! En? Doettieut?

Nou het lijkt erop van wel. :mrgreen: :clap: Ik heb haar nu 3 x gestart, zowel warm als koud, en iedere keer ging het lampje netjes uit na de zelftest. 3 x achter elkaar, da's een absoluut record over de afgelopen maanden hoor! En dat nog wel bij droog weer. Dus zelfs al treedt er weer storing op de komende dagen, dan heb ik hier toch al een belangrijke factor in het probleem getackeld. We gaan het merken, de komende dagen!

Helemaal gesterkt door deze ervaring heb ik de auto even andersom boven de put gezet, en de uitlaat weer even goed afgehangen. De laatste keer dat ik de middendemper er tussenuit had, heb ik deze namelijk wat haastig teruggehangen waardoor de voordemper iets te laag ko mt te hangen. Dat afhangen van de uitlaat luistert namelijk akelig nauw bij een TCT. Doe het iets te nonchalant, en je auto bromt bij stationair lopen en stevig op- of doortrekken omdat de uitlaat tegen je chassis rammelt. Hetzelfde gebeurt wanneer je ophangrubbers slechter worden en/of uitlubberen.
Dus:
Ik heb nu een TCT die:
-weer heerlijk doortrekt met het nieuwe benzinefilter en de turbo weer online en actief;
-weer heerlijk stil is voor het stoplicht, en bij 'gas d'r bi-j' zoals men dat hier in de Achterhoek pleegt te noemen;
-én hopelijk weer een fatsoenlijk werkend ABS-systeem heeft en daardoor weer aan mijnheer RDW kan bewijzen dat ze voor haar 18e jaar achtereen wegvaardig is.

Ik kijk nog een dag of 2 hoe de ABS zich houdt en als alles tutto paletti blijft gooien we haar ff gauw door de APK heen. (noot: waarom hebben we geen cheerleader smilies? :mrgreen: )

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Nieuw bericht, links in het scherm, 'Toon meer smilies'

en zie daar :dans:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Dus je ABS-probleem lijkt op een Mercedes probleem? 'Gewoon' slechte soldeerpunten. :mrgreen:
Nu de vingers gekruisd houden.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Goed man! Repect, vlug die keuring er door jassen en zweven maarrrr :thumbup:

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Mooi man!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Bedankt allemaal! Het was ff doorbijten, en ik zag het ff niet meer zitten, maar het lijkt er toch echt op dat het voor elkaar is: ook vandaag de hele dag een werkend ABS-systeem. En dat was maar goed ook, want er viel me toch een regen hiero! Toch wel een lekker idee dan, om ABS onder je rempedaal te hebben.
Met de ervaring en gegevens die ik met deze monsterklus heb opgedaan wil ik een howto in elkaar schroeven, om andere mensen wat houvast te geven als ze dezelfde ellende ontmoeten.

Volgend project: Motor flushen, en daarna olie + filter verversen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Daar hou ik je aan. Als ik klaar ben met de 'noodzakelijke' klussen aan La Soixante wil ik dit soort zaken aanpakken. :lol:

Benzzie
afbeelding van Benzzie
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Toch de Computer, Mooi dat je het toch gevonden hebt.
Hoop dat het zo blijft, Al is het even om hem door de APK tejagen.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Het is dus NIET de computer;

zegt:

Vanmiddag heb ik het kastje met de connectoren en het relais erin, wat op het ABS-blok hoort, doorgemeten en geheel opnieuw gesoldeerd.

Dit is een stuurprint oid op het ABS blok zélf. De TEVES heeft de ecu op het blok geprikt, maar Bendix heeft de abs computer in de ecu bak waar ook de VC en de motor ECU zitten.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Inderdaad. Het is een vreemd soort porseleinen print, met koperbaantjes erIN :!: waar alleen maar het powerrelais en wat heerlijk storingsgevoelige connectoren op zitten, meer niet.
Als je het ziet zou je er geen cent voor geven! Ik heb serieus overwogen om het hele zaakje na te bouwen. Printje etsen, nieuw passend relais erbij zoeken, en nieuwe connectors erop solderen. De benodigde tijd om passende nieuwe connectoren en een relais te kiezen en te bestellen heeft me hiervan weerhouden.
Reviseren dan maar, uiteindelijk heeft het kreng het toch meer dan 16 jaar uitgehouden, dus zo beroerd zal het wel niet zijn. Hoewel het een heel crummy uitstraling heeft. :roll:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Benzzie
afbeelding van Benzzie
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

ja ik denk dat je de exacte weerstand op een normale plaat niet gaat halen.
het zou niet voor niets een speciale onderlaat hebben.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Lijkt me niet dat je een exacte weerstand moet halen, alleen op de spoelen is dat van belang. Dat relais op je blok heb ik wel vaker mensen voor aan de deur gehad; daarom had ik er geen meer liggen. Die relais / aansluitingen gaan (dus?) wel vaker stuk met de nodige storingen. Echt makkelijk zijn ze er ook niet om af te halen, kan wel overigens.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ik kon het geval er anders opvallend makkelijk af slopen? Misschien is er al eerder aan gewerkt, de vorige eigenaar vertelde me al dat hij soms ook last had van een niet-dovend ABS-lampje. Maar hij zette dan gewoon de motor uit en startte opnieuw en dan ging -ie weer.

Enniewee: de keuring. Het slechte nieuws: AFGEKEURD. Het goede nieuws: alleen maar omdat ik de handremkabels niet nagekeken had: rechts was de buitenkabel gebroken. Commentaar van mijn vaste APK-man: "best wel vreemd, want de handrem werkte prima". Meteen na de keuring maar ff een nieuwe kabel scoren, kan -ie er dezelfde avond nog ff onder. Mijn vaste nieuwe-onderdelen-adresje had de kabel niet liggen, dealer rekende een kleine 75 euro!!! Ka-ching! (Maar OK, áls je hydrauliekdruk wegvalt, is het 'the only thing you've got left'. Dat is me wel een paar tientjes extra waard voor een ori kabel.) Diezelfde avond zat -ie er nog onder.
Maandag a.s. ff naar de herkeuring, is een formaliteit, en dan lekker 5 daagjes op vakantie in Brabant.

Vrijdag heb ik nog ff een motorflush uitgevoerd. Leek me nuttig omdat ik dacht dat mijn zuigerveren nog wel een beetje verkleefd konden zijn. (vorige eigenaar reed veel korte stukjes en ik ook wel)
Forté Motor Flush gehaald (staat goed bekend, veel Citroën dealers gebruiken het standaard) en in het blok gemikt. Volgens gebruiksaanwijzing de motor 30 minuten staionair laten lopen, en vervolgens olie afgetapt.
Oliefilter vervangen en na uitvoerig uitdruppen nagevuld met verse 10W40.
Ik moet zeggen dat ik wat meer resultaat verwacht had. Aan de andere kant is het mooi dat ik niet veel merk, want dat betekent dat mijn blok niet in een vervuilde of sludgy conditie was vóórdat ik de flush deed. En olie verversen wilde ik toch al doen voor de vakantie.

Dussss... maandag a.s. nog ff gauw goedkeuringkje ophalen bij mijn vaste APK-adresje en dan naar de vakantiebungalow!
Ohja: kreeg bij de APK nog de opmerking dat hij ''ze niet veel meer zag in deze staat". Hoewel hij dit waarschijnlijk over de meeste oude bakken zegt, voel ik me toch stiekum gevleid... :wink:
Toen ik opmerkte dat ik enkele weken geleden nieuwe bollen erop had gezet, en nog niet alle lucht eruit had kunnen krijgen, zette hij haar in de laagste stand en liet vervolgens het middenstuk van de brug een paar keer omhoog en omlaag komen. Om de lucht eruit te halen. Toffe kerel die echt weet waarover hij praat, zelfs bij oude Citroëns.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

:thumbup:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

al vast veel plezier gewenst in het altijd zonnige Brabant! :mrgreen:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Dank je Gerry! 8) (Altijd zonnig? Hebben we het over Nederland?)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Ik probeer de moed er in te houden :wink:

maareh, als jij goed weer hebt straks hebben wij het ook!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

OK dan hopen we in ieder geval met z'n allen op mooi weer hier/daar :mrgreen:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

Zo is het! :lol: Scheelt allicht 5c met Drenthe! Mooi dat ze goed gekeurd wordt!

Pagina's