2.1D stationair onregelmatig.

Pagina's

40 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
pbrink
afbeelding van pbrink
2.1D stationair onregelmatig.

Allen,

Toch maar een nieuw topic aangezien ik andere symptonen heb dan in andere topics welke ik eerst maar eens heb doorgenomen.

Het betreft een Y4 2.1D uit 1998. Het euvel deed zich het eerst voor toen ik de snelweg afging en bij het naderen van een rotonde de motor afsloeg. En probeer dan maar eens te sturen zonder stuurbekrachtiging. Starte daarna ze wel weer maar moet wel met het gas blijven spelen, het is gelukkig geen automaat. Als de motor boven de 1000 toeren blijft is er niets aan de hand en rijd ze prima.

Als de motor koud is start deze prima en loopt ook goed zonder dat het toerental varieert. Maar na een aantal minuten wordt de boel warm en begint deze te hikken en slaat soms af. Nu heb ik gelezen dat er 3 parameters zijn die betrokken zijn bij goed laten draaien bij stationair, te weten:

1-koelwater temperatuur, 2-toerental en 3-inlaatlucht temperatuur. Dus eerst gefocused op deze.

Ik heb de koelwater temperatuur(de groene) sensor Ohm's gemeten in verwarmd water en de waarde schommelde steeds dus twijfelachtig. De toerenteller werkt dus mi. ok. Deze XM heeft alleen een temperatuursensor en nog geen luchtmassa meter.

Vervangen: de koelwater temperatuur sensor en inlaatlucht temperatuur sensor. Helaas mocht dat niet baten, nog hetzelfde probleem.

Tandriem niet meer op tijd? maar dan zou denk ik het issue zich ook bij koude motor moeten voordoen.

Iemand suggesties?

 

 

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Even uitlezen met de Lexia?
Zou ook nog kunnen dat je de Sjaak bent met je Lucas Epic pomp.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Feije
afbeelding van Feije
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Bestaat die pomp eigenlijk wel op een 2.1D? Ik ga ervan uit dat het om de atmosferische diesel gaat. Zou me niet verbazen als die misschien nooit een elektronische dieselpomp heeft gekregen? 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Er zit een Lucas pomp op. 

https://catalogs.ssg.asia/citroen/?

 

Onder nr 1 staat "idle control" Check eens of die werkt. Voor 18 euro nieuw te koop. 

Ik ken niet de verschijnselen van een overleden pomp. Bart Ebben heeft ze nog wel 2e hands

Jaap

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

JaapSt zegt:

Er zit een Lucas pomp op.

Ik ken niet de verschijnselen van een overleden pomp. Bart Ebben heeft ze nog wel 2e hands


 

Ik geloof het niet, Jaap. Ik zie ze niet op de website.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

https://bartebben.nl/onderdelen/citroen/xm/brandstof-systeem/diesel-pomp/b1-zie1920p8-lucas-dpcr8443b962a-jh.html

Kan zijn dat deze te oud is?

Die database gaat ook maar tot organr 7083

 

Jaap

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Dit lijkt meer op een pomp voor serie 1.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Het is een turboloze Marc, dat had je gezien?

Jaap

pbrink
afbeelding van pbrink
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

https://catalogs.ssg.asia/citroen/?

Dit onderdeel zie ik echt niet op mijn XM, wellicht van een serie 1.

@Marc: Lexia, ja als dat ooit wil werken had ik er iets aan. Krijg met geen mogelijkheid verbinding met de auto. Ik lees wel eens dat je bij verbinding een relais hoort klikken maar welke zou dat moeten zijn dan?

Vandaag in ieder geval de distributie checken want die heb ik vorig jaar vervangen maar tot nu toe lijkt het er niet op dat daar iets fout zit. Ik heb toen wel de nieuwe riem erop gelegd gelijk aan de oude dus zonder timing check en daar had ik inmiddels 80k mee gereden dus ik verwacht geen issues hier.

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

PBrink, maak eens een foto van je blok, kan ik zo zien of het de beruchte Lucas Epic is, die altijd op een gegeven moment gaat tegensputteren of toch de pomp die Jaap bedoelt.
Waar zit je in NL? Misschien iemand die een Lexia heeft in de buurt die kan assisteren.
Bij serie 2 moet een goeie Lexia redelijk probleemloos e.e.a. kunnen uitlezen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

pbrink
afbeelding van pbrink
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Nieuw jaar nieuwe kansen zullen we maar zeggen. Ja, het is de Lucas EPIC, zie foto en hij lekt:(

Maar...wat betekent de lekkage? Wat is er dan van binnen defect of is het slijtage? Niet zelf repareerbaar? Heb um vandaag gedemonteerd maar nog niet geopend.

btw: leuk filmpje gevonden over deze pomp, zoek op: Présentation de la pompe à injection diesel Lucas EPIC PSA Peugeot Citroën

 

 

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Yep, Lucas Epic. En lekken is niegoednie. Meestal de rubbers, maar mijn ervaring is dat er geen enkel revisiebedrijf hieraan begint, omdat het een redelijk ingewikkelde pomp is (combinatie van mechanisch en electrisch).

Je zult dus op zoek moeten naar of een gek die wel (en goed) revisioneert; in dat geval graag even doorgeven, want dan kan ie meer klandizie verwachten. Of naar een vervangende pomp, hetgeen er vaak op neerkomt dat je een oude XM, Xantia 2.1TD, Fiat Ulysses of zo koopt, die een nog goede pomp heeft, maar voor de rest bagger is, waardoor de totaalprijs laag blijft. Pomp kan je dan overzetten op je eigen XM.
Ik heb slechte ervaringen met het kopen van reeds losgekoppelde Lucas Epic pompen, vooral als ze al een tijdje liggen. Dan zijn ze meestal niet meer werkend te krijgen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Ik kwam deze tegen: https://bosmansdieselservice.nl/

Zelf wel zaken laten doen bij Perdok in Assen, maar geen brandstofpompen

Jaap

pbrink
afbeelding van pbrink
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Inderdaad. 2e hands lijkt mij in dit geval altijd gokwerk, ook al zou je het bij Bart E. kopen. Dan heb je mss. garantie maar je wil niet 2x deze klus doen. Nu ben ik een handige jongen:) dus ik ga het zelf doen. En eigenlijk wil je ook gewoon dat niemand met zijn vingers aan jouw XM komt, daar heb ik dan slechte ervaringen mee.

Wordt vervolgd.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: 2.1D stationair onregelmatig.
pbrink
afbeelding van pbrink
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Ik heb inmiddels wat van die filmpjes gezien en ook de manual EpicRep_XNB118.pdf gedownload, helaas in het Frans maar wel handig.

Zojuist de pakkingset ontvangen van Delphi 9109-750.