De break V6 24V automaat van Johan1961.

106 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Ik stel voor dat we deze overigens zeer intressante discussie in een ander topic voortzetten.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Vanmorgen toen ik buiten kwam en beide XM's naast elkaar zag staan dacht ik ineens:
Alle lampen aan, en kijken of er duidelijk verschil zit tussen normale lampen in de grijze of de gele lampen in de groene.
Natuurlijk ff een fotootje gemaakt:
http://www.mijnalbum.nl/Album=GWRZITSW

schaalmodel
afbeelding van schaalmodel
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

mooie foto 8) maar het geel komt niet helemaal uit op de foto.

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Vandaag de eerste echte technische test: een nieuwe APK.
Op het vervangen na van 2 remslangen en het stellen van de koplampen geen enkel probleem!
Dus...... nieuwe APK tot 13 nov. 2013. :lol: :lol: :lol:
Gelijk maar wel even een "help me starten draadje" laten plaatsen. (Vond 1x weigeren meer dan genoeg! :( ).

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

gefeliciteerd met de APK
:clap:

Luceo non uro....

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

:dans:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Jaaaaa altijd fijn als je weer een jaartje goed zit, toch? Gefeliciteerd hoor.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
johan1961
afbeelding van johan1961
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Zoals hierboven beschreven is er afgelopen week een "help me starten draadje" geplaatst met een startknop onder het dasboard.
Ik kan echter nergens een (zwevende) zekering vinden, zou dit niet veiliger zijn met een constante plus draad?
En zo ja, hoe zwaar moet deze dan zijn, 30 Amp?. Neem aan dat de beste plek dan is tussen de accu en de doorgang in het schutbord?
Zou het jammer vinden als er (brand) schade ontstaat die met een zekeringetje van een paar euro voorkomen had kunnen worden...

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Hangt er helemaal vanaf hoe het gemaakt is. Mijn draadje is een extra draadje van het startrelais op de startmotor die uitkomt bij de pluspool van de accu. Daar zit deze achter NIET aan vast. De draad is aan het einde voorzien van een mannetjes knijpstekkertje. Ter isolatie schuif ik daar een vrouwtje overheen. Als ik het draadje nodig heb haal ik dat vrouwtje er af en hou de draad tegen de plus. Er staat dus bij mij alleen stroom op als ik het draadje gebruik of als ik met de sleutel start. Een zekering lijkt me dan niet nodig.....

Beeke
afbeelding van Beeke
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Beste Johan,

Als ik het zo lees hebben ze dus een permanente aansluiting gemaakt met een schakelaar.

Als dat zo is zou ik er persoonlijk zeker een zekering tussen zetten.
En die zo dicht mogelijk bij de accu plaatsen.

30 amp lijkt me erg veel, het is volgens mij maar een klein stroompje wat door de draad gaat.
Het stuurt alleen het relais aan, de start stroom loopt via andere wegen.

Blijft toch een interessant onderwerp dat startprobleem!

Ik zelf heb dit ook gehad en er zijn een aantal aanpassingen gedaan.
Op mijn vakantie heb ik een paar keer gehad dat, als ze goed heet was, bij het straten ze soms een halve seconde moest nadenken voor dat de startmotor aansloeg.

Maar na de aanpassingen heb ik verder vrijwel geen last meer.

Maar ik kan niet uitstaan dat ik (en de garage) niet kan vinden waar het in zit.
En ga dus door met zoeken, want moet toch oplosbaar zijn!

Ik ga de stekkers uit het relais voetje vervangen door nieuwe en kijken of dat helpt.

Houdt jullie wel op de hoogte.

Groetjes

Gerard

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Klopt; bij mij is een draad vast aan de accu die naar de schakelaar onder het dashboard loopt, daar vandaan loopt dus een andere draad naar het startrelais op de startmotor.
Er staat dus tot de schakelaar altijd (ongezekerde) stroom op, dat leek mij al niet veilig.
Het draadje pas tegen de + pool houden als je het nodig hebt is inderdaad ook een mogelijkheid, maar mijn vrouw rijdt 90% van alle kilometers, en haar uitleggen dat als ie het niet doet je dan die startknop moet gebruiken lukt nog wel, maar de kap los, auto gauw op contact met de code, en dan dat draadje op de accu houden... dat wordt niks.
Ik ga dus maar gauw een zekering plaatsen!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

In jouw geval inderdaad een zekering plaatsen. Ik zou ook veel kleiner/lichter beginnen. Klapt ie door neem je een iets zwaardere.
Het is een stroom die normaal door redelijk dunne draadjes en je contactslot loopt en die een flink relais schakelt. Maar echt veel zou er niet mogen lopen volgens mij....

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Heb momenteel heel ander probleem: zie nieuwe topic onder veersysteem!
Starten met of zonder knop heeft momenteel geen zin meer!

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Bijna zweven als een DS!! :D :D
Vandaag de auto weer opgehaald bij Renard, die hebben de veercomputer uitgeschakeld, de bollen op druk gebracht, en vastzittende hoogteregelaars gereviseerd.
Ik wilde de vering graag comfortabeler (richting een DS) en dat is de heren goed gelukt. :clap: :clap:
Voor het gevoel gaat de kont wel een halve meter naar boven en beneden bij de stoplichten.
Ook in een lange bocht helt de auto iets over, net genoeg voor het citroen gevoel.
Gelijk de automaatolie vervangen en zijn er andere voorpootrubbers geplaatst, de oude waren helemaal weg!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Hoe hebben ze de veercomputer uitgeschakelt en de vering aangepast?
Normaal als je de VC afkoppelt staat het systeem in de sportstand en zijn de HA bollen niet bijgeschakeld.
Je hebt dan voor het veren alleen de 4 veerpootbollen. Hebben ze deze vervangen door de zogenaamde comfortbollen?
Als ik het goed begrijp heb je nu dus geen mogelijkheid om het systeem automatisch naar stug te laten schakelen in geval van "extreme" situaties?

Maar mooi dat je tevreden bent met het veergedrag!

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

furriegurrie zegt:

Hoe hebben ze de veercomputer uitgeschakelt en de vering aangepast?
Normaal als je de VC afkoppelt staat het systeem in de sportstand en zijn de HA bollen niet bijgeschakeld.
Je hebt dan voor het veren alleen de 4 veerpootbollen. Hebben ze deze vervangen door de zogenaamde comfortbollen?
Als ik het goed begrijp heb je nu dus geen mogelijkheid om het systeem automatisch naar stug te laten schakelen in geval van "extreme" situaties?

Maar mooi dat je tevreden bent met het veergedrag!

De veercomputer staat uit, (was ook overleden) maar de auto staat in de normale veerstand, mocht ik een kar of zo moeten trekken kan ik hem wel met de gewone schakelaar in de sportieve stand zetten.
Mij is verteld dat ze er een relais tussen hebben gezet. De auto past nu inderdaad niet zelf de vering meer aan.
Er zijn geen comfortbollen gemonteerd want mijn eigen veerbollen zijn opnieuw gevuld, wel is er het e.e.a opgeboord.
Dit hebben ze al bij meerdere XM's gedaan, geen storing meer in de VC, en lekker comfortabel! :lol:

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Ze hebben er dus een soort non-HA geveerde XM van gemaakt!
Het opboren van de bollen maakt ze overigens gelijkaardig aan de comfortbollen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Eigenlijk jammer: een verse hydractieve XM op comfortbollen.

Als ik het zo lees heb je last gehad van een vrij gewone hydractief type II storing, die ook vrij simpel te verhelpen is.
Als je dan de hydractiefbollen met 15 tot 20% hogere druk vult heb je "the best of two" een heerlijk zwevende XM die strak veert als de omstandigheden dat eisen.

Misschien toch een idee om het weer eens te proberen? Zeker zo'n jaloersmakende 24 kleps verdient dat.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

zegt:

Het opboren van de bollen maakt ze overigens gelijkaardig aan de comfortbollen.

Da`s het bekende fabeltje weer,er zit verschil in de demperplaatjes.
Niet voor niks natuurlijk.
Info van o.a. Martin van Chyparse , die ze ook open heeft liggen zodat je dat kunt zien.

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

JanSr zegt:

Eigenlijk jammer: een verse hydractieve XM op comfortbollen.

Als ik het zo lees heb je last gehad van een vrij gewone hydractief type II storing, die ook vrij simpel te verhelpen is.
Als je dan de hydractiefbollen met 15 tot 20% hogere druk vult heb je "the best of two" een heerlijk zwevende XM die strak veert als de omstandigheden dat eisen.

Misschien toch een idee om het weer eens te proberen? Zeker zo'n jaloersmakende 24 kleps verdient dat.

Nou Jan; ik mistte niet alleen de zachtere vering, ook het door de kont zakken bij optrekken, het overhellen in de bochten en dat soort dingen. Wij zijn hele rustige rijders en daar past deze setting prima bij!

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Marc Alsemgeest zegt:

Ze hebben er dus een soort non-HA geveerde XM van gemaakt!
Het opboren van de bollen maakt ze overigens gelijkaardig aan de comfortbollen.

De vering is werkelijk niet te vergelijken met onze grijze XM.
Dat is geen H.A. en die veert goed, maar niet vergelijkbaar met hoe de V6 nu veert! :clap:

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Interessant.. Dus het is nu echt DS/CX waardig? Dat is me wel een relais en een knopje aanleggen waard eigenlijk.. Maar het liefst 1 knop, zodat je bijv de computer helemaal weer kunt inschakelen. Maar heel mooi! Leuk als dat zo'n verandering is. :)

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Daar heb je erg weinig aan als je op comfortbollen rijdt.....

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

:mrgreen: Jan , je moet `es langs Martin van Chyparse.
Kun je alles leren over bollen , uitgeboorde bollen , comfortbollen, demperplaatjes etc.
Heel leerzaam en nog leuk ook .
Kun je meteen die harde bollen van je laten vervangen door zijdezachte ComfortBollen , waarbij je zelfs de kleine hobbeltjes een stuk minder voelt :wink:

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Kleurcode probleem; :twisted:
Ik wilde er een XM bijkopen om de met steenslag beschadigde delen te verwisselen en die andere daarna weer verkopen met ons oude plaatwerk, koplampen, spiegels e.d.
Voor de zekerheid wel het kleurnummer gevraagd aan de verkoper, het lijkt mij precies de goede kleur: vert vega,
MAARRRRR: het kleurnummer dat de verkoper opgeeft: ERYCR.
Het nummer onder onze kap: HQKMR!
Beide auto's zijn type 2, wel verschillende bouwjaren, nl 1995 en 1999.
Wie kan me er iets meer over vertellen? :zwaai:

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

zelfs google weet daar niets vanaf, dus wellicht heb je t verkeerd afgelezen ofzo?

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Wat zou dan de kleurcode voor een Vert Vega moeten zijn?
Het staat toch op de linker voorpoot?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Dit staat gewoon op de website.

Blanc Banquise EWP
Sable Phénicien ECZ
Gris Crépuscule ETK
Gris Quartz EYC
Blanc Meije EWT
Bleu Memphis EMQ
Gris Meteore EYY
Gris Dolmen ETB
Gris Axinite ETM
Aluminium Velg 89-90 EYU
Stalen Velg 89-90 FTU
Gris Gabion ERZ
Bleu Mauritius KPK
Bleu Balmoral KPB
Gris Fulminator EYP
Rouge Pivoine EHJ
Vert Vega nieuw KQH
Bleu Amiral KNC
Gris Graphite ETW
Rouge d'Enfer (Multimedia) KJA
Bleu Buckingham KMV
Vert Poseidon ESY
Bleu Mondial KLS
Bleu Saphir Verni ENU
Bleu Stratos EPG
Vert Poseidon ESY
Vert Véga oud ERY
Rouge Cérise EKL
Brun Quad EEB
Noir Verni EXY

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

johan1961
afbeelding van johan1961
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Bedankt Mark;
Het is dus Vert Vega oud en Vert Vega nieuw.
Is dus waarschijnlijk niet verstandig om dit door te zetten, wacht nog ff op een goede kleur!
http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m617389753-citroen-xm-2-0-i-sx-16v-1995-groen-apk-29-12-2013.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: De break V6 24V automaat van Johan1961.

Deze vond ik hier, http://color-online.glasurit.com/m1frameset.php

CITROEN VERT AMANDIER MET ERH 1989-1991
90/91
CITROEN VERT VEGA MET 6H 1999-2001
95/00 96/97
CITROEN VERT VEGA MET KQH 1994-2001
95/00 96/97

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Pagina's