Extra opties en verkrijgbaarheid onderdelen

9 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Redax
afbeelding van Redax
Extra opties en verkrijgbaarheid onderdelen

Beste mede XM bezitters,

Ik sta op het punt om een zwarte Citroen XM 2.0 uit 1990 over te nemen. De auto bevindt zich al een tijdje binnen de familie maar ik heb nu de kans deze over te nemen. Ik ben er tijdens mijn algemene zoektocht op het internet achter gekomen dat de XM met best wat luxueuze opties is geleverd. Deze XM is een redelijk kale variant voor mijn gevoel, hij heeft overigens wel airco. Ik zou graag willen weten of de onderdelen voor bepaalde opties wellicht nog regelmatig beschikbaar zijn en of het wel mogelijk is om dit in te bouwen.

- Het dertiende raam; ik weet dat dit een redelijk uniek onderdeel is maar ik heb geen idee of het gemakkelijk is dit achteraf in te bouwen. En zo ja, zien jullie ze nog wel eens voorbij komen?

- Cruise control, ik zie dit voornamelijk bij de V6 voorbij komen, ook een fijne optie voor zo'n luxe slagschip. Is zoiets nog beschikbaar of kan ik beter kijken voor een aftermarket set?

- Stoelverwarming, ik gok dat dit alleen een optie is voor de lederen stoelen of is dat ook in stoffen bekleding geleverd?

- Verhoogde middenarmsteun; ik heb deze wel eens vaker op foto's gezien. Is dit ook iets dat over het algemeen nog goed te verkrijgen is? En kan men dit wel achteraf inbouwen?

Alvast bedankt voor het meedenken! En wellicht tot ziens op een van de XM meetings!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Dag Redax,

Leuk om zo'n XM over te nemen en in de familie te houden....

- de 13e ruit kan je gewoon inbouwen (waarschijnlijk verkrijgbaar bij ons magazijn (wel eerst even lid worden ;-))

- Cruisecontrol; kun je beter after-market inbouwen (john gold wordt vaak gebruikt)

- Stoelverwarming voor een serie 1 XM met stoffen bekleding is vast ooit geleverd, maar waarschijnlijk onvindbaar

- verhoogde middenarmsteun: de originele en elektrisch in hoogte verstelbare is vast in te bouwen maar daar moet je waarschijnlijk wel handig voor zijn. Er bestaat ook een aftermarket verhoger die erg makkelijk is te monteren. Ze worden met enige regelmaat aangeboden

__________
Crepuscule

reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
RE: Extra opties mogelijkheden en verkrijgbaarheid

Een kleine aanvulling van mijn kant met betrekking tot de Cruisecontrole.
Ook ik heb hierna geinformeerd omdat dit toch wel iets is wat ik mis maar het werd mijn door een Citroen specialist afgeraden, de reden hiervan was dat inbouw achteraf volgens hun zeer complex en storingsgevoelig is.
Geen idee of er hier mensen zijn die andere (lees betere) ervaringen hebben, dan hoor ik dat graag.

Redax
afbeelding van Redax
RE:

Goed om te horen dat jullie het 13e raam mogelijk op voorraad hebben, ik zal een lidmaatschap overwegen! Hebben jullie toevallig ook nog een van de anderen genoemde delen? De bekleding mag ook evt leder zijn. En de middenarmsteun, hebben jullie die ook liggen?
Overigens bedacht ik mij ook dat de sierlijsten in staat van ontbinding zijn, hebben jullie die ook nog? 
Bedankt voor het meedenken!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Bij een serie 1 is stoffen bekleding tegenwoordig een stuk exclusiever dan leer. Als de bekleding nog mooi is, zou ik dat juist koesteren. Bovendien heb je bij stoffen bekleding eigenlijk geen stoelverwarming nodig.

Upload eens wat foto's. Ben wel heel benieuwd naar deze 90-er  

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Extra opties mogelijkheden en verkrijgbaarheid

13e ruiten hebben we volgens mij juist in overschot. Iedereen is zo'n beetje voorzien en de meesten die 'm niet hebben willen 'm bewust niet omdat ie niet in hun uitvoering hoort.

De cruise control nabouw is voornamelijk complex omdat deze uitgeschakeld moet worden tijdens het intrappen van het rem-pedaal, koppelingspedaal of in geval van een automaat als de pook in standen zoals Neutraal, Park, Reverse wordt gezet. (En wellicht zelfs enkel exclusief in Drive mag werken)
Persoonlijk vind ik dat geen technisch ingewikkelde zaak en indien netjes in de bedrading aangepast, zie ik geen reden voor storingsgevoeligheid.
Het probleem zal voornamelijk in de kosten zitten voor het opzoeken van de juiste bedrading achter het dashboard.

Voor de stoelverwarming kan je gewoon universele matjes kopen in in de bekleding inbouwen. De originele van Citroën zullen niet meer te krijgen zijn en hebben verder ook geen grote meerwaarde.
Makkelijker is een set die al voorzien is. Maar die zijn denk ik vrij zeldzaam omdat stoelverwarming zeker met serie 1 een luxe optie was. Dus dan zit je al automatisch op het niveau van lederen bekleding. 
De originele schakelaartjes voor het aan/uit zetten van de verwarming zijn ook wat moeilijker te vinden. Wellicht is dat sowieso niet heel wenselijk, aangezien die van de achterbank in de portieren zaten ingebouwd. De bekabeling er voor is standaard NIET aanwezig en ook niet toe te voegen. UIteraad zou je ze wel op de plaats kunnen doen waar serie 2 ze ook heeft. Het paneeltje op de achterkant van de middenconsole bij de asbak. (Wel denk ik een serie 2 paneeltje aanschaffen)

Middenarm-steun verhoger inbouwen is vrij simpel. Een kwestie van enkele schroefjes.
De inbouw van de verstelbare arm steun zal ongeveer even veel werk zijn, alleen durf ik niet te zeggen of de kabels er standaard al liggen. Zoniet, dan heb je er natuurlijk weer wel wat gepuzzel aan.

Ik meen dat we in het magazijn nog wel een volledige set leer hebben staan. Maar de exacte staat ervan weet ik niet. Zelf heb toendertijd door de deurpanelen zitten zoeken voor de mooiste, maar in zekere zin hebben ze allemaal wel iets. Dus kijk eerst naar de kwaliteit van je eigen interieur.
Leer oogt mooi en makkelijk schoon te maken, maar stof heeft qua zitcomfort echt wel een puntje voor naar mijn stiekeme mening.

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

blaueboot zegt:

<p>13e ruiten&nbsp;hebben we volgens mij juist in overschot. Iedereen is zo'n beetje voorzien en de meesten die 'm niet hebben willen 'm bewust niet omdat ie niet in hun uitvoering hoort.<br />
<br />

Persoonlijk vind ik dat een 13e ruit altijd wel kan. Dat is nou juist de lol van een XM en hét item waar iedereen het over heeft.  

(maar goed ik ben geen purist) 

__________
Crepuscule

Redax
afbeelding van Redax
RE: Extra opties en verkrijgbaarheid onderdelen

Kan ik een 13e raam enkel kopen als ik lid ben? 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Extra opties en verkrijgbaarheid onderdelen

Het magazijn is er inderdaad exclusief voor leden.

Dat is voornamelijk omdat er geen winstoogmerk aan zit en bekostigd wordt door de leden. Dus vandaar dat we dan ook de verkoop vanuit het magazijn binnen de club willen houden.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.