La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Leuk bezig weer Mike. Slechts 1 klein puntje van aandacht: het is kunststof, geen kunstof :lol:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Ah ok, die houtstrips moeten rechtstreeks op het deur paneel natuurlijk. Op foto 7 van boven zie je het verschil in hoogte goed van het zwarte en beige paneeltje. Als je het beige paneeltje inkort zit je wel precies op de gecapitoneerde stiknaad die daar loopt. Extra lastig en ik weet niet of dat mooi wordt. Overigens, waar het dashboard van echt hout is, lijken deze deurstrips toch van KUNSTSTOF te zijn gemaakt :wink: En idd Wim, na het verlijmen van het paneel een beetje mosterd na de maaltijd. Maar nogmaals, ik vind dit zo wel mooi. Bovendien is het exclusiver, of ambiancer zo u wil, want deze panelen zie je bijna niet.
Gomp, is bij zo'n stoffen paneel de "bolling" ook aanwezig of zijn die veel vlakker?

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Stoffen panelen hebben een capitonnering zoals de lederen versies. Ik heb de stof gewoon met een scherpmes doorgesneden op een manier waardoor de rand van die stof nog net onder de strip bleef zitten aangezien ik geen stoflijm had. haal je het materiaal niet weg op de plek van de strip dan komen die metalen stripjes om vast te zetten niet vergenoeg door het bord heen. Bij jou met leer een lastig verhaal nu je de boel verlijmt hebt. Ik heb met stof echter dat rechtstreeks gedaan op een enkel uit de deur gedemonteerd paneel. Met leer gaat je dat denk ik niet netjes lukken. Gewoon zo laten dus.

Overigens heb jij wel hout hoor. Het is een zeer dun hout fineer. De nieuwere versie hebben idd een volledig van chinees hout gemaakte strip. Rob, de vorige eigenaar van benny's mobiel heeft destijds een keer al het hout uit de auto gehaald, met korrel 1600 alles opgeschuurd en opnieuw in de lak gezet. Resultaat was erg mooi. Met chinees hout zou dat niet lukken.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Da's dan wel verrekes dun fineer, spuitfineer zekers :mrgreen:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Het is idd zeer dun fineer, Jeroen Stoof had al een keer uitgezocht welk soort hout het is :wink:

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Ik meen dat het rozenhout fineer is. En ja Mike, het IS fineer en het IS erg dun. Je zou bijna zeggen dat het Hollands fabrikaat is. Spuitfineer kwam pas later, ergens rond 1997. In de vroegere periodes gebruikte men toch echt echt hout : :lol: :

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Er zijn denk ik verschillende soorten hout/fineer gebruikt.
In mijn huidige Break heb ik een donkere houtsoort voor klepjes van radio en asbak (overigens verder geen hout in deze dame). In de vorige Break zat er veel lichter hout in de klepjes, middenconsole, deuren en dash.
Wat wel jammer is, want nu moet je of alles overzetten, of het oude hout ongebruikt laten. 2 verschillende soorten in 1 auto kan natuurlijk niet.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Er is 1 type houtfineer gebruikt, maar de zon laat het hout verkleuren van donker naar licht.

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

yep, en dat gaat vlotter dan je denkt. Het typische is dat ik mijn v6 uit het warme zuiden heb gehaald. Toen was het hout in de middenconsole helemaal egaal van kleur. Nu anderhalf jaar later zie je met het hollandsche zonnetje toch echt kleur verschil. Enige dat je ertegen zou kunnen doen is consequent alle kleppen dicht laten zitten.

Wat je zou kunnen proberen is een schuur en lak/beits actie. Mike heeft wel wat ervaring in die hoek dus die zou het eens kunnen proberen. Heel licht opschuren, en dan alles in een kleurbeits om het weer egaal van kleur te krijgen.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Huidige Break is 3 jaar jonger en heeft geen open dak. Dat is dan idd. een stuk minder zonexpositie.
Beitsen is misschien wel een goede optie. Kan makkelijk met losse houtdelen na demontage.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Ik vind dat lichte hout eigenlijk heel chique en van deze tijd:
IMAGE(http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Laguna5.jpg)

edit: Marc, die nieuwe break van jouw heeft plastic. Dat verkleurd niet zo als echt hout.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Door met het volgende item wat nog op het to-do lijstje stond: Ik had na een tip van Gomp (waarvoor dank nogmaals) vorig jaar op leboncoin een nieuwe set GELE mistlampen/clignoteurs kunnen scoren die ik nog steeds angstvallig in de originele doosjes had bewaard.
Zo van. áls ik ze monteer zul je net zien dat ik de voorkant ergens tegen aanrijd. Maar ja, zo kun je alles wel bewaren.
Omdat de Chinese xenon vannochtend weer uitviel en ik daarvoor toch aan die zijde van den XM op zoek moest gaan was het een mooie gelegenheid om de mistlampen te monteren.
Het probleem bij de xenon lag dit keer niet aan de ballast maar aan het lampje zelf. Gelukkig had ik nog een halve set van Wes liggen (waarvoor dank nogmaals) :lol: Dat was dus zo gemaakt.

Daarna de mistlampen. Toen ik deze XM kocht kon ik er een gebruikte set in krijgen. Maar eigenlijk was deze niet mooi meer. Er zaten krassen in, stukjes van de randen afgebroken en veel steenslag schade. Het is een bijzondere unit; de clignoteur is volledig van plastic en de mistlamp is van glas. De nieuwe geven de neus een frisse look:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7WIJP4WQ.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O6CDBBUM.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LAFHIWKY.jpg)

Afgezien van grondig poetsen ben ik nu volgens mij door mijn to-do lijstje heen. De rest is techniek voor van der Laan waar ze over een week of 2 terecht kan.

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Das dus mooi terrecht gekomen. Als het iets donkerder is zul je zien dat die nieuwe units ook een puist meer licht geven. Dan heb je er tenminste iets aan.

Wat bedoel je overigens met de "bolling" bij die strips op mijn stoffen paneel ?

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Het stof ligt vlak op het deurpaneel, waar het leer bol staat. Hier zit een dikke foamvulling achter. Hierdoor ligt bij leer het hout echt IN het lederen vlak, waar het bij een stoffen er meer op ligt...

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Pcies! :D dat bedoelde ik idd.

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Ah, op die fiets, ik heb het er dus weggesneden zodat er onde rhet hout niks meer zit, om die klein 5 mm na aan de onderkant om gene rafels te krijgen wegens het gebrek aan lijm en het voorkomen van een zichtbare snijrand.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Intussen zitten de beige lederen deurenpanelen erin en heb ik afgelopen week in Amsterdam een beige vloertapijt met de daarbij horende middenconsole delen opgehaald. In het voorjaar het interieur er maar weer eens uithalen en het zwarte tapijt wisselen. Tevens maar eens kijken naar stoelverwarming, want met koude is dat echt een top accessoire! Daarvoor vraag ik Mark, die heeft het ook achteraf gemonteerd. :lol:

Maar verder? Verder gaat het niet goed eigenlijk. Ik zit nu dringend te wachten tot vderLaan tijd heeft. Helaas hebben ze het erg druk terwijl normaal deze tijd een rustige periode is. Ik heb de motor aan de boven zijde inmiddels redelijk fris en schoon:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7WG3ZXP7.jpg)

Pas mal, hein? Wat is er dan niet goed? LNV II verliest nu steeds meer KVS, óók LHM én motorolie. Ik heb na de laatste rit een platte doos onder het blok gelegd en na 2 dagen is dit dan de oogst:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GWXFMD4X.jpg)

Deze LHM lekkage is nieuw, het komt rechtstreeks van de Remaccu; de rembol; of hoe het beestje ook mag heten:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-77B34ZLC.jpg)

Het verlies van motorolie kan ik nog niet goed plaatsen, ik vermoed een lekke carterpakking. Rechtboven de plekken op de doos zit het carter en het oliefilter. Het zal wel een zoek plaatje worden. Het stomme is dat dit in het begin niet zo was.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8HRQQGBE.jpg)

Als laatste nog het verlies van KVS. In het begin kon ik die niet vinden maar iig is er een scheur aan het onstaan in de hoofdslang. Dit wordt rap erger en ik durf nu niet meer met LNV te rijden. Ja, nog één keer, naar Abbenes met de slang in duketape verpakt. Bij gas er op komen er 2 flinke stralen uit die rechtstreeks op het voorste spruitstuk spuiten wat in combinatie met een heet blok een behoorlijke stoom ontwikkeling geeft...

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CLD8XK3K.jpg)

Hopelijk kan ze volgende week weg, waar ik inmiddels wel dringend op aangestuurd heb. Als dit nu allemaal opgelost is kan ik eindelijk met een gerust hart van LNV gaan genieten!

wimb
afbeelding van wimb
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

:shock: Daar zou ik met duct tape ook niet meer mee durven rijden. Hoogop met daaromheen weer een slangklem of een paar tie-wraps. :roll:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Die bol die LHM lekt is de voorraadbol op de HD regelaar.

Toen ik 6jaar geleden in Frankrijk was op weg naar de Autosalon in Parijs, met wat later mijn eerste XM V6 12v werd, op een zaterdagmiddag ook zo'n lekkage gehad. Bij de lokale Carrefour lijm, ducktape en koelvloeistof gekocht en ter plekke gerepareerd als een fietsband. Dat ging al die tijd goed als noodoplossing, daarna die kvs slang nieuw besteld.

Hopelijk wordt het allemaal gauw en goed opgelost.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Balen Xmike, maar gelukig alles al wel getraceerd!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Heb ooit iets gelezen dat kauwgom, goed uitgekauwd en hard geworden ook fijn is als noodoplossing: de warmte doet het spulletje nog eens uitzetten, zodat het als het ware vanzelf afdicht. Als je dat dan ook nog eens afdekt met ducktape en een paar tie wraps er omheen duwt, moet het houden tussen Eindhoven en Abbenes.
Oh ja, en de dop van het overloopvat af halen, zodat de druk niet te hoog wordt.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Ik zou het houden bij een kwart tot halve slag losschroeven en de dop wel in zijn 'vergrendeling' laten zitten, ander ben je met de eerste dot gas een groot deel van je kvs kwijt.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Ja , inderdaad , dop van je expansievat op het "Kinderslot".
Zo heb ik weken gereden met een lekkende koppakking, gaat best goed.
Kun je geen stukje afsnijden van die koelslang en opnieuw er op zetten met een flinke tuinslangklem?
Die voorraadbol kun je proberen iets aan te draaien, als ìe tenminste bij de rubberen afsluitring lekt ; dat is moeilijk te zien.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Goeie tip, die dop op kinderslot! Thanx. KVS behoort inmiddels tot de standaard uitrusting in de kofferbak. Ik ga het morgen op mij gemak inpakken. Zal er ook wat tie wraps om heen doen. Theoretisch kan ik de slang idd inkorten; datzelfde trukje heb ik op l'Autoroute met de CX naar Parijs ook gedaan. Alleen zijn dit van die rot klemmen en ik heb denk ik niet zo'n grote liggen. De klem klemt nog goed dus ik tape het maar af.
Trouwens nog niets vernomen van Abbenes, maandag even na bellen.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

zegt:

niets vernomen van Abbenes

EJ is wat verstrooid soms. :shock:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

EJ moet 's avonds gewoon zijn mailbox lezen als ie daar overdag geen tijd voor heeft! :wink:
En gewoon inplannen, niet wachten tot "er eens tijd over" is.

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Mike, als er geen sneetjes in de slang zitten op de plek waar het water eruit komt maar idd puncties dan kun je er een binnenband omheen leggen en daar overheen twee slangenklemmen.
Met legaal gas kom je dan keurig aan. Dop op kinderslot is dan overigens geen slechte manier om de druk laag te houden. Je systeem heeft echter wel wat druk nodig om goed te kunnen draaien...

Die slang is nieuw gewoon nog leverbaar zoals ik al had aangegeven.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

er komt bij auto’s een open koelsysteem en een gesloten koelsysteem voor. Bij een gesloten koelsysteem word er gebruik gemaakt van een reservoir. Waar ruimte is bij het oplopen van de druk. Ook zit er een voorraad koelvloeistof in het reservoir zodat er bij een tekort aan koelvloeistof automatische aanvulling mogelijk is. Het koelvloeistof niveau in het reservoir is dan ook erg belangrijk, en moet je bij het bijvullen van het reservoir ook altijd zorgen dat de motor koud is, waarna bijgevuld kan worden tot het streepje/merkteken. Bij oudere koelsystemen het “open koelsysteem” word de overdruk langs de vuldop geloosd en is er geen reservoir aanwezig om de overdruk op te vangen. Dit kan echter bij het gesloten systeem ook nog steeds maar zal enkel gebeuren als de druk extreem hoog is.

Druk hebben/houden op je koelsysteem is niet om reden dat het dan niet rondkomt, want dat doet het heus wel.

Maar waarom dan een systeem onder druk? Hoe heter het koelwater, des te groter het temperatuurverschil met de buitenlucht en des te groter het koelvermogen. Maar het water mag ook weer niet aan de kook raken en daarom staat het koelsysteem onder druk. Het kookpunt ligt zo hoger en bovendien gaat er geen vloeistof verloren door verdamping. Als de druk té hoog wordt, dan zal een veiligheidsventiel in de radiateurdop de stoom afvoeren. Dit zal alleen gebeuren als er iets niet pluis is met het koelsysteem van je auto.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Mark zegt:

Het koelvloeistof niveau in het reservoir is dan ook erg belangrijk, en moet je bij het bijvullen van het reservoir ook altijd zorgen dat de motor koud is, waarna bijgevuld kan worden tot het streepje/merkteken. Bij oudere koelsystemen het “open koelsysteem” word de overdruk langs de vuldop geloosd en is er geen reservoir aanwezig om de overdruk op te vangen. Dit kan echter bij het gesloten systeem ook nog steeds maar zal enkel gebeuren als de druk extreem hoog is.

Begrijp het niet goed. :( Mag je nu wel of niet bijvullen bij een gesloten circuit. Ik hoor daar verschillende meningen over.
En als je niet mag bijvullen en de kvs staat onder peil, heb je dan ergen een lekkage?

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Het heet wel een gesloten systeem , maar er zit een vuldop op je expansievat en die zit er niet voor niets . :)
Dus bijvullen , maar wel bij koude motor officieel.
In noodgevallen , bij een storing bijv. kun je , na 10 minuten afkoelen!!, de KV wel bijvullen natuurlijk.
Persoonlijk ben ik er nog niet achter tot welke hoogte ik moet bijvullen , zie ver in de diepte ergens een opstaand randje , daar ga ik maar wat boven zitten en dan verdwijnt de melding. :lol:
Had laatst een miniem gaatje in de afscheiding tussen boven- en ondergedeelte van het vat , heb het geschuurd, zeer goed ontvet met remmenreiniger en laten drogen , daarna transparante siliconenkit gebruikt , dat randje volgesmeerd en nooit meer last. :D

Pagina's