Modificatie aansturing elektroklep Hydractive1

21 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile
Modificatie aansturing elektroklep Hydractive1

Omdat het vaak voorkomt dat een XM serie1 met hydractive1 (t/m org.nummer 5928) stug veert ondanks goede veerbollen, verse LHM een schoon hydraulisch systeem en een goed hydraulisch werkend systeem, beschrijf ik hier hoe dit probleem simpel en goedkoop opgelost kan worden :wink: .

De achtergrond van het probleem zit in de slechter wordende bedrading en het stuursignaal van de veercomputer naar de elektroklep neemt af. Zodoende wordt de hydractive elektroklep niet meer aangestuurd en blijft in de sportstand hangen, ook al staat het hydractiveknopje op automatisch.

Open de computerbak:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/computerbak.jpg

De gele signaaldraad van de veercomputer om de hydractive elektroklep aan te sturen zit op de zwarte stekker links achter. Knip deze door met wat lengte (dus niet te kort afknippen).
Bij mij is deze gele draad te zien door de 2 blauwe doorverbindingen.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/doorgeknipteveercomputersingaaldraa.jpg

Verbind de gele signaaldraad komende van de veercomputer op nr 85 van het relais.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/Signaaldraadvanafveercomputeropnr85.jpg

Doe een massadraad van dezelfde dikte als de gele draad op nr 86 en met een oogje aan de andere uiteinde op een bestaand massapunt aan het binnenscherm, er zitten een aantal boutjes met eronder diverse draadjes met oogjes. Op de foto is dit een zwarte massadraad.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/zwartedraadismassaopnr86.jpg

Sluit de constant plus 12V vanaf de accu aan op nr 30. Op de foto is dit de rode draad met een scotchblokje aan een ander veercomputerdraad. Dit ga ik veranderen door direct van de accu te trekken.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/Constant12Vvanafaccuopnr30.jpg

Verbind de gele draad die naar de elektroklep gaat met nr 87.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/Schakeldraadnaarelektroklep87.jpg

Schema aansluiting relais:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/HA1elektrokleprelaisschakeling.jpg

Mits het hydraulisch systeem goed is en alle bollen goed zijn kun je nu weer genieten van het hydractive 1 systeem zoals het hoort. Er wordt in de automatische stand nog steeds geschakeld tussen de soepele en de sportstand. Met het verschil dat de elektroklep nu volledig wordt aangetrokken indien bekrachtigd :wink: .

Het probleem beperkt zich niet tot een stugge vering, maar de vering heeft ook de neiging op te springen bij het openen van deuren en de kofferklep bij een niet/slecht aangestuurde hydractiveklep.

In de veercomputer is een programma in opgenomen zodat de hydractive elektroklep aangestuurd wordt wanneer het contact nog niet aan is gezet. Zodra een deur geopend wordt, moet een duidelijke, harde klik te horen zijn (elektroklep ingeschakeld). Nu worden de hydractivebollen ingeschakeld en het opspringen van de vering voorkomen.
Tijdens de volgende 30 sec blijft de hydractive klep geactiveerd ook al is een deur weer gesloten en wordt een andere deur geopend.
Na 30 sec. schakeld de veercomputer de hydractive klep weer uit, wanneer de motor niet wordt gestart.

Een andere voorziening is het vertragen van het zakken van de koets tijdens het parkeren. De hydractiveklep wordt na 30 sec gesloten, na het dichtdoen van de laatste deur. Hierdoor wordt de retour belemmerd, met de afgesloten hydractiveregelaars.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Dat is ook een goeie!! Heb ik in het verleden ook bij mijn eerste dame gedaan.

1 vraag, welk pin nummer is.......... de gele signaaldraad van de veercomputer om de hydractive elektroklep aan te sturen zit op de zwarte stekker links achter? (er zitten nl 3 gele draden :wink:)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Pinnummer 8. Zoals op de foto`s te zien is het de meest linksachter draad :wink: . Zodra de zwarte stekker los is gehaald, is pinnummer 8 linksachter in de contrastekker.

lintpete
afbeelding van lintpete

Citrophile, ik begrijp deze modificatie niet helemaal. De elektroklep van hydractief 1 wordt door de VC aangestuurd met 6 à 7 volt constant (voor auto - soft). Nu gebruik je die 6V om het relais te sturen. Dat zal wel werken. Maar je stuurt nu via het relais 12V naar de elektroklep. Kan deze daar tegen, om langere tijd 12V voor z'n kiezen te krijgen?

Daarnaast schrijf je dat het probleem wordt veroorzaakt door slechter wordende bedrading van de VC naar de elektroklep. Maar in deze oplossing maak je nog steeds gebruik van diezelfde bedrading.

Graag wat meer toelichting.

Heb je verder voor mij de pin layout van de zwarte en witte connectoren op een hydractief 1 VC? Ik heb me wild gezocht, maar ik vind alleen de pinout van hydractive 2.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Hoi lintpete,

De elektroklep van HA1 wordt met 12V accuspanning aangestuurd, origineel vanuit de veercomputer.
Door toenemende weerstanden en impedanties in de algehele bedrading waaronder ook die naar de veercomputer neemt de uitgaande spanning af om de elektroklep aan te sturen. Dit is waarschijnlijk de 6 à 7V die je gemeten hebt.

De verminderde uitgaande veercomputer spanning kan een 12V, 25A relais met gemak aansturen en wordt de elektroklep alsnog met de accuspanning gevoed.

Dit was overigens een standaard Citroën modificatie die Citroëndealers moesten uitvoeren bij HA1.

Ik heb helaas ook geen pin layout van de HA1 connectoren.

De steekstekkers aan het relais heb ik onlangs bij mijn XM verwijdert en de draaduiteinden vertint en aan de relaispootjes gesoldeerd. Ondanks dat het goed aangesloten was, werd er niet altijd goed contact gemaakt. Nu reageert mijn HA1 helemaal zoals het hoort, dus het solderen zorgt voor het beste contact :wink:.

lintpete
afbeelding van lintpete

Aha, dus het hoort 12V te zijn? Oké, da's een goeie reden voor deze modificatie.

Ik had zelf 6,6 Volt gemeten op de uitgang van de VC. En ik had ook al op andere plaatsen over die spanning van 6 à 7 volt gelezen.

Het zou logischer zijn om op zoek te gaan naar slechte bedrading en contacten, en dan dat te verbeteren, maar dat is veel en moeizaam werk.

Bedankt voor je toelichting!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Graag gedaan :wink:. Ben het geheel met je eens dat het eigenlijk beter is om de kabelbomen (de oorzaak) te vervangen, maar dat ziet niemand graag zitten.

Om de spanning weer aardig goed te krijgen, is het toepassen van nieuwe (vergulde) accupoolklemmen, nieuwe massaoogjes aan de massadraden en gecorrodeerde losse kabels vervangen.

De draaduiteinden vertinnen door te solderen voor een goed contact scheelt ook een hoop, is goedkoop en goed zelf te doen :wink:.

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Modificatie aansturing elektroklep Hydractive1

Ik stof blijkbaar graag oude draadjes af. Heeft iemand hier nog de originele foto's van waar de componenten/draden zitten? Ik weet waar de elektroklep zit, maar om daar nu zonder brug bij te komen... Liever plaats ik het relais zo dicht mogelijk bij de veercomprutser zelf, netjes onder de kappen het liefst.

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Onder de voorste afdekkap is ook de handigste plek, want daar zit de veercomputer. Sterker nog, je hoeft helemaal niet bij de solenoide (elektroklep) zelf te zijn. 

Zie zwart relais aan rechterzijde. De losse contacten heb ik ondertussen vervangen voor een relaisvoet, de losse stekkertjes wilden wel eens los gaan waardoor ik weer stuiterend over de snelweg ging.

Nu je toch aan het modden bent, doe jezelf meteen nog een plezier als je daar bezig bent en voeg een relais toe aan het startcircuit. De plus die naar het startrelais verliest teveel stroom onderweg van accu via contactslot en nog eens 2 stekkers. Van de 12v bleef er ongeveer 6 volt over bij de startmotor, wat te weinig is om het startrelais op de startmotor te activeren. Hierdoor kan de startmotor bij heet weer en hete xm volledig dienstweigeraar worden. Een relais dat rechtstreeks stroom neemt van de accu lost dat op.

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE:

Wat heb jij daar een ruimte Chris! Bij mijn latere Type 1 zit het daar al vol met

- Aansturing Cruise Control (grote metalen blok)
- Dubbel relais (denk ik, het bruine blok)
- En nog twee relais (paars bovenop en onder de kabelboom nog een groen). Dit naast de twee relais voor de koplampen (toch?) direct achter de koplampen. Van dit paarse relais bleek de bovenste draad overigens aan nog een enkele ader te hangen, die heb ik maar even opnieuw vastgezet met de krimptang. Geen effect te zien op cruise (valt af en toe weg, samen met de weergave "huidig verbruik") of op de hydractive (nog steeds direct na openen/sluiten van deur weer Fout 31 Elektroklep).

Zou een latere Type 1 de elektroklep al via het groene of paarse relais schakelen? Is lastig te zien, omdat de draden allemaal in dikke kabelbundels verdwijnen.

En als ik nog "de gele draad van de zwarte stekker" moet hebben... uhhhh... welke van de 3 die ik er zo al zie 

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Vroege serie 1 is wat ruimer toebedeeld met ruimte idd . En ik heb een aftermarket cruise erop zitten waarvan het kastje onder het dashboard weggestopt zit. Scheelt ook.

In de tekst staat inderdaad zwarte stekker, het moet de witte stekker zijn. En iirc 1 van de 2 gele aan de rechterkant op je foto. Pak even een dunne speld (om in de draad te prikken) en een multimeter. Met contact af en deuren dicht, dan zou er stroom op het juiste draadje moeten komen te staan wanneer je een deur open trekt om vervolgens iets later later weer uitgeschakeld te worden. Met wat meetwerk ben je er zo achter welke je moet hebben.

Zodra ik weer wat meer tijd heb dan wil ik de schema's wel goed bestuderen voor je welke connector/draad de door jou genoemde storingen kan veroorzaken. Dat zal over een weekje of twee zijn denk ik. Nu even teveel te doen. Het lijkt verdacht veel op een kabelbreuk bij een relais of massadraad. Heb ik er zelf meerdere van gehad, ook eentje waarbij bijvoorbeeld de motor compleet uitviel als het relais heel iets gekanteld werd. 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Modificatie aansturing elektroklep Hydractive1

Thanks Chris.

Jij hebt ook al wel dat paarse relais - waar is dat van, weet je dat? Daar was bij mij dus achterste draad (bij het nokje) afgebroken, zonder dat er iets uitviel aan de XM - magic!)...

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Als ik het goed heb ik dat het relais van de startbeveiliging van de automaat. Zodat er niet in een versnelling gestart kan worden. Just to be sure, het lijkt mij goed dat je op een veilige plek even probeert of de XM wil starten in de versnelling. Je zou de eerste niet zijn waarbij een irritante storing is opgelost door een illegale overbrugging. Heeft mij een schuurdeur gekost om daar achter te komen.

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Modificatie aansturing elektroklep Hydractive1

Vergeten te reageren: paarse relais functioneert gelukkig prima. Starten alleen mogelijk in P of N. Getest zonder schuurdeuren te slopen ;-)

De hydractiefklep aansturen ben ik nog mee bezig, schema gevonden in Vraagbaak:

Dit is echter 1 schema voor alle XM's, met H1 en met H2. Zo zie ik niet alleen "VK-V" (veerklep voor) maar ook "VK-A" (veerklep achter) en die heeft mijn H1 helemaal niet. Zou de VK-V dan wel op pin 1 van de WT (witte) stekker zitten?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Modificatie aansturing elektroklep Hydractive1

Ik maak vanavond wel ff een foto van het schema voor je en post die hier en mail m ook wel ff. Vraagbaak is voor XM onbetrouwbaar qua elektrisch schema.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Modificatie aansturing elektroklep Hydractive1

Hoe krijg ik een PDF hier gepost?

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: Modificatie aansturing elektroklep Hydractive1

Bij bestand toevoegen onder het tekstvak.

 

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Modificatie aansturing elektroklep Hydractive1

Oh ja, die knop is er ook nog. 

Hierbij het elektrische hydractief schema.

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Modificatie aansturing elektroklep Hydractive1

Hartstikke bedankt Chris,
 

Wat ik zie:

  • De veercomputer is natuurlijk nr 143
  • Daarop zitten twee 15-polige stekkers, 15B (Blanc) en 15N (Noir).
  • Met daaruit draden in Marron, Jaune en Vert (M, J, V). Wat de S M naast de draden betekent, weet ik niet. Iets over de kabelbundel?
  • De enige draad die ik uit 15B in het J zie komen, is een aardedraad - daar zal een relais weinig doen ;-)
  • Dus toch een andere draad dan een gele uit de witte stekker? Of lees ik dit verkeerd?

Mijn ervaring in werken met elektrische schema's is (zoals je hierboven leest) nogal beperkt. Heb je ook het componentenschema bijvoorbeeld, dan kan ik zien welke de elektroklep (fout 31) is. Zie ook geen elektrisch icoon dat lijkt op hoe de vraagbaak de elektroklep weer geeft, dus voor mij is dit nog lastige materie zo.

Thx again!! Als we dit weer duidelijk gefixt krijgen hebben hopelijk meer H1-rijders hier iets aan.

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive
RE: Modificatie aansturing elektroklep Hydractive1

Hoi Rogier,

Wellicht dat deze App (XM Diagrams) je (ook) hulp kan bieden?

https://play.google.com/store/apps/details?id=hu.co.tramontana.xmdiagrams&hl=en_US

Alleen beschikbaar voor Android toestellen!

 

Volgens de App heeft de voorste klep nummer 433

 

1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1983 LNA 11RE Cannelle

1984 Renault 4 GTL

 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Modificatie aansturing elektroklep Hydractive1

Helaas (?) geen Android hier. Maar component 433 = 15N9J. Dus tóch de zwarte stekker (pin 9, geel)!?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!