subframe en stuurhuis

6 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
jeen
afbeelding van jeen
subframe en stuurhuis

 
In eerder bericht heb ik al geschreven dat ik inmiddels 20 jaar in het bezit ben van mijn XM. Van die jaren heeft hij hooguit 3 jaar op de weg gereden en de rest van de tijd op mij staan (liggen) te wachten. Dit voorjaar heb ik haar uit het hok gehaald en ben er weer in gaan rijden. Dat ging redelijk goed op een paar probleempjes na, zie mijn berichten daar over elders op deze site. Toen ik de XM kocht had ik al gezien dat het stuurhuis lekte en het subframe roestig was. Ik heb besloten om beide problemen in een werkgang aan te pakken.

Nu ben ik docent op een VMBO school en geef daar wiskunde maar ook M&T. Mobiliteit en Transport, zeg maar het motorvoertuigen van vroeger. Het leek mij een mooi project om met mijn leerlingen uit te voeren. Ik heb de XM geschorst en een aantal leerlingen zijn onder mijn toezicht begonnen met het demonteren van het subframe. Zowaar geen sinecure. Maar na een dag flink sleutelen ligt het subframe naast de auto zonder dat er bouten zijn afgeknapt of leidingen zijn geknikt of afgebroken.

Het is de bedoeling het subframe te laten stralen en dan poedercoating er op. Ik zit nog te dubben of ik het ook nog wil laten schooperen maar dan wordt het iets voor de eeuwigheid en dat hoeft nu ook weer niet.

 Maandag halen we het stuurhuis er onder vandaan en nog wat kleine onderdelen die ik mee wil spuiten. Naast het stuurhuis moet ook de hogedruk regelaar even uit elkaar en de klep voor de vering die in het vooronder hangt is ook nat. Deze klep werkt ook niet helemaal naar behoren dus ook die zal na gekeken moeten worden.

 

Wordt vervolgd

 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Als je zo weinig gereden hebt zou ik beide hoogteregelaars ook even uit elkaar maken en schoonmaken. Daar zit vaak redelijk wat drab in.

Wel handig dat je een legertje monteurs gratis voor je kunt laten werken :)

 

vwb fotos. Als je een bericht plaatst zit er een button in de werkbalk, helemaal links onderaan. Als je daar op klikt kun je een foto toevoegen

Jaap

jeen
afbeelding van jeen
RE: subframe en stuurhuis

Maar voor het toevoegen van afbeeldingen moet het een .txt bestand zijn. Daar zit het probleem. Ik zie niet hoe ik dat voor elkaar krijg

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Nee hoor!. Verkeerde knop

Jaap

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

JaapSt zegt:

<p>Wel handig dat je een legertje monteurs gratis voor je kunt laten werken :)</p>

 

Wij hadden vroeger ook zo'n leraar, niks mooier dan werken aan een 'echte' auto als je 15 bent ipv een beetje lopen kutten op zo'n blok op een kar wat niet wil lopen.

Ik weet het nog als de dag van gisteren, een oranje opel ascona, wij zagen het gelijk, het was de ascona van de directeur, werd de brug opgereden, lekke uitlaat, wie wilde dat varkentje wassen was de vraag. Ik samen met me schoolmaatje staken de vinger in de lucht want hey 'wij konden al aardig autogeen lassen' vonden we.

Uurtje later was de lekke uitlaat gefixt echter de auto moest nu nog langs de spuiter want een brandje had er een 2 kleuren ascona van gemaakt 

 

Subframe laten poedercaoten, dat weet ik niet of dat zo'n goed idee is, poedercoaten is hard en bros en knalt er makkelijk af, als je dan niet voor schoperen gaat, wat op zich een klein klusje voor de bedrijven die dat kunnen zou ik denk voor een goeie 2K primer en goeie verf gaan en daarna de boel in de unterbodenschutz.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

jeen
afbeelding van jeen
RE: subframe en stuurhuis

 

En het stuurhuis is ook gedemonteerd. We gaan rustig door.

Nu alles schoon maken en klaar maken voor monrage. Dat zalwelven tijd nemen. Onder tussen gaat de XM op een bok en even aan de kant tot alles weer gemonteerd kan worden.