XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile

De testbank geeft exact aan hoeveel extra erbij gekomen is, dat ik meer koppel en vermogen heb door de aanpassingen is zeker :wink:.
Een vergelijkend onderzoek met andere XM 24v met ZPJ4 motor is al overduidelijk 8).

Citrophile
afbeelding van Citrophile

@PBO, met de "blokkering" in de middenstand van een CX Diravi bedoel ik een hydraulische plunjer die een rol tegen een excentrische schijf met een uitsparing in het midden aandrukt.
Als een CX stuur met diravi naar de middenstand gaat voel je een lichte centrering en dat heeft de diravi van een XM niet.

Het zou best kunnen dat bij jouw CX de voorraadbol en remaccu c.q. diravibol niet goed genoeg op druk staan en daardoor niet genoeg kracht heeft om het stuur meteen terug te laten draaien.
Ook bij een (lichte) lekkage met drukverlies als gevolg kan zoiets gebeuren, had ik laatst nog met de wartels van de remaccu c.q. diravibol. Die konden net wat slagjes hebben met vastdraaien en scheelde enorm qua rem -en algehele voedingsdruk.
Wanneer de rijhoogte voor te hoog is, staan de spoorstangen ook niet ideaal en kan ook ervoor zorgen dat het iets te zwaar gaat.

De remaccu c.q. diravibol wordt in veel gevallen vergeten om te testen/vullen/vervangen, omdat je er niet heel makkelijk erbij komt bij zowel de CX als XM.
Vooral als de fabrieksbol er nog opzit :shock:, moet de bol met het blokje in de bankschroef worden losgemaakt want die zitten altijd muurvast :roll:.
Als daarna de remaccu c.q. diravibol handvast wordt gemonteerd is uitbouwen niet meer nodig en kan de bol wel normaal worden losgedraaid om te testen/vullen/vervangen :wink:.

PBO
afbeelding van PBO

Thanx voor de uitleg. Heb 2x een klein LHM-lek onder de auto gezien dus dat strookt met je remaccu/diravibol-verhaal. Moet sowieso t.z.t. nog terug voor wat "garantie"puntjes dus daar gaat deze in mee.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Graag gedaan :wink:, hopelijk wordt de lekkage en wellicht daarmee ook je diravi goed opgelost.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Afgelopen vrijdag mijn trekhaak onderuit gehaald en Tom Pouwer heeft die van mij gekregen. Mijn XM is nu eindelijk trekhaakloos 8), heb het nooit een mooi gezicht gevonden onder mijn XM.

Vorige week mijn Diravi centrifugaalregelaar uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ingevet. Ook het laffe bedieningsstangetje :roll: vervangen door een dikker stangetje en iets ingekort voor een lichtere en directere bediening 8).

wimb
afbeelding van wimb

Een XM zonder trekhaak is vrij uniek. Foto's?

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Een XM hoort trekhaakloos te zijn!
Breakies daargelaten.... ben blij dat de mijne er nooit een gehad heeft.

De diravi bol schoonmaken JP heb je daar ook fotootjes van??

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ik ook, ik ook, ik ook!!! :lol:

Alleen nog "effe" doen...

Citrophile
afbeelding van Citrophile

@Wim, ik zal nog foto`s maken van de achterkant zonder trekhaak en helaas met het gaatje in de diffusor van de achterbumper.

Heb helaas geen foto`s van de werkzaamheden van de centrifugaalregelaar gemaakt. Jansr had wel foto`s gemaakt van zijn centrifugaalregelaar op cifo.

Het is eenvoudig te doen door eerst de 2 lange m5 bouten losdraaien die de plastic bol met het aluminium blokje verbinden en de aandrijfkabel onderin losmaken. Dan de bol als geheel van de steun te halen, dat zijn 2 boutjes met moertjes m6.

Daarna de overige m5 boutjes met moertjes losdraaien en de bovenste helft eraf halen. Ik zag hier en daar nog wat oud lagervet en ook wat lichte roest aan de metalen onderdeeltjes, de aluminium onderdelen zagen als nieuw uit 8). De boel wat schoongepoetst en met nieuw lagervet ingesmeerd. De 2 centrifugaalmassa`s haakten een beetje naar de horizontale stand, overeenkomend met een hoge snelheid. Na het smeren ging dat ook weer goed.

Het bedieningsstangetje tussen de hefboom en de hydraulische plunjer heb ik vervangen. Het is een asje met een diameter van ong. 5 mm, aan de boven -en onderzijde afgedraaid tot rond 2mm. Dat ziet er fragiel uit, aan de onderzijde was het asje licht krom. Nog geprobeerd recht te buigen maar die brak af :roll:.
Een torx sleuteltje (van een verdelerkap) met een diameter van 4mm op lengte afgezaagd en die gebruikt, dat is al een stuk degelijker :wink:.
De lengte iets korter gehouden voor een lichtere en directere bediening. Naarmate de lengte toeneemt wordt de diravi zwaarder en komt sterker terug.

Nu zijn stuurcorrecties supersnel uit te voeren :D, vooral rotondes gaan makkelijker. Op de snelweg was in het begin even wennen aan de directheid, je zit veel sneller op een andere baan.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Doorsnede tekening centrifugaalregelaar:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/centrifugaalregelaar.jpg)

Complete Diravi systeem:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/regulateur_gif.jpg)

stooftaker
afbeelding van stooftaker

gewaagd....

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Geinig om daar mee te spelen, maar ben je niet bang dat als je op nat wegdek komt/rijdt/glijdt dat je te snel corrigeerd?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

In het begin is het even wennen aan het lichtere sturen, maar je went er snel aan :wink:. Ik schat zo in dat mijn diravi nu net zo licht is als van een CX en C6.

Met diravi is het altijd even wennen in het begin en daarna is het een enorme gemis bij het sturen van andere auto`s :wink:.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

je rekt de veer boven de centrifugaalblokjes dus continue iets op???? en er is dus meer ruimte boven het stangetje.

Zit dit stangetje eigenlijk vast of is het een los stangetje?????

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De veer wordt niet opgerekt, alleen de hydraulische plunjer zal hoger gaan staan totdat die door het stangetje wordt tegengehouden.

Het is een los stangetje zonder schroefdraad oid :wink:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Mooi histoire JP. Zit er tussen het het zwarte blok en het onderste allu kleurige blok (Dus van het huis) een pakking?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ja er zit een dik metalen pakking tussen, die even schoonmaken en hergebruiken :wink:. Bij mij lekt het niet daartussen na het openmaken en vastzetten.

Voor Wim alvast een foto van een andere XM zonder trekhaak:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/achterkantzondertrekhaak.jpg)

stooftaker
afbeelding van stooftaker

en nog een plaatje voor wimmie
IMAGE(http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/xm/DSC03936.jpg)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Bij mij zit daar altijd een beetje LHM, mooi klusje weer om te doen. Wanneer kun je? :schater:

Oh nee, eerst nog xenon kopen :)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ooh, 2 x Vert Véga zonder trekhaak! *fap fap fap*

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Ik heb ook zonder trekhaak: die ligt in de kofferruimte. :schater:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Een ding weet ik zeker, die vogels uit Staphorst hebben een vermogen aan die XM trekhaken verdiend...

Citrophile
afbeelding van Citrophile

en Apeldoorn :roll:

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Citroën-das-pas-fën zegt:

Ooh, 2 x Vert Véga zonder trekhaak! *fap fap fap*

Als je dan toch bezig bent: :wink:

http://lh3.ggpht.com/_7ffp_6LVkJQ/THFNlNPFsXI/AAAAAAAADME/tU5z3qrAmI0/s912/DSC00818%20%28Medium%29.JPG

Citrophile
afbeelding van Citrophile

We vormen zo een zeldzame groep: XM zonder trekhaken :wink:.

Op het forum en binnen de xmclub zullen er vast meerdere zijn zonder trekhaak.

wimb
afbeelding van wimb

En waar reken je de demonteerbare onder?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Bedoel je ermee, die de trekhaak onderuit hebben gehaald net als ik, of met de afneembare kogel?

Die laatste is wel iets speciaals zeker voor een XM :wink:.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

8) 8) 8)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JZTQTWWS.jpg)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

+1

Lucas Unger
afbeelding van Lucas Unger

En Bleu Stratos zonder kiphaak? Telt dat?

IMAGE(http://www.lucasunger.com/CF/jtbxachter.jpg)

Pagina's