XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Het lijkt dus eigenlijk dat je van de diravi het best kunt afblijven. Het luistert blijkbaar dermate nauw. :roll:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

XM net van parkeerplek gewisseld, diravi lijkt nu meer bij de les met het terugdraaien maar nog net niet helemaal zoals het hoort.

De 2.1TD hoge stand ventilator gemonteerd, maar beide fans werken niet met de "bruine tempsensor los" test. Ik kwam naderhand er achter dat de stekkers niet passen, de stekkers in het raamwerk worden eruit gedrukt. Jammer dat de 2.1 TD fans niet los willen van de as (na het loshalen van de clipjes), anders had ik de stekkerverbinding beter en meteen kunnen zien. De V6 ventilatoren zitten met een klein centraal boutje vast (rechtsomdraaien=los ivm draairichting fan) en de fans trek je zo van de motoras los. Dit maakt montage en demontage al vele malen makkelijker.

ZPJ V6 12v en ZPJ4 V6 24v serie1:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/XMs1ZPJ4koelventilatoren-1.jpg

ZPJ V6 12v en ZPJ4 V6 24v serie2:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/koelventilatorens2ZPJ4-1.jpg

2.1TD automaat serie2:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/koelventilatorens2TDautomaat-1.jpg

Volgens Citroen Service zijn er geen verschillen tussen de ventilatoren van een ZPJ V6 serie1 en 2, dus ik ga de ventilatoren van Marco proberen. De ventilatoren van Matthijs zullen wel goed zijn, maar gaan helaas niet werken met mijn XM.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Nog een stukje over de snelweg gereden, hydraulisch voelt mijn XM nu aan zoals het hoort met betere vering/demping werking en krachtigere remmen 8). De diravi lijkt zich langzaam beter te gaan gedragen, maar ben nog niet helemaal tevreden.

De 2.1TD ventilatoren heb ik wegelaten, de goede orignele ventilator zit op de plek van de lage stand. Had gehoopt dat die aangestuurd zou worden maar niet dus, er moet een tweede ventilator aangesloten zitten voor een gesloten elektrisch circuit.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Zeg eens eerlijk; centreert je diravi wel goed nu JP? Bij mij is het kloten. De middenstand is weg!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

In de meeste gevallen wel, soms heeft die net een zetje nodig. Dus ben er nog niet tevreden over. Ik zal de centrifugaalbol van Matthijs proberen en hopen dat het centreerprobleem opgelost is.

Wat ik eerder had geprobeerd, was om het bedieningsstangtje (in de zwarte bol, bediend door de zuiger in het alublokje te vervangen) door zowiezo een dikker stangetje maar van verschillende lengte.
Wat me duidelijk opviel was dat de diravi zwaarder stuurde en sterker centreerde met een ietsje langere stangetje en lichter stuurde en minder sterk centreerde met een iets kortere stangetje.

Het standaard bedieningsstangetje heeft zeer dunne uiteinden :wtf: en tot nu toe kom ik ze lichtjes krom gebogen tegen.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: XM V6.24 van Citrophile

Er is dus iets gaande in die zwarte bol (diravi) naast het lhm voorraadvat!?

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

In de zwarte bol zitten twee massa's die naar buiten worden geslingerd, tegen de veerkracht in wanneer de snelheid toeneemt. Daardoor wordt bovenin een hefboom bedient, op zijn beurt drukt die het bedieningsstangetje omlaag tegen de hydraulische zuiger in het alublokje.

De hydraulische zuiger in het alublokje krijgt een hydraulische stuurdruk, door de zuiger in te drukken/ te ontlasten wordt de hydraulische druk aangepast met de snelheid. Dus zwaarder sturen bij hogere snelheden en lichter sturen met lage snelheden.

Doorsnede zwarte bol (snelheidsregelaar):
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/centrifugaalregelaar.jpg

Diravi onderdelen:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/regulateur_gif.jpg

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ik heb nogal moeite die technische tekeningen te "lezen". Wat ik gisteren wel duidelijk vond was de schematische tekening die Willem Roest maakte op de achterkant van een Hema gebaksdoos...hoe zou die doos daar nu zijn gekomen?? :mrgreen:

Ennieweej: Volgens mij zag die tekening er zo uit. Wat er nu bij mij en jou aan de hand is, is dat het centreer wieltje niet naar het midden komt. Dat moet dan haast wel aan de centrifugaal regeling liggen. Misschien klopt mijn tekening ook niet en hebben jullie aanvulling?? :roll:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6N7JQLFZ.jpg)

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Volgens mij is dit op de Diravi van de SM en CX van toepassing en heeft de XM diravi dit onderdeel niet.
Bij een CX stuur voel je die in de middenstand van het kommetje vallen, bij diverse XM's Diravi nooit meegemaakt. Maar het zou kunnen dat het wel van toepassing is, maar heel subtiel uitgevoerd bij een XM.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ik hoop morgen weer werkende ventilatoren te hebben op mijn XM. Zal nog even contacten met Marco of het morgen nog door kan gaan.

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ik ben nieuwsgierig. Ik vind het eerlijk gezegd raar dat er verschillende fans voor de diverse motoren in zitten.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ik zou ook voor de "maximale" fan gaan voor alle typen.

Heb met Marco al contact gehad en morgen ga ik ze verwisselen :wink:.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Vanochtend de ventilatoren bij Marco overgezet. Gelukkig doen beiden het :dans:.
De fanbladen zijn wel hetzelfde als de 2.1.TD van Matthijs, volgens mij is dit het enige verschil tussen serie1 en 2. Het valt mij op dat de serie2 fanbladen effectiever zijn als ik mijn watertemperatuurmeter bekijk. De temperatuur loopt minder ver op dan voorheen (iets over de 90gr C) met stilstaan.

Het zou kunnen als ik de contrastekkers van de 2.1TD ventilatoren aanpas, dat ze alsnog op mijn XM kunnen werken. Door het hogere vermogen van de 2.1 TD automaat ventilatormotoren (310W vs 200W) ben ik bang dat mijn bedrading in de fik vliegt, dus ik laat het zo met de originele motoren.

Wel valt mij op dat er nog zoveel lucht in mijn hydrauliek zit toen ik thuis ging parkeren :roll:. Dus een kort gefluit bij het opstijgen en niet eenparig dalen van de achterkant, dus met een schokje. Ik had in Heusden de 2 boutjes ietsje aangedraait die het alublokje met de diravi centrifugaalbol verbindt omdat het lichtjes zweet bij de pakking.

Mijn diravi gaat het wel steeds iets beter doen, maar toch wil die nog niet bij alle stuurstanden uit zichzelf terugdraaien.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Net nog even op lucht in mijn hydraulisch systeem gecontroleerd. Gelukkig geen gefluit en schokken meer :thumbup:.

Ook de ventilatoren die inslaan wanneer het moet, geeft een prettig gevoel :D.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: XM V6.24 van Citrophile

Goed gedaan! Lekker dat alles weer werkt!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Nu nog mijn diravi perfect krijgen :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

:mrgreen: Ja! Mij benieuwen hoe je dat wil gaan aanpakken....

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

mijn reserve diravi centrifugaalbol uitproberen :wink:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

oh ja, dat ken natuurlijk ook nog :oops:

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

Heel mooi dat je fans het weer doen. :clap:
Ik heb ff snel uitgerekend dat die 310W ventilatoren zo'n 25 Ampere nodig hebben tegen 16 voor de 200W versie. Als de bedrading geschikt is voor 16A (wat ik betwijfel :roll: ) dan zou 25 A ook kunnen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ben er zeker blij mee :wink:.

Franse elektriek vertrouw ik niet zo :problem:. Mocht ik in een gekke bui dat willen experimenteren, dan monteer ik ze.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Vandaag bezig geweest met mijn Diravi.

Als eerst de centrifugaalregelaar van Matthijs open gemaakt om er foto's van te nemen voor wat uitleg over de opbouw en functioneren. Het viel me op dat het inwendig er nog mooi uitziet en ook de hydraulische plunjer/zuiger in het aluminium blokje is mooi droog. In mijn plunjer/zuiger zie ik altijd een plasje LHM erin liggen en tussen het zuigerrubber uitkomen. Ik denk dat de mijne versleten is. Ook bij andere XM`s V6 met diravi heb ik ze droog gezien.

Tijdens het demonteren ontdekte ik 3 plaatjes tussen de centrifugaalbol en het aluminium blokje, terwijl bij mij alleen 1 dik plaatje tussen zat.
Als eerst heb ik de centrifugaalregelaar overgezet, het aluminium blokje komt later. 1 Zijdelingse wartel krijg ik nog niet los, zodra die los is, verwissel ik het aluminium blokje.

Nu heb ik 4 plaatjes ter beschikking, 2x dik, 1x middel en 1x dun.
Allerlei combinaties van diktes geprobeerd en de conclusie is:
Hoe dikker het plaatje/meer plaatjes, des te lichter het stuurt maar des te zwakker het stuur terugdraait.
Hoe dunner het plaatje/minder of geen plaatjes, des te zwaarder het stuurt maar des te sterker het stuur terugdraait.

De kunst is om uit te zoeken waar het optimum zit van licht sturen en sterk terugdraaien. Bij mijn XM is het uiteindelijk het middelste plaatje geworden die tussen de centrifugaalregelaar en het aluminium blokje zit. Overige combinaties vielen af.
Het kan nog zijn dat dit weer aangepast wordt als ik het aluminium blokje verwissel.

Het uploaden naar photobucket gaat nu niet lekker, dus dat komt nog.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: XM V6.24 van Citrophile

liken me erg interessante platen JP.
Ben benieuwd.
tís toch wel een van de wonderlijkste stukjes in onzer XM's :)

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

In jullie XM's. :lol:
Maar het is inderdaad een heel apart fenomeen. En ik ben reuze nieuwsgierig naar de foto's. En naar je ervaringen natuurlijk JP.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: XM V6.24 van Citrophile

zei ik toch ook wIxM :wtf:
ONZER..... t1B kanonnen :mrgreen:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Tsss...je begeeft je op onbekend terrein JP, chapeau! Plaatjes? Never van gehoord!
Ben benieuwd naar de foto's!!

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: XM V6.24 van Citrophile

Citrophile zegt:

Allerlei combinaties van diktes geprobeerd en de conclusie is:
Hoe dikker het plaatje/meer plaatjes, des te lichter het stuurt maar des te zwakker het stuur terugdraait.
Hoe dunner het plaatje/minder of geen plaatjes, des te zwaarder het stuurt maar des te sterker het stuur terugdraait.

Dat is toch logisch, hoe harder je rijdt, hoe verder de gewichtjes naar buiten slingeren, hoe zwaarder het sturen en sterker terugdraaien.

Als jij de afstand tussen het zuigertje en stangetje gaat veranderen, veranderen die eigenschappen mee. minder plaatjes, duwt de zuiger verder in, stuurt zwaarder.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Tuurlijk is het logisch, toch vermeldt ik dit omdat het voor iedereen duidelijk moet zijn.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: XM V6.24 van Citrophile

Juist!! :wink:

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: XM V6.24 van Citrophile

Kan je dat zuigertje ook met de hand induwen? Zodat je dat systeem kan ontluchten door even 20 keer snel achter elkaar dat ding in te duwen? Dan zou de interne druk toch moeten veranderen en je door de snel veranderende druk misschien het lucht er uit kan forceren?

Pagina's