La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ik ga echt niet zomaar lukraak knippen hoor Maarten :wink:

Ik sla er gelijk met een moker op :evil:

detlev
afbeelding van detlev

Ik denk niet dat het in de VC zit.

Als ik teruglees doet je BC namelijk mee met het verhaal (aangeven verbruik) en dat betekent toch écht dat het veel breder is. Daarom zou ik toch echt het eerdere advies (weet niet meer wie dat schreef en heb geen zin om het op te zoeken) om de kabels aan de dynamo te controleren.

En ja, het is een hele klus, maar denk eens aan een andere dynamo. Dat rotding kan zulke rare fratsen uithalen...

En een handtekening!!!!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ja Detlefke, maar allles werkt verder 100%..... gooi ik er toch niet zomaar een nieuw dynamo in. Eerst ga ik nu de massa's losmaken en schuren en solderen!

detlev
afbeelding van detlev

Nee, snap ik, maar dit:

wimb zegt:

Speaking about the devil. Controleer 'ns of de kabels van de dynamo nog goed vast zitten. Volgens mij ziiten die (te) vlakbij je draadboom.

is in ieder geval een goed idee...

En een handtekening!!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Detlev heeft wel gelijk als de dynamo niet meer goed werkt dat er onverklaarbare elektrische storingen optreden.

Ik heb dat met een aantal voorgaande auto`s ook meegemaakt :(. Na een dynamorevisie was ik van de vreemde elektrische storingen af :D.

@Mike, richt je nu ff op de massa aansluiting :wink:.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

zit er op Noire 2 niet een goeie dynamo?

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Jawel, die reed goed, veerde goed, boordcomputerde goed ;)

maartenh
afbeelding van maartenh

Als de oorzaak bij de dynamo zou zitten, zou de vering het wel moeten doen als de motor niet loopt, wat ik hier lees is werkt het met de motor uit ook niet altijd.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Alle massakabels rechts voor los gehaald, schoongemaakt, een paar ringen vervangen, en alles gesoldeerd.

Helaas nu geen tijd meer voor een proefrit want de shop moet open. Straks om 14 uur naar de kapper. Dan neem ik r mee.

De aansluitpunten van de dynamo.... kan ik die het beste bereiken via de rv wielkast?? Effe het binnen spat scherm verwijderen??

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Als ik de afbeelding erbij pak, kun je niet vanaf de rv wielkast erbij.

De elektrische aansluitingen zijn met de 2 rubberen dopjes (met de 2 rode pijltjes aangegeven). Deze kun je dus van onderaf erbij.

Mocht je die aansluitingen checken, haal dan eerst de accupoolklemmen van de accu :wink: .

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/dynamoZPJ4.jpg)

wimb
afbeelding van wimb

Mike, zullen Maarten en ik 'ns bij je langskomen en madame aan een elektrisch onderzoek onderwerpen?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dat zou niet gek zijn :wink:.

Grote kans dat de XM dan mee mag op vakantie naar Frankrijk :D.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Tof aanbod Wim! Eerst gaat ze echter naar Renard as donderdag en vrijdag. Dadekijk eens rijden en kijken hoe de vlag er bij hangt...

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Doe ze vooral de groeten bij Renard :wink:

ps ben je do-avond thuis?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ja maar wat later...eerst dus naar Renard :wink:

Nou, het izt dus niet in de massa verbindingen. En ik blijf er verder heel rustig onder.....

Du moment dat het weer hard voelde gestopt en lichtmeter er op. Idd geen 12V door de pooltjes van het relais. De stekker los getrokken en weer er op geduwd et voila, wel weer 12V.

Het zal dus wel in de stekke liggen, maar volgens mij niet aan de draadjes op de stekker. Als ik die heen en weer haal gebeurt er niets. Ook niet als er wel 12v op zit. Ik denk dat de stekker zelf niet meer genoeg klemt over de stiftjes in de VC want toen ik de VC zelf had gewisseld bleef het verschijnsel optreden.

Ik ga dus nu de stekker beter "klemmend" maken.

De BC heeft zo zijn eigen leven. NOg stees geen verbruik. Wel als ik van 50 - 60 km/u afremde naar 0. Dan gaf ze in de laatstse meters vlak voor stilstand wel even aan. Dat was op de heenweg. Op de terug weg gebeurde het helemaal niet meer, maar ook dit duidt dus op een los contact ergens... ergens... ergens.... waar de BC zijn info van krijgt.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Nou dat zijn maar een paar sensoren, dus waar wacht je nog op :lol:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Nou op tot dat iemand nou eens vertelt, WAAR die sensoren zitten..

Ik heb opnieuw aangelegd : de sensor van de km teller kabel
Ik heb de brandstof pomp onder de achterbank open gehad, althans het luikje met rubberen dop, en ben gaan rijden en friemelen aan de bedrading tegelijk. No F*kng result!

Welke sensor hebben we nog meer voor de BC?

De aansturing van de kleppen werken nu nog steeds. NEt 10 km gereden.
Heb bij de 2 VC kontakten de pooljtes licht verbogen waardoor de adapter/stekker beter "pakt" en beter blijft zitten. Er zit nu geen speling meer in. Eigenlijk zou je het hele blok in kunsthars moeten gieten :lol:

Vanavond weer verder, als ik de kans krijg...

Lignage
afbeelding van Lignage

De BC wordt aangestuurd door de Bitron module. Staat o.a. in mijn Peruaanse kookboek op blz. 231.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

welke van de 100 Bitron modules :lol:.

wimb
afbeelding van wimb

Niet overdrijven JP. :lol: Volgens mij zitten er maar een stuk of 7. ;-)

Mike, de VC kijkt naar 2 sensoren: die op de bak voor het toerental. En de welberuchte.................................... tadaaaaaaaaaa: stuurhoeksensor. Die zit achter het stuurwiel, globaal onder je dash. Maar als die een probleem geeft, wordt dat als fout gezien en opgeslagen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De VC kijkt ook naar:
de gaspedaalsensor
de remdruksensor
de wieluitslagsensor

Dus ook van deze sensoren en de slechte aansturing van de HA klep worden opgeslagen in het geheugen van de VC.

Dus zodra het veerprobleem opgelost is, weer de boel resetten :wink:.

wimb
afbeelding van wimb

You're right. ;-)

Hmmmm.... Ik zit 'ns naar dat lijstje met sensoren te kijken en eerlijk gezegd geloof ik niet dat die voor problemen zorgen. Just my 2 cents. :?

Lignage
afbeelding van Lignage

Ik bedoel natuurlijk het zwarte bitron kastje onder je handschoenenkastje in de zwarte luier. Ze willen bij vroege Serie I nog wel eens stuk gaan.

De sensoren en overige componenten waar het aan kan liggen zijn : de hydractive schakelaar naast de versnellingspook (open- en schoonmaken), gaspedaalsensor, stuurhoeksensor, wagenhoogtesensor, tijdschakel relais op de VC-doos gepopnageld (tot orga 4858) en de kabeldiode (alleen bij Serie I).

Lezen jullie je kookboek wel :?:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

wimb zegt:

You're right. ;-)

Hmmmm.... Ik zit 'ns naar dat lijstje met sensoren te kijken en eerlijk gezegd geloof ik niet dat die voor problemen zorgen. Just my 2 cents. :?

Met mijn vorige XM serie1 met hydractive2 had vaak storing met de remdruksensor. Als die erin kwam bleef mijn vering in de comfortstand hangen :? en ging het hydractivelampje niet meer aan met starten.
Met de hydractiveschakelaar op de sportstand reageerde die wel merkbaar tussen de comfort en sportstand ondanks de storing :roll:.

detlev
afbeelding van detlev

Bedoelde hij niet de sensoren voor het verbruik?

En een handtekening!!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dat klopt detlev :wink:, ik ging in op de opmerking van Wim.

Nu nog de senoren voor de BC en/of de bitron module genoemd door Lignage.

detlev
afbeelding van detlev

ik bedoelde niet jou specifiek maar ook de 6 reacties daarvoor ;)

En een handtekening!!!!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Die Bitron module onder het dashboard kastje heb ik in Januari al vervangen, die is het ook niet.

Maar...

Net 40 km gereden. Een rit waarbij de meeste waarschijnlijk niet naast me hadden willen zitten :shock:
Ben rustig begonnen, opwarmen en 90 - 100 over de snelweg. Daarna een stuk tussen door, bochtige B wegen. Stuk oude klinker weg, Weer en stuk bochtige B wegen met lange drempels en afsluitend nog een stuk snelweg met 190. En ze bleef het doen!! Echt dat gevoel met elke invering van yes yes yes!!! Ze heeft echt op d'r lazer gehad :wink:

Fingers crossed heren, fingers crossed. Als nu blijkt dat het strakker zetten van de stekkers het is geweest ben ik een blij man. Maar ik durf nog niet te vroeg te juigen, dat heb ik hier al eerder gedaan......

Die BC komt af en toe in. Dat het aan het schuifje sportstand zou liggen geloof ik niet, maar zeg nooit, nooit met die produkten van wijlen André.

Gaspedaal sensor, zou die een link met de BC hebben? Waar zit dat ding, bij het gaspedaal. Anyone een foto of tekening?

Overigens bedankt voor al julie steun. Schaam me dood met zoveel posts onderhand :oops:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Zullen we het simpel houden? Het relais krijgt geen 12 volt. Boem. (Dettol zou zeggen: feit. :P ) De +12 volt moet uit de VC komen. Direct uit de VC nog wel, met een heel kort draadje. Als we er ff van uitgaan dat dat korte draadje niet het probleem is, dan zit het probleem dus in de aansluiting van dat korte draadje met de VC. Eh, dat was de VC-stekker toch? :wink: Meer zit er niet tussen relais en VC.

Als de massa slecht zou zijn, zou -ie altijd nog wel een volt of 8-9 meten over de spoel van het relais heen. Daar trekt het relais heus nog wel op aan, hoor.

Ik zeg nog 1 keer: Stekkerverbinding! Verder helemaal niet zoeken! :)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Lignage
afbeelding van Lignage

Ja, dat was wimb weer die mij op het verkeerde been bracht. Die begint ineens over VC sensoren terwijl Mike BC sensoren bedoelde.
De BC krijgt zijn info van de Bitron zoals ik beschreef, ook via de brandstofpomp, een brandstofpomp voor een xm met BC is anders dan eentje zonder BC. En een dinosaurus leefde ook BC maar die had geen Bitron.

Pagina's