Inbouwen ECC in XM met standaard (handbediende) airco

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Inbouwen ECC in XM met standaard (handbediende) airco

Aanvankelijk dacht ik dat het een heel gedoe zou opleveren maar op aanraden van WimB en zijn verhaal in zijn XM topic heb ik besloten het toch te gaan proberen, zeker ook gezien het feit dat ik een complete ecc uit een XM kon halen.
Momenteel heb ik de set klaarliggen, geen idee wanneer ik er daadwerkelijk mee ga beginnen, misschien heel snel misschien duurt het even maar dan alvast een topic waar de werkzaamheden in beeld en tekst neergezet worden ter leering ende vermaeck. Ik hoop dat Wim hier ook nog even zijn zegje zal doen aangezien hij de klus al uitgevoerd heeft.

Benodigdheden:
- Een Citroen XM met handmatig bediende airco
- Een donor Citroen XM, of Xantia met ecc (ik heb mijn set uit een 97er XM geplukt)
- Gereedschap

Demontage:
Het demonteren van de set uit een XM is niet moeilijk en als je de donor niet meer in elkaar hoeft te zetten nog redelijk snel te doen ook. De set bestaat uit:
- Ecc bedieningspaneel
- Kabelboom
- 3 servomotortjes
- 3 temperatuursensoren vast aan de kabelboom
- 1 temperatuursensor in het plafond.

Het Ecc paneeltje is makkelijk te verwijderen, deze zit op zijn plek geklikt, voorzichtig met een plat schroevendraaiertje iets naar voren halen en je trekt hem er zo uit, dan de twee stekkers loshalen en het paneel is los, de kabelboom zit net onder het gat van het paneeltje vast met een metalen klemmetje, deze kun je makkelijk met een schroevendraaier verwijderen.

Om bij het servomotortje en de temperatuursensor aan de bestuurderskant te komen is het noodzakelijk dat je het paneel onder de stuurkolom loshaalt, deze zit op verschillende plekken met een torx schroefje vast, in dit paneel zit ook de diagnosestekker, voor optimale bewegingsvrijheid kun je het beste deze stekker uit het paneel losklikken zodat je het paneel weg kunt leggen. Het servomotortje kun je nu goed zien zitten, deze zit met twee kruiskop schroeven vast, naast dit motortje zit ook de temperatuursensor in de luchtbuis gestoken, deze kun je gewoon naar buiten trekken, hij is ongeveer 10 centimeter lang.

De andere twee servomotoren zitten onder het dashboardkastje, helemaal links en helemaal rechts.
De linker schroef je zo los, de rechter zit erg krap, met een kruiskopbitje op een kniestukje is het net haalbaar om hem los te schroeven, naast de rechter servomotor zit ook de tweede temperatuursensor, deze is slecht bereikbaar van boven, het is aan te raden het paneel onder het dashboard bij de bijrijderskant hiervoor los te schroeven en te verwijderen, voor de andere componenten is dit zelfs noodzakelijk. Van onderen kun je beter bij de temperatuursensord, ook dit is weer een staaf die in de luchtbuis gestoken zit, als je hem met de hand niet loskrijgt vanwege de onmogelijke hoek waarin je je hand moet draaien kun je het voorzichtig met een waterpomp tang toen, doe dan wel een doekje in de bek van de tang zodat je het rubber niet beschadigd.

De derde temperatuursensor zit om een van de metalen leidingen van het aircosysteem geklemd, deze klem klik je open waarna je hem los kunt nemen.

Alle stekkers van de kabelboom komen samen rondom de kachelmotor, deze losklikken en je de kabelboom is in principe vrij.
Helaas echter loopt de kabelboom achter de luchtbuizen die achter de radio zitten zeg maar en gaan ze ook nog door een haakje heen. Bij het monteren van de set ga ik een (veel) gemakkelijkere route kiezen voor deze kabel maar bij het demonteren heb je nu eenmaal geen keuze, om de kabel netjes los te kunnen halen heb ik de complete middenconsole verwijderd, de twee metalen balken waar het dash in het midden op rust losgeschroeft, de luchtbuizen met een breekijzer een centimeter naar voren kunnen duwen en toen kon ik de kabel loshalen uit het oogje achter de luchtbuizen, je kunt het dan net zien zitten.

de plafonniere met sensor zit met twee torxen vast en schroef je er zo uit. Controleer voor de zekerheid of jouw XM voorbereiding heeft voor deze sensor anders moet je de kabel uit het plafond ook nog meenemen, bij mijn XM (2.0 16V VSX 1995) zat deze kabel al reeds in het plafond.

En dat is het demontageproces voor de ecc, al met al ben ik een goed uur bezig geweest om de set uit de donor te halen, de uiteindelijke score is deze:
foto's zijn klikbaar voor grotere versies

Servo met sensor bestuurderskant
IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/ecc/thumb/IMAG0623.jpg)

Servo kachelhuis met temperatuursensor van aircogasleiding
IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/ecc/thumb/IMAG0624.jpg)

Servo passagierskant met temperatuursensor
IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/ecc/thumb/IMAG0625.jpg)

Het hele zwikje
IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/ecc/thumb/IMAG0626.jpg)
IMAGE(http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/ecc/thumb/IMAG0622.jpg)

Montage:
Hier ben ik nog niet aan toegekomen maar HIER een linkje naar de pagina van Wim's topic over zijn inbouw en wellicht dat Wim of anderen die deze klus reeds uitgevoerd hebben hier nog tips, aanvullingen of toevoegingen voor hebben.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Inbouwen ECC in XM met standaard (handbediende) airco

Ik zal waar nodig inderdaad een en ander aanvullen. Om te beginnen: :wink:
Het verdient wel de voorkeur om de kabelboom achter het kachelhuis te leggen, dus de originele route. Dan kom je namelijk met alle aftakkingen naar de sensoren en servo's mooi uit. En met geduld en wat gewurm kan dat zonder de middenconsole te verwijderen. Wel moeten de zijpanelen links en rechts los.

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Inbouwen ECC in XM met standaard (handbediende) airco

Inderdaad ja, die flappen moeten zeker aan de kant, dat was ik nog vergeten.
Ik zal dan inderdaad de kabel maar origineel leggen, waarom ook niet eigenlijk, hij hoeft niet perse door dat haakje en het zal toch ook wel zijn tijd duren voor ik die kabel weer eens moet verwijderen.
Dit weekend hoop ik een ander interieur in de break te bouwen, gemaakt van zwarte koeien en ik heb ook een middenconsole liggen met houtlook-klepjes, staat wat mooier bij de deurpanelen denk ik, dus dan zal ik direct alvast de kabel goedleggen, het aansluiten komt dan een volgende keer.

Hoe zit het trouwens met het calibreren van de motoren? Is dat iets dat moet gebeuren? Of gaat dit automatisch?

wimb
afbeelding van wimb
Re: Inbouwen ECC in XM met standaard (handbediende) airco

Dat vroeg ik mij ook af maar dat doen ze zelf. Op z'n Frans, dus torsie is 'eindcontact'. :?

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: Inbouwen ECC in XM met standaard (handbediende) airco

Dat hoopte ik al :) scheelt een aardige bult afstel (en voornamelijk gok) werk!