Nwnd's XM Break 3.0 V

22 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
nwndk
afbeelding van nwndk
Nwnd's XM Break 3.0 V

Vandaag bevestiging gehad van mijn club lidmaatschapaanvraag dus durf me nu nu aan te melden hier :D. Had al wel iets op Cifo geplaatst maar hier gebeurt het natuurlijk:
Sinds 21/10/11 in het bezit van mijn XM v6 Break.

Volgens het Organummer op 23-11(!)-1999 op de band gegaan.
Inmiddels 211.000 km op de teller maar rijdt eigenlijk als nieuw.
Inmiddels langs geweest bij Chyparse, voorkant zat helemaal vast. Bollen vervangen, voorraadbol bijgevuld. Als nieuw daarna.

Bij Furriegurrie langs geweest en gebruik gemaakt van zijn kennis en gastvrijheid. Zijn lexia gaf een storing in de stuurhoeksensor, automaat (die niet in de sneeuw,- of sportstand bleef staan), elekroklep absorptievat en iets in de VC. Alles gereset, tot nu lijkt (behalve de elektroklep) alles verholpen. Was trouwens een erg gezellige avond.

Afgelopen weken jammer genoeg weinig tijd gehad. Heb van Basisbx zijn armsteunverhoger overgenomen maar er nog niet in kunnen klussen. Wat ik verder zelf wil doen (en inmiddels besteld), bougies vervangen, bougiekabelset en natuurlijk de elektroklep. Op basis van alle info op dit forum en cifo. Daarnaast wil ik olie en KVS laten vervangen. Heb een envelop met facturen van onderhoud vanaf 2004. Olie en Kvs is inn 2009 gebeurd, kabel en bougies in 2007. Geen zin om er met dit weer onder te gaan liggen. Raam linksvoor is defect, vermoedelijk mechanisme en de re. stoel wil niet voor,- of achteruit. Allemaal leuke dingetjes om te doen.
Hier al een hoop howto weggehaald, dank daarvoor.[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"506","attributes":{"alt":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image"}}]]

Heb afgelopen jaren vooral CX gereden, zes jaar in het bezit geweest van een CX gti Turbo (zwart) waar ik zuinig op was, eigenlijk 30K zonder problemen mee gereden. Inmiddels verkocht. Daarnaast als "winterauto's" een CX Gti automaat, een Cx prestige turbo2 , 2 AX-jes en een XM v6 12 klepper exclusive. Ik heb trouwens verder niets met Citroen ofzo 8) . Een paar jaar geleden verhuisd, geen beschikking meer over een garage en auto altijd onder invloed van de weersinvloeden. Besloten om nieuwer te gaan rijden en minder roest gevoelig. En behoefte aan iets waar je af en toe een gipsplaat enzo mee kan vervoeren. Eerst nog getwijfeld aan een Berlingo of bestelautootje op grijs knt, maar wilde eigenlijk niet zonder een snelle HP. Deze XM Break was het helemaal. Zelfs nog vier winterbanden erbij over kunnen nemen.

Heb zin om mij te verdiepen in het clubleven hier, wel chronisch tijdgebrek zoals iedereen denk ik. Groeten Johan

Bijlage: 
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Hoi Johan,

Eindelijk hier ook aangemeld :clap:
Het was inderdaad een gezellige avond. We hebben een leuke club mensen hier verzameld die elkaar vaak helpen met de verschillende uitdagingen op het Citro vlak in het algemeen en de Xm in het bijzonder. Als je gaat klussen met de bougies is het aan te raden om een paking te halen voor het inlaatspruitstuk. Gaat niet altijd stuk, maar als dat wel gebeurd baal je stevig. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Ik was minder dan 2 euro kwijt geloof ik. Het is inmiddels al even geleden dat ik bougies en pakking heb aangeschaft, de klus moet echter nog steeds gebeuren :oops:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Een warm welkom van mijn kant, waar staat "Nwnd" voor!?

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Welkom ook uit de achterhoek, een break staat hier ook nog op de cars-to-drive lijst :mrgreen:

Luceo non uro....

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Welkom hier.

En schroom niet meer foto's te plaatsen en je vooral je verhaal t.a.v. de dame te doen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Welkom op het forum met je geweldige XM 8) :zwaai:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Kijk! Een echte "pro" ! Welkom hier, en welkom bij de club. Voor XM zit je hier zeker goed! :wink:
En idd, meer pix's!!!

nwndk
afbeelding van nwndk
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

furriegurrie zegt:

Hoi Johan,

Eindelijk hier ook aangemeld :clap:
Het was inderdaad een gezellige avond. We hebben een leuke club mensen hier verzameld die elkaar vaak helpen met de verschillende uitdagingen op het Citro vlak in het algemeen en de Xm in het bijzonder. Als je gaat klussen met de bougies is het aan te raden om een paking te halen voor het inlaatspruitstuk. Gaat niet altijd stuk, maar als dat wel gebeurd baal je stevig. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Ik was minder dan 2 euro kwijt geloof ik. Het is inmiddels al even geleden dat ik bougies en pakking heb aangeschaft, de klus moet echter nog steeds gebeuren :oops:

Ha Gerrie, ja het heeft geduurd, zat te prutsen met mijn gegevens goed in te voeren, maar gister lukte het. Goede tip voor die pakking, thnks, ga ik achterheen, kan het maar in huis hebben.

eXpelliarMus zegt:

waar staat "Nwnd" voor!?

Beetje fantasieloos: Nieuwendijk, de dijk waar ik op woon 8)

Iedereen veel dank voor het warme welkom, het voelt nu al als thuis : :D
Zal later nog wat foto's toevoegen en wil inderdaad hier een log gaan bijhouden;
Ze ziet er nu niet uit trouwens niet uit. Lijkt wel two tone. Tot halverwege de koets een dikke modderlaag, leuk in de polder wonen, :roll:

wimb
afbeelding van wimb
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Aha, de elektroklep mijnheer. :lol: Ook namens mij welkom.

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Leuk! Welkom en join the club.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Nog meer welkom uit de Achterhoek. Zie er nu al naar uit om je met raad & daad terzijde te kunnen staan (hopelijk).
En dat te weinig tijd hebben herken ik maar al te goed!
Leuk dat je een V6 Break rijdt, tijd terug kon ik mijn TCT Berline ruilen voor een V6 Break. Toch maar niet gedaan vanwege de nóg hogere MRB, en in een Berline kun je ook al een halve huishouding kwijt als het moet.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

:lol: Yep! En in een Break een hele!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

+1

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

nwndk
afbeelding van nwndk
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Veelste lang niet gepost, probeer af en toe te lezen.
Ondertussen de XM al weer een tijdje in mijn bezit. Al een beetje (nog niet zo succesvol) bezig geweest. Zit een (vaste) verhoogde armsteun in (via het forum gekocht echt relaxed) en natuurlijk de winterbanden erop vanwege de komende horrorwinter. Kreeg afgelopen tijd toch wel last van een vervelende storing. Motor viel uit, meestal op het moment dat ik het gas losliet of juist gas wilde geven. Een beetje wezen zoeken en veel gelezen. Uiteindelijk toch het vermoeden dat het de stappenmotor betrof. Ding losgehaald, beetje schoongemaakt. Inderdaad storing was weg. Ook de inmiddels binnen gekomen elektroklep er weer op gezet. In het begin prima, toen kwam de storing weer terug. Ipv de stappenmotor te verdenken de elektroklep, dus deze weer afgetopt, ging weer even goed, maar na een week storing weer terug. Toen bedacht het zullen de bougies en kabels wel zijn. Inmiddels was dit ook binnen gekomen. Mij goed hier ingelezen hier en de tips van de forumleden ter hand genomen. Begonnen met de voorste boubinerij, gelijk een moer dolgedraaid, deze zal ik er uit moeten tappen. Voortse laten zitten en ik dacht dan doe ik de achterste rij, is ook het meeste werk. Nou boel gedemonteerd, in principe goed te doen, na een half ochtendje klussen lag de bovenkant eraf. Blij dat ik op voorhand ook op aanraden de pakking had besteld, het bleek dat men vloeibare pakking had gebruikt. Alles goed schoongemaakt. Toen eitje dacht ik, de bougies vervangen, en toen werd het erg beschamend, het bleek dat ik alleen niet passende bougiesleutels in huis had op zondag…..Dus onverrichte zaken de boel (wel de achterste kabels vervangen). Had de auto volgende dag nodig. Uit frustratie nogmaals gasklephuis en stappenmotor schoongemaakt. Boel weer gemonteerd starten……beroerd, ze liep echt beroerd. Natuurlijk gelijk het gasklephuis en stappenmotor weer gedemonteerd. Zover mogelijk alles nagelopen, weer schoongemaakt, gangbaar gemaakt, glommen inmiddels als een spiegel, en liep soepel. Alles weer terug gemonteerd, starten, nog steeds beroerd, veel te veel toeren, onregelmatig. Op het moment dat ik de automaat in een versnelling wilde zetten sloeg ze af. Kon amper 1,5 meter rijden. Balen, lichte paniek, toch die kat in de zak gekocht. Even afblazen bakje koffie en toen weer rustig kijken. Ahah, luchtslang vanaf gaskleppenhuis gescheurd, met tape dicht gebeund en ja ze liep mooi rustig. Vier dagen probleemloos, toen zelfde ellende, opnieuw op onderzoek, tape was weggesmolten. Nieuwe luchtslang gehaald en weer een probleemloze XM. Voor 2 dagen…..weer uitvallen en dergelijk, ging nu weer terug naar de elektroklep die had ik weer in het circuit gezet….Maakte niet uit. Weer een beetje kijken, zoeken. Auto weer starten…niets…helemaal niets…..Iets meer dan lichte paniek. Eerste reactie was weer de alles gaan demonteren wat ik afgelopen weken gedaan had…Kon me inhouden. Denk..denk..lees..lees. Hmm het realis achter de koplamp..zal toch niet..wel erg toevallig……Nakijken…veel corrosie…schoonmaken…..contactspray…vaseline, ja hoor ze wilde weer. Echter de storing ook……Toen was ik het zat…2e hands stappenmotor besteld bij Snuverink. Uit een Xantia esj. Deze erop gezet. Had gelezen dat de ecu een halfuurtje nodig had om opnieuw in te regelen. Wederom teleurstelling na 100 km rijden toch nog hetzelfde probleem…..Eigenlijk de hoop opgegeven.
Weer terug naar plan A om nu toch maar die bougies te gaan vervangen. Maar nu 500 Km verder kom ik erop een achter dat ze heel mooi rustig, gelijkmatig loopt en ook weer wat zuiniger lijkt. Zou het dan toch? Misschien heeft mijn ECU net wat meer tijd nodig om in te leren (net zoals ik eigenlijk). Dus wat staat er nu als eerste op het lijstje….bougies vervangen…..En bedenk me nu dat ze nog een valse streek had, toen ik 'savonds na werk met haar naar huis wilde gaan had ze een lekke band. Met al het klussen en het opzetten van de winterbanden had ik natuurlijk alles makkelijk bij mij thuis in de schuur gezet.......En ook dit kan ik natuurlijk mij alleen maar zelf kwalijk nemen. Ach zie het maar als een leerproces:) Zou haar niet meer willen missen heb nu zo'n band met haar:)
O ja, nog steeds mijn spullen van de club nog niet binnen, zal er weer eens een mailtje aan wagen..

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Goh, Johan. Pluim voor je doorzettingsvermogen. Voor hetzelfde geld was je allang afgehaakt en reed je nu in een Opel.... :shock:

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Hoi Johan,

Minder leuke perikelen, maar je houdt de moed er in ieder geval in!
Zoals ik op CiFo ook al schreef ben je welkom als er nog eens uitgelezen moet worden!

nwndk
afbeelding van nwndk
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Thnks Gerrie! Tot nu doet ze het echt prima. Zelfs het diagnoselampje van de vc gaat trouw aan en uit bij starten. Vraag me nu gelijk af of de Lexia gezien had dat de stappenmotor stervende was....In alles wat ik hier en elders gelezen had, ben ik eigenlijk nergens tegengekomen dat dit mankement door de Lexia gezien werd. Nou ja nu te laat...Maar bij de volgende bij een vage storing maak ik graag nog eens gebruik van je aanbod.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Marc Alsemgeest zegt:

Goh, Johan. Pluim voor je doorzettingsvermogen. Voor hetzelfde geld was je allang afgehaakt en reed je nu in een Opel.... :shock:

Euhh, rijden in een Opel getuigt op zich ook wel weer van doorzettingsvermogen. :lolno:

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

:rofl:

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

nwndk
afbeelding van nwndk
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Kies dan toch echt de weg van de minste weerstand.....een XM :P
Een Opel...... Toen ik net mijn CX verkocht had, heb ik naar een Opel Monza gekeken :oops: . Dat vond ik altijd wel een interessante Opel (en de enige, weet niet waarom). Maar kwam toen al snel tot de conclusie dat ik dan beter mijn CX gti Turbo had gehouden... Kwam al snel weer terug bij het warme Citroen nest.

arendonk
afbeelding van arendonk
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Soms moet je eerst iets verliezen, omdat te beseffen dat je iets mist ;)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Nwnd's XM Break 3.0 V

Nou ja, in iedergeval een van de bijzonderste Opel's, naast de GT. :wink: