La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
wimb
afbeelding van wimb
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

@Jos: ik heb een tiepje 2 dus geen motorruimtesfeerverlichting. Maar die schakelaartjes gebruikt de XM om mij via het linker display te vertellen dat de motorkap open staat. :wink:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Een waxine lichtje in je grill geeft nog meer licht :D En je kan je kouwe klauwe er aan warmen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

zegt:

Maar die schakelaartjes gebruikt de XM om mij via het linker display te vertellen dat de motorkap open staat.

:D Kijk , dat heb ik nou weer niet ( geloof ik :shock: )

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

lampje in motorruimte gaat bij mij ook alleen aan bij stadslichten, dus denk dat dat de bedoeling is....
Als er dalijk positieve geluiden zijn over led verlichting dan wil ik me er ook wel aan wagen.
Al denk ik dat een meer doorzichte kap ook al veel goed zou kunnen doen!

Al aan t poetsen XMike?? en wat zijn de resultaten?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Yup, heerlijk met mijn bilnaad onder de warmtelampen :mrgreen: Dat motor spul is alleen een reiniger toch, ut gaat er nie van glimmen nie??

wimb
afbeelding van wimb
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Waarom wil je geen blinkende motor? Bang dat je dan niet meer ziet dat je lampje brandt?

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

reiniger ja :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Zoals gezegd vandaag eens boven het motorblok gehangen en veel schoon gemaakt. Met name de bougiekabels die erg smerig waren en de kop van het gashuis (?) flink geschuurd en daarna gepolijst. Het ziet er al beter uit nu!

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WPFBU7JB.jpg)

Door er zo boven te hangen kun je op je gemak kijken hoe alles loopt. Niet dat ik overal wat van snap maar zo kwam ik dan toch eindelijk een KVS lek tegen. Heel klein, maar het was vochtig. Het zit in de dikke afvoerslang naar de radiator, nét bij de koppeling op het blok:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YBKTTXE3.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7AAXOSUM.jpg)
Als ik in de slang knijp komt er een heel klein beetje vocht naar buiten. Dit zou dan het lek moeten zijn....dácht ik. Nadat ik klaar was de XM sinds een week weer gestart en eronder gekropen. :shock: Damnnn, dáár lekt het ook! En hard! Grofweg tussen multi-riem en carter (je ziet de stekker die op het carter zit) In het flits licht van de camera lijkt het blauwig. Het is geen LHM of benzine, maar dat ik nou kvs rook kan ik ook niet zeggen. Het proeft naar water iig.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DSCZJCGU.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-B4FIOLHF.jpg)

Ze moet hiervoor binnenkort maar weer terug. Verder kwam ik tot mijn schrik een roest gat tegen op de voor ons allemaal bekende plaats; lv bij de kriksteun. De kriksteun is volledig omgevouwen! Vreemd, ik krik m daar nooit op en bij de bandenboer is hij op een brug geweest waar een hefmechanisme in zit en daar werd ze op het subframe omhoog geduwd. Enfin, door dat omvouwen is meteen de slechte staat van dit punt naar boven gekomen. Een flink gat en het scherm hangt praktisch los. :evil:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EH6ODZVW.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QB7XMLLQ.jpg)

Vorig jaar nog de wielkappen los gehad en alles gechecked, schoongemaakt en ontroest. Blijkbaar zit er achter veel meer dan je kunt zien. Bij vd Laan zou er nog een plaatje op een gat onder de compubak gelast worden, wat vergeten was, IK vraag of ze de dorpel en kriksteun ook meteen kunnen doen. Jammer maar gezien haar hoge leeftijd ook niet verwonderlijk natuurlijk.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

gatverjachies! dat ziet er niet leut uit.
Ik zeg afslijpen al die kriksteunen! kunnen ze ook niet omvouwen en voor narigheid zorgen...

wimb
afbeelding van wimb
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Da's een wel hele radicale methode Stoof. :roll: En ik betwijfel of het zinvol is omdat er vroeg of laat een Jan Doedel je pad kruist die tegen beter weten in op wat hij denkt dat het krikpunt is de auto omhoog wil krikken.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Niet leuk om dit soort dingen tegen te komen, met name de platte kriksteun met roest :evil:. Laat dit wel repareren voordat het erger (en duurder) wordt.

De blauwe druppels kunnen best kvs zijn.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Ziet er idd. niet best uit.
Helaas ga je zulk soort dingen krijgen met oudere auto's.
Een professionele Dinitrol behandeling (o.i.d) is voor een XM ook nog niet eens zo'n gek idee. 8)
En alleen een holle delen behandeling (dus bodem verder ongemoeid laten) is ook zo gek duur nog niet.

Hoorde pas nog een verhaal over een Picasso die niet meer werd goedgekeurd wegens verregaande roest aan de bodemplaat&dorpels. :roll:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

AUW!! Mike toch, idd zo snel als mogelijk is laten lassen.

Ik denk dat je waterpomp overleden is + die slang, maar voor die conclusie eerst even naar VDL idd. :wink:

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Gelukkig zijn dit soort gaten vaak goed te lassen. Zou er niet te lang mee wachten, voordat de horrorwinter begint met pekel etc.

Het vocht: is dat niet gewoon regenwater of aircovocht of zo, als het alleen naar water smaakt?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Waterpomp zou idd heel goed kunnen met nattigheid op die plekken. Oevrigens, op het hijsoog op het blok, daar hoort een stukje foam te zitten. Vergelijk het met een isolatiepijp voor thuis. Dit word op het hijsoog gezet zodat slangen er niet tegen aan kunnen schuren met lekkage als gevolg.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Dus toch de waterpomp. Die zit idd boven het poeliewerk zeg maar. Moet het blok er daar voor uit, nee toch??
En die slang met die vertaking erin zal ook wel NFP zijn, eigenlijk dezelfde lekkage op de zelfde plek als ik bij de CX had afgelopen zomer sur l'autoroute.
Die dorpel moet idd snel gelast worden en de koker volblaffen met antiroest. Toevallig vorige week weer nieuwe RX5 binnen gekregen. Morgen maar eens mee aan de gang. Een complete dinitrol kost ook zo 800 - 900 euro. Daar heb ik niet zo'n zin an momenteel.

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Nee hoor, blok laat je rustig zitten. De waterpomp zit onder en " in" de motorsteun aan de bijrijderskant. Wat je eigenlijk moet hebben is zo'n "brug" die over je motorblok heen op de zijkanten van je chachis steunt. Daar hang je je motorblok in vast. Daarna haal je de motorsteun los. Je ziet dan eigenlijk al wat er nog meer los moet. Ook moet je het voorwiel aan die kant eraf halen met de modderkappen.

Kortom, je kunt het prima onder je carport doen, eerst de wagen even netjes op bokken zetten zodat de boel recht en stabiel staat, dan die takel over je blok zetten en de boel loshalen.

Wat je iig even aan materiaal moet inkopen zijn;
thermostaat, die vervang je het beste ook direct.
multiriem
speciale volgringen om je spanrollen weer vast te zetten.
spanrollen indien.... en omdat je er dan het beste bij kan.
en uiteraard, de prijsklapper... een nieuwe waterpomp...
bij behorende rubbers. ( ook het rubber waar de thermostaat in zit.)

Klusje heeft mij destijds incl. brug huur en wok voor 2 personen ( JP en Lucas) 600 euro gekost. Daar bij had ik wel de mazzel dat ik mijn nieuwe pomp serieus goedkoper (100-150) inkocht.

Rustig, netjes en zeer zorgvuldig werken omdat je anders de pech hebt dat je de boel na montage weer kunt loshalen. Sommige garage bedrijven houden daar bij deze klus met hun prijsopgave al rekening mee.

oh ja... KVS, maar dat had je ws wel begrepen.

Die waterslang is niet NFP... kost een 150 euro bij de dealer, althans vorig jaar. er zit wel een minimaal verschil in de af fabriek slang en de vervanger. Voornamelijk bij de aansluitpunten. Wat ik overigens wel heb gedaan. Binnenband van een fiets op diverse punten gebruikt ter bescherming. Zeker op de plekken waar de boel klem zit boven de radiator.

Overigens, in jouw situatie zou ik eerst zorgen dat die roest handel in orde komt en APK waardig is. Een pomp kun je altijd nog monteren.

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

joepie, 30 seconden wachttijd voordat je posting word opgepakt door het geweldige systeem.... :thumbdown: :thumbdown:

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Bij mij in 4 sec. :P

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

wimb zegt:

Da's een wel hele radicale methode Stoof. :roll: En ik betwijfel of het zinvol is omdat er vroeg of laat een Jan Doedel je pad kruist die tegen beter weten in op wat hij denkt dat het krikpunt is de auto omhoog wil krikken.

zeker radicaal :mrgreen:

maar als je er een stuk van zou laten zitten dat wat "korter" is zou het niet zo snel meer ombuigen en zou het punt gewoon te gebruiken blijven? of zie ik nu iets over et hoohfd.
Roestvorming komt imho door het omklappen van de punten en daardoor loslaten van de beschermende laklagen??

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Posten duurt bij mij ook nooit langer dan zo'n 4 seconde idd. No problemas!
Is misschien wel wat voor te zeggen Stoofke. Het metaal wordt eerder moe op die plaatsen waardoor de dikke coating barstjes krijgt en het vocht erin kruipt.
Kan zo'n waterpomp niet gewoon worden voorzien van nieuwe pakkingen? Ik bedoel, hij pompt toch gewoon? Ik ga deze klus toch in eerste instantie weer bij vdL onderbrengen te meer omdat ze vanaf de eerste dag al kvs verloor. Thermostaat is een goede preventief. (Moet meteen aan Wim denken :lol: )

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Een ZPJ(4) waterpomp heeft een vloeibare pakking en rubberen ringen, maar de kvs lek kan ook via de poelie-as afdichting komen door slijtage van de as.
Zeker bij een ZPJ(4) is het preventief vervangen van de thermostaat nuttig, want de motorsteun bij de computerbak moet gedemonteerd worden.

Ik zou de waterpomp+thermostaat ook door VdLaan laten doen :wink:

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Vloeibare pakking ?? Ik weet niet hoor JP, maar de waterpomp die wij hebben geplaatst had en heeft geen vloeibare pakking.

De kans dat de boel op de as gaat lekken is niet erg ondenkbaar. Toen wij de oude en de nieuwe naast elkaar hadden was er duidelijk te zien dat die pomp al heel wat rondjes had gedraaid. Er zit natuurlijk ook gewoon een lager in waar de riem overheen loopt en die slijt.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Ben je de rode vloeibare pakking vergeten :wink: ?
Toen je de nieuwe waterpomp uit de doos haalde zat er rode vloeibare pakking aan je handen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Nou, even overleg gehad met EJ. Er zit een nieuwe waterpomp op! Vorig jaar heeft de toenmalige eigenaar dat nog laten doen bij vdL. Tenminste een meevaller. :P EJ denkt; "het moet een van de o-ringen van die nogal debiele buizenconstructie tussen de V's zijn." Ze gaat iig binnenkort terug en dan kan er een lijstje afgewerkt worden.
Verder mijn foto's eens goed bestudeerd en toen zag ik scheurtjes in de multiriem. :shock: Bij mijn 12V heb ik die laten vernieuwen en die draait pas 20.000km dus die moet ook maar even overgezet worden.
En net goed met staalborstels en boor bezig geweest. Oh my God, wat een gat. Aan de andere kant is helemaal niets te zien maar die ga ik ook nog preventief doen. Heb gaatjes geboord hogerop in de A stijl en daar met een speciaal slangetje met een kopje er op wat "rondom" spuit de koker vol met RX5 gespoten.
Pix later-on!

wimb
afbeelding van wimb
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

La Noir Verni zegt:

EJ denkt; "het moet een van de o-ringen van die nogal debiele buizenconstructie tussen de V's zijn."

Ik heb Lucas onlangs vrijwel hetzelfde horen zeggen. :lolno:
Verder ben ik wel nieuwsgierig naar de pics. Dat roesten is dus duidelijk een proces dat van binnen naar buiten gaat. Zoiets had ik bij de Kever ook. Toen ik daar op de deur een blaasje in de lak zag was het aan de binnenkant al een enorme doorgerotte plek. :evil:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Het wordt dus toch tijd dat we onze XMs/Xms gaan behandelen tegen roest zo lijkt het. Voor de DS is er een mooi overzicht met welke gaten gebruikt of gemaakt moeten worden om alle holle ruimtes vol te kunnen blaffen. Is zoiets er voor de Xm ook al? Is er al eens een Xm naar 1 van de gespecaliseerde antiroestbehandelingsbedrijven geweest?

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

die buizen constructie... das idd zwaar K.. wij zijn met onze handen braaf van die buis afgebleven die uit de V komt.

@Jp,

Die rode pakking idd, maar das de pakking tussen de helften van de pomp. Die pomp zelf trek je niet uit elkaar. Ik was even in de veronderstelling dat jij vloeibare pakking bedoelde bij montage van de pomp op het blok.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Een nieuwe waterpomp is idd een meevaller :D. Precies Wim :wink:.

ZPJ(4) Waterpomp en thermostaat:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XMs1watertempsensoren.jpg)

Waterpomppoulie centraal onder de motorsteun:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/P8030001.jpg)

De waterpomp gezien vanaf de andere kant:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/P8030018.jpg)

Met kvs buizen aangesloten:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/P8030021.jpg)

Mike, de 24v heeft een langere multiriem dan de 12v :stilmaar:. Bij Citroën is die NFP, via een automaterialenzaak hebben ze een multiriem met een lengte van ongeveer 1440mm (i.p.v. 1455mm) en die past net gelukkig :wink:.
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/ZPJ4waterpompmultiriem.jpg)

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

idd, nu zie ik het weer, buisje 20, die heeft aan beide kanten een mooie O ring. Wij hebben wijselijk besloten die fijn te laten zitten. aan de kant van het blok en alleen de ring bij de pomp te vervangen.

Pagina's