La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Een gesloten systeem hoef je in principe niet bij te vullen. Als er geen lekkages zijn word de boel gewoon rondgepompt en dus na afkoeling hergebruikt. Een open systeem is niet open om specifiek druk af te voeren maar om koelwater te lozen en die moet je dus zeker bijvullen. Denk maar aan een koelsysteem van een kerncentrale. Die neemt koudwater in en loost dat daarna weer.

Bij een gesloten systeem komt idd het kookpunt hoger te liggen waardoor de boel niet aan de kook gaat. Met water heb je standaard 100 graden kookpunt (op zeeniveau). Zet je dat onder druk dan komt het kookpunt wat hoger te liggen. Door het gebruik van KVS komt het nog een stuk hoger te liggen( en heb je ook geen last van bevriezen). Het voordeel van een systeem onder druk is dus dat je het in principe A niet hoeft bij te vullen en B het meer hitte kan opnemen. een temp verschil tussen kvs en de buitenlucht is niet het uitgangspunt van een systeem onder druk. Uitgangspunt is dat het meer hitte kan bevatten voor het misgaat. De motor kan dus meer hitte kwijt aan het koelsysteem.

Tuurlijk moet je systeem wel bijvullen als je onder peil bent Benny.... Jij pakt toch ook een nieuw biertje :wink:

Het is wel raadzaam te wachten tot de boel wat is afgekoeld. Draai je de dop van het reservoir los terwijl de boel lekker heet is dan loop je het risico dat er eea uitkomt en das dan wel heet. Mocht je dus om welke reden dan ook bij een hete motor de reservoir dop eraf moeten halen doe dat dan met beleid. Pak een lekkere grote doek, mik die erover heen en draai door die doek de dop tot de eerste aanslag. Dan kan de druk eruit en blijven je handen droog.

Verlies van kvs wil niet zeggen dat je een lek hebt. Er word soms toch een beetje geloost als je het erg bont maakt en de druk lekker oploopt. Daarom zit er ook een overloop slangetje aan je reservoir.
Je zou dat slangetje een beetje in de gaten kunnen houden. Ziet het er kruk droog uit na een goede rit of zie je er wat vocht in zitten...

@Jos, een kvs reservoir met een gaatje op een plek waar dat niet hoort kun je beter vervangen hoor. Het is een zwakke plek en met dichtkitten houd je geen stand bij druk.

wimb
afbeelding van wimb
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Jos Haeftinck zegt:

Persoonlijk ben ik er nog niet achter tot welke hoogte ik moet bijvullen , zie ver in de diepte ergens een opstaand randje , daar ga ik maar wat boven zitten en dan verdwijnt de melding. :lol:

In het boekje staat dat je moet afvullen tot ca 2,5 cm boven het merkteken. Volgens mij wordt daar inderdaad dat opstaande randje mee bedoeld. En dan heb je verrek goeie timmermansogen nodig om in dat zwarte gat 2,5 cm af te schatten. :lol: Dus volgens mij is het voldoende om het schotje ondergedompeld te hebben.
Overigens is de niveausensor die in het vat prikt een aantal centimeters lang. Als die begint te piepen over een te laag niveau staat het vat al bijna droog. En in dat geval zit je systeem nog vol met vloeistof want dat vat is het hoogste punt. :wink:

detlev
afbeelding van detlev
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

gomp zegt:

Tuurlijk moet je systeem wel bijvullen als je onder peil bent Benny.... Jij pakt toch ook een nieuw biertje :wink:

Benny is dan ook geen gesloten systeem :shock: :mrgreen:

En een handtekening!!!!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Bij het open laten van het systeem tijdens het rijden, zoals voorgesteld als (tijdelijke!) oplossing bij Mike gaat het niet zozeer om het koken wel of niet tegen te gaan, maar om de druk laag te houden. Er is een recht evenredig verband tussen druk en temperatuur (vgl. de wet van Boyle bij natuurkunde voor gassen), zodat je dan ook ziet dat de temperatuur lager blijft. De druk beïnvloed je echter direkt door de dop eraf of los te draaien, zodat het koelwater in ieder geval in het systeem blijft. De temperatuur is een logisch gevolg hiervan.

En uiteraard moet je dan niet als een gek gaan scheuren, maar gewoon rustig rijden naar Abbenes. Normaal gesproken en zeker met deze temperaturen heb je dan geen overshoot van je temperatuur, noch in het blok, noch van de KVS. Als je teveel lekkage hebt, geeft het blok te veel warmte aan te weinig vloeistof af en krijg je wel kookverschijnselen.

Dus lekkage voorkomen is primair doel, ook het tijdelijke doel.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Thanx for this lecture, gentlemen! En idd, druk moet niet te hoog worden tijdens de rit naar A. De temp in LNV is konstant 85 -90 en wordt als ze op haar flikker krijgt hooguit 95 dus dat zit wel goed.

EJ vult bij tot aan het "dijkje" oftwel het schotje dat je met een zaklampje kunt ontwaren recht onder de dop. Dat heb ik ook maar aangehouden als maatstaf.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Nou..hè, hè.. eindelijk is er bij vdL tijd voor LNV! Maandag as gaat ze er naar toe en dan kan ik haar met de bollenvuldag weer ophalen.
De grote KVS slang is nieuw in bestelling dus dat wordt weer een verbetering. En ik hoop dat de rest ook wordt opgelost.
Vanavond ook maar eens die schakelaarlampjes besteld naar aanleiding van het How tootje van Wim. Tis bij mij ook maar donker namelijk. Verder nog een beige vloertapijt met console delen gekregen van @Example, en als de zomer net als vorig jaar weer in Maart begint kan dat er binnenkort ook in! 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Goed nieuws, eindelijk :D.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

LNV staat bij vdL in Abbenes. Afgelopen maandag er heengebracht terwijl ik zondags een noodverband om de hoofdslang had aangelegd. Heel ingenieus, not: eerste 2 lagen duck tape , Daarom heen een breed stuk rubber wat ik uit de band van de kruiwagen had gesneden :mrgreen: en dat stevig met tie wraps vast gesnoerd.
KVS bijgevuld en LHM ook, alweer (ernstige lekkage dus!)

Vol goede moed op weg en na een km of 5 even stoppen om wat gevulde koeken in te slaan. En toen wilde madame niet meer aanslaan.. :evil: Gooide prima rond. Half gas ,vol gas, geen gas, het maakte niet uit. Uitgestapt, auto afgesloten en weer geopend, startcode opnieuw invoeren, niente resultados. Kap open en kijken of er toch een stekertje of mapo sensor los lag mar kon niets ontdekken. Ik had overigens verwacht benzine te ruiken door het veelvuldig starten maar dat was niet het geval. Daar leek het erg op, geen benzine...hmmmm
Uit eindelijk trok de accu het steeds minder goed en heb ik de hulp troepen maar gebeld. Even achter de V70 van schoonpa en ze liep binnen enkele meters.

Losgekoppeld en gáán, met het plan om haar in Abbenes pas af te zetten. Als de KVSslang het hield natuurlijk. Niet prettig rijden op die manier, zo'n tijdbom gevoel. Onderweg met een gangetje van 100km/u. Misdadig langzaam voor LNV. Het viel me opeens op dat bij ietsje gas los de auto "terugbokte" en bij ietsje gas bij het weer een schok gaf. Wat is dit nu weer? :evil: Toch maar 130 gaan rijden, want rond die regionen was het practisch weg. En maar vertrouwen op mijn noodverband.

In Abbenes meteen de kap open en mijn noodverband checken! Die was hartsikke dicht nog. Helemaal geen centje pijn, had ik zo mee naar Zuid Frankrijk kunnen vlammen :lol:
Madame kon meteen naar binnen en ik heb onderstaande waslijst overhandigd:

1. ABS doormeten en melding oplossen. Ze doet het nog steeds. De ene keer gaat het weg na enkele meters en komt melding weer als ik stil sta. Soms blijft hij weg als ik tussen thuis en snelweg niet hoef stil te staan. Héél af en toe bleef hij uit, ook bij stilstand en ook bij thuiskomst. De volgende dag dan weer wel de melding.
2. KVS lekkage oplossen. PLUS Nieuwe grote slang BESTELLEN en monteren!! nr: 00001343G3 (Kijk wel even of ik het goeie nummer heb, met de vertakking naar de oliekoeler!)
Ik heb een “noodverband”aangelegd om de huidige slang waar een lek zit. Ik vond echter ook nog een lek rechtsonder (als je er voor staat) bij/aan de radiator, vlakbij de groene bol. Daar ontsnapte afgelopen week ook wat damp en er lag vloeistof op de balk waar de radiator op staat.
3. Olie lekkage. Carterpan-pakking ? Ik kan de plek niet exact duiden, wel hangt er olie aan de bouten van de carterpan.
4. LHM Lekkage! Ik moet behoorlijk bijvullen. De vooraadbol vóór (?) lekt behoorlijk. Graag oplossen!
5. Multi-riem heeft kleine miniscule scheurtjes, Zijn met het blote oog niet goed te zien maar op de foto met flits die ik je stuurde wel. Kun je die vervangen?
6. Nieuwe reactiestangen monteren.
7. Accuklemmen zijn te groot en klemmen niet. Afdek top plaat over accu monteren.

En dan kwam daar het niet starten bij natuurlijk...

Vandaag een tussenstand gehad:
ABS storing is gevonden!!! Daar ben ik heel blij mee, letterlijk: intern was de kabel gek genoeg niet echt
gecorrodeerd, maar wel vergruist, dat geeft blijkbaar deze vreemde storing.
Olie lekkage gelocaliseerd: Zit onder de oliekoeler en betreft een lekkende conische O ring. Deze is besteld, net als de grote KVS slang. Alleen schijnt het allemaal lang te duren voordat Citroën afstuurt.
LHM lekkage is ook opgelost, maar hoe en wat weet ik daar nog niet van.
Voorwat het niet starten; natuurlijk doet ze dat daar wel gewoon maar EJ denkt aan een rotte BDP-sensor. Die laat ik iig vervangen.
Ook de multiriem moet nog vervangen worden en dan zijn we weer een heel eind op weg! De roest schade bij de kriksteun wordt wel beoordeeld en er wordt een prijsschatting voor gedaan maar ik laat dit pas uivoeren in het najaar.
Helaas is het allemaal niet klaar dit weekend maar liever goed dan half. Ze moeten er ook nog een paar dagen flink mee proefrijden!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Gelukkig is EJ niet gauw bang te krijgen, hierna moet LNV 24v toch weer een lange tijd goed doen :wink:.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

zegt:

7. Accuklemmen zijn te groot en klemmen niet.

Dat is killing voor je accu en kan tevens een flinke stoorzender zijn in elektrische problemen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Gelukkig weer goede berichten in dit topic!
Zo zie je maar weer, soms lijkt het allemaal onoverzichtelijk veel werk en dan valt het uiteindelijk toch nog erg mee.
Zijn toch de vervelendste dingen al opgelost! :zwaai:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Super!

Luceo non uro....

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Wat een doorzetter die Mike. :thumbup:

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

He Mike , welke kabel was er vergruist van je ABS?

wimb
afbeelding van wimb
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Nou Mike, de zaken ernstig leken blijken dus pies of keek te zijn. Da's heel mooi. Het mag ook wel een keertje meezitten. :wink:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

en ook wel interessant: komt dat vaker voor? Is het dan een specifieke kabel of bouwjaar?

Goeie berichten verder Mike! Hopelijk straks een tijd onbezorgd sturen zodat het vertrouwen weer lekker opgebouwd kan worden!

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

vergruisde kabel......
Soort van goeie berichten XMike!

gomp
afbeelding van gomp
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

is die vergruisde kabel soms de kabel die boven de uitlaat hangt ? Die schijnt door de hitte toch in die staat te komen ?

Ik vond je wielen er overigens erg mooi onder staan. Ze doen het mooi met de grijze stootband.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Ik was effe een paar dagen van de wereld :sick: .....en kom pas langzaam weer terug op aarde. Ik heb nog geen details, maar ik heb er al wel naar gevraagd. Keep you informed!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Vandaag toch nog een korte mail gehad dat de patient het goed maakt. Alle problemen zijn opgelost en de komende dagen wordt gebruikt om nog uitgebreid proef te rijden. We zijn dus benieuwd, en hopelijk is ze eind van de week weer op het honk. Want ik begin zo zoetjes aan alweer aan de CX te denken; de lente nadert! Maar ik ga haar deze zomer toch niet stil leggen in de stalling.

Intussen heb ik op Ebay een ZPJ4 radiator gekocht. Hoewel ik er niet 100% van overtuigd ben dat het de juiste is, omdat ik de nr's niet kan herleiden. Maar goed, het is wel een nieuwe. En voor een XM, dus mocht het toch fout zitten dan is er denk ik altijd wel een gegagdigde te vinden voor € 90,= :P

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SYIXIABP.jpg)

Ook zijn mijn witte zijknipperts binnen gekomen, die gaan er het weekend op en dan lekker toeren! Plus foto's maken natuurlijk, want alle deurpanelen zijn nu ook in beige leder...

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Drie werf mooi, ik kan nie wachten op de foto's, die zijn uit jou hand geschoten Mike altijd goed. 8)

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

:mrgreen: daar knapper je van op :clap:

Jochem
afbeelding van Jochem
  • Xantia 1.8i (VS)X '93
  • GSA Spécial 1.1 '81
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Kijkkijk, goede berichten uit LNV-land! :D

HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Dat zijn goede berichten :D

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Fijn om te horen dat alles weer de goede kant op wijst, Mike.
Makes you feel better?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

JAhaa, want ik wil gvdonderhand weer eens sturen!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Eindelijk kontak met van der Laan. Er is weer heel wat gebeurt aan LNV:

De ABS sensor was RV, die is dus gemaakt. De LHM lekkage zat idd wel een beetje bij de voorraadbol, een slang was niet goed aangedraaid maar ook bleek de HD pomp goed te lekken. Gelukkig hadden ze mijn oude pomp nog die al eens vernieuwd was en deze is terug gezet.
Er zitten nieuwe draagarm reactiestangen op, de nieuwe hoofdkoelslang is gemonteerd en beide riemen zijn nieuw. (Multi en een nog een andere) Ook de oleikoeler heeft een nieuwe ring want daar lekte motorolie. Yori ging nóg een keer proefrijden dadelijk want ik vermoed nog een kvs lekje Rechtsonder bij de radaiteur, hoewel het systeem wel op druk heeft gestaan en er geen lekkage meer uit blijkt.
Ik had trouwens het vermoeden dat mijn electroklep niet meer werkte (Hoorde hem niet meer) maar die blijkt niet meer op de plek te zitten waar die eerst zat (?) Hij zit nu voor op het frame en werkt goed.
Morgenochtend ga ik haar halen! :dans:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

Spannonnnnd!!!

Enne denk om je rechtervoet he! Zou toch sneu zijn als ze op de terugweg rijbewijs en LNV invorderen.....

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

8) Eerst rustig warm rijden, dan niet harder dan 170 in de piek. (180 bij Geldermalsen tegenwoordig!)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: La Noir Verni werd XM V6 24V

:shock: nou belt Yori van vdL net. Hij had LNV nog eens goed warm gereden en idd, weer stoom maar nu rechtsonder bij de radiator. Blijkt dat als je radiator beweegt er toch iets gescheurd te zijn. Dus ze hebben de hele radiator al gedemonteerd.

...laat ik nu vanochtend mijn e bay radiator ontvangen hebben. Even foto's gestuurd en deze blijkt hetzelfde op één aansluiting na die ze niet nodig hebben. Morgenochtend als een speer naar Abbenes dus dan kunnen ze m monteren en dan kan ik weer rijden.

Pagina's