Info type/serienr koelventilatormotor 2.1 td autom BJ 2000

3 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
RTH
afbeelding van RTH
Info type/serienr koelventilatormotor 2.1 td autom BJ 2000

Hallo mede xm clubleden,

Zoals julle bij mijn topic van mijn xm al hebben kunnen lezen heeft mijn xm/Yvette (2.1 td automaat) nog steeds last van een koelventilatorprobleem. Afgezien van de gebruikelijke verdachten (relais/bitronmodule en/of bedrading probleem) verdenk ik ook mijn beide koelventilatormotoren. Sowieso de eerste motor want deze werkte eerst niet maar inmiddels weer wel maar "loopt" hoorbaar aan.

Ik wil veiligheidshalve de koelventilatormotoren (laten) vervangen maar kan hiervan geen type en serienummer(s) achterhalen. Wel ben ik er inmiddels achter gekomen dat de motoren qua type xm verschillen. V6 xm's met automaat en de diesel xm's met automaatbak hebben de sterkste koelventilatormotoren (ik geloof 500 Watt). Daarnaast zou de aansluitingen ook verschillen. Ik begrijp dat een garage via SCC dit wel kan achterhalen maar wil mijzelf ook eens in de materie verdiepen. Nieuw schijnen deze motoren namelijk niet meer leverbaar te zijn dus ben aangewezen op de tweede hands markt. En met Citromobile in aantocht a.s. zaterdag kan ik misschien een stel koelventilatormotoren bemachtigen mits ik weet welk type koelventilatormotor/met welk serienummer ik moet hebben.

Alle hulp en info is welkom!

groeten,

René

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: Info type/serienr koelventilatormotor 2.1 td autom BJ 20

Ik heb hetzelfde gehad, maar dan bij mijn Xantia. Linkervin draaide niet mee. Heb na alles gecontroleerd te hebben (relais schoonmaken, doormeten) en bijna op het punt gestaan om de motor maar te vervangen het asje van de motor ingespoten met WD40. Gewoon met de spuitbus en rietje erop en flink mikken tussen de ventilatorbladen door.
Als je de motorkap open doet dan kun je er gewoon bij om de WD40 te kunnen spuiten en een hamertje-tik doen.
Auto starten met airco aan en rechtervin ging draaien.
Op het hart van de linkervin een paar tikjes met een hamer en ineens draade deze weer mee. Daarna nog flink insoppen met WD40 en sinds die tijd draait het zoals het moet.

Dit alles dankzij dit topic op het Xantia forum.
In het verleden heeft de auto koelvloeistof gelekt door een lekke radiator en is de linkervin daardoor vast gaan zitten.
Het is te proberen en scheelt een hoop werk volgens mij.

RTH
afbeelding van RTH
Re: Info type/serienr koelventilatormotor 2.1 td autom BJ 20

Thanks Jabaar,

Dat ga ik zeker proberen!. Als het werkt dan scheelt het een hoop tijd, werk en bovenal een bom duiten. Maar mijn garage had er al even naar gekeken en had 1e koelvinmotor al gangbaar/schoongemaakt dus het zou al goed moeten zijn. Maar beetje sprayen met wd40 in het kader van preventief onderhoud kan zeker geen kwaad lijkt mij en ga ik sowieso doen.

Nogmaals dank! En als het werkt dan meld ik dat natuurlijk hier op het forum.

groeten,

René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!