CCI inspuitcomputer TCT type 1

10 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
CCI inspuitcomputer TCT type 1

Beste zwevers,

Heeft iemand van jullie een CCI inspuitcomputer liggen voor een XM TCT van het
type 1 uit 1994, de mijne heeft helaas de geest gegeven.

groet,
Remco Luts

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: CCI inspuitcomputer TCT type 1

CCI?
Wat boel ie?
Ik heb wel een ecu liggen van een type 1, als je ff je nummer hier neertypt kan ik vergelijken of het dezelfde is

reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
Re: CCI inspuitcomputer TCT type 1

Inspuitcomputer is ondertussen vervangen maar loste het probleem niet op.
Na kleine onderhoudsbeurt, APK en vervangen van de distributieriem en waterpomp gaat regelmatig de lamp van het motormanagement branden.
De melding is dat de Turbo een onderdruk geeft maar de garage kan niet vinden waar dit vandaan komt.
Tot op heden nooit problemen gehad, auto verkeerd in uitstekende staat en heeft ook nog maar 180000km gelopen.
Probleem is in de garage onstaan maar die hebben het na 8 weken nog niet op kunnen lossen.

Remco

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CCI inspuitcomputer TCT type 1

Een turbo die onderdruk geeft is volgens mij niet mogelijk. DUS, volgende stap, welke sensor detecteert de turbodruk?
Deze sensor hoeft niet per sé stuk te zijn, hij kan ook slechte massa krijgen of de aansluitstekker maakt slecht kontakt bijvoorbeeld.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
Re: CCI inspuitcomputer TCT type 1

Ik druk me inderdaad niet goed uit, de melding is dat de Turbo een onderdruk krijgt.
Ook is het zo dat de wagen de ene keer gaat als een vliegtuig (zo hoort het ook en zo ben ik het ook gewend) en de andere keer als een slechtlopende Saxo. Dan happert hij en wil op de een of andere manier niet vooruit.
Komende week wordt de klep vervangen die bepaald of de uitlaatgassen door de Turbo gaan of rechtstreeks de uitlaatpijp in, meganisch lijkt deze klep welliswaar goed maar toch krijg je met het uitlezen van de computer hier een melding op.

Onderstaande is inmiddels gebeurt.
Kleine beurt
Distributieriem
Waterpomp

Vervolg ivm toen optredende storing
Krukassensor
Inspuitinjectoren schoongemaakt en getest (100%)
Verdelerkap vervangen
Inspuitcomputer vervangen

Remco

wimb
afbeelding van wimb
Re: CCI inspuitcomputer TCT type 1

reluts zegt:

Komende week wordt de klep vervangen die bepaald of de uitlaatgassen door de Turbo gaan of rechtstreeks de uitlaatpijp in, meganisch lijkt deze klep welliswaar goed maar toch krijg je met het uitlezen van de computer hier een melding op.

:shock: ALS ik al aan dat gedeelte van de turbo zou twijfelen dan zou ik nog eerder de vacuumbalg vervangen die die klep bedient. Wat de garage nu van plan is kost heel veel tijd, en dus geld omdat de complete constructie uitgebouwd moet worden. Als alles mee zit kost dat slechts 1 werkdag. :?

HenkvanT
afbeelding van HenkvanT
Re: CCI inspuitcomputer TCT type 1

Ik heb in het verleden ook turbo problemen gekend (TCT serie 2). Af en toe ( meestal op een zeer ongelegen moment) ging het motormanagement lampje branden en was alle power verdwenen. De auto was op dat moment nog in onderhoud bij een officiële Citroën dealer. Deze had nog een eerste klas topmonteur (die ook importeurs training op de XM had gevolgd). Uiteindelijk bleek het na het nodige speurwerk een vrij simpel en goedkoop mankement. Bij de serie 2 zit er onder de motorkap in het midden (recht voor de paravan) een electroklepje, wat op de een of ander manier betrokken is bij de regeling van de turbo. Als dit klepje hapert gaat het motormanagementlampje branden en ben je in ieder geval in een klap je turbodruk kwijt. De klep zou kunnen haperen door slijtage of door vervuiling.
Volgens mij zit er weinig verschil in het ontwerp tussen serie 1 & 2, maar misschien zit bij serie 1 de klep op een iets andere plek.
Men heeft de klep vervangen en ik heb nooit meer problemen gehad. Omdat ook de aansluitende slangetjes verteerd kunnen zijn had men voor de zekerheid ook maar de aanvoerslangetjes vervangen.

Ter info: ik herinner me nog de lessen en voorlichting gegeven door Willem Roest op een club sleutelmeeting en het mechanische gedeelte ( ook de bedieningsbalg) zou vrij eenvoudig op de brug te controleren moeten zijn. Zomaar turbodelen vervangen lijkt mij in elk geval op dit moment gokken ( nog afgezien van de kosten).

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: CCI inspuitcomputer TCT type 1

Ik ben het roerend eens met beide voorgaande sprekers.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
Re: CCI inspuitcomputer TCT type 1

En juist dat elektroklepje waar Henk het over heeft wordt morgen vervangen, zit bij het type 1 op dezelfde plaats.
Overigens gaat de lamp van het motormanagement nu helemaal niet meer uit en wordt het duidelijk een foutmelding op de klep gegeven. De hoop is dus zowel bij mij als de garage zeer hoog dat het probleem hier morgen mee opgelost is.
Ik houd jullie op de hoogte.

Remco

reluts
afbeelding van reluts
  • TCT type 1 uit 1994
Re: CCI inspuitcomputer TCT type 1

Het electroklepje is vervangen en daarmee is ook het probleem opgelost, de wagen loopt beter dan ooit.
Om het probleem te vinden was niet gemakkelijk omdat het klepje 9 van de 10 keer prima werkte, gelukkig begaf de spoel het op een gegeven moment helemaal en toen was het euvel snel gevonden en verholpen.
Een ieder die meegedacht heeft hartelijk dank.

Remco