Stijn's XM 2.0T

Pagina's

35 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
Stijn's XM 2.0T

Ik loop hier intussen ook al een tijdje rond maar kan me niet herrineren me al te hebben voorgesteld. Sinds de zomer heb loop ik met het idee om een XM 2.0T die mijn vader nog op zijn oprit had staan te gebruiken, daar ik zonder ben gevallen. Sinds Gisteren rijd ik er eindelijk mee rond :D

Het gaat om 2.0 Turbo, van 1997 (volgens inschrijving) met 95.000km. Na het vervangen van de cardanas, lassen van de uitlaat, vervangen van een veerpoot en wat andere kleinen rommel is hij klaar voor gebruik. Helemaal perfect is hij niet dus ik heb voor de toekomst nog een mooi projectje om me wat bezig te houden denk ik :D .

Zo zijn de schermpjes van de boordcomputer niet meer af te lezen, ABS sensor moet geplaatst worden, de sierstrips moeten onder handen genomen worden, 1 deur (RA) moet worden omgebouwd van manuele raambediening naar electr raambediening en allicht nog een paar details.
Tevens ook gemerkt dat de multiriem verduurd is en gezien de km stand ook maar eens aan de districutieriem denken.

Deze namiddag al snel een fotootje genomen ( sindsdien heb ik hem al wel gewassen :mrgreen: ). Als het weer wat beter gooi ik er een paar betere op.

http://imageshack.us/photo/my-images/42/p1000517k.jpg/

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Stijn's XM 2.0T

Welkom Stijn! Mooie kilometerstand ook! Veel plezier met de Xm.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Stijn's XM 2.0T

Welkom! :D
Dus er wachten je nog kleine dingen eigenlijk? Voor de ABS sensor heb ik een how-to gemaakt, deze staat in de how-to sectie. Schermpjes voor de boordcomputer is een bekend probleem, daar kun je ook veel over vinden in het forum. :wink:
Verder heel veel zweefplezier met deze XM! Mooie kilometer stand heeft ze dan ook. :)

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: Stijn's XM 2.0T

:wink: idd een hartelijk welkom en veel plezier hier op het forum.

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Stijn's XM 2.0T

Welkom hier, en wat een mooie kleur.... :mrgreen:

Luceo non uro....

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Stijn's XM 2.0T

Welkom Stijn! Met zo'n kilometerstand kun je nog een hele tijd vooruit. Welke kleur groen is het? :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: Stijn's XM 2.0T

Welkom hier.

En een groene TCT is altijd goed! :)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Stijn's XM 2.0T

OOOOOOHH!
De beste motor, de juiste kleur, en dan net goed ingereden! Ze bestaan nog!
Veel plezier met deze auto Stijn. Er zullen best nog wel wat klusjes zijn maar je rijdt dan ook in stijl.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
JaapW
afbeelding van JaapW
Re: Stijn's XM 2.0T

Altijd leuk een nieuwe auto en al helemaal als het een XM is. Veel plezier gewenst.

ErikV
afbeelding van ErikV
  • TCT Series 2 Madame Morette
  • TCT Series 1 Madame Kitty Noir
Re: Stijn's XM 2.0T

Welkom op het forum! Benieuwd hoe ze erbij staat na het wassen, maar ziet er zo al niet verkeerd uit.
Ook een redelijk overzichtelijk lijstje qua klusjes :)

Veel plezier ermee~! :cithart:

fredxm
afbeelding van fredxm
Re: Stijn's XM 2.0T

Welkom hier op 't forum! :D
Ben erg benieuwd naar meer foto's!

Zwarte XM 2.0 TCT '94

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Stijn's XM 2.0T

Mooi zeg, gefeliciteerd. En weer iemand die van klussen houdt erbij 8)

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
Re: Stijn's XM 2.0T

Bedankt voor de reacties :-). Ik weet niet juist welk groen het is. Zijn er dan verschillende? Nu ik er een kleine 200 km mee gereden heb zijn de eerste indrukken wel goed. De motor is echt heerlijk. Voelt vol aan en draait heerlijk zacht ( mijn eerste benzine ook). Het blok is niet helemaal droog dus dat is even afwachten wat dat juist inhoud. Ik kijk er wel naar uit om hem verder af te werken. Gaat een leuke puzzel worden en een héél leerzaam project. Morgen geven ze droog weer en kan ik hem vanbinnen ook eens kuisen vanbinnen en foto's nemen.

Hoe kan je eigenlijk foto's meteen onder je tekst plaatsen in plaats van met een link?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Stijn's XM 2.0T

Stijn, foto's plaats je door je fotolink tussen IMG-haken te plaatsen: als je je tekst intypt, zie je boven het tekstvak allerlei knoppen, voor Bold, Italic, Underline etc. en dus ook voor image. Klik hierop en plaats de link ertussen en klaar is kees.

Voor de kleur kan je kijken naar de kleurcode, die in het motorruim staat, meestal in witte letters op de wielkast aan bestuurderszijde, net achter de koplamp (soms moet je even wat stekkers opzij doen om het goed te zien). Een verklarende lijst met kleurcodes stond vroeger op de clubsite, maar sinds deze down is niet meer.
Voor groen weet ik i.i.g. uit het hoofd dat Vert Véga KHQ is. Er bestaat ook nog zoiets als Vert Triton en nog wat, geloof ik. Véga is wel de meest voorkomende groene kleur (vooral bij Breaks :mrgreen: )

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Stijn's XM 2.0T

Triton was type I, Vega was type II dacht ik :idea:
Maar volgens mij was Markus ons in ut ootje aant nemen

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Stijn's XM 2.0T

Kleuren lijstje met bijna alle coderingen komt weer terug hoor :D

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Stijn's XM 2.0T

Takkie zegt:

Triton was type I, Vega was type II dacht ik :idea:
Maar volgens mij was Markus ons in ut ootje aant nemen

Nope, Vega type I is ERY, Vega type II is KHQ

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: Stijn's XM 2.0T

Volgens mij werd het pas vanaf type 3 KHQ.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Stijn's XM 2.0T

Zoek maar uit dit zijn ze:

Beige
Blanc Banquise EWP
Blanc Meije EWT
Bleu Amiral KNC
Bleu Balmoral KPB
Bleu Buckingham KMV
Bleu Memphis EMQ
Bleu Mauritius KPK
Bleu Mondial KLS
Bleu Saphir
Bleu Saphir Verni NEU
Bleu Sirène
Bleu Stratos EPG
Brun Quad EEB
Gris Axinite ETM
Gris Basalte
Gris Cristal
Gris Crépuscule ETK
Gris Dolmen ETB
Gris Gabion ERZ
Gris Fulminator EYP
Gris Graphite ETW
Gris Meteore EYY
Gris Silex
Gris Quartz EYC
Ivoire Clair
Noir Verni EXY
Rouge Cérise EKL
Rouge d'Enfer (Multimedia) KJA
Rouge Griott Nacré
Rouge Mandarin
Rouge Opéra
Rouge Pivoine EHJ
Sable d’été
Sable Phénicien
Vert Poseidon ESY
Vert Triton.
Vert Véga oud ERY
Vert Vega nieuw KQH

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
Re: Stijn's XM 2.0T

Vandaag even een paar foto's genomen. Het daglicht leek me niet ideaal om goede foto's te nemen maar het weer is nu eenmaal niet op bestelling. Ik heb geprobeerd ze tussen de Img haken te plaatsen maar als ik dan een voorbeeld vraag geeft ie er een foutmelding op. Het verkkleinen van de foto's hielp ook niet. Werken de Img haken met imageschack?

Morgen, als het niet regent tenminste, eens kijken of ik de radio aan de praat krijg. Afgelopen zomer werkte die perfect. Nu speelt de radio wel maar er komt geen geluid :evil:

http://imageshack.us/photo/my-images/16/p1000522vq.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/195/p1000524gi.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/545/p1000531e.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/842/p1000532p.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/5/p1000536.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/268/p1000540jh.jpg/

In een natte droom krijg ik dat blok mooi proper en droog :D

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Stijn's XM 2.0T

Bij Image Shack de "embed" mogelijkheid gebruiken, aan de rechterkant van het plaatje, de bovenste, die achter Forum staat. Dan krijg je dit resultaat:

IMAGE(http://img16.imageshack.us/img16/644/p1000522vq.jpg)

Uploaded with ImageShack.us

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
Re: Stijn's XM 2.0T

IMAGE(http://img5.imageshack.us/img5/8867/p1000536.jpg)

Uploaded with ImageShack.us

Haaa, zo dus :D

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Stijn's XM 2.0T

Een tijdje gelden dat ik hier nog iets geplaatst heb. Tijd dus voor een kleine update. Omdat de wagen rond de 100dkm heeft en de accesoireriem er echt niet meer uitzag heb ik besloten om laatstgenoemde samen met distributieriem en waterpomp te vervangen. Zelf ben ik nog een groentje op het gebied van sleutelen dus het was best een heuse klus maar het best goed gelukt. De XM schijnt de reputatie te hebben moeilijk te zijn om te sleutelen maar dat viel nogal mee. Als back-up had ik een vraagbaak als gids maar die beschreef enkel de turboloze modellen. Blijkt er toch meer verschil tussen de turbo's en de gewone te zijn dan ik dacht maar uiteindelijk wees alles zichzelf wel uit. Bezig zijnde ook enkele foto's genomen.

 

De multiriem die me toch wat zorgen baarde:

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/248/imag0272i.jpg/][IMG]http://img248.imageshack.us/img248/1589/imag0272i.jpg[/IMG][/URL]

De D-riem blootgelegd. Was al bij al beter bereikbaar dan ik verwachte. Enkel de bovenste helft van de kap eraf geschoven krijgen was lastig.

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/850/imag0277xb.jpg/][IMG]http://img850.imageshack.us/img850/443/imag0277xb.jpg[/IMG][/URL]

De waterpomp eraf was een makkie. Het propermaken van de 15jaar oude kartonnen pakking iets minder :-). Had echt verwacht dat ze daarvoor een dichtingsring zouden gebruiken trouwens.

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/715/imag0278s.jpg/][IMG]http://img715.imageshack.us/img715/2762/imag0278s.jpg[/IMG][/URL]

De nieuwe waterpomp. Eentje van goud :-).

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/802/imag0280q.jpg/][IMG]http://img802.imageshack.us/img802/9331/imag0280q.jpg[/IMG][/URL]

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/URL]

Volgens de vraagbaak moest voor het vervangen van de waterpomp de motorsteun losgemaakt worden maar dit was niet nodig. Al kan het ook aan mij liggen.

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/15/imag0276jf.jpg/][IMG]http://img15.imageshack.us/img15/2876/imag0276jf.jpg[/IMG][/URL]

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/URL]

Meteen ook de ABS sensor vervangen. Daarbij de blunder gemaakt van het gat niet uit te zuiveren waardoor hij er niet volledig inging en nu ook muurvast zit. Werken doet hij op het eerste zicht wel.

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/707/imag0283y.jpg/][IMG]http://img707.imageshack.us/img707/3830/imag0283y.jpg[/IMG][/URL]

Alles werkt naar behoren. Ik merk wel, voornamelijk als ik het stuur volledig naar links afdraai dat er iets schijnt te piepen. Hij heeft het het makkellijkst als ie echt ijskoud. Eens warmgereden komt het slechts heel sporadisch voor. De spanning van de riemen lijkt me ok. Iemand een ideetje of ervaring met deze dingen.
 

 

 

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
RE: Stijn's XM 2.0T

Een groentje qua sleutelen en toen maar meteende distributieriem vervangen? icon_eek

Respect! icon_thumbup

______________

L' éminence grise

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Stijn's XM 2.0T

Lang geleden dat ik hier nog gepost heb maar op een bepaalde manier is dat ook goed nieuws :-). Nu echter ben ik op zoek naar een raammechanisme. Onlangs is de kabel tussen het rolwieltje gedraaid :-(. Kabel zelf is dus onbruikbaar maar het motortje werkt nog wel.

Weet iemand een autoshop waar je zoiets nieuw kan kopen. Bij citroën hier hebben ze het wel maar kost 300 euro. Ik zou dus willen weten of er geen alternatieve shops zijn.

Of kan ik de kabel gewoon vervangen door een andere soortgelijke kabel? Ik geloof zo al een paar tips gelezen te hebben.

Oh ja, het gaat dus over een electr raam, LV. Denk type 2 (met de rode schuifstekker)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Stijn's XM 2.0T

Afhankelijk van de schade die de geknapte kabel heeft aangericht aan de rol is dit met een rvs handremkabel van een fiets en een tonnetje dat je daarop kunt schroeven goed te repareren. Als de rol nog mooi is gaat dat prima. Is al redelijk wat over geschreven op het forum.

Ik geloof dat mijn foto's daarvan in mijn topic het inmiddels helaas niet meer doen met dank aan mijnalbum.nl  icon_e_sad 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE:

Als het een mechanisme is het met het one touch systeem kan je inderdaad de kabels vervangen door RVS. Is sowieso een flinke verbetering. Het is ook zo dat als je een ander mechanisme koopt ze vaak tweedehands zijn en dan weet je de staat van de kabel ook niet echt. In het topic van FurrieGurrie zijn XM staat een beschrijving hoe je een RVS kabel in het mechanisme kan plaatsen.  Wel fijn dat je verder weinig problemen hebt met je XM!

Edit: Gerrie was me voor!

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Stijn's XM 2.0T

Straks eens werk maken van FurrieGurrie zijn topic :-). Rijden blijft ie wel doen maar er zijn een aantal punten waar ik de komende weken aan wil werken. Nu ik toch even thuiszit is dat de ideale gelegenheid. Het raam dat al een paar maand niet meer open ging wou ik als eerste doen, dus bij deze.

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Stijn's XM 2.0T

Ondertussen is ook het rechterraammechanisme geknapt (doh). Dacht er nog een te hebben in de donorwagen maar tijdens het demonteren is er een stukje plastiek afgebroken. Daardoor blijft hij niet aan de rail zitten. Volgend weekend heb ik tijd. Proberen om ze dan gemaakt te krijgen want nu gaat geen enkel raam nog open vanvoor. Best lastig.

Onlangs was ook de remlichtschakelaar eraan gegaan. Die heb ik gelukkig wel van de donorauto kunnen nemen.

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Stijn's XM 2.0T

Ze zeggen wel eens; " Er is een tijd van komen en een tijd van gaan". De TCT, die de voorbije 4 jaar een trouwe vriend bleek is niet meer. Het valt wat zwaar, want hij stond net redelijk goed in orde en er waren net wat kleine klusjes aan gebeurd. De droom om er 200.000km op te zetten is uiteindelijk blijven steken op 149.500km. Met 55.000 gereden heeft ie bij mij nog een mooi 2de leven gehad. Wat bruikbaar is zal er nog warden afgehaald en herbruikt worden op de opvolger, waarvoor een gepast topic zal worden geopend.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE: Stijn's XM 2.0T

Man man man , wat zonde allemaal .

Hoe kwam dat zo?

Geen gewonden gevallen?

 

Pagina's