Zenuwachtig rijden XM Turbo

9 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mike
afbeelding van Mike
Zenuwachtig rijden XM Turbo

Hallo, ten eerste ben ik hier nieuw en vind het leuk om veel te leren! Ben zelf automonteur bij de Peugeot dealer in Rotterdam, werk er nu bijna 10jaar.. Echter zijn er toch verschilllen tussen Peugeot en Citroen, vandaar dat ik nu ook deze site onveilig kom maken :wink:

Ten tweede heb ik eigenlijk meteen een vraag!
Ik ben in bezit van een XM Turboblok uit 1995 maar nu heb ik het probleem dat deze erg zenuwachtig is!
Niet bij een bepaald toerental maar als je rustig wegrijdt, eigenlijk het toerengebied tussen stationair tot +/- 4000rpm!
Heb ook het idee dat hij het alleen doet alstie warm is!
Storingslampje brandt niet, en met uitlezen wordt er ook niets bekend!
Iemand misschien een idee?

Vriendelijke groeten,
Mike van der Sluijs

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Zenuwachtig rijden XM Turbo

Mike zegt:

Hallo, ten eerste ben ik hier nieuw en vind het leuk om veel te leren! Ben zelf automonteur bij de Peugeot dealer in Rotterdam, werk er nu bijna 10jaar.. Echter zijn er toch verschilllen tussen Peugeot en Citroen, vandaar dat ik nu ook deze site onveilig kom maken :wink:

Ten tweede heb ik eigenlijk meteen een vraag!
Ik ben in bezit van een XM Turboblok uit 1995 maar nu heb ik het probleem dat deze erg zenuwachtig is!
Niet bij een bepaald toerental maar als je rustig wegrijdt, eigenlijk het toerengebied tussen stationair tot +/- 4000rpm!
Heb ook het idee dat hij het alleen doet alstie warm is!
Storingslampje brandt niet, en met uitlezen wordt er ook niets bekend!
Iemand misschien een idee?

Vriendelijke groet

Mike van der Sluijs

hai Mike

koppeling/drukgroep/motorsteunen?? :oops: :? :wink:

tot XM 8)

klungeltje
afbeelding van klungeltje
Turbo TCT

Hallo,

Mooi deze nieuwe site !!!
Ik rijd TCT 1993. Heb recent de turbo en volledige uitlaat vervangen, alle vloeistoffen ververst, sensoren en injectoren US gereinigd. Wastegateklep turbo á 150 euro vervangen. Bougies van diverse typen geprobeerd. Er lekt volgens mij geen lucht.
Ik weet het niet meer.

Vooral bij constant rijden in de stad is het een stoterig uit zichtzelf optrekken en afremmen van de motor. Alsof de motor de hik heeft.
Ik heb nooit geld voor een volle tank, en ik heb de herinnering van dat een volle tank hielp.

Ik scheur niet vaak maar het kan wel. Even hikken en als een speer er vandoor! Topsnelheid niet gedurfd maar boven de 215 no problem.

Ga maar eens 60 kmh rijden, constant, een minuut. In de 3e of vierde versnelling. Dat rijdt niet lekker. Maar trap je het pedaal in, huppakee !

Ik heb citroen nl gemeeld om te checken of er een terugroep actie is geweest betreffende dit probleem al in de garantieperiode van de TCT.

Geen reactie.

Het lijkt, ook via de engelstalige groepen, een karakter van de motor te zijn.

Aldus, ik wil wel helpen maar ik weet niet wat de oplossing is !!?

Groet,

Erik
TCT 93

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Hai mike

misschien kan het probleem in de stappen motor zitten en de ontsteking? :oops: :wink:

tot XM 8)

Mike
afbeelding van Mike

hmm allemaal goeie ideeen!enkel de motorsteunen zijn gloedjenieuw!
injectoren wil ik zoiezo laten reinigen, lijkt me een goed plan!en ik heb het idee dat het ontstekingsmodule niet op de juiste plek zit(bovenop de motor), dat deze dus te warm wordt op een gegeven moment en daardoor verkeerde signalen doorstuurt...?

de XM is idd erg stoterig van zichzelf..maar dit is echt niet normaal meer :arrow: zelfs als je een flinke dot gas geeft zegmaar heeftie erg vaak: of backfire(de kleine variant), of ontzettend de hik!

ik ga snel verder speuren, hij staat nu al 3 weken stil! je leert nu trouwens wel dat een Sparta Met heeeeel erg zuinig is :D 30cc en 30km/u :twisted:

groetjes Mike

Mike
afbeelding van Mike

We zijn weer een stapje verder, de laptop eraan gehangen en gaan rijden; zal je altijd zien, geen storingen, geen gehik, perfect rijden!
Injectie systeem is compleet gereinigd met een bus die je op de brandstoftoevoer aansluit, hielp ook niet!
Laatst hebben we er nieuwe bougie's in gedraaid, werkte even goed(naar mijn idee) maar toch kwam het euvel weer terug!
Deze bougie's eruit gehaald, kleur was wittig! Dus een te arm mengsel>temperatuur loopt hierdoor te veel op!
We gaan heet binnenkort proberen met andere injectoren, wieweet wat dat voor effect geeft! De kant bestaat dat de injectoren verstopt/vervuild zijn geraakt door de lange tijd stilstaan(ruim 2 jaar) zonder afdoppen van injectorrail!

We laten het weten zodra we wat hebben gevonden!

Groeten Mike

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Hee mike

Ga zo door, ben wel benieuwt hoe het af loopt, wij hebben ook een XM 20i ct in de familie. succes. :wink:

tot XM 8)

Mike
afbeelding van Mike

Haha we gaan hardnekkig door!!
Vandaag waarschijnlijk iets gevonden, er zit misschien een lek in 1 van de turbo slangen/leidingen! Inlaatspruitstuk had ik al gecontroleerd( aan de co-meter en dan met kruipolie op het inlaatspruitstuk sprayen) maar daar was geen lekkage!
Vandaag dus met een turbodruk meter erop gereden, en bij gas intrappen liep de druk op naar 0.3 en zakte daarna af naar 0.1 of zelfs helemaal niets meer!
Morgen meer nieuws hopelijk!
Durf t bijna niet te zeggen, maar dit motorblok ligt niet in een XM, maar in een Peugeot 205(leerzame en leuke hobby!)

Maar een XM rijdt ook heerlijk, en heeft veel meer luxe! Ik ga nog eens twijfelen of ik er misschien ook 1 ga aanschaffen :wink:

kakanox
afbeelding van kakanox

als je turbodruk inzakt is dat heel vervelend, maar waarschijnlijk niet de oorzaak van een te arm mengsel... je lambda vangt dat nl. op, dus dan heb je meer problemen.
injectoren al ultrasoon laten reinigen?