Haperende koelventilator.

Pagina's

70 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Haperende koelventilator.

Mark zegt:

Zoals ik al zei zit er bij mijn weten rechts ook een sensor, of links maar in iedergeval dieper het blok in!!, bruin, welke met de Bitron verbonden is. Die weer voor de aansturing van de fans is.

Ik zei het icon_e_ugeek

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

remco
afbeelding van remco
  • 2.1 td 1995
  • V6 24v 1991
RE: Haperende koelventilator.

Ik heb de sensor vervangen voor een nieuwe (bruine). Luchtfilter ff demonteren en je komt er goed bij. Wanneer en op welke temperatuur moet een Y3 V6 24v de ventilatoren inschakelen (1e en 2e trap). Wanneer ik de bruine sensor stekker lostrek gaan beide ventilatoren op volle kracht draaien. Op het dashoard zie ik de temperatuur oplopen tot wel 100 gr en dan schakelt ze nog niet in icon_e_sad  Als ik de airco inschakel gaan ze in ieder geval langzaam draaien.

gr remco

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE: Haperende koelventilator.

Deze symptomen klinken naar een dode Bitron-module.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Haperende koelventilator.

Welk orga nummer heeft jouw XM ??? Ik heb wat schema's voor me liggen en daar zijn wat subtiele verschillen......

http://www.drtheo.nl/CX/orga-number.htm

remco
afbeelding van remco
  • 2.1 td 1995
  • V6 24v 1991
RE: Haperende koelventilator.

Dank je wel voor het meedenken Citroen26 en Citroen das pas fin.

Ik denk niet dat de bitron overleden is....... De Ventilatoren draaien beide in stage 1 als ik de klima inschakel. En wanneer ik de bruine stekker lostrek (open weerstand) schakelt de bitron de beide ventilatoren in op stage 2 (hoge snelheid). Na het schoonmaken en inspuiten van diverse kontaken en stekkers schakelen de ventilatoren zich in tussen ongeveer 95-100gr , maar dan wel in de 1e stage (langzame snelheid). Daarna koelt het koelvloeistof weer af tot ongeveer 90gr. De grote vraag is dan.... bij welke temperatuur schakelt ze naar stage 2 (hoge snelheid) De relais zijn nieuw en de voetjes schoon.

Mijn organr is 5086

groetjes uit oostenrijk

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Ik had het al eerder geschreven, even teruglezen en je had het ook gevonden icon_e_wink

En probeer als je de mogelijkheid hebt eens met een temperatuurvoeler te meten in je KVS tankje, de meter in je dashboard is met 'grote waarschijnlijkheid' niet accuraat.

 

Mark zegt:

Hebbes! 

Tussen de 90-95 graden draaien de fans op stand 1, tussen de 95 en 100 graden op stand 2.

Bij 115 graden gaat de lamp knipperen, bij 118 graden brand deze constant.

De airco schakelt uit bij 112 graden kvs temperatuur.

De thermostaat moet openen bij 85 graden.

 

Bron: Citroen info rapide no. 21

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

remco
afbeelding van remco
  • 2.1 td 1995
  • V6 24v 1991
RE: Haperende koelventilator.

Bedankt en super mark!!icon_clap Maar geldt dit ook voor de V6 24v uit 1991?? Ik denk nl dat er verschil zit tussen een diesel en de benzine versie.

Maar kan het ook helemaal verkeerd hebben....(ben ook geen automonteur, ik verkoop ze dan ook alleen maar)

gr remco

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Haperende koelventilator.

Het is de info rapide van het koelsysteem van de V6, vanadaar dat ik ook zei om op een andere manier je koelwater temperatuur te meten omdat ik denk dat er een afwijking in je meter in het dashboard zit icon_wink 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE: Haperende koelventilator.

Wat er gebeurt als je je bruine stekker lostrekt, Remco, gaat buiten je Bitron om. Vandaar dat deze test ook steeds wordt aangeraden; je sluit ermee uit dat er iets met je bedrading, relais of fans mis is.

Wat Mark zegt kan ook: als de sensor waarmee je temperatuurmetertje op je dashboard meet, stuk is (was dat niet de blauwe? CMIIW) dan zie je gewoon verkeerde temperaturen op je dashboard terwijl je koelsysteem wél goed reageert verder. Dit probleem is te verkiezen aangezien de sensoren nog algemeen verkrijgbaar zijn (en goedkoop) en Bitrons wat lastiger te vinden. Succes!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Pagina's