Extra massa kabel

13 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
t.brandsma
afbeelding van t.brandsma
Extra massa kabel

Onlangs was ik bij Fokker in Amersfoort en kreeg van hem de tip om een extra massa kabel van de dynamo naar de carrosserie te maken zodat de kachelradiateur niet meer stuk gaat.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Extra massa kabel

Leg dat eens uit?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Extra massa kabel

schater

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Extra massa kabel

Geaard water is minder aggresief?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

JJ
afbeelding van JJ
RE: Extra massa kabel

Ik denk niet dat dat met de kachel radiateur te maken heeft T.Brandsma, maar misschien wel met de airco of het aircopaneel. Extra massa kabels zijn volgens mij met name op de serie I maar ook op de II  toegepast om een scala aan storinkjes te voorkomen. Ik denk, dat T.Brandsma dit bedoelt.

Ierse zoefmachine

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Nou ik wacht gespannen, met sleutel 13 en een stuk kopertouw in mijn hand, op het verlossende antwoord.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

t.brandsma
afbeelding van t.brandsma
RE: Extra massa kabel

Mij is vertelt dat het te maken heeft met cavitatie.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer precies weet hoe het zit met cavitatie.

Het was geloof ik iets met elektrische vonkjes die ontstaan door de water stroming in de kachelradiateur. Die vonkjes maaken gaatjes in de wand van de radiateur.

De extra massa kabel zou dit probleem op heffen.

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Extra massa kabel

Cavitatie, (mijn professie, ik ben een werktuigbouwkundige, afgestudeerd in cv-techniek) is een natuurkundig (hydraulisch) verschijnsel.

Als water begint te koken, ontstaan er in het water luchtbellen. Door de hogere temperatuur gaat water over van vloeibare fase naar gasfase. Deze overgang kunnen we ook bewerkstelligen door de druk in de vloeistof te verlagen. Als de druk laag genoeg is, zullen er gasbellen ontstaan. De vloeistof begint dan te “koken” bij een lage temperatuur. De gasbellen blijven aanwezig zolang de druk laag genoeg blijft. Wordt de druk langzaam verhoogd, dan worden de gasbellen weer vloeibaar. Stijgt te druk te snel, dan kunnen de gasbellen de verandering niet bijhouden. De nog aanwezige gasbellen worden door de hoge druk in elkaar gedrukt en imploderen. Het ontstaan van gasbellen door drukverlaging en het eventueel imploderen van gasbellen door snelle drukverhoging heet cavitatie. Cavitatie komt met name voor in relatief 'hoog temperatuur' gestookte verwarmingsinstallaties, waarbij vaak sprake is van 'fris' water wat veel zuurstof bevat. Naar mate het water langere tijd in de installatie aanwezig is zal de zuurstof verdwijnen en het water wordt dan gitzwart van kleur en is dan 'dood'. Als er cavitatie optreed in een installatie is dat duidelijk te horen als een metaalachtig loopgeruis van de pomp.

Van enige elektrische ontlading heb ik nog nooit gehoord, derhalve durf ik wel te stellen dat ze je wat op de mouw hebben gespeld.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

t.brandsma
afbeelding van t.brandsma
RE: Extra massa kabel

Beste Mark je hebt helemaal gelijk.

Ik heb het mis. Ik bedoelde elektrolyse.

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
RE: Extra massa kabel

Verder wel een aardige man hoor, die Fokker...

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE: Extra massa kabel

[quote=Takkie]

Verder wel een aardige man hoor, die Fokker...

[/quote]

Zolang `ie maar vliegtuigen bouwticon_biggrin

midimaze
afbeelding van midimaze
  • 2.5 TD
RE: Extra massa kabel

Is de grap nu niet juist dat koelvloeistof zo is gemixt dat electrolyse onmogelijk is? Dit maakt het dus mogelijk om verschillende soorten metaal door elkaar te gebruiken zonder dat de boel zichzelf "opvreet".

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Extra massa kabel

Electrolyse kan ontstaan als je nooit je koelvloeistof vervangt. En dan komt het meer doordat er deeltjes metaal in de kvs komen (vervuiling) wat weer door slechte massa verbindingen problemen kan veroorzaken. Normaliter valt je koelsysteem buiten je elektrisch geleidende syssteem. Kvs bestaat uit een 50/50 mengsel van water, antivries (92%) en additieven. Belangrijk is in iedergeval Kvs niet onderling te mengen en ik meende uit mijn hoofd elke 50K het systeem volledig te verversen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.