Lennart z'n XM

11 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
lennart
afbeelding van lennart
Lennart z'n XM

Zo, nu een eigen topic :-)
Al sinds ik de XM heb zeg ik tegen mezelf dat het tijd wordt om een topic te openen over mijn xm, vooral omdat ik zo graag de topic's van andere lees over hun auto's.

 

Tijd om ook eens voor te stellen:

Ik ben Lennart, 23 jaar oud en woon in de omgeving van Eindhoven.

Inmiddels rij ik al bijna twee jaar XM, een groene 2.0 turbo c.t. uit 1997.  Elke rit in de auto maak ik met veel plezier en het gaat totaal niet vervelen. op het moment heeft ze 292.xxx kilometer op de teller.

Toen ik de auto kocht was ze niet in een geweldige conditie, vooral aan de buitenkant niet (lak afbladering zijscherm).  Inmiddels is dit verholpen door het wisselen van een zijscherm. Onbetrouwbaar is de auto in iedergeval niet, twee keer stil gestaan met een gescheurde slang ( koelwater naar de turbo, en lhm retour van de HD regelaar), maar toch elke keer weten thuis te komen.

 

voor de komende tijd heb ik nog een redelijk klus lijstje staan, en gaander weg breng ik de auto in een betere conditie.

- Koppeling vervangen

- bollen vullen

- lhm verversen

- remschijven en blokken vervangen

- nieuwe uitlaat ( is lek)

- Leer poetsen

- cruise control inbouwen (gold AP550)

- hoedenplank fixen

- Kachel servo's schoonmaken.

 

Kortom een leuke lijst om weg te werken, maar dat gaat zeker lukken.

Ik zal eens een paar foto's maken en plaatsen maar daar is het nu te donker voor.

 

groet Lennart

 

 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Lennart z'n XM

Die koppeling lijkt me het meeste werk, motor kan echter wel blijven zitten. Ben benieuwd naar de foto's. TCT met handbak is wel betrouwbaar. 
Uitlaat is een leuke van de XM, vooral de demper die dwars loopt. TCT is dus een katalysator, middenpijp met demper, dwarsliggende demper en een einddemper. Die dwarsliggende in aftermarket variant kan ook wat problematisch zijn, ik heb er een meegemaakt die al lek binnenkwam. Let daar dus goed op  Origineel van Citroën is uiteraard wel goed, maar ook een klap duurder. RVS is dan een lange termijnkeuze en is een duurdere aanschaf. Keuzes keuzes keuzes..

LHM verversen staat wel een howto van op dit forum. Na het verversen boel goed spoelen. En het kan zomaar wezen dat je na een week weer een sponzig rempedaal krijgt, dan is het een kwestie van nogmaals spoelen (m'n moeder kreeg de XM terug van de garage, en na anderhalve week was het remmen weer waardeloos). 

Ik ben wel benieuwd naar je foto's. 

JJ
afbeelding van JJ
RE: Lennart z'n XM

Is er ook een how-to van dat spoelen Djidde? ik vervang wel LHM maar spoel nooi iets, ontlucht of alleen de remmen totdat er vers groene LHM uitkomt.

Lennart, ben benieuwd hoe je die cruise control gaat inbouwen! Succes in elk geval!

Ierse zoefmachine

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Lennart z'n XM

Is inderdaad ongeveer hetzelfde .Ontluchten is totdat alle lucht eruit is, spoelen is totdat er geen smerigheid meer uit komt. 

Er was een uitgebreide How-To op dit forum, maar ik zie dat daar niet veel van over is.. 

JJ
afbeelding van JJ
RE: Lennart z'n XM

Thanks voor je antwoord Djidde! Ik heb nog wel eens het ABS block 'gebloed' maar verders eigenlijk niets. De hoogteregelaars hebben toch geen 'stilstaand' LHM zoals de remmen dat wel hebben? Ik weet dat die dingen kunnen vervuilen maar ik heb er tot dusver nog geen last mee gehad.

Ierse zoefmachine

lennart
afbeelding van lennart
RE:

En toen bleef het lang stil... Na het schrijven van m'n openings post zat mijn verlof er al bijna op en heb ik niet meer de tijd genomen nog iets te schrijven.

De remschijven en blokken heb ik nog in september vervangen, dit is prima zelf te doen, al moest ik bij de linker kant erg lang draaien voordat de remzuiger terug naar binnen was. Hierna is de auto voor APK naar Van Gompel geweest, waar ze er ook meteen een goede gebruikte uitlaat hebben onder gehangen. Ik heb speciaal gekozen voor een gebruikte bij van Gompel omdat ik geen zin had in aftermarket spul, de verhalen die ik hierover hoor en lees maken me niet echt enthousiast.

Aanstaande donderdag heb ik op de planning om de thermostaat en de slag die vanaf daar naar de radiotor loopt te vervangen. Deze slang is al eens gescheurd op het gedeelte dat naar de turbo loopt, deze heb ik toen gerepareerd met een koppelstuk en een nieuw stuk slang. omdat ik de rest van de slang niet vertrouw wil ik deze vervangen. Het ontluchtings ventiel wat op het deksel van de termostaat zit is weg en er zit een schroefje in, dus deze vervang ik ook meteen mee.

Steeds vaker lees ik tegenwoordig over roestproblemen bij de xm, dit is mijn enigste punt van (veel) zorgen. Inmiddels ben ik wel aan m'n sjees gehecht geraakt en wil er graag nog lang in rijden. op de planning staat daarom ook om binnenkort in de DHZ garage de bodem en het achter subframe te inspecteren. Komt het nou echt zo vaak voor dat deze rot zijn of wordt dit aangedikt op de fora?  Mocht er nou toch veel roest zitten, bijveerbeeld aan het achter subframe, is dit dan nog te herstellen?

 

hieronder een update van de to do list ( het lukt me niet om het eerdere lijstje aan te passen)

- Koppeling vervangen

- bollen vullen

- lhm verversen / spoelolie

- achterste hoogteregelaar schoonmaken

- HD pomp vervangen, en grootgebruiker LHM traceren

- Leer poetsen

- cruise control inbouwen (gold AP550)

- hoedenplank fixen, de stof laat los

- kofferbak plasitc vastzetten, nu hangen de afwerkingen van de stijlen los.

- Kachel servo's schoonmaken.

 

De lijst is langer dan eerst, maar het zijn geen dingen waar ik tegen opzie of die ik niet op de straat zelf kan doen (op somige punten na)
 
Groet Lennart
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Het houdt je wel van de straat een XM, Lennart. Roestproblemen zijn veelal wel te verhelpen tenzij bijvoorbeeld het voorste subframe van binnenuit verrot is. Maar daar heb ik nog maar een keer van gehoord. Dat gebeurd niet zo heel gauw

__________
Crepuscule

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Lennart z'n XM

Dat is nog een behoorlijk lijstje dat je hebt. Ik hoop dat ie dan ook nog lang mag bollen want het zijn serieuze kosten. Nu ja, de koppeling en de LHM heb ik ook net gedaan dus dat is niets onoverkomelijk.

Bij de mijne valt de roest heel goed mee. De enige 2plekjes waar ik veel is is het puntje waar de voorste gardeboe en de bumper aan elkaar worden gemonteerd. Je kan daar aan als je in de wielkast zo'n plastiek kapje wegtrekt. Onze sloopauto heeft daar ook redelijk wat roest dus dat is blijkbaar een zwak plekje.

lennart
afbeelding van lennart
RE: Lennart z'n XM

Als je over roest gaat praten....

In de meest recente Ambiance Extreme stond een heel intressant artikel over roest. Afgelopen week op maandag de xm maar eens op een brug bij de locale DHZ garage gezet voor een inspectie. De voorste krikpunten waren nog helemaal gaaf, de achterste krikpunten hadden aan de binnenkant wat roest, de tectiel laag begon al goed te scheuren. rechts achter aan de buitenkant was het allemaal wat minder fris. er zat roest bij het krikpunt en terwijl ik dat lekker aan het afsteken ben met m'n schroevendraaier kom ik op het 'goede' idee om ook eens op de dorpel te gaan kloppen die er boven zit. Ondanks dat de tectiel laag er erg strak uit zag, stak ik er dwars door heen. Ondanks dat ik zelf prma kan lassen, zag ik het niet zitten dit zelf te doen, de bezinetank en slangen zitten vlak bij en ik wil dat het netjes gebeurd. Donderdag is de auto daarom in Waalre naar de schadehersteller geweest die alle roest netjes heeft weg gehaald en de dorpel netjes heeft hersteld.

Vandaag staat de auto bij van Gompel om de bollen te laten vullen en spoelolie er in te doen. Eens kijken of dit wil helpen het systeem weer wat schoner te krijgen en de boel wat soepeler te maken. helpt dit niet dan zal ik het onderdeel voor onderdeel het systeem onder handen nemen.

weet iemand hoe ik de raamrubbers weer in de goede positie krijg, er komt soms wat vocht binnen via de achterste ramen, ik kan duidelijk zien dat de rubbers hier aan het wijken zijn. is dit te fixen of moet ik kijken om ze te vervangen ( als ze nog leverbaar zijn...)

 

groet Lennart

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Lennart z'n XM

Dat was inderdaad een mooi artikel. Heel fijn dat je dat direct hebt aangepakt! Een auto naar de sloop wegens een stuk slechte dorpel is ook doodzonde natuurlijk. 

Vaak helpt die spoelolie wel goed. Wel veel gymmen, dus auto in laagste en hoogste stand. Ook stuur helemaal naar links en rechts draaien zodat je je stuurhuis helemaal vol nieuwe olie laat lopen. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Haha, leuk om hier te lezen dat het advies om roestvorming in de gaten te houden ook wordt opgevolgd. Én dat het mogelijk een XM heeft gered. Dat was de hele insteek van het verhaal dat verder was doorspekt met tips, tekstflarden en foto's van dit forum ;-)

__________
Crepuscule