Mijn eerste XM

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Dinant
afbeelding van Dinant
  • 3.0 V6 24v exclusive, gris fulminator, 2000
Mijn eerste XM

Na goede hulp vanuit het forum en nog wat wikken en wegen rij ik nu ruim een maand in mijn XM. Een fijne wagen met nog enkele verbeterpunten. Een prachtige en eerlijke XM, type 2, V6, exclusive ecc, gris fulminator met zwart leer. Wat rijdt het heerlijk. Met een uitgebreide onderhoudsbeurt en het vastzetten van enkele onderdelen is de XM bijna weer zoals deze hoort te zijn. 

Nog te doen:

- storing in de automaatbak: alleen bij eerste start van de dag in P storing (knipperen, sneeuw en sport stand). Startend in N doet zij dat niet. Bak is eind 2013 gespoeld (Zwartsluis). XM is uitgelezen en geeft geen enkele storing. 

- snelheidsmeter valt weg. Nieuwe hopelijk nog leverbaar. 

- op de centrale vergrendeling blijft een slot RV of RA soms hangen. 

- elastiek van 13e ruit is versleten, is dat gemakkelijk te vervangen? 

- verder zoek ik een imperial omdat ik veel windsurf en sup. 

Ik zal het forum eens uitpluizen om uitdagingen hierboven aan te pakken. Ik wil het graag goed hebben (anderen zeggen weleens perfect). Tips zijn  welkom, ik wil er zeker weer 10 jaar in rijden. 

 

 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

Normaal slaat de bak zo'n storing wel op. Die storing in de bak zou kunnen liggen aan de positieschakelaar die op de bak zit. Wellicht afstellen of misschien de elektrische connector schoonmaken. Als je snelheidsmeter het niet doet, doet de cruise control het dan nog wel? Zoja, dan ligt het waarschijnlijk aan de tellerunit (solderpuntje kapot of connector niet meer 100%). Zo niet, dan is er waarschijnlijk een probleem met de snelheidsensor op de bak. Vaak is ook daar de elektrische verbinding de boosdoener. ...

 

De niet goed meewerkende sloten is meestal een kwestie van smeren van het mechanisme.

 

Imperiaal heb ik wellicht voor je. Ik zal vanavond even kijken...

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: Mijn eerste XM

Elastiek van 13e ruit is eenvoudig te vernieuwen als je een beetje improviseert. Ik heb standaard elastiek gekocht (wordt ook gebruikt voor tentstokken) en aan de uiteinden kleine plaatringen gebruikt om de knoop op te vangen. Ik heb nog een heel stuk liggen dat ik in april wel mee wil nemen naar het magazijn.

Mooie dame trouwens. Als je eenmaal gewend bent aan de automaat wil je niet anders. Ik vind het heerlijk rijden.

Pieter & Nefertiti

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

Ik heb inderdaad nog een setje dakdragers die volgens mij voor de Xm zijn. Heb ze zelf nooit gebruikt. Kun je komen halen voor een paar lekkere biertjes....

 

Bij interesse stuur me maar een berichtje...

Dinant
afbeelding van Dinant
  • 3.0 V6 24v exclusive, gris fulminator, 2000
RE: Mijn eerste XM

@furriegurrie ik zal die bak nog eens laten nakijken. Bij de snelheidsmeter doet de cruise control het idd nog wel. Zal ze er nogmaals naar laten kijken. Wat gaaf dat je een imperial hebt. Ik zal je een bericht sturen. 

@rvdw1986 ik ga ook wel even knutselen met elastiek. Volgens mij zag ik al ergens een topic hierover.