Hallo,
Mijn XM loopt onregelmatig (verhoogd stationair toerental en zelfs volledig oncontroleerbaar naar max toerental) na ongeveer 2 minuten na koude start. Het lijkt of dit plaatsvindt tijdens het omschakelen van verhoogd stationair naar normaal stationair als de motor warm wordt. Na enkele minuten is het probleem volledig over.
De motor loopt niet op de eigen olie; ik kan gewoon de motor afschakelen. Bij warme motor zijn er geen problemen.
Ik heb ergens gelezen dat dit aan de koelwater sensor kan liggen. Ik heb er drie gevonden: 2 stuks aan de voorzijde van het brandstof filter (blauw en bruin) en een groene sensor aan de zijkant van het motorblok.
Weet iemand welke sensor gebruikt wordt voor de LUCAS EPIC brandstof pomp ?
Bedankt,
Niels.
Ik zou ze voor de zekerheid alle drie eens eruithalen, inspecteren en goed schoonmaken; ook de stekkers even goed schoonmaken. En vervangen kost ook geen godsvermogen (sensoren zijn ongeveer 5 euro/stuk).
Daarnaast zou dit fenomeen te maken kunnen hebben met valse lucht die door de pomp wordt aangezogen.Is recent de brandstoffilter gewisseld, misschien? Daarbij kan de deksel misschien niet goed aangedraaid zijn, of scheef. Kijk ook even of je pomp zelf geen grote problemen geeft door lekkage (de servetjestest: even een droog servetje aan de onderkant erover vegen. Er mag geen druppel diesel op komen tijdens het draaien.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bedankt voor jullie reactie.
Lucht heb ik ook aan gedacht; daar heb ik in het verleden veel last van gehad; daarna alle slangen vernieuwd (wat natuurlijk nog steeds niet uitsluit dat er wat lucht mee komt via het filterhuis, want die heb ik niet vervangen).
Ik ga idd gewoon alle sensoren vervangen; de kosten zijn te overzien.
2.1TD rijder
Als je een goed tweedehands filterhuis kan scoren, moet je dat zeker proberen. Vervangen is simpel.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het probleem lijkt opgelost; ik heb de koelwater sensor (de groene boven de versnellingsbak) vervangen. Geen probleem meer met ongecontroleerd oplopend toerental.
Daarnaast heb ik de luchtmassa meter schoongemaakt met speciale CRC luchtmassmeter reiniger (laat geen residu achter). Daarmee is tevens het probleem van slecht starten (moest altijd gas bijgeven) opgelost.
2.1TD rijder
Waar zit die luchtmassameter?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Marc,
De luchtmassameter zit direct na het luchtfilter. Let op: deze zit alleen op de XUD 11 BTE motor met LUCAS brandstof pomp.
De 2.1 TD met Bosch pomp heeft bij mijn weten geen luchtmassa meter.
Let wel op dat als je de luchtmassa meter gaat schoonmaken dat je dit doet met reiniger die er speciaal voor gemaakt is. De luchtmassa meter bevat platinum (en daarom is deze ook heel duur om te vervangen ;-)
2.1TD rijder
Dank je. Ga eens kijken. Zag dat de door jou genoemde reiniger bij Conrad verkrijgbaar was.
Nieuw zijn die krengen idd. erg duur.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik heb idd. een Lucas pomp, maar zie bij mij alleen een slang zitten:
nr. 3 dus. nr. 14 is de sensor, maar die zit er bij mij niet.
Het is of slang, of sensor toch. Of zit het één in de ander?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hallo Marc,
Mijn auto is van modeljaar 1999. In dat jaar is de motor flink aangepast waaronder een katalysator. Mijn auto heeft inderdaad op #14 de luchtmassa meter. Jij hebt in plaats daarvan #3 (geen lucht massa meter). Mijn motor heeft code: XUD11BTE/L4, die van jouw waarschijnlijk P8C (zie ook l'evolution op de XM site). En da's ok; hoe minder er op; hoe minder er kapot kan ;-)
Gr. Niels.
2.1TD rijder
Marc,
Waar heb je die 'bouwtekeningen' van de XM vandaan; erg nuttig !
Gr. Niels
2.1TD rijder
service.citroen.com
Eigenlijk bedoeld voor garagisten, maar je kunt je er gratis als garagist aanmelden. De dienst voor tekeningen/onderdelen is gratis.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)