Blij met m'n slagschip (2.0i 16V aut break, 1995)

7 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
pgteekens
afbeelding van pgteekens
  • 2.0i 16v break automatic (1995) - bleu stratos
Blij met m'n slagschip (2.0i 16V aut break, 1995)

Hoewel ik heel tevreden was met m'n Xantia break, was ik al best wel lang nieuwsgierig naar het alom geroemde comfort van een XM. Toen ik een paar weken geleden een schitterende blauwe break te koop zag staan besloot ik toch eens een proefritje te gaan maken. Een klein blokje om was al voldoende: ik was verkocht. Wát een heerlijk rustig zwevend slagschip was dit! Het rijden was - en ik overdrijf niet - een ontroerende aangelegenheid.

Inmiddels zit ik midden in m'n wittebroodsweken en heb er al behoorlijk wat zorgeloze kilometers op zitten. Natuurlijk zijn er de veel voorkomende dingetjes waar ik meer mensen op dit forum over hoor: clignoteur-stengeltje slaat op hol als je naar rechts afslaat (dan slaat de tempostat ook meteen af, trouwens), de afstandsbediening van de cv doet 't niet meer, de cilinders van de portier- en achterklepsloten draaien soms door en de binnenverlichting doet niets (vertrager kaduuk?). Allemaal kleine mankementen waar ik de komende tijd naar ga kijken. En ondertussen heel veel genieten van het ongeëvenaarde comfort, natuurlijk :)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Blij met m'n slagschip (2.0i 16V aut break, 1995)

Het is inderdaad een erg fijne wagen zo'n break! Alles mee kunnen nemen en toch heerlijk comfortabel blijven zweven!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Blij met m'n slagschip (2.0i 16V aut break, 1995)

Break rules!

De genoemde mankementen zijn goed op te lossen:

richtingaanwijzerstengel is goed te repareren; nog makkelijker te vervangen door een goede

CV: eerst batterij checken; anders is er misschien een soldeerverbindinkje kaduuk (lastiger); desnoods hele combinatie van bedieningsinhoud en kastje binnenin vervangen. Is inderdaad lastig in combinatie met het doordraaien van de portiersloten. Kortom: niet te lang mee wachten, voordat je dadelijk op een keer niet meer je auto kunt openmaken.

Voor de binnenverlichting zou ik het relais ff checken, zit achterop de zekeringenkast bij je voeten, maar welke het is weet ik niet precies.

Fijne kilometers gewenst!

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Blij met m'n slagschip (2.0i 16V aut break, 1995)

Binnenverlichting kan ook de blauwe module onder het handschoenenkastje zijn. Als je lid bent van de Xm club kun je dit soort dingen dan bij het magazijn aanschaffen

pgteekens
afbeelding van pgteekens
  • 2.0i 16v break automatic (1995) - bleu stratos
RE: Blij met m'n slagschip (2.0i 16V aut break, 1995)

Dank voor de tips! Heb me inmiddels aangemeld als clublid, dus kom zeker kijken bij de volgende magazijn-dag. 

ethuijs
afbeelding van ethuijs
RE: Blij met m'n slagschip (2.0i 16V aut break, 1995)

Ik ben ook blij met mijn kleinere slagschip een  XM 2.0 TCT berline. Wat rijdt het toch heerlijk en stil. Kan weer heerlijk naar muziek luisteren. Ik kom uit een DS. Die maakt echt veel lawaai op de snelweg. 

Met vriendelijke groet, Edwin

pgteekens
afbeelding van pgteekens
  • 2.0i 16v break automatic (1995) - bleu stratos
RE: Blij met m'n slagschip (2.0i 16V aut break, 1995)

Eerste probleempje al opgelost: op hol geslagen stengeltje gefikst. Het bleek 'm te zitten in de unit van het rechter achterlicht: door wat corrosie zat het niet helemaal lekker met de massa. Beetje schoongemaakt, en nu werkt alles weer als een zonnetje! ☀️