Brabantse XM 2.0i-16v

Pagina's

91 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
Brabantse XM 2.0i-16v

Nou, zoals in het topic over mijn zoektocht (http://www.xmclub.nl/forum/op-zoek-naar-een-xm) al gemeld, ben ik gisteren geslaagd! Sinds 15u19 ben ik de trotse eigenaar van een XM 2.0i-16v uit 1998, met 149.500 kilometer op de teller.

De auto was de week ervoor pas ingeruild (op een Kia Sportage) en de handelaar was er nog niet aan toe gekomen om hem te wassen, stofzuigen, of zelfs maar foto's op z'n site te zetten. Ik heb dus geen mooie plaatjes van de auto, alleen een paar telefoon-shots. Maar da's beter dan niks, toch?

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/IMAG0125_zpsdec3c0ho.jpg)

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/IMAG0126_zpsphiuzhcz.jpg)

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/IMAG0127_zpstbpoidlw.jpg)

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/IMAG0128_zps16gcz7ku.jpg)

Het is de basisversie van destijds met als extra een automatisch klimaatsysteem met airco. Ook de 'dertiende ruit' zit erop, maar daarvan weet ik niet of dat standaard was, of extra. Er zijn voor mij slechts twee eigenaars geweest. De laatste heeft de auto echt gebruikt als vervoermiddel, niet als liefhebber. Maar wel altijd netjes z'n beurten en onderhoud gekregen bij een Citroën-dealer. Technisch is de auto prima, remmen, schakelen, veren, motor, allemaal prima voor zover ik dat kon beoordelen. Optisch heeft de auto nog wel wat aandacht nodig; ik geloof niet dat de auto de afgelopen jaren gewassen is. Het chroom is verweerd, in elke wielkast (roestvrij!) hangt ongeveer een ton zand, het interieur is stoffig, de kofferbak is gebruikt voor vervoer van hooi of zo. Kortom: er moet dringend een stofzuiger door en een wasbeurt kan ook geen kwaad. Maar: daar rijdt de auto niet minder om.

De eerste storing heb ik ook te pakken: tijdens de proefrit was dat OK, maar 30 kilometer nadat ik huiswaarts was vertrokken, vielen snelheidsmeter, dag- en kilometerteller uit. Tikje op het dash en ze deden het weer. Gaandeweg moest ik echter steeds vaker tikken, op het eind hielp dat ook niet meer. Maar verder: heerlijk naar huis gezweefd. Ik ben er blij mee!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Gefeliciteerd! Als je de wielkasten gaat uitbaggeren haal dan voor de plastic spatschermen voor er even uit. Onderaan, bij de dorpel, zal zich in de loop van de tijd ook heel veel troep verzameld hebben. Deze blijft lang nat (water vanuit de paravanbak loopt daar langs) en dit tast op termijn de dorpels aan
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Gefeliciteerd Jeroen!  Een goede wasbeurt doet inderdaad vaak wonderen. En met wat gekookte lijnolie worden de bumpers en deurbeschermers ook weer mooi donker.

Als je lid wordt van de club kun je op 22 april ook het sleutelevenement bezoeken in Aalsmeer om onder begeleiding wat aan je haperende klokken te doen.  

__________
Crepuscule

XM Liefhebber
afbeelding van XM Liefhebber
  • twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Mooi man, en gelijk kennis gemaakt met de nukken van onze dames, niet schrikken hoor van een lampje of een dingetje

ejmsmeets
afbeelding van ejmsmeets
  • XM 2.0 16V 1998
RE:

Hoi Jeroen,

Proficiat met deze aanwinst! Ik heb een vergelijkbare XM (ook nog eens dezelfde kleur en bouwjaar). Altijd heerlijk om erin te rijden =  echt genieten.

Waarschijnlijk is zo'n brede stekker onderop de klok losgetrild. Met een half uurtje heb je het gefixed en ook weer dicht.

Verklaart misschien ook de wat lage kilometerstand...

Waar staat deze voiture?

Gr, Eric

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE:

Afgelopen zondag heb ik de XM eens helemaal gewassen en gestofzuigd. Hij weegt 100 kilo minder nou, tsjonge wat een zooi kwam er uit. En het is natuurlijk een prima manier om alle hoeken en gaatjes van de auto te ontdekken. Het interieur bijvoorbeeld, ziet er nog heel goed uit. Geen slijtplekken of verkleuringen in de bekleding, een krasvrij dashboard, heel mooi allemaal. Alleen het klepje van de startblokkering is er af en in het linker voorportier ontbreekt een (loze?) schakelaar; naast de raamschakelaar zit een gat. En de mattenset voorin ontbreekt.

Van buiten kun je wel zien dat de auto gebruikt is. Vooral de rechter zijkant heeft wat te verduren gehad. De voorbumper zit aan die kant los op de punt bij de wielkast, de chroomstrip in de stootlijst op het voorportier is gebarsten en het achterscherm heeft een deuk en wat krassen. Verder zijn er uit de lak van de achterspoiler wat chipjes, zitten er rondom vettige vlekken op die er met gewone autoshampoo (Valma) niet vanaf gaan en ontbreekt aan bestuurderskant de afdekkap in de voorbumper waarlangs je bij de stekkers van de mistlampen kunt.

Daarna foto's gaan maken (die hou je nog tegoed, camera nog niet uitgelezen) en gaan tanken. Ik tank altijd in België, maar omdat de XM geen E10 lust, gaat er dus Super 98 in. De dame daarna in de garagebox gestald, klaar voor de eerste woon-werk rit van vandaag. Dat liep echter anders...

Vanochtend wil ik starten, en er gebeurt helemaal niks. Alle lampen in het interieur doen het en ook de startblokkering gaat er netjes af. En toch... niks. De accu lijkt me goed, maar toch probeer ik met onze Mazda en een setje startkabels of het wel lukt. Helaas, mevrouw laat me ijskoud staan. Gelukkig was m'n pa vandaag bij ons, dus ik kon met zijn auto naar m'n werk, terwijl hij de ANWB belde. Die probeerde ook nog een keer startkabels (zonder resultaat natuurlijk) en ging de boel daarna doormeten. Er kwam spanning tot bij de startmotor, dus dat moest de boosdoener zijn. Ferme tik met een stuk ijzer erop, nog eens proberen: starten en lopen. Advies was wel om de startmotor te vervangen. Dus de XM staat nu bij Van Beek, er komt een gereviseerde startmotor op. Morgen is 'ie klaar.

Ik blijf erbij dat dit een goed onderhouden, maar niet ontziene auto is. Dit soort dingen heb je nou eenmaal met wat oudere auto's. De positieve indruk blijft voorlopig overeind. Ook denk ik niet dat de tellers al langer stilstaan, de NAP-uitdraai laat een constante lijn zien. Niet dat er in het laatste jaar ineens veel minder bij gekomen is.

Aanmeldingsformulier voor het clublidmaatschap is trouwens ook verstuurd. Ik moet nog even zien of ik de sleutelmeeting in Aalsmeer kan inplannen in de drukke gezinskalender. Kom ik nog op terug.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ha, dat deed mijn 16v ook de eerste dag. Bleek er een accupool niet helemaal goed vast te zitten. Het zijn wel eigenzinnige dames hoor die XM's. 

__________
Crepuscule

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

De dame is weer thuis, met een nieuwe startmotor. De dealer heeft zelfs de klok bijgezet (die stond nog op wintertijd). Netjes hoor. Zelfs de tellers werken weer, al hebben ze daar niks aan gedaan.

Mooi momentje van vandaag: net toen ik de ramen thuis open deed (met zicht op de straat), kwam mijn pa met de XM de straat in rijden. Mijn eerste gedachte 'leuk, een XM!', meteen daarna, 'hé, da's de mijne!' Ik ben er zo blij mee.

De sleutelmeeting op 22 april moet ik helaas laten schieten, dan is mijn vrouw niet thuis en heb ik dus de zorg voor de kinderen.

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Brabander zegt:

 

Daarna foto's gaan maken (die hou je nog tegoed, camera nog niet uitgelezen).

Nou, bij deze dan nog de eerder beloofde plaatjes .

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9687_zpsgplyqucx.jpg)

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9674_zpsqm8dtnk2.jpg)

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9677_zpsrhkgwukk.jpg)

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9683_zpsnrog79mx.jpg)

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9684_zpsmvd37at2.jpg)

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9686_zps29mnun0c.jpg)

 

 

 

 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Brabantse XM 2.0i-16v
Treesje 29
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Mooi. Wat is nou de kleur; donkergrijs of zwart? 

__________
Crepuscule

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

furriegurrie zegt:

Treesje 29

Haha, die had ik zelf ook al bedacht. Grappig. In elk geval beter dan een TRoen van SJonnie...
Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Veen zegt:

<p>Mooi. Wat is nou de kleur; donkergrijs of zwart?&nbsp;</p>

Gris Graphite. Grijs dus, maar erg donker inderdaad.
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Waar is de knop voor links naast de pook??? Schietstoel? Zwart codeklepje heb ik misschien nog wel liggen...
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

furriegurrie zegt:

Waar is de knop voor links naast de pook??? Schietstoel?

Turboboost misschien? https://www.youtube.com/watch?v=x_qiVBy0B2Y

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE:

Dat is een documentenklemmetje, om bonnetjes of papiertjes tussen te klemmen. Moet nog zien dat ik dat eraf krijg. Een klepje op het codetoetsenbord zou mooi zijn, maar nog liever heb ik dat ik die code niet meer in hoef te tikken. In het boekje lees ik dat dat ook niet hoeft als je de portieren met de afstandsbediening ontgrendelt. Maar helaas, mijn afstandsbediening werkt niet. De drukknoppen op de sleutels zijn behoorlijk versleten, maar het rode lampje brandt nog wel als ik op de ontgrendelknop duw. Volgens dat zelfde boekje is de batterij dan nog goed. Toch werkt het niet. Centrale vergrendeling werkt wel met de sleutel vanaf het bestuurdersportier. Waar kan dit aan liggen?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Ligt meest waarschijnlijk aan defect op de printplaat van de sleutel of in het kastje dat dit signaal moet ontvangen (Texton). De laatste vind je onder de airbag in het dashboard voor de passagiersstoel. Stap 1 is het printplaatje te bekijken in de sleutel. Zit met 1 kruiskopje dicht; voorzichtig eruitschuiven en onder een goede loep de verbindingen controleren. Als je handig bent met mini soldeerbout zou je een poging kunnen doen.

Makkelijkst is een combi te scoren van een nieuwe printplaat voor sleutel en Textonkastje. Deze twee moeten altijd in een combi komen. Als je er niet uitkomt, heb ik zo'n combi volgende week waarschijnlijk wel beschikbaar.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Ceck eerst maar eens de batterijen ( 2x 3 volt), een ledje heeft niet zo heel veel nodig om te gaan branden. De code van de startblokkering kan je uitschakelen door met draaiende motor de stekker van het codetableau af te trekken. Noteer wel de startcode (bv op de achterkant van het tableau) je zal niet de eerste zijn die hem vergeet, en dan kan je op zoek naar een ecu met code want je komt never nooit niet achter de code.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

XM Liefhebber
afbeelding van XM Liefhebber
  • twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

met de mijne ook gedaan, hij sloeg gelijk af

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Bij mijn 16v uit 1999 werkt het lostrekken van het paneeltje niet. Als ik dat doe valt de motor uit. 

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Je kunt ook de neutrale code invoeren, dan hoef je ook niet meer elke keer die code in te tikken of binnen 1 minuut te starten. 

Heb je een paneeltje met de toetsletters C en S dan voer je je eigen code in en daarna S0000S in. Als het goed gaat piept het paneeltje dan 6 keer.


Bij een paneel met de letters C en D/N voer je je eigen code in en druk minstens 2 seconden op D/N. Voer daarna C0000C in.
 

__________
Crepuscule

XM Liefhebber
afbeelding van XM Liefhebber
  • twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

En dan? dan is hij uit ?

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Vandaag de XM eens wat broodnodige aandacht geschonken; die was de eerste weken toch vooral naar de sloop en verkoop van de total-losse Alfa uitgegaan namelijk. Eerst bij het tankstation om een H1 lamp, m'n dimlicht rechts was vrijdag stuk gegaan. Vervangen is simpel, maar toch zat het lampje de eerste keer niet helemaal lekker, want ik scheen de sterren van de hemel. Net nog even goed gezet en het is weer prima.

Vervolgens naar het XM Clubmagazijn geweest. Even kennis maken, de dame showen en wat in het magazijn neuzen. Altijd mooi hoor, een hok op een guur industrieterrein, barstensvol onderdelen en bestierd door liefhebbers. Ik heb een afdekkap voor het sleepoog meegenomen (helaas niet in mijn kleur, dus moet ik nog een keer spuiten) en een blinde knop in het bijrijdersportier. Beide ontbraken op mijn auto.

De 'nieuwe' kap (omdat ik toch nog moet spuiten, het exemplaar met de slechtste lak meegenomen):
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9893_zpsovgcbttj.jpg)

De blinde knop:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9892_zpsskjir3df.jpg)

Terwijl ik de kap in de voorbumper monteer, zie ik een vette bende bij het voorwiel, en er ligt wat olie op de bestrating. LHM. Het blijkt een losgeschoten retourslangetje te zijn. In no-time ligt er twee man naast de auto om het te fixen. Super, bedankt Matthijs en Aad!

De boosdoener:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9894_zps9duiuyjp.jpg)

Weer thuis heb ik het dashboard eens uit elkaar geschroefd om de tellerbak eruit te kunnen halen. Die stilstaande tellers zijn toch niet handig. Al is het maar omdat ik m'n verbruik niet kan bijhouden zo. Alles schoongemaakt en weer opnieuw gemonteerd. Net een stuk gereden en de tellers werken weer. Hopelijk blijft dat zo. Wel moet ik de hele oefening nog eens opnieuw doen, want sinds ik de boel teruggezet heb, is de halve klokkenwinkel donker.

Tellerbak eruit:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9895_zpsmqljga2z.jpg)

Ventilatieroosters 'uitgebaggerd':
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/IMAG0140_zpsgiokeqfw.jpg)

En alles weer terug.
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9906_zpsw5jwizxc.jpg)

Vervolgens alle stickers eens van de ruiten gehaald. Vooral die van Carglass, rond de kentekengravures in de achterruiten, waren een ramp, die moest ik er met een mesje schilfertje voor schilfertje afsteken.

Voor:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9900_zpssdnie2ga.jpg)

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9901_zps9ddg2368.jpg)

Tijdens:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9903_zps61t49ve7.jpg)

Na:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9902_zpsoaewdbty.jpg)

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9905_zps6sptxv61.jpg)

Ook de lelijke documentenclip naast de pook weggehaald:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9908_zpsvvexz2he.jpg)

Toen nog even gaan tanken (bijna 82 liter...), de range gaat de boordcomputer te boven:
IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/IMAG0142_zpscfho9x2t.jpg)

Een dagje lekker bezig geweest, geeft voldoening.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Heu ?? Heb jij een niet hydractieve 16 klepper waar dan wel weer een boordcomputer in zit ??  Dat is wel weer uniek...

__________
Crepuscule

XM205
afbeelding van XM205
  • Peugeot 205 1,1 4 deurs
  • Peugeot 205 GTI 1991
  • Peugeot 205 GTI 1987
  • Citroën XM V6.12 Automaat
  • Citroën XM V6.24 1992
  • Citroen XM V6 ES9J4 Handbak
  • Citroën XM V6.12 Handbak
  • Citroen XM V6 ES9J4 Automaat (sloper)
  • Citroen XM TCT Handbak
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Gefeliciteerd met de voiture !

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Veen zegt:

<p>Heu ?? Heb jij een niet hydractieve&nbsp;16 klepper&nbsp;waar&nbsp;dan wel weer een boordcomputer in zit ?? &nbsp;Dat is wel weer uniek...</p>

Ehh, ja dus. Ik dacht dat die boordcomputer vrij standaard was, maar bij het magazijn hoorde ik ook al dat het niet vaak voorkomt op een 2-liter. Maakt het alleen maar leuker :-)
Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

XM205 zegt:

<p>Gefeliciteerd met de voiture !</p>

Dank je, ik ben er super gelukkig mee.
Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Ik was zo blij als een kind, m'n tellers deden het weer. Tot vanochtend (50 kilometer na de 'reparatie'), de boel viel ineens weer uit. Na 15 kilometer deed alles het weer, en nu nog steeds (200 kilometer verder inmiddels). Nog een eenmalige hick-up, of toch nog een stekker over het hoofd gezien? Ik heb de drie stekker-aansluitingen voor op de tellerbak schoongemaakt (voor zover nodig, ze waren eigenlijk nog heel mooi) en de stekkers er weer netjes in geklikt. Zitten er achter die zwarte deksels op de tellerbak (achterzijde) ook nog verbindingen die ik moet schoonmaken? Of ligt het ergens anders aan? Ik vermoed eerlijk gezegd van niet, omdat de boordcomputer wel info krijgt (die kan het actueel verbruik nog gewoon uitrekenen) en eerder een tikje op het dashboard hielp (nu niet meer trouwens).

Kortom: wat kan ik doen om die tellerstoring blijvend uit te bannen?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

De soldeerpunten achterop de print zijn zeer waarschijnlijk 'gebroken'.

Daarvoor moet wel je tellerbak er weer uit, als je die omdraait zie je een zwarte kap met 4 schroeven vast op de print, als je die eraf haalt dan zijn het 4 redelijk grote solderingen, even goed verhitten, wellicht wat tin erbij maar dan weet je zeker dat het zaakje weer zit zoals het hoort.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Dat ga ik dan een keer doen binnenkort, bedankt!

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Brabantse XM 2.0i-16v

Vorig weekend dus wederom het dashboard van de XM gedemonteerd, om de lampjes te vervangen en om nog een poging te doen de snelheidsmeter en kilometertellers te repareren.

 

Het hele dashboard weer open: blijft fascinerend hoe zo’n dradenkluwen ooit bedacht is.

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9960_zps8gqgufeq.jpg)

 

De boel naar binnen en lampjes zoeken en vervangen.

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9967_zpsapydtkhz.jpg)

 

In de schakelaars blijken geen lampjes te zitten, maar LEDjes. Niet vervangen dus.

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9965_zps6hgsjzsg.jpg)

 

In de climate control unit zaten twee verschillende typen lampjes, ik had alleen het linker type. Gelukkig bleek het in dit geval uitwisselbaar, zie ook het 'dashboardverlichting'-topic.

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9970_zps3l2eud6p.jpg)

 

Afval.

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9981_zpsxp4cgdjv.jpg)

 

Een grote keukentafel is toch handig…

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9972_zpsm1cbqtia.jpg)

 

De tellerbak ook nog verder gedemonteerd om bij de soldeerpunten achterop de kilometerteller te kunnen. Ineens een hele hoge kilometerstand, kan zo naar AutoWeek Klokje Rond…

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9974_zpsl7fxif40.jpg)

 

De verdachte soldeerpunten (de vier grotere, midden op de printplaat) nagelopen met een soldeerbout en wat tin. Dat is toch niet mijn vak hoor, de tin wilde niet smelten en te lang met de bout erop durfde ik ook niet, bang voor smeltende componenten. Gepruts is het, op hoop van zegen.

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9975_zpsoknvr632.jpg)  

 

Alles weer in elkaar gezet en toen terug de auto in. Daar had ik bij demontage al een mysterieuze gele stekker gevonden, achter een loze schakelaar naast de knop voor de binnenverlichting. Voorbereiding voor het een of ander, maar geen idee welke optie daar kan zitten. Weten jullie het? Dan hoor ik het graag .

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9977_zpshy8kafhm.jpg)

 

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9978_zpss4rqsh2r.jpg)

 

Ik was bijna klaar (alleen het onderste dashpaneel moest nog vast) toen een bekende van het AutoWeek Forum langs kwam om de dame eens te bekijken. Samen ook een stukje gereden, waarbij ik opgewekt kon vaststellen dat de meters en tellers het weer deden, dat er een controlelampje voor ingeschakelde dimlichten op zit (deed het dus blijkbaar voorheen niet) en dat het display van klok en boordcomputer ook weer helemaal afleesbaar was. ’s Avonds nog even in het donker gekeken of ook alle achtergrondverlichting het doet, en ja hoor: alles werkt. Helemaal happy.

 

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9983_zpsdbsm8omp.jpg)

 

IMAGE(http://i75.photobucket.com/albums/i297/j-ko1/DSCN9984_zps4z5iv4bk.jpg)

(foto’s met lange sluitertijd uit de losse hand genomen)

 

Ook maandag werkte alles prima, 250 kilometer gereden met werkende tellers, nog nooit meegemaakt met deze auto. Maar dinsdag… geen snelheidsmeter en geen draaiende kilometertellers… verdorie, om narrig van te worden. De hele boel moet dus nog eens uit elkaar, dan maar laten solderen door iemand die dat wel kan… laugh vrijwilligers??

 

Nog meer belevenis afgelopen dinsdag: ontdekt dat als de boordcomputer zegt dat de tank leeg is, het dan ook klopt… Ik was in Amersfoort toen het lampje van de benzinemeter aanging. Dan zit er nog ongeveer 8 liter in. De boordcomputer gaf een resterende actieradius van 140 km. Naar huis was 106 en naar de pomp in België vanuit huis nog 18, dus dat moest wel lukken volgens mij. Naar huis ging prima inderdaad, al sprong bij Dordrecht de actieradius van 51 naar ---. Nou ja, 50 km… moet nog wel lukken, die computers staan meestal met enige marge afgesteld. Thuis gegeten en daarna naar de pomp in Essen, België. Heuveltje af na een viaduct in de A17 bij Roosendaal voelde ik een heel licht hikje, maar toen wist ik het al: Essen haal ik hier niet mee. De eerste afrit was Roosendaal West, daar zit ook een Shell-station weet ik, dus dan daar maar heen. De hikjes werden duidelijker, het motorstoringslampje ging aan en onder aan de afrit (remmend voor een rood stoplicht) viel de motor stil. Groen licht terwijl ik nog rolde, dus rem los, starten, en hij deed het weer. Hikkend en stotterend naar het tankstation gekomen en met wederom uitgevallen motor haalde ik precies het pompeiland… voortaan niet meer doen dus. Afstand op een tank: 1.121 kilometer .

 

Inmiddels is de XM een ruime maand in bezit, en heb ik dus ook de tijd gehad om de auto te leren kennen en een to-do-lijstje te maken. Dat ziet er zo uit:

  • Tellerbak repareren.
  • Afstandsbediening centrale vergrendeling repareren (of vervangen).
  • Nulbeurt; alle vloeistoffen, filters, bougies en ruitenwissers vervangen, airco-service, veerbollen nalopen en evt. op druk brengen.
  • Afdekkap sleepoog spuiten.
  • Nieuwe mattenset.
  • Zwarte delen van stootstrips en bumpers weer zwart maken.
  • Chromen sierstrips vervangen.
  • Radio vervangen (afneembaar frontje heeft geen contact meer met de radio zelf). Weet nog niet of ik een originele Citroën-Philips opsnor, of een moderne DAB+.
  • Lichtmetalen velgen Etoile zoeken.
  • Middenarmsteunverhoger zoeken.
  • Lederen stuurwiel zou fijn zijn, weet niet eens of dat er wel is voor een XM.
  • De double chevron op het airbagdeksel met chroomverf schilderen (breekt het zwarte een beetje).
  • Gele verlichting voorzijde (stads-, dim-, groot- en mistlicht)? Ben er nog niet uit, het kleurt mooi bij donkergrijs, maar ik weet niet wat het met de lichtopbrengst doet.

Pagina's