Ja, nog een Xm met een haperende zijruit.. Een break pullman van 1992. Met tip-toetssysteem.
Er werkt niets meer aan de kant chauffeur. Al de andere ruiten werken wel.
Ik heb de bedrading nagezien tussen de deur en de stijl. Lijkt in perfecte staat. Het raammechanisme werkt mits aangesloten op een externe stroombron. De schakelaar heb ik vervangen door een nieuw exemplaar maar niks gebaat. Als ik op een van de toetsen duw dan hoor ik een klik in het relais in de deur. Op de schakelaar zelf meet ik allerhande spanningen, Heeft iemand een idee hoe ik dat bewuste relais kan nameten ?
Het relais is het losse kastje, dat aan de binnenkant van het paneel zit, bedoel je?
Je kan dit los schakelen, zodat een niet-tiptoets systeem overhoudt, volgens mij. Als ie het dan wel doet, weet je dat het in dit kastje zit en zou het misschien moeten openschroeven, of vervangen. Het zou zo maar eens kunnen dat ik nog zo'n kastje heb liggen, overigens.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Los schakelen ? Lijkt me niet logisch maar ik probeer het morgen meteen. Ik hou u op de hoogte.
Eric Vanovermeire
Als ik me niet vergis loopt er een losse stekkerdraad tussen de tiptoets en schakelaars of zo.
Als je het open maakt, zie je het zo.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Losmaken relais haalt niets uit. Een los draadje tussen de schakelaars zie ik al evenmin.
Ik zal eens proberen om zo'n relais te vinden . Ik heb hier nog een type 2 staan maar die is duidelijk anders.
Eric Vanovermeire
Bij type 2 zit de tiptoetsfunctie in het mechanisme ingebouwd.
Waar zit je in NL; ik ga morgen toch even graven in mijn onderdelenhok; kan ik gelijk zo'n relais opspeuren voor je, om uit te testen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik woon in België.....
Eric Vanovermeire
Dat kan vlakbij Maastricht zijn, waar ik woon....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Regio Tienen. Ik bel maandag eens naar wat slopers in de buurt hier en anders mail ik u wel even.
Bedankt
Eric Vanovermeire
Eric Vanovermeire
Niet meteen een relais gevonden. Ik vond een voorlopige oplossing: van een eenvoudige type 1 zonder typ-toets raambediening heb ik de schakelaars en het kabelboompje overgebouwd in mijn "Pullman"versie. Past en werkt perfect. Hopelijk vind ik nog wel eens dat originele relais.
Toen alles getest was monteerde ik het deurpaneel met nieuwe clipjes etc. Leuk werkje als je het mooi wil hebben. Toen ik de deur daarna dichtgooide viel meteen de ruit naar beneden.... Eén of andere Franse ingenieur vond het destijds blijkbaar voldoende dat die ruit vastgemaakt werd met een soort plastic paperclip made in China....
Goed ik heb in een vorig leven zelf jaren Citroëns verkocht en onderhouden dus ik ben wel wat gewend. Maar het moet gezegd: mijn laatste 3 gezinsauto's: Evasion, C8, C8, waarmee ik maar vooral mijn vrouw erg veel km's afmaalden waren net iets beter afgewerkt en tot nu toe zelfs gewoon pechvrij.
Mijn vrouw blijft bij de C8, ik heb nu nog een Xantia break HDI (schitterende en betrouwbare auto) maar ik ga nu over op die Xm break gewoon omwille van de vering en de extra ruimte tov de Xantia. Ik sluit wel een assistance-verzekering af met Touring of Vab.
Ik heb ook nog een tweede adres in zuid-Frankrijk alwaar ik één van de allerlaatste en CX-break's heb. Toch ook wel een unieke auto.
Grt
Sibleyras
Eric Vanovermeire
Als je jaren lang troenen hebt verkocht dan wist je waar je aan begon en als je de hele binnebekleding eraf heb kijk je toch verder lijkt me.
Overigens niet alleen in de citroen te vinden maar nog talloze andere merken zetten op die manier de ruit vast.
Je hoeft deur ook niet dicht te smijten
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Eric,
Ik heb intussen in mijn opslag een relais aangetroffen voor de tiptoetsbediening serie 1. Heb je hier nog behoefte aan? Ik kan het je opsturen.
PB anders maar even.
gr. Marc.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Even een oud topic afstoffen...
Mijn XM heeft ook een eigenwijze ruit in het bestuurdersportier:
Dit is volgens mij niet de juiste manier, zou dit in de knop, het relais of de motor zitten?? Of corrosie ergens?
Gr. Rogier
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!