Koelvin draait niet en temp te hoog

11 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Koelvin draait niet en temp te hoog

Nu op vakantie in Bella Italia merk ik dat de temperatuur van de KVS soms te hoog oploopt, 100-110 graden. Vooral bij weinig rijwind.

KVS is op peil en ivm eerdere soortgelijke ervaringen op een warme dag in de heuvels van Limburg had ik de thermostaat al preventief laten vervangen. Nu bij checken merk ik dat de koelvin aan bestuurderszijde stil staat (dit gecontroleerd als de wagen een tijdje stilstaat, dus niet op kruistemperatuur). Bij inschakelen van de airco gaat de andere (passagierszijde) even loeien, tot de aircopomp hoorbaar weer uitschakelt. En staat dan ook stil. Ik heb nog niet de kans gehad om bij de echt hoge temperatuur te checken (wil de vrouw ook niet te veel verontrusten door boven op de berg de kap open te trekken en te gaan staan loeren), maar ik dacht dat bij airco sowieso beide vins op lage snelheid continu moesten draaien.

Zoals gezegd op vakantie. Ik heb KVS extra bij (niet nodig nu dus) en 1 reserve relais. Welke relais van de drie  onder de kap doen wat? Ze zien er overigens alle drie niet heel erg geroest of vies uit. Of is de diagnose nu gelijk: kapotte vinmotor en zorg voor genoeg rijwind?

En waar zit die befaamde bruine stekker bij een 2.1td (plaatje misschien?), waarmee je de beide vinnen sowieso zou moeten kunnen laten joelen?

Alvast grazie en ciao.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Koelvin draait niet en temp te hoog

Bij mijn 2 liter uit 1992 zat deze volgens mij onder aan de zijkant tegen de radiateur. Aan de bestuurderszijde.  Moest daar 18 jaar geleden ook eens met een draadje in rondrijden om de boel koel te houden in Zuid Frankrijk.  

__________
Crepuscule

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: Koelvin draait niet en temp te hoog

De elektrische regelingen van de koelvinnen zijn be iedere  XM weer verschillend. zonder een schema is het eigenlijk niet te volgen.

de temperatuur regeling  voor aan of uit van de 2L motoren zit rechts op de radiateur , ook ben ik een groen relais wel eens op de motor rechts onder de lucht inlaat tegen gekomen. Deze regelde het langzaam en snel draaien.

Laatst  tijden een bezoek van een clublid bij het machazijn, alle drie de groene relais links vooraan vervangen geen resultaat, maar ongeveer onder de accubak de bruine stekker gevonden en door verbonden met goed resultaat .

Deze krijgt het commando van een temperatuur censor welke ergens op de motor is bevestigt

Gevonden door van het juiste type XM het schema na te lopen

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Koelvin draait niet en temp te hoog

Doe ff je mailadres dan upload ik het schema (10,nog wat Mb)

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ik wil niet Mark zijn topic kapen maar heb momenteel een verlijkbaar probleem met mijn Multimedia. (98er ES9J) Daarvan draaien beide koelvinnen niet. De 3 relais lijken wel in orde. Iemand enig idee? 

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Koelvin draait niet en temp te hoog

Thanx Mark, maar zo electrotechnisch ben ik niet. Meer van trial and error. Simpele zaken als een relais wisselen of stekker lostrekken lukt wel maar een schema lezen gaat mij boven de pet.

Dan maar zorgen voor genoeg rijwind. Voorlopig werkt het weer mee hier: koud en regenachtig. 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Bij mij is het net opgelost. Had een lijstje zekeringnummers van Dr Emiel gekregen. (zie hieronder) Geen van die zekeringen waren kapot maar het erin en eruit halen heeft wel iets geholpen. 

Deze 2 dikke zijn van de koelvinnen en waren erg vies bij mij. Mogelijk was dat het. Ze hangen bij mij aan de accubak. 

F9, F2 en F31 checken en in de zekeringkast voor de accu F48 en 49 en dan zou ik ook de zekeringkast zelf nakijken op slechte verbindingen.

__________
Crepuscule

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Koelvin draait niet en temp te hoog

Bij m'n V6 ziiten de relais die langzaam/snel sturen net boven de linker koplamp geen idee of ze bij de 2.1d ook daar zitten maar lijkt me enigzins logisch.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Koelvin draait niet en temp te hoog

Relais zitten daar bij mij ook; maar ik dacht dat er 1 voor hoge, 1 voor allebei draaien of zo was. In ieder geval, onderling wisselen, ook met de reserve heeft geen effect. Alle zekeringen die Frank aangeeft, gecheckt, los gehad en weer teruggezet. Ook niks.

Ik denk dat de vinmotor gewoon kapot is, eerlijk gezegd. Wordt dus een klusje voor de garage na de vakantie. Omdat er 2 radiateuren achter zitten (koeling en airco) is het vinmotorengedeelte bij mij alleen losgehaald ihkv sloopmeetings. Ik heb nog wel reserve vinmotoren liggen, overigens

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Koelvin draait niet en temp te hoog

Na bestudering van een los koelvinnenpaneel heb ik het gisteren toch aangedurfd om een poging te doen de vinmotor te wisselen. Er nog steeds vanuit gaande dat die kapot was. Ging eigenlijk heel simpel. Grille gedemoteerd en ik kon er zo bij. Alleen het demonteren van de oude vin ging (zoals bekend) moeizaam. Ondanks loshalen van het borgschuifje verder geen beweging in te krijgen. Met toenemend geweld geprobeerd los te krijgen, totdat ie eindelijk los liet.... met achterlating van het middelste gedeelte plastic. Jammer, maar gelukkig heb ik een hele voorraad reservedelen, dus ook de plastic vinnen. 3 bouten los en dan kan je de motor eigenlijk zo eruit plukken. Stekker trek je dan automatisch eruit.

Ik zie overigens niet hoe je hier ooit een losse 12V draad op zou moeten zetten om te testen (als je hem niet tevoren demonteert).

De nieuwe eropgeschroefd..........
Maar die draaide ook niet. Vooraf op de losse accu wel. De oude op de losse accu........ook.

Damn, lag het toch niet aan de vinmotor.

Andere vinmotor gemonteerd; vinnen erop. Damn, zit weer tegen. Het (linksdraaiende!) schroefje iets te strak en krakt af. Vinnen zitten los, motor er weer uit. Rest schroefje uitgeboord. Maar kom maar eens aan een linksdraaiend schroefje op 1e Pinksterdag. Voorraadgarage weer in; andere vinmotor met schroef gevonden. Die maar in zijn geheel erin gezet; voorzichtig aandraaien tot vast=vast. En verder op zoek, want hij draait nog steeds niet.
 

Gelijk maar dus even wat reserve relais gepakt en een bus WD40, bij gebrek aan contactspray. Alle relais 1 voor 1 los, gesprayd en vervangen. Er voor staand netjes van links naar rechts. De meest rechtse (de laatste dus; dus aan de bestuurderskant) stuurt proefondervindelijk de koelvin aan de bestuurderskant aan. Alles doet het dus weer. Met hulp van wat spray en uiteindelijk vervangen van 1 relais.

Kortom: veel werk gehad; deels voor niets, maar wel leerzaam. 1 koelvin gesloopt, maar wel weer een werkende koeling. Ik zou zo naar Italië teruggaan om uit te testen of dat daar goed gaat in de bergen. 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

misschien tijd voor deze modificatie?
https://www.rdae.nl/relh665-relaiskast-4-voudig.html

Heb je er nooit meer problemen mee.