Contactslot probleem

10 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Markv624
afbeelding van Markv624
Contactslot probleem

Beste Xmmers ,

Ik stop de sleutel in het contact en wil deze omdraaien maar werkt niet.

Denk ach stom verkeerde sleutel. Gebeurd me wel vaker.

Dan pak ik de juiste sleutel maar deze draait niet meer om.

Zit nu op stuurslot en kan er niets meer mee.

Nu heb ik dit vaker gehad maar nog nooit dat daarna de juiste weigerde, 

Heeft de incorrecte sleutel nu ergens een palletje in het slot veranderd waardoor hij niet meer werkt ?

Bedacht me ook dat als ik de sleutel niet meer kan omdraaien ik het contactslot ook niet kan verwijderen uit

de behuizing ervan. Of is er nog een trucje ?

 

Groet , 

 

Mark

 

Mica
afbeelding van Mica
RE: Contactslot probleem

Ai, dat klinkt inderdaad alsof je iets hebt geforceerd. Je voorwiel staat niet toevallig tegen een stoeprand?

xxxxxxm

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Contactslot probleem

Ik kan me herinneren dat bij mij een keer een niet functionerend contactslot eruit is gehaald met een apparaat dat er geforceerd in geschroefd werd en met veel geweld naar buiten getimmerd. Volgens mij heette het een slotentrekker of zoiets.

Het contactslot was nadien niet meer bruikbaar. , maar dat was ie voordien ook niet meer.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: Contactslot probleem

(Als er niets anders opzit om het slot te slopen,  (zie voorgaande item)  er liggen in het magazijn nog een paar stuursloten.

Ik kan voor iedere sleutel de palletjes in het slot aanpassen.

Daar over staat trouwens in het werkplaats boek een volledige beschrijving .

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Contactslot probleem

De verkeerde sleutel zet de palletjes in een verkeerde stand. Als je de sleutel dan draait klemmen die palletjes in die stand vast. Zou normaal gewoon terug moeten schieten naar de 'nul'stand als je de sleutel er weer uithaalt. Dus er zal wel een palletje een betje blijven klemmen. 

Al geprobeerd om wat ferme tikken op het slotcontact te geven om iets dat eventueel klem zit los te tikken en terug te laten schieten? Zeg maar, met en schroevendraaier en een hamer. En dan natuurlijk NIET de punt van de schroevendraaier het slot IN slaan. 
Of met de juiste sleutel erin in goed morrelen aan het slot/stuur of desnoods tegen de de sleutrel aantikken met een hamertje.

En anders inderdaad vervangen. Dan zou ik gewoon een antal maten metaalboren van klein naar groot als sleutel gebruiken. Uiteindelijk zal je de kern van het slot zodanig uitboren dat er geen mechaniek meer is om te blokkeren. Alleen geen idee hoe stevig een XM slot is.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Markv624
afbeelding van Markv624
RE: Contactslot probleem

Bedankt allemaal.

Ik ga binnenkort maar eens wat rammen op het slot.

Ik merk inderdaad bij mijn andere Xm's dat als je bijna de sleutel uit het contact hebt dat er dan een pal terug schiet.

Dat doet deze dus niet meer. Morrelen met de sleutel werkt niet. Dus maar eens wat rammelen.

 

Groet ,

Mark

Markv624
afbeelding van Markv624
RE: Contactslot probleem

De pen die er uit schiet om zo het stuur vast te zetten ( stuurslot )  wilde maar niet terug in het contactslot schieten.

Heb van alles geprobeerd maar helaas.

Heb hem gedemonteerd en maar een ander contactslot gemonteerd.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ik zag laatst bij een autoprogramma dat iemand alle ringetjes / palletjes rond de contactsleutel aan het overzetten was naar een ander contactslot. Zo kon men dezelfde sleutel blijven gebruiken. Handiger met de deuren etc.

Het was eenvoudiger dan je zou denken...

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Contactslot probleem

Inderdaad.., zie ook post#4 van a.vaneijk. Het binnenwerk van de sloten zijn over te zetten zodat dezelfde sleutel gebruikt kan blijven worden. Wel zo mooi. Top in ieder geval dat het gelukt is om het slot er uit te krijgen zonder al te veel te hebben moeten slopen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Contactslot probleem

Deze week (bijna) exact dit probleem gehad, maar dan niet als gevolg van een verkeerde sleutel, maar spontaan.
Gelukkig met het nodige gerommel wel weer kunnen draaien, maar toch wat angstige minuten gehad. Een haperend contactslot is lastig als je op Elba verblijft met de auto.
Bij terugkomst in het hotel toch maar eens flink gerammeld, bleef stug en moeizaam, Na zoeken bleek ik een bus WD40 Contactspray (what's in a name) bij me te hebben. Bij gebrek aan beter het slot hiermee ingespoten en met de sleutel erin een nacht laten intrekken.
De volgende ochtend weer draaien als een zonnetje.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)