advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

28 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
OpronEtumon
afbeelding van OpronEtumon
advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Hallo,

Ik herinner me nog goed dat ik als mannetje van 9 tijdens de beruchte Flodder-scene met Tatjana Šimić ("oh buurman wat doet u nu?!) meer gefascineerd was door de CX dan door de dame die eromheen dartelde. Na 20 jaar passieve citrofilie wil ik nu eindelijk zelf ook Citroënbezitter worden. Ik heb nu een Toyota Prius en hoewel dat allemaal reuze zuinig en praktisch en betrouwbaar is ben ik nu wel toe aan wat passie en bravoure op autogebied.

Hopelijk kunnen jullie mij daarbij van wat advies voorzien! Mijn vriendin wil absoluut niet in een auto zonder airbags rijden dus ik zoek naar een later modeljaar. Ik woon in Amsterdam dus een diesel is echt geen optie ivm milieuzone en bovendien zal de auto toch niet gebruikt worden voor woon-werkverkeer en alleen in de weekenden en natuurlijk op vakantie gebruikt worden. Binnen mijn beperkte budget kom ik dan telkens uit bij modellen van rond de 200.000 km.   

Waar moet ik als koper op letten? Wat voor (preventief) onderhoud zou er bij zulke kilometerstanden gepleegd moeten zijn, en wat ligt er nog in het verschiet? Wat zijn bekende pijnpunten? Of hebben jullie zoiets van: jongen spaar nog even door en ga op zoek naar een exemplaar met wat minder kilometers? 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Leuk! Ja dan kom je inderdaad uit op de latere modellen. Vanaf 98 heb je het maximale aantal airbags.

Ik zou voor een leuke Turbo-ct gaan. Dat zijn heerlijke wagens. Helmaal als ze zijn voorzien van een automaat. Maar en gewone 16 klepper is ook een prima XM.

Als je een leuk exemplaar ziet, laat het gerust even weten hier. Dan denken / kijken we met je mee...

__________
Crepuscule

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

__________
Crepuscule

Mica
afbeelding van Mica
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Met zo'n Grefo-vis achterop was de vorige eigenaar vast geen ruige rijder.  

xxxxxxm

OpronEtumon
afbeelding van OpronEtumon
RE:

Bedankt voor de link naar de aankoopgids, superhandig!

Veen zegt:

<p>Dit lijkt me bijvoorbeeld&nbsp;wel een leuke....</p>

<p><a href="https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m1557029954-citroen-xm-2-0-turbo-c-t-vsx-auto-is-in-zeer-nette-staat.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&amp;previousPage=lr">https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m1557029954-citroen-xm-2-0-turbo-c-t-vsx-auto-is-in-zeer-nette-staat.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&amp;previousPage=lr</a></p>



Die lijkt inderdaad heel goed in mijn plaatje te passen, maar heeft helaas alleen nog maar een bestuurdersairbag... dan wil mijn vriendin niet meer met me mee op vakantie ;)

Ik zat zelf naar de volgende te kijken:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-xm-3-0-v6-executive-leer-clima-automaat-mooi-benzine-grijs-190d4db1-1e6c-429a-87be-fc810dfb65e7?cldtidx=6&cldtsrc=listPage

Maar aangezien het een dealer is van oude Chevrolets etc. waarschijnlijk via inruil gekregen, is wel nog even een vraagteken of die niet als een Corvette is behandeld in de afgelopen jaren...

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Nee hoor, die Turbo-ct heeft ook al een pasagiers airbag. Eén airbag van 1994 tot 1996, 2 airbags van 1996 tot 1998  en vanaf 1998 hebben ze ook nog zijairbags in de stoelen.

Op deze foto staat het woord 'airbag' boven de knop van het dashboardkastje

__________
Crepuscule

OpronEtumon
afbeelding van OpronEtumon
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Verrek je hebt gelijk! En ziet er inderdaad uit alsof die vooral is gebruikt voor ritjes naar de kerk op zondag - dat interieur ziet eruit alsof het recht uit de showroom komt. Hier ga ik binnenkort zeker even naar kijken.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Je kunt natuurlijk ook eentje ophalen met weinig km's. Dan nog wel ff de snelheidsmeter en uitlaat vervangen (zit erbij). Zelf met import kosten en op kenteken zetten hou je dan nog over aangezien je 4K wilt uitgeven voor een V6 met 216000 km.

Met ecc en een mooi leersetje d'r in is ook niet verkeerd !

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Jeetje dat is ook een fraaie inderdaad. Ik vind 'm eigenlijk te goedkoop.

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Oh, die V6 die je in gedachten had is inmiddels alweer verdwenen. Ik weet ook niet of ik je direct een V6 zou adviseren. Het zijn heerlijke wagens maar wel relatief duur in onderhoud. Oude PRV V6-en hebben regelmatig een lekkende diravi of willen slecht starten. De nieuwere ES9J is fantastisch maar wil wel eens olie lekken of problemen hebben met de automaatbak. Een handgeschakelde V6  ES9J (dus vanaf 1998) is misschien redelijk safe....

Maar persoonlijk zou ik een nieuwkomer een XM Turbo-ct of een 16v aanraden. Als daarbij wat misgaat (en dat gebeurt zelden) dan loopt het niet direct schrikbarend in de papieren.

__________
Crepuscule

OpronEtumon
afbeelding van OpronEtumon
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Ja ik had na me wat meer in te lezen ook begrepen dat die V6 inderdaad wat moeilijker is met onderhoud. Ik hoef sowieso niet per se een zespitter, maar omdat ik ook graag een automaat wil was dat de enige die ik eerste instantie kon vinden die aan mijn eisen voldeed. Daarom ga ik ook zeker deze week langs bij het exemplaar in Ederveen! Het is wat jammer dat die lak in zulke slechte staat is maar daar is de prijs ook naar. Voor mij is het belangrijk dat de auto gewoon technisch in orde is (of relatief eenvoudig zo te krijgen is).

En hoewel ik totaal niets van autotechniek weet lijkt het me erg leuk om kleine dingen zelf te gaan doen. Los daarvan zal ik natuurlijk nog wel langs een specialist moeten... heeft iemand aanbevelingen voor een garage die goed is met XM's in de regio Amsterdam?

OpronEtumon
afbeelding van OpronEtumon
RE:

citroen26 zegt:

<p>Je kunt natuurlijk ook eentje ophalen met weinig km's. Dan nog wel fff de snelheidsmeter en uitlaat vervangen (zit erbij). Zelf met inport kosten en op kenteken zetten hou je dan nog over aangezien je 4K wilt uitgeven voor een V6 met 216000 km.</p>

<p>Met ecc en een mooi leersetje d'r in is ook niet verkeerd !</p>

<p><a href=



Zo'n lage kilometerstand en dan ook nog in dat presidentiële zwart... supermooi. Maar voor een eerste Citroën is dit voor mij toch wat te avontuurlijk ;) De vader van mijn vriendin is wel eens naar Italië gereisd om daar een Saab 900-cabrio op te pikken, allemaal leuk en aardig totdat je thuis erachterkomt wat er allemaal aan mankeert...

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

OpronEtumon zegt:

<p>Het is wat jammer dat die lak&nbsp;in zulke slechte staat is maar daar is de prijs ook naar. Voor mij is het belangrijk dat de auto gewoon technisch in orde is (of relatief eenvoudig&nbsp;zo te krijgen is).</p>

Is er iets mis met de lak?  Volgens de advertentie is de auto in een zeer nette staat. 

Of bedoel je de weerspiegling van de wolken  

__________
Crepuscule

Ikrijookeenxm
afbeelding van Ikrijookeenxm
  • 2.0 16V SX
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

OpronEtumon zegt:

<p>Ja ik had na me wat meer in te lezen ook begrepen dat die V6 inderdaad wat moeilijker is met onderhoud. Ik hoef sowieso niet per se een zespitter, maar omdat ik ook graag een automaat wil was dat de enige die ik eerste instantie kon vinden die aan mijn eisen voldeed.&nbsp;Daarom ga ik ook zeker deze week langs bij het exemplaar in Ederveen!&nbsp;Het is wat jammer dat die lak&nbsp;in zulke slechte staat is maar daar is de prijs ook naar. Voor mij is het belangrijk dat de auto gewoon technisch in orde is (of relatief eenvoudig&nbsp;zo te krijgen is).</p>

<p>En hoewel ik totaal niets van autotechniek weet lijkt het me erg leuk om kleine dingen zelf&nbsp;te gaan doen. Los daarvan zal ik natuurlijk nog wel langs een specialist moeten... heeft iemand aanbevelingen voor een garage die goed is met XM's in de regio Amsterdam?</p>

 

Ordas in Diemen bij mijn weten

OpronEtumon
afbeelding van OpronEtumon
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Oh verdomd ik had de foto's alleen nog maar klein op een iPhone-scherm bekeken en dacht dat het ging om een paar hele lelijke plekken op de motorkap - maar nu eens wat beter kijk zijn het inderdaad reflecties van de wolken! Nou dan is het helemaal een goede vondst wat mij betreft. Al begreep ik al wel van de verkoper dat er geen onderhoudsboekjes aanwezig waren, alleen wat facturen. Dus maar even heel grondig de checklist van de aankoopgids doorlopen...

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive (verkocht)
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

OpronEtumon zegt:

<p>Al begreep ik al wel van de verkoper dat er geen onderhoudsboekjes&nbsp;aanwezig waren, alleen wat facturen. Dus maar even heel grondig de checklist van de aankoopgids doorlopen...</p>

Check ook even het "geheime vakje" onder het dashboard aan de passagierskant, daar zitten normaal gesproken de handleiding en het onderhoudsboekje in. Onderkant van het dasboard aan de deurkant en dan is er een plastic schroef met een platte kant, die een kwartslag draaien en dan valt het bakje naar beneden. De meeste mensen kennen dat vakje niet.

Hopelijk zit alles er nog in en krijg je in ieder geval nog een beeld van het onderhoud uit het verleden.

Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1983 LNA 11RE Cannelle

1984 Renault 4 GTL

 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Specialisten vanuit Amsterdam zijn er genoeg. Ik denk zo 1-2-3 aan:

- Gert de Jong in Aalsmeer (https://www.citroen-aalsmeer.nl)

- Van der Laan - Brouwer in Abbenes (http://citroenvanderlaan.nl) - repareert ook de benoemde lekkende Diravi-stuurbekrachtiging

- Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep (https://www.oldenhage.com)

- Peter van Bemmelen in Delft (http://www.garagevanbemmelen.nl), daar rij ik zelf vanuit Eindhoven nog naar toe.

Succes met je zoektocht naar een mooie XM!

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Veen zegt:

<p>Oh,&nbsp;die V6 die je in gedachten had&nbsp;is inmiddels alweer verdwenen. Ik weet ook niet of ik je direct een V6 zou adviseren. Het zijn heerlijke wagens maar wel relatief duur in onderhoud. Oude&nbsp;PRV V6-en hebben&nbsp;regelmatig&nbsp;een lekkende diravi&nbsp;of willen&nbsp;slecht starten. De nieuwere ES9J is fantastisch&nbsp;maar wil&nbsp;wel eens olie lekken of problemen hebben met de automaatbak.&nbsp;Een handgeschakelde&nbsp;V6 &nbsp;ES9J (dus vanaf 1998) is misschien redelijk safe....</p>

<p>Maar persoonlijk zou ik een nieuwkomer&nbsp;een XM Turbo-ct of een 16v aanraden. Als&nbsp;daarbij wat misgaat&nbsp;(en dat gebeurt zelden) dan&nbsp;loopt het niet direct schrikbarend in de papieren.</p>

 

Lekkende Diravi ja, die krijgen ze naar verloop van tijd allemaal maar slecht starten, hoezo?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ik ken wel vrij veel verhalen van de 'slechte warme start' bij de PRV V6.  Bij vrienden van me in Groningen.  Hier op het forum bij Tomac en Chris. Vroeger op XMNL erg veel. Het is allemaal wel op te lossen maar soms een lange speurtocht en erg frustrerend als je daar als nieuwkomer mee wordt geconfronteerd.

Verder geen kwaad woord over de PRV.  En Diravi 'rules' !    

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Mark zegt:

<p>Lekkende Diravi ja, die krijgen&nbsp;ze naar verloop van tijd allemaal maar slecht starten, hoezo?</p>

  • Klemmend startrelais (solenoide) bij warme/hete motor
  • te hoge overgangsweerstand in de bekabeling naar het startrelais bij hete motor
  • Versleten / slecht inspuitbeeld benzine injectoren
  • Vapour lock bij hete motor
  • Benzinedrukregelaar die door motorwarmte snel brak wordt
  • Brakke elektra/bekabeling door jarenlang in de hitte gestoofd te zijn

Onder de motorkap van een PRV V6 is het in de zomer heel erg heet, met ouderdom geeft dat consequenties.

 

OpronEtumon
afbeelding van OpronEtumon
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Vrijdag heb ik even een proefritje gemaakt met de XM in Ederveen, toen leek alles in orde: reed goed, remde goed, veerde goed. Daarom vandaag nog eens met m'n vriendin gaan kijken, en toen viel me op dat het een goede 10-20 seconden duurde voor de achtervering op hoogte was. Ik hoorde tot die tijd onder de motorkap ik de pomp flink tikken, eens per seconde, dat is een slecht teken toch? En tijdens het rijden deed voor een stoplicht de rem wat raar en toen zakte hij achter ook in had ik het idee. Dus ik zoek nog even verder denk ik :) als jullie nog ergens een goed exemplaar tegenkomen hoor ik het graag!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Dat je even moet wachten voordat de XM in de rijstand staat is niet heel vreemd. En het inzakken van de achterkant bij het remmen is een merkwaardig fenomeen maar komt veel voor bij XM's en is relatief onschuldig.

Maar we zullen eens verder voor je kijken. 

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

is vaak een kwestie van het hydraulisch systeem een goede beurt geven: tijdje rijden met spoelolie (hydraurincage) en daarna filters verschonen en nieuwe LHM erin. Doet wonderen en is geen rocket science.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Bij het stoplicht wil de achterkant van een hydraulieke Troen wel vaker wat bewegen, vooral als je met het rempedaal "speelt". Bijv. omdat je tijdens het stoppen remt, dan komt er veel druk op de voorkant. Bij stilstand kan de achterkant dan wat lager staan. Laat je de rem los, dan zal het systeem de druk weer netjes verdelen - en "springt" de achterkant weer wat omhoog. De hoogteregelaar achter is dan in elk geval niet vast ;-)

En wat Marc zegt: zorgen voor een schoon systeem! Daarbij de voorraadbol vervangen kan bij het genoemde exemplaar ook geen kwaad - die eenvoudige reparatie zou wel eens het veelvuldige tikken tijdens omhoog komen kunnen oplossen. Dan is de voorraadbol leeg, waardoor die geen druk vast houdt. Hierdoor slaat de pomp niet alleen af ("genoeg druk"), maar ook bijna direct weer aan ("oeps, druk alweer te laag").

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

XM Liefhebber
afbeelding van XM Liefhebber
  • twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Je kunt beter kijken met iemand die er verstand van heeft en dan moet je daarna ook niet bang zijn voor een lampje of een dingetje het zijn eigenzinnege dames die wel eens wat aangeven dat later spontaan weer uitgaat.

Mijn vrouw kon hier niet tegen, ik vond het altijd een deel van de charme nu rijden we in een Honda CRV dat is heel saai want die doet het altijd en heeft nooit een lampje 

OpronEtumon
afbeelding van OpronEtumon
RE:

Dank voor alle reacties! Dit stelt mij al vast een stuk meer gerust; de vraag is of mijn vriendin er hetzelfde over denkt ;). Die wilde door deze fratsen al niet meer dat ik op een oprit even de acceleratie echt goed wilde uittesten dus toen bleef het toch braaf bij de N-wegen. Maar ze moest desondanks toegeven dat de rij-ervaring echt heel goed was. Ze wilde alleen een iets minder piepend en krakend interieur dat niet zo'n "caravan-geur" (zoals het zelf noemde) had dat bovendien wat recenter is. De/een vorige eigenaar was duidelijk een shag-roker...

Dus het compromis is dat ik verder zoek naar een echt late ('98+), 2.0 liter, bezine, automatische, non-break. Nou dat blijkt nog niet eenvoudig. Zit nu stiekem toch weer over de grens te kijken, en vond dit exemplaar met maar 110.000km, in Zwitersland. Ik las ergens dat Europese auto's zelfs zonder heffingen te importeren zijn. Maar omdat het non-EU is kan je met de keuring toch tegen wat papierwerk aanlopen. Iemand daar toevallig ervaringen mee? Zie het stiekem wel zitten om een eventuele nieuwe aankoop door de Alpen terug naar Nederland te rijden!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: advies voor een eerste koper / aspirant-clublid

Importeren vanuit de EU is simpel. Papieren inleveren bij de RDW, ze kijken of de auto is welke op de papieren staat en hij wordt vernederlandst. Als er nog een geldige buitenlandse keuring op zit (zoals de TUV in Duitsland), wordt ie zelfs overgenomen als APK. Voor de rit naar de RDW moet je online een eendagskenteken aanvragen. Meest lastige is als het originele buitenlandse kenteken in het land er al afgenomen wordt; dan kun je, of niet hierheen rijden (op een oplegger dus), of met veel moeite buitenlandse eendagskentekens gaan verzamelen.

Vanuit Zwitserland ligt het wat lastiger, omdat het geen EU-lid is, zie https://www.automotiveimport.nl/import-nieuws/auto-importeren-zwitserland

 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)