Te koop: Schitterende 3.0 V6-24 1997

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Markodereln
afbeelding van Markodereln
Te koop: Schitterende 3.0 V6-24 1997

Na lang wikken en wegen en enkele 'slikmomentjes', heb ik besloten mijn prachtige Bleu Mauritius V6 Exclusive te koop aan te bieden.

 

Bouwjaar 11-1997, uit Zwitserland geïmporteerd in 2009. Orga 7652. Kilometerstand 185.173.

Een exclusive waarin álles werkt! Beide displays, boordcomputer, stuurwielbediening, cruise control, elektrische ramen, centrale vergrendeling op afstandsbediening.

Sinds 2009 door de vorige eigenaar bij Gert de Jong onderhouden, veel documentatie is dan ook aanwezig!

In het voorjaar van 2020 ingeruild op m'n Xsara VTR bij Gert in Aalsmeer, met nog redelijk wat technisch werk aan de winkel.

Een compleet nieuwe origineel-Citroën uitlaatlijn was gelukkig pas gemonteerd.

 

Tijdens in dat jaar toch zo'n 20.000 kilometer te hebben gereden, de hele wagen keurig netjes in orde gemaakt en laten maken.

Zo zijn de distributieriem met waterpomp, bougies en bougiekabels in mei 2020 direct vervangen bij een kilometerstand van 169.000.

Hierbij is ook de bovenste motorsteun vervangen en uiteraard alle vloeistoffen en filters.

 

Langzaam maar zeker kwamen ook de optische klusjes aan bod. Er kwamen twee nieuwe LCD-displays, compleet nieuwe interieur- en dashboardlampjes, een met leer beklede pookknop (door Q&K uit Polen), een set speedline velgen, een nieuwe aircopomp en een frisse aanjager in.

 

Hiermee kon ik heel Europa door, en ben ik ermee van bloedheet zuid-Frankrijk tot winters Noorwegen geweest zonder problemen.

Het is dan ook treurig dat bij een ritje naar west-Nederland het noodlot toesloeg, en 15 kilometer van huis de koppelomvormer in de automaatbak het begaf...

Ik ben bang dat de spoeling/flush van de automaatbak voorjaar 20201 hem juist de das om heeft gedaan in plaats van geholpen.

Mijn keuze viel op een goed gebruikte automaatbak van het clubmagazijn, om hiermee vervolgens met een gereviseerde koppelomvormer de wissel te doen.

 

Nu het uit- en inbouwen eindelijk was gelukt hoopte ik weer met veel plezier te kunnen genieten, echter bleek de bak het verkeerde ZF-Stückzahlnummer te hebben gehad, waardoor de bak niet goed correspondeert met de XM. Alle moeite voor niks dus...

Hij start en loopt nog prima, komt ook netjes omhoog. Alleen hoor en voel je dat de bak niet meewerkt, dus rijd ik er verder niet mee.

 

Een enorme bult moeite, werk (en helaas ook euro's) verder kom ik er zelf niet verder mee.

De oude bak (die nog aanwezig is) moet gereviseerd worden en weer terug de auto in. Ik heb echter de tijd, zin en middelen helaas niet meer om dit nog uit te voeren. Ik rij al twee maanden met m'n hobby-Peugeot 205 rond en daar ben ik weer helemaal verliefd op geworden.

 

Dus, mocht je hier in thuis zijn en de mogelijkheden hebben om deze klus aan te pakken heb je straks een schitterend mooie XM voor de deur staan.

Schrijf me gerust aan bij vragen, een prijs is moeilijk vast te stellen voor een auto die niet volledig rijdbaar is namelijk.

Ik heb er ook nog diverse reserve onderdelen bij, óók een set winterbanden met UFO-wieldoppen op stalen velg.

Hieronder enkele foto's als impressie, ik heb er uiteraard nog meer!

 

 

Groeten Marco ter Ellen

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Oeh, dat is wel een hele mooie XM Marco. Jammer dat de bakwissel niet goed is uitgepakt. 

Dit is wel een mooie kandidaat om eventueel naar Polen te sturen voor een automaat-revisie. Dat kost daar inclusief motorwissel ca € 2.000,- Daar komt nog wel zo'n 600,- transport overheen... 

Het is niet niks maar in dit geval het misschien wel waard.... 

__________
Crepuscule

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Te koop: Schitterende 3.0 V6-24 1997

Hoi Marko,

Heb je een PB gestuurd.

Michael

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Te koop: Schitterende 3.0 V6-24 1997

Oh.., dat is verschrikkelijk zuur. 

Maar bedoel je nu echt dat de automaat die van een Xm ES9J4 af is gekomen niet matched met jouw ES9J4? 
Ik zie wel op de onderdelenlijst dat vanaf OrgNr.8201 er een ander nummer voor de automaat wordt gegeven. Maar de ECU blijft wel onder hetzelfde nummer. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ik heb eens gelezen dat de firmware van de ZF-bak moet overeenkomen met de de firmware-versie van de motor-ECU. Misschien hoef je alleen de motor-ECU over te zetten en werkt de boel dan weer? 

Hieronder een handige PDF

__________
Crepuscule