soms op 2 cilinders lopen

15 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
t.brandsma
afbeelding van t.brandsma
soms op 2 cilinders lopen

Mijn XM heeft een probleem.Ik dus ook.

Tijdens het rijden loopt hij ineens op 2 cilinders maar gaat al snel weer normaal rijden.

Uit voorzorg had ik al de ontstekingmodule, bougie`s en kabels vernieuwd.

Gisteren onderweg naar de A-markt bleef hij ineens op 2 cilinders lopen.

Toen snel de bobine gewisseld dit ging 200mtr goed.

Wegenwacht erbij gehaald die ontdekte dat de middelste 2 cilinders geen vonk kregen bobine weer terug gezet liep 2 tellen goed.

Andere computer erin gezet (de beste man had nog nooit meegemaakt dat iemand een reserve bij zich had ) maar dat hielp ook niet.

Opeens liep die weer goed en ben ik weer terug gereden. Na 20 km weer op 2 cilinders en vlak voordat ik stil stond deed hij het weer goed. De laatste 50km geen probleemen gehad.

De wegenwachter denkt dat het de bobine of de bedrading is.

Iemand ideeën en of tips?

XM break 2.0i 1992 bosch electronica  

Beeke
afbeelding van Beeke
RE: soms op 2 cilinders lopen

Verdelerkap en rotor?

t.brandsma
afbeelding van t.brandsma
RE: soms op 2 cilinders lopen

Ik heb geen verdelerkap en rotor.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE:

Ook gehad met mijn 2.0i, bij mij was de module kapot.

Dat is een plat 8 kantig plaatje met een stekkeraansluiting. 

http://dutch.alibaba.com/product-gs-img/bobine-peugeot-504-9752287580-9753012580-594533-594548-594560-volvo-bosch-0227100123-1298429-1317820-60139479159.html

Vervangen en hij liep weer als een zonnetje .

Onderdeel nr. 5945 55 of 594548( Bosch), kijk even op je oude module.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: soms op 2 cilinders lopen

Hé dat zou inderdaad wel eens kunnen. Heb ik ooit eens met een BX gehad.

__________
Crepuscule

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: soms op 2 cilinders lopen

Ik meen te lezen dat deze al vervangen is. 

Het zou dan kunnen dat de bedrading hierheen, of van deze naar de bobine niet helemaal fris is. 

t.brandsma
afbeelding van t.brandsma
RE: soms op 2 cilinders lopen

Ik ben maar begonnen met graven naar de draadjes.

Ben benieuwd.

t.brandsma
afbeelding van t.brandsma
RE: soms op 2 cilinders lopen

Hij doet het weer. Joepieee

Ik heb de kabelboom eruit gehaald.

Er zaten diverse barstjes in de isolatie.

Veel draden vernieuwd. Uit een Peugeot 205 de stekkers voor de bobine en ontstekingsmodule gehaald. Nieuwe stekkers voor de sensoren en injectoren gemaakt van de stekkers voor zijmarkering lampen van Mercedes bussen (daar werk ik).

​Vandaag 80 km in de regen gereden zonder problemen. Bij terug denken wanneer de problemen kwamen bleek het elke keer tijdens vochtig weer te zijn

Eus
afbeelding van Eus
RE: soms op 2 cilinders lopen

Ook ik heb hier last van (XM Turbo CT; 1999). Enkele jaren geleden verholpen door bobine te vervangen. Nu weer bougies, bekabeling én bobine vervangen, maar het euvel krijgt mijn Citroën garage niet verholpen. Soms gebeurt het direct bij starten - een donker motorgeluid, versnellingspook die gaat vibreren - meestal bij stilstand (bijvoorbeeld bij verkeerslicht) of optrekken/uitrijden. Wat lijkt te helpen is contact even uitschakelen en daarna de auto weer te starten. Heeft iemand recentelijk nog te kampen gehad met dit probleem en hoe is dat opgelost?. 

EusW

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: soms op 2 cilinders lopen

Ontstekingsmodule ook vervangen?

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Eus
afbeelding van Eus
RE: soms op 2 cilinders lopen

Die is niet vervangen. Ik zal de garage daarop wijzen (zag ook al een eerder bericht waarin dit vermeld werd).
Dank! 

EusW

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: soms op 2 cilinders lopen

Wijs ze er ook even op dat ze goed nagaan de goede te bestellen. Er zijn meerdere varianten afhankelijk van de motor/bouwjaar en de eruropese database kent die details niet zo goed. 
Dus ook verifiëren dat het echt hetzelfde nummer is van de fabrikant en niet alleen maar omdat de winkel zegt dat ie passend is voor het kenteken.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Eus
afbeelding van Eus
RE: soms op 2 cilinders lopen

Dank voor de toevoeging. Men heeft mijn XM al circa tien jaar in onderhoud, dus wellicht weet men dit. Toch zal ik het melden (en refereren aan de XM-club; begrijp overigens niet waarom zij geen gebruikmaken van jullie expertise). Fijne dag!

EusW

Feije
afbeelding van Feije
RE:

Ik ben het zonder meer met blaueboot eens, maar volgens mij zie je op het plaatje gauw genoeg of je de juiste hebt. Ik ken twee types: eentje met een stekker die bijna zo breed is als de module zelf, en eentje met een véél smallere stekker. Mijn Tct uit '96 heeft de brede stekker. Overigens is mijn kennis van die modules niet uitputtend 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Ik ken de nummertjes ook niet uit m'n hoofd, maar ik kan zo eentje van een ZPJ op een 2.0i zetten. Maar die hebben niet hetzelfde onderdeelnr. Dus ik denk dat dat niet heel best is om te doen.
En ook voor de 2.0i is er dacht ik een verschil tussen voor of na een bepaald OrgaNr. (Allebei al met een elektronische verdeler. Voor degeen met een rotorkap is er weer een andere, maar die heeft wel een andere stekker.)

Dat even ter illustratie van hoe gecompliceerd ze het soms weten te verzinnen. :P 
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.