Airco en kachelmoter uitgevallen in zuid Spanje :(

15 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Ikrijookeenxm
afbeelding van Ikrijookeenxm
  • 2.0 16V SX
Airco en kachelmoter uitgevallen in zuid Spanje :(

Hallo allemaal,

Ik zit met mijn gezin in de buurt van Valencia en nu viel gister, midden op de hete middag, de airco en blower volledig uit.

Ik heb de, al eerder geüpgrade F2 zekering, bekeken en vervangen, maar die was niet doorgebrand. Inmiddels heb ik het schot bij de passagierszijde eruit gehaald. De kachelmoter bleek volledig nat. Het water droop van de moter af. Die laat ik nu een nachtje drogen in de hoop dat ik vanochtend alles weer aan de praat krijg. Inmiddels een multimeter kunnen lenen om de straks de kachelmoter te kunnen doormeten. Mijn vraag: heeft iemand een idee hoe de kachelmoter zo nat kan zijn? Het heeft niet geregend en ik had onlangs de paravan helemaal schoon en droog gemaakt? En hebben jullie evt. tips hoe ik hem (of onderdelen) kan vervangen vanuit Spanje? Kan het water komen door condens van de airco?? Hoe kan ik dat dan in vervolg voorkomen?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Airco en kachelmoter uitgevallen in zuid Spanje :(

Condens airco is de meest logische optie. Waarschijnlijk zit de afvoer verstopt.
Even de radio eruit. Daaronder zit de afvoerslang (vrij diep, mogelijk is het handiger de hele middenconsole even weg te pakken). Even bakje erbij als je de slang loshaalt, want er zit waarschijnlijk nog water in de airco. Vervolgens even doorpurren.

Hoorde niet een ruisend geluid als je in de bochten ging? Als water dat heen en weer gaat.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Airco en kachelmoter uitgevallen in zuid Spanje :(

Klinkt inderdaad als een verstopte afvoer.

Inderdaad radio er uit, maar ook de zijpanelen. Dan kan je er veel makkelijker bij. 
Naar mijn idee ligt het middenconsole net an op de afvoer plaat. Maar denk niet dat je die er uit wil hebben. 
Via de rechterkant kan je de afvoerslang daarvan lostrekken. 

Als je al je ventilatierooster sluit en dan de blower op vol blazen zet moet er lucht uit die slang komen. Zo niet, zit ie verstopt. 
De andere kant op kan je controleren door water er in te gieten, dat moet dan linea recta onder de wagen uit druppelen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Ikrijookeenxm
afbeelding van Ikrijookeenxm
  • 2.0 16V SX
RE: Airco en kachelmoter uitgevallen in zuid Spanje :(

Dank voor de antwoorden. De blower eruitgehaald , die doet het niet meer. Denk dat ik hier bij een Citroën dealer de grootste kans heb een nieuwe te halen. Deze zijn toch neem ik aan bij veel psa modellen gebruikt?  Nu wat gereedschap regelen hier.. zijpaneel dopsleutel 8?

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Airco en kachelmoter uitgevallen in zuid Spanje :(

Voor enkel de kachelweerstanden vervangen, het diamantvormige PCB, nummer 644178
Complete blower unit: 6441F3

Blowertje zal zo'n 100 nogwat euro kosten en de kachelweerstand los zo rond de 25eu. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Airco en kachelmoter uitgevallen in zuid Spanje :(

En even goed laten drogen in de Spaanse zon, 24h. Dan nog eens proberen, gewoon op 12v direct.
Mogelijk toch wat vocht in de motor of een rottig geworden stekker door het water.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Airco en kachelmoter uitgevallen in zuid Spanje :(

Zie pas je vraag voor welk gereedschap. Dus nog aanvullend...

Zijpanneel Torx 20 en 10('t roostertje), plus dop 10.
Middenconsole los om naar achteren te schuiven eventueel is ook Torx 20, dop 10 en verlengers voor 't gemak.
Afdekkap van de airco-afwatering, mocht je die los willen hebben, is 2x Torx 30.

Meer heb je volgens mij niet nodig.
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Airco en kachelmoter uitgevallen in zuid Spanje :(

Een beetje XM rijder heeft standaard een set torxdraaiers en een doppendoos achterin liggen, toch?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Ikrijookeenxm
afbeelding van Ikrijookeenxm
  • 2.0 16V SX
RE: Airco en kachelmoter uitgevallen in zuid Spanje :(

Ondertussen nog steeds in Spanje. Een nieuwe blowermotor besteld bij Autodoc en eindelijk kunnen laten bezorgen op ons nieuwe vakantieadres aan de voet van de Pyreneeën. Alles doet het weer! Koude lucht en belangrijker, ventilatie! Ik heb de radio, opbergvakje en zijschermen verwijderd en niks kunnen zien betreft afvoer condens. Blijft mij een raadsel hoe het water zoveel hoger bij de blowermotor eruitkwam. Ik hou het in de gaten . Maar nu weer lekker koel naar het noorden. Dank voor jullie input, daar had ik veel aan! Gr Wannes

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Hoe bedoel je "niets kunnen zien"? 

Je hebt de afvoerpijp open getrokken en geen verstopping geconstateerd of alleen letterlijk gekeken zonder de slang los te halen?
Want in dat 2e geval snap ik dat er weinig te zien was. 

Ik blijf het ook vreemd vinden dat er zoveel condenswater in de verdamperbak is komen te staan. Volgens mij had eerder die verdamper moeten 'bevriezen' dan. Of had je toevallig net een felle bocht naar links gemaakt? Da's natuurlijk wel een methode om een laagje water richting de blower te laten stromen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Airco en kachelmoter uitgevallen in zuid Spanje :(

blaueboot zegt:

Volgens mij had eerder die verdamper moeten 'bevriezen' dan. 

Dat mag sowieso niet gebeuren. Ik heb nog nooit een kachelhuis van een XM uit elkaar gehaald, maar als het goed is, zit er een temperatuursensor tegen de verdamper aan. Als die meet dat de verdamper kouder is dan 4 graden, hoort de airco uit te gaan. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Airco en kachelmoter uitgevallen in zuid Spanje :(

Als je de condensafvoer niet in je handen hebt gehad en schoongemaakt, is de kans groot dat het probleem zich binnenkort weer voordoet

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Airco en kachelmoter uitgevallen in zuid Spanje :(

Feije zegt:

<p>

blaueboot zegt:

Volgens mij had eerder die verdamper moeten 'bevriezen' dan.&nbsp;

</p>

<p>Dat mag sowieso niet gebeuren. Ik heb nog nooit een kachelhuis van een XM uit elkaar gehaald, maar als het goed is, zit er een temperatuursensor tegen de verdamper aan. Als die meet dat de verdamper kouder is dan 4 graden, hoort de airco uit te gaan.&nbsp;</p>



Die sonde zit 1/4 hoog vanaf de bodem en steekt tussen de koelribben. Die is bedoeld om de temperatuur van de lucht die door de verdamper stroomt te meten. Niet zozeer de temperatuur van de verdamper zelf.
Het is wel inderdaad de bedoeling de airco uit te gooien op het moment dat deze beneden de 4grC gaat meten om te voorkomen dat deze bevriest. 
Maar als er een laag vocht tegen de ondekant staat kan het volgens mij best gebeuren dat deze al aanvriest nog voor de sonde dit gaat meten.
(De sonde is letterlijk een pen die los tussen de koelribben gestoken zit en heeft geen oppervlaktecontact met de verdamper zelf)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Ikrijookeenxm
afbeelding van Ikrijookeenxm
  • 2.0 16V SX
RE: Airco en kachelmoter uitgevallen in zuid Spanje :(

De verdamper afvoerslang losgehaald. Ik kon er een (heel)klein beetje blubber uitkrijgen. Weet niet of dit nou het euvel was. Ik heb nu de auto in de volle zon staan (40 gr)  en vol de airco aan. Er komen druppels van de auto aan de onderkant. Dus dat is gunstig betreft doorloop afvoer. Ook nog geen waterballet vanaf de blowermotor. Euvel verholpen? Ik hoop het echt anders alleen snachts rijden vanaf vakantie.

Ikrijookeenxm
afbeelding van Ikrijookeenxm
  • 2.0 16V SX
RE: Airco en kachelmoter uitgevallen in zuid Spanje :(

 

Balen zeg! Gisternacht de terugreis vanuit het zuiden mijn vrouw had de handrem vergeten aan te trekken bij tankstation. Is gaan rollen...

Boem. Beton.

Ziet er niet goed uit. Mijn vrouw en ik vinden elkaar nog wel leuk, dat wel.