Toen ik 25 jaar geleden met mijn XM begon te rijden heb ik diverse artikelen gelezen over de blauwe smurfenolie die, ik meen Renard, voor het veersysteem gebruikte in plaats van LHM.
Zijn er eigenlijk nog mensen hier op het forum of kennen jullie nog mensen die ermee rijden, ik hoor er namelijk niets meer over.
Smurfenolie
za, 29/11/2025 - 22:03
#1
- TCT type 1 uit 1994
Smurfenolie

Hahaha, goede vraag. Was inderdaad een beetje een hype destijds. Leuk dat je die term ook weer gebruikt.
Renard had er vaten vol van staan en gooide het in alle bollengeveerde Citroens.
__________
Crepuscule
Ik ken een iemand die het onlangs in z'n Cx heeft laten doen. Niet door Renard maar een ander bedrijf dat iets met Citroëns en andere oude wagens doet.

De argumentatie was, maar dat heb ik dan wel via een vriend van die vriend, "dat het dan wel wat duurder was dan LHM, maar niet meer vervangen hoefde te worden".
Ik hoop heel erg dat diegeen dat verkeerd begrepen heeft en niet dat het serieus zo vermarkt wordt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Klopt, die redenering heb ik ook gehoord.
Verder werd als argument aangehaald dat het smerend vermogen beter was dan van LHM.
Overigens wat de vervanging betreft kan dat wel kloppen, ik heb het al 25 jaar tot volle tevredenheid in mijn wagen zitten en het is inderdaad nooit vervangen en het blijft keurig op niveau.
Kendall Hyken Glacial Blu Hydraulic Fluid heette het. Menigeen meende dat de XM er beter door veerde...
__________
Crepuscule
Misschien de blauwe olie eens proberen dan. Ik wacht nu al bijna twee maanden op een lading Total LHM. Is de aanvoer nou zo minimaal of is mijn leverancier nu weer zo uiterst traag (en dan bedoel ik Garage 80) :) pff niet te doen die gasten
Ik vind garage80 ook duur met hun literprijs.
Ik haal het altijd bij deolieconcurrent. 9,80 per liter geloof ik en gewoon binnen 2 dagen thuis.
De laatste keer heb ik een kannetje smurfolie van 4 liter gekocht bij Noviol bv in Nijmegen, kosten waren 4 ltr a € 21,25 maar dat is al een tijd geleden.
Ik kon het na een telefoontje zo ophalen.
Dat is goedkoper dan LHM. Garage80 is inderdaad enorm traag sinds ze zijn overgenomen. Total LHM+ is nog volop verkrijgbaar voor normaal gesproken pakweg een tientje per liter.
Overigens is HGB (cq Smurfenolie) volgens mij iets dunner dan LHM, dus dat 'ie anders gaat veren, kan wel kloppen. Het kan immers sneller door de dempers van je veerbollen stromen, waardoor je minder demping krijgt. Dat kun je als comfortabeler ervaren.
Een ander effect is dat LHM een beetje de neiging heeft om onder het vriespunt zo dik te worden, dat je auto vlak na een koude start wat zwaar gaat sturen. Dat duurt natuurlijk niet zo lang, want je LHM warmt vanzelf op. Met smurfenolie is dat schijnbaar minder het geval. Ik ken iemand die het jaren in z'n Xantia heeft gehad, maar die rijdt sinds een poosje geen Xantia meer.
Maar dat je dit niet hoeft te verversen lijkt me niet correct. Vervuiling in het systeem onstaat nog net zo. Misschien is t filter uit het vat trekken en te controleren op vervuiling?
Ik heb er in t verleden ook mee gereden, geloof niet dat ik verschil gemerkt heb
Jaap
Wat Feije al aangeeft. Het is iets dunner waardoor de demping van je vering iets minder wordt. In hetzelfde rijtje als comfort-bollen. De vering is niet zachter, je demping is gewoon minder waardoor je meer deint.

Dat LHM koud wat dikker is, was in Frankrijk coor mij goed te merken. De Xm veerde 's ochtends de eerste 10 minuten altijd net wat gedempter. Je merkte echt dat het systeem op temperatuur moest komen.
Verder kan je met LHM ook een eeuwigheid in het systeem laten zitten, dat hebben meer dan zat mensen al gedaan. Of het uiteindelijk goed voor het systeem is, is wel de vraag.
Verder zou ik mezelf vooral afvragen waarom ze bij Citroën en Total tot twee maal toe een héle grote zak geld hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van LHM en LHM+.
Hyken Glacial Blue is een Mil-Spec olie uit de jaren '50. Dat had Citroën zo kunnen inkopen als dat spul zou voldoen aan hun eisen.
Verder zijn er naast Citroën nog wat andere gerenomeerde merken en een zwik industriële landbouwvoertuigen die specifiek LHM+ in het systeem willen. Terwijl er zat alternatieven te krijgen zijn.
Dus waarom terugvallen op een olie waarvan je enkel weet dat ie qua viscositeit in de buurt komt van LHM. (Nergens terug te vinden wat verdere eigenschappen zijn, zowel van LHM als Glacial Blue.)
Maar goed.., het scheelt inderdaad wel een paar euro per jaar aan olie. Da's dan wel het voordeel.
@Jaap.
Ik heb er zelfs nog 10w40 in gehad toen de hele handel in Polen harder lekte dan ik kon rijden. Mag volgens het boekje in noodgevallen. Als je maar zo snel mogelijk het spul vervangt en doorspoelt voor LHM.
Maar verschil? Neuh.., zolang de viscositeit maar goed is kan je denk ik zelfs verdikt water in het systeem gooien en het zal hetzelfde rijden. x)
Nog even als toevoeging:
Iedereen mag van mij verder zelf weten wat ie met/in z'n systeem doet. Ik geef alleen mijn gedachtegang zodat een ander z'n eigen wel-overwogen keuze kan maken of handvaten heeft zich verder te verdiepen in het verschil tussen de oliën. :)
LHM was (is blijkbaar nog steeds) inderdaad momenteel moeilijk te verkrijgen. Iets met grondstoffen tekort, werd mij afgelopen jaar door de leverancier vertelt.
Marketing-technisch dus ook interessant om een andere olie aan te gaan bieden. Wel verkrijgbaar en nog een grotere winstmarge ook.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Mijn ervaring met Garage80 is dat ze de webshop 'voor erbij' lijken te hebben. Ofwel, als ze eens tijd over hebben dan kijken ze voor je. De correctheid van de prijzen vindt ik erg wisselend.
Wat bedoel je met 'een lading'? 20 Liter kannetje? Als je niet merkvast bent, ofwel LHM+ is LHM+, dan kan je hier wel wat vinden.
€5.75 / Liter. Kan je qua prijs niet over klagen lijkt me.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik heb ooit tijdens een vakantie in Italië ook 2 weken met 10W40 in de LHM tank gereden. Zonder noemenswaardige problemen nadien (wel na telefonisch overleg met mijn garagist), omdat ik te laat doorhad dat mijn retourslang was gescheurd en ik te weinig LHM mee had om op te vullen en in heel Italië geen LHM te krijgen was (althans niet in de omgeving Toscane).
Overigens heb ik na mijn afscheid van de XM hier nog een doosje met een litertje of 6 LHM staan, voor de liefhebber. Doe maar een bod en kom het ophalen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)