4hp18 vs 4hp20

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
4hp18 vs 4hp20

Ik durf zelf het antwoord niet te noemen..
Weet iemand of de 4hp20 uit te wisselen is met de 4hp18 uit de eerdere V6'en?

Marco

Lignage
afbeelding van Lignage

Ik denk het niet, o.a. vanwege electronische bak + computer vs. mechanische hydraulische bak en andere injectiecomputer...

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Fysiek gaat ie wel passen, maar je hebt inderdaad bedrading nodig tussen je 4HP20 en de nieuwe ECU. En die mis je momenteel.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
maartenh
afbeelding van maartenh

Nee, Marco zijn idee'tje is andersom.

Een 4hp18 op een es9j4.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Oh. Dan houd je hooguit het probleem van een 'oude' ECU op de huidige stekker/bedrading aangesloten zien te krijgen. Iets wat met de juiste pinouts niet eens zo'n heksentoer hoeft te zijn IMHO.

Overigens kan ik me helemaal vinden in Marco's denktrant: ik vind de 4HP20 ook een enorme stink-bak. Zoals ik al rijkelijk ventileerde tijdens de BBQ ;)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Lignage
afbeelding van Lignage

Oh nou snap ik het, hij wil één van die gebakkies voorzien van een 4hp18...
Hang er dan gewoon een 5-bak in, wordt die V6 lekker bruut van, heb je wat aparts ook...

Mod edit:
De vraag is

zegt:

Weet iemand of de 4hp20 uit te wisselen is met de 4hp18 uit de eerdere V6'en

Gaarne ontopic blijven!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Zo`n XM heeft Marco ook al :lol:.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: 4hp18 vs 4hp20

Citroën-das-pas-fën zei:

zegt:

ik vind de 4HP20 ook een enorme stink-bak. Zoals ik al rijkelijk ventileerde tijdens de BBQ

Benieuwd. Waarom? Ik had een tijd een Saab met zo'n bak, ik kan er niets verkeerds bij bedenken. Ik hoop nog steeds eens een XM met zo'n bak te bezitten. Dus ik weet (nog steeds) te weinig, vrees ik.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: 4hp18 vs 4hp20

Grootste irritatie: Ik vind de bak irritant traag reageren. Als ik in een bepaalde situatie besluit dat ik snel op wil trekken (vooral vanuit stilstand) dan trap ik dus stevig op het gaspedaal. Een 4HP18 gaat er vervolgens met gezwinde spoed en op de situatie aangepaste schakelpunten vandoor.
Een 4HP20 gaat op hetzelfde moment minimaal 1 á 2 seconden nadenken, besluit vervolgens dat ik er toch écht snel vandoor lijk te willen, en schakelt dan pas in en trekt op. Behalve irritant vind ik dit gedrag ook nog ronduit gevaarlijk in sommige (nood)situaties. Daarnaast vind ik het schakelgedrag van een 4HP20 inconsequent. Ik weet graag wat ik heb aan een bak, en dan ben ik bij de 4HP18 (mits in goede staat van onderhoud) precies op het juiste adres.

Mijn ervaring met een 4HP20 strekt zich overigens niet verder dan een C5 phase II met voornoemde bak erin. Als je het kreng handmatig schakelt heb je overigens verder een prima auto.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: 4hp18 vs 4hp20

Die traagheid kan ik me iets bij voorstellen. Als ik achter een vrachtwagen of zo vandaan wil sprinten zet ik de pook meestal al een klik terug, maar dat doe ik ook bij de 4HP18. Nog vlugger en je spaart die bak ook nog een beetje.
Misschien dat het me daarom minder hinderde.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Jan-hendrik
afbeelding van Jan-hendrik
Re: 4hp18 vs 4hp20

Citroën-das-pas-fën zegt:

Grootste irritatie: Ik vind de bak irritant traag reageren. Als ik in een bepaalde situatie besluit dat ik snel op wil trekken (vooral vanuit stilstand) dan trap ik dus stevig op het gaspedaal. Een 4HP18 gaat er vervolgens met gezwinde spoed en op de situatie aangepaste schakelpunten vandoor.
Een 4HP20 gaat op hetzelfde moment minimaal 1 á 2 seconden nadenken, besluit vervolgens dat ik er toch écht snel vandoor lijk te willen, en schakelt dan pas in en trekt op. Behalve irritant vind ik dit gedrag ook nog ronduit gevaarlijk in sommige (nood)situaties. Daarnaast vind ik het schakelgedrag van een 4HP20 inconsequent. Ik weet graag wat ik heb aan een bak, en dan ben ik bij de 4HP18 (mits in goede staat van onderhoud) precies op het juiste adres.

Mijn ervaring met een 4HP20 strekt zich overigens niet verder dan een C5 phase II met voornoemde bak erin. Als je het kreng handmatig schakelt heb je overigens verder een prima auto.

Na meer dan 4 jaar ervaring met de 4HP20 in een XM (uiteraard ES9J4) kan ik zeggen dat het gedrag van deze automaat goed voorspelbaar is. Hij is zeker anders dan dat van de hydraulische 4P18 waarmee ik ook 9 jaar ervaring heb.
Deze ervaring krijg je automatisch - no pun - je wordt vertrouwd met de eigenschappen als je langer met een bepaald voertuig rijdt.
Zo weet je dat de 4HP20 pas schakelt van 1 naar 2 bij 3000 toeren wanneer koud (lager dan 30 graden C). Daar is een reden voor.
Het schakelpatroon wordt aangepast aan de rijstijl en aan de omstandigheden. Dit houdt ook in dat 'het kreng' inconsequent wordt als de rijstijl ook inconsequent is. Voorbeelden zou men zelf kunnen bedenken. Heel interessant vind ik.
Dat de 4HP20 moet nadenken (traag reageert) bij pogingen tot snel optrekken vanuit stilstand heb ik nog nooit geconstateerd. Dat is een abnormaal verschijnsel, maar dat dit voorkomt bij een C5, een auto met een reputatie voor helaas veel gebreken, verbaast me niet.
Het oordeel over deze bak, gebaseerd op een ervaring met de C5, kan derhalve niet definitief of representatief zijn.
Voor mensen die geinteresseerd zijn in deze transmissie is er het volgende onmisbare document van 250 pagina's:
http://www.matrasport.dk/Cars/Espace/vault/JE/AUTOBOX_ZF4_HP20_training.pdf

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569

Hiroshima, Japan

Jan-hendrik
afbeelding van Jan-hendrik
Re: 4hp18 vs 4hp20

JanSr zegt:

Die traagheid kan ik me iets bij voorstellen. Als ik achter een vrachtwagen of zo vandaan wil sprinten zet ik de pook meestal al een klik terug, maar dat doe ik ook bij de 4HP18. Nog vlugger en je spaart die bak ook nog een beetje.
Misschien dat het me daarom minder hinderde.

Slimmer is het misschien om de 'Sport' stand te kiezen :?:

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569

Hiroshima, Japan