Aankoop xm 2.0 turbo CT VSX break 1997

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Raddraijer
afbeelding van Raddraijer
Aankoop xm 2.0 turbo CT VSX break 1997

Even voorstellen: Geert.  Heb al jaren veel interesse voor Citroens, en een paar jaar geleden ook verschillende DSen gehad.

Inmiddels zijn die wat te kwetsbaar voor dagelijks gebruik, dus ben ik aan het kijken naar een XM. Moet wel een break zijn vanwege de binnenruimte en 3 kids. En daarnet lid geworden vd XM club.

Ik zag deze op marktplaats (RJ-GB-49) en het lijkt me wel wat. Maar met XMs heb ik geen ervaring. Ik heb de aankooptips al gelezen, maar toch nog wat vragen, dus graag wat advies voor evt aankoop:

- de carrosserie is netjes, maar ik hoorde dat de bodem wel kan roesten. Waar moet ik specifiek goed kijken?

- zijn er nog aandachtspunten bij die 2.0 turbo motor? Ze heeft nu 198k km, distributie is net vervangen. Alle lampjes gaan netjes uit na starten.

- er zit nu een (keurig) stoffen interieur in. Maar eigenlijk vind ik leer nog mooier. Kun je een leren interieur ve sedan in een break zetten, of past dat niet?

Ik hoor het graag.

 

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Aankoop xm 2.0 turbo CT VSX break 1997

Als je de bodem op roest kan controleren met een brug is dat ideaal. Sowieso algemeen goed kijken. Waar specifiek laat ik even aan anderen over.

2.0 heb ik geen ervaring mee, maar ik hoor dat de turbo CT lekker trekt en het gewicht van een Break prima aankan.

Interieur overzetten kan goed. Alleen bij de achterbank zijn kleine aanpassingen nodig.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Aankoop xm 2.0 turbo CT VSX break 1997

Hallo Geert. Leuk dat je een XM op het oog hebt!

Over dat roesten: XM's beginnen ook roestgevoeliger te worden. Let goed op de dorpels. Tik hier even met een stalen pen ofzo tegen aan, en luister goed of dat de klank van metaal is. Er zit anti steenslag coating overheen en dat verbergt soms dramatische roest. 

Andere aandachtspuntjes zijn de subframes (zowel voor als achter). Er zitten een aantal verstevigingsplaatjes op en daar kan vocht achter blijven zitten. Heb even een foto van Veen gejat. 

Met dat als gevolg. Je ziet de locatie aan de hand van de aandrijfas wel. 

Achtersubframe kan ook roesten op plekken waar je het niet ziet. Als het achtersubframe er nog redelijk netjes uit ziet niet al te veel zorgen maken.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de originele stalen leidingen van het veersysteem waren voorzien van een coating. Door de jaren heen krijgt het wat te verduren en op sommige plekken is de coating verdwenen, en maakt het plaats voor roest. De meest gevoelige en lastige plek is het punt waarop de leidingen van de onderkant van de XM naar boven gaan. Ze gaan daar boven het achtersubframe heen naar diverse aansluitingen. Als de leidingen daar kapot gaan onderweg (want dat gaat wel een keer) zit je gelijk tegen een dure reparatie aan. 

Het achtersubframe zit op 4 plekken bevestigd aan de carrosserie. De achterste 2 punten zijn roestgevoelig, wegens de verstevigingsplaten die er met een aantal puntlassen op zitten. Daar komt water tussen en geeft ook fikse schade. Heb er helaas even geen foto van. Het kan gelast worden, is ook niet heel moeilijk maar het kost belachelijk veel tijd. Het subframe moet daarvoor zakken namelijk.

De 2.0 motor is een fijne motor die niet bekend staat om mankementen. Elektroklepje van de turbo kan stuk gaan. Tijdens testrit goed opletten of de turbo de hele tijd goed zijn werk doet (TCT = Turbo Constant Torque). Als het een automaat betreft, gelden daar de algemene punten voor: kijk of de automaat goed en soepel schakelt. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ha Geert, een Turbo-CT is een fijne motor in je XM en ook met een break een heerlijke combinatie. Roest heb je soms rond de voorste krikpunten en op het subframe voor. Maar dat is in veel gevallen relatief eenvoudig te verhelpen. (Als je een DS gewend bent dan lach je erom ;-)

Tja wat moet ik verder nog zeggen. Ik heb die break even bekeken en dat ziet er best aardig uit. Ook nog een trekhaak en mooie LM-velgen. En een zee van ruimte voor een relatief laag bedrag. Doen!

__________
Crepuscule