Accuvreter(s)

24 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Lampje
afbeelding van Lampje
Accuvreter(s)

Dag lieve mensen,

Vandaag heb ik geconstateerd dat mijn derde accu in 5 jaar tijd de geest heeft gegeven. Ik word er een beetje moedeloos van, ik heb het nu bij meerdere XM's meegemaakt en het volgende probleem doet zich elke keer voor:

Het begint uiteraard met een auto die niet wil starten, dus vervolgens hang ik de accu aan de lader en dan gaat het weer een aantal weken goed. Maar daarna merk ik bij elke keer starten dat er minder power in de accu zit. Ik moet erbij zeggen dat ik korte stukjes rijd van zo'n 3 km, dat is inderdaad vrij kort, maar als ik dan weer een lang stuk gereden heb (van 100 km bijvoorbeeld) is de accu nog steeds niet echt bijgeladen.

Ik heb alle gangbare checks al gedaan: Laadspanning is 13,8 V, bij motor uit is de accuspanning 12,6 V. Bij het starten gaat de spanning naar zo'n 10,5 V, tenzij de accu op z'n eind is natuurlijk, dan zakt ie een stuk verder. Het energieverbruik als de auto uit staat is zo'n 10 tot 20 mA.

Op de oscilloscoop zie ik aan de laadspanning niets vreemds, een hele korte impuls van een paar volt, voor de rest een keurige (bijna) vlakke lijn.

Nu ben ik erop gewezen dat een laadspanning van 13,8 V prima is, maar op andere sites zie ik dat het 14,4 V hoort te zijn, wat strookt met m'n eigen theorie: namelijk dat een accu van 13,8 V niet volgeladen kan worden als er ook eenzelfde laadspanning op gezet wordt. Zit het hierin, en is m'n dynamo te zwak?

De enige controle die ik nog moet doen is hoever de spanning in zakt op het moment dat alle vebruikers aan staan, de vorige keer kwam hier geen rare waarde uit, maar toch.

Wie weet raad, behalve een nieuwe accu kopen? Ik heb ook m'n vorige accu niet weggegooid, kan ik daar nog wat mee?

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Accuvreter(s)

Een frisse accu opladen duurt meerdere uren, hoe ouder de accu, hoe langzamer het laden gaat, hoe langer het duurt.

Maar wat zie jij op je oscilloscoop? Als je ver genoeg inzoemt moet je de dubbelfasig gelijkgerichte sinus wel zien, als daar 'sinussen missen' is de gelijkrichter gedeeltelijk stuk.

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz
Re: Accuvreter(s)

Ah :oops: , moet dat zo, ik dacht dat er wel flinke gaten in de spanning te zien zouden zijn, ik had de oscilloscoop op 5 volt per div staan. Morgen nog eens proberen ;)

De accu is uit m'n hoofd 2 jaar oud, lijkt me niet echt oud... In ieder geval buiten de garantie, goedkope accu gekocht want de varta-accu had ik ook met 2 jaar kapoet.

Enne, ik begrijp dat een accu wat tijd nodig heeft om op te laden, maar na 2 uur rijden zou er toch weer behoorlijk wat prik in moeten zitten? Nu staat ie wel de hele nacht aan de voeding op 4 A op te laden, maar ik dacht dat het in de auto wat harder zou gaan dan aan de lader hoewel ik heel hard kan laden met mijn voeding maar dat doe ik liever niet. :P

Groetjes Erik

wimb
afbeelding van wimb
Re: Accuvreter(s)

10 - 20 mA is best veel. Ik heb bij de mijne wel 'ns gemeten en het stroomverbruik lag op enkele mA's. De enige verbruikers die ik weet te verzinnen: ontvanger AB, led toetsenbord, geheugen radio.
De klemspanning van een onbelaste goede accu zit rond de 12V, dan is een laadspanning van 13,8V goed. 14,4V is wel veel, niet alleen voor je accu maar ook voor de andere verbruikers: 20% overspanning!

Nog even over het laden van de accu tijdens het rijden. De dynamo kan, afhankelijk van het type, zo'n 90A leveren. Daarmee worden alle verbruikers gevoed en daar zitten een paar grote bij. Alleen dimlicht en aanjager verstoken al meer dan 20A samen. Wat nog aan stroom 'over' is is de laadstroom van de accu (afhankelijk van klemspanning, interne weerstand, etc).

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz
Re: Accuvreter(s)

Die lekstroom is ook maar een schatting, daar m'n multimeter 0,01-0,02 A aangeeft. Niet echt nauwkeurig dus. Maar hij zou dan niet in een weekend leeg moeten lopen.

Zit er niet nog een spanningsregelaar achter de accu? Dan maakt het niet uit of die spanning op de accu hoger is. Overigens staat er op de accu dat je hem met 14,8 V mag laden als ie leeg is dus veel lijkt het me niet. Ik heb nu 16 V op de accu moeten zetten om hem nog met 4 A te kunnen laden, en dat lijkt me wel veel daar ie bij 14,8 V al 10% van de capaciteit moet trekken, dus zo'n 6,8 A.

Groetjes Erik

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Accuvreter(s)

Dan is de accu niet erg fris meer. Een verse accu trekt makkelijk 20 ampere om te laden. ( met 14,4 volt)

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: Accuvreter(s)

niet een "te lichte" accu gemonteerd?

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Accuvreter(s)

Als je hem maar leeg genoeg trekt met al die korte ritjes trek je de platen ook wel krom. dan gaat 1 lang ritje ook niet veel meer helpen.
Als hij eenmaal echt goed leeg is getrokken dat je opnieuw moet laden dan ben je al een deel van je startvermogen kwijt.
Misshcien kan je eens overwegen een gel accu te monteren, die kan je veel beter straffeloos helemaal leegtrekken.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Accuvreter(s)

Dynamo's kunnen ook kuren hebben. Als één diode kapot is, of één wikkeling, dan laadt hij nog wel, maar minder. Die 13,8 V zou daar op kunnen duiden.

Bij een Type II komt het dan ook voor dat relais 848 niet inkomt. Een reeks grootverbruikers doet het dan ook niet, zoals de airco, de achterruitverwarming en de sigarenaansteker.

Als dat een symptoom is kan je je er rot naar zoeken.
Met dat relais is zelden wat mis, het zit achter de zekeringkast.

Mijn advies: Vervang de dynamo of breng hem naar een revisiebedrijf.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Accuvreter(s)

Mijn dynamo levert na revisie zo'n 13,8V.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: Accuvreter(s)

een gel- accu of AGM (?) zijn wel weer gelijk een stuk duurder... met een klein bijkomend nadeeltje, de polen zitten vaak andersom.
Mijn Nordstar acuu kostte een lieve bom duiten, maar houdt het tot nu toe zeer goed uit met idiote audioinstallatie erbij :clap:

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.
Re: Accuvreter(s)

Erik, om een heleboel ellende te voorkomen heb ik op advies van JP een ruildyamo http://www.mijnautoonderdelen.nl besteld. Vandaag binnengekomen.

t.brandsma
afbeelding van t.brandsma
Re: Accuvreter(s)

Hoe staat het met de massa kabels?
Als deze in een slechtere staat zijn of de bevestigingspunten aan de carrosserie of motorblok zijn gecorrodeerd dan kan dit zeer op invloed zijn op het laden van de accu.

Vandaag kwam bij ons een 2 jaar oude touringcar met verrotte accu`s van één jaar oud binnen.
Een collega gaat meten en ontdekt dat het probleem in een slechte massa kabel aansluiting zit.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: Accuvreter(s)

Mag ik in het kader van "Massavreters' vragen hoe dat ook alweer gaat als je denkt dat er ergens in de auto iets zit dat de accu leeg trekt en je weet niet waar?
Op de accu meten ?
Zekeringen er 1 na 1 uittrekkenen weer indoen en weer meten op de accu .
Ben even de draad kwijt .

t.brandsma
afbeelding van t.brandsma
Re: Accuvreter(s)

Contact uit!!!!!
Massa kabel los maken maar wel op accu pool laten zitten.
Multimeter op 10amp. zetten.
+ pin van multimeter op het hart van minpool zetten.
- pin aan de massa klem.
Dan de massa klem van de pool halen maar wel de pinnen aangesloten houden.
Nu de multimeter aflezen.
Een verbruik van +/- 0.05 is goed.
Als het verbruik hoger is, verbruikers uitschakelen en net zolang dit herhalen tot de boosdoener gevonden is.
Radio frontjes- carkits- subwoovers en vaak andere dingen die achteraf ingebouwd zijn kunnen problemen veroorzaken.
Bij mijn AK250 trok het radio frontje binnen twee weken de accu totaal leeg
Maar een kapotte diode in de dynamo trekt de boel ook leeg.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: Accuvreter(s)

Aha , dit helpt me een stuk verder . :D
Mocht ik de boosdoener niet vinden , dan kan ik de zekeringen er 1 voor 1 uittrekken en dan weer meten op de accu .Dan wel het contact aan veronderstel ik?
Elke zekering heeft vaak meerdere stroomtrekkers , maar dan kan ik wat gerichter zoeken en weet in welke hoek het zit.
(ALS de boosdoener op een zekering zit natuurlijk :lol: )
Bedankt nogmaals. :clap:

t.brandsma
afbeelding van t.brandsma
Re: Accuvreter(s)

Altijd meten met het contact uit!!!!
Tussen de metingen hoeft het contact niet aan.

Ik mag voor je hopen dat alle verbruikers gezekerd zijn anders zou ik het maar snel veranderen.
Ik heb nare brandschades gezien veroorzaakt door kortsluiting waar geen zekering bij zat.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: Accuvreter(s)

OK , altijd uit !
Alles is gezekerd voor zover ik weet .

Markv624
afbeelding van Markv624
RE: Accuvreter(s)

Lampje,

 

Je hebt nu een tweetal accu's naar zijn grootjes geholpen lees ik en je weet nog niet waardoor.

Daar heb ik een vraagje over en wel de volgende.

Heeft jouw Xm ook hydractief vering?

Groet,

 

Mark

johan1961
afbeelding van johan1961
RE: Accuvreter(s)

Lampje;

Ik kan je de oorzaak niet vertellen maar wel een oplossing bieden.

Koop (bijv. bij Conrad) een acculader op zonne-energie, deze leg je gewoon op het dasboard en sluit hem aan op de sigarenaansteker.

Of de auto nu een dag, weekend of week stil staat de accu zit altijd vol, en deze zal dan ongetwijfeld langer meegaan.

Werkt perfect (zolang je niet in een parkeergarage parkeert....).

Succes!

Johan.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Accuvreter(s)

Ik vraag me af in hoeverre dit nog actueel is voor lampje, zijn openingspost in meer dan anderhalf jaar geleden. Uiteraard geen kritiek op jullie goede bedoelingen. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

johan1961
afbeelding van johan1961
RE: Accuvreter(s)

Maar anderhalf jaar is precies de tijd dat zijn accu's meegaan.

Dan mag je verwachten dat dit topic toch ieder moment weer actueel wordt....

 

 

 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Accuvreter(s)
:-)
Markv624
afbeelding van Markv624
RE: Accuvreter(s)

Misschien is Lampie op vakantie want ik zie nog geen reactie.

Ik heb zelf sinds een tijdje ook een dergelijk probleem en denk dat ik de oorzaak wel weet alleen

moet ik dat nog verder uitzoeken en dat kost nog wat tijd.