"ademen" bij filerijden?

18 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
vertvéga
afbeelding van vertvéga
"ademen" bij filerijden?

Juist... ik begin zo langzamerhand meer rare fratsen aan m'n XM te ontdekken. Vandaag moest ik noodgedwongen een kilometer of 4 de file in.. lijkt m'n XM zowaar te ademen! De voorkant gaat heel langzaam omhoog, en dan weer omlaag, en dan weer omhoog, en dan weer omlaag.. enzovoorts.

Daarbij "tikt" ze ééns in de halve minuut ongeveer eens (pomp neem ik aan?), en soms als ik d'r uitzet zakt de voorkant ineens een stukje. Nu is het grootste gedeelte van de hydrauliek al vernieuwd.. heeft er iemand een idee wat er nu weer stuk is (of wat misschien nog niet vervangen is)?

wimb
afbeelding van wimb

Ja :mrgreen: :mrgreen:

Maar dat antwoord wil je niet horen ;-) Grote kans dat het het lager van de hoogteregelaars is. Klinkt heftig, maar is een onderdeeltje van €0.60 :!:
De hoogteregelaar scharniert in een messing busje. Door vervuiling ruimt dat waardoor er speling in komt. En daardoor gaat de regelaar de juiste hoogte 'zoeken' zonder die te vinden.

p.s. Wat is de kleur van je LHM? Als dat niet gifgroen is, is het vervuild. En dat geeft ook rare effecten. Ook LHM vervangen is een centje van een fluit :D

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Hahah, dit antwoord wilde ik wel horen. Mr. Cheapskate is blij met 0.60 aan onkosten, ook al kost het me zwarte handjes ;) Is de reparatie erg lastig? Ik ga zometeen eens een handboek bestellen denk ik...

De druppel die ik vanochtend aan een spiraaltje voor onder de auto zag hangen was gifgroen :shock: Zal vanavond eens even kijken of er nog genoeg in zit, hoe de kleur in het "glaasje" is en waar die druppel vandaan komt. Weet niet of een klein beetje lekkage normaal is? >> Just checked, ze laat geen plasje op m'n karton achter. Zelfs geen druppel eigenlijk, en de druppel die ik weggeveegd heb blijft weg.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Het 'tikken' van de pomp is het op druk brengen/houden van je voorraadbol, hoe vaker de pomp tikt in kortere tijd hoe gaarder je voorraadbol is. Met de huidige frequentie lijkit mij niks mis.

Het zakken na uitzetten kan ook een gevolg zijn van lucht in je systeem. Laat je de dame eens per week even gymmen? Keertje of 5-6 van de laagste naar de hoogste stand en vice versa.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Ik heb d'r nog nooit laten gymmen! Zal het straks eens even doen. Heb d'r gisteren wel even een kort sprintje laten trekken bij het aankoppelen van de paardentrailer. Neuswiel is onvoorstelbaar stroef, dus >> auto omlaag, 30cm achteruit zodat ie precies onder de koppeling uitkomt, auto helemaal omhoog tot er *klik* hoorbaar is, neuswiel van de grond, auto weer normaal en karren maar :)

Klopt het trouwens dat ze de eerste 1.5 km nog niet zo zacht is als de 98.5 km na die koude start? :lol:

wimb
afbeelding van wimb

Oh, kan best hoor. De hydractiefcomputer die het veercomfort bepaalt, begint pas te regelen als de snelheid boven de 30 km/h is.
En verder is LHM olie. Da's dikker bij lagere temperaturen. Het verschil is niet groot, maar het kan net genoeg zijn om het te merken.
Tot slot is het zeer zinvol (eigenlijk verplicht :mrgreen: ) om een keer per week te gymnastieken.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Als je de messing busjes vervangt, reinig ook de hoogteregelaars inwendig. Dus demonteer ze en maak ze inwendig schoon want je komt altijd zwarte drap :arrow: oude LHM tegen.

Vorige week heb ik dit ook bij de XM van XM clublid Frank Bekker gedaan icm met LHM verversen+filters en het reservoir reinigen en via de remnippels doorspoelen :wink: . Toen ik de rijhoogte wat ging bijstellen reageerde de hoogteregelaars (bijna te) enthousiast :D .

Voorheen moest de klem om de stabilisatorstang met flinke kracht verdraaid worden en nu met een lichte aanraking :wink: . Ook met in- en uitstappen zie je dat de rijhoogte heel snel en goed wordt gecorrigeerd. Ook het veercomfort wordt positief beïnvloed 8) .

T/m 30km/h blijft de veercomputer in de comfortstand staan en boven deze snelheid wordt er ook naar de sportstand geregeld :wink: .

wimb
afbeelding van wimb

Dat met de hoogteregelaars ben ik zeer zeker van plan. Maar de bruggen bij de sleutelklup zijn op dit moment razend populair :-(
Enne, wat denk je van het Haynes advies om het ABS-blok te spoelen?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik heb nog niet eerder een ABS blok doorgespoeld, maar ik zou dit wel willen leren van iemand :wink: .

De hydractiveregelaars staan er ook bekend om veel vuil, zwarte LHM drap te laten ophopen.

wimb
afbeelding van wimb

Volgens de Haynes is het slechts een kwestie van met draaiende motor de ontluchtingsbouten losdraaien. Ik kreeg ze destijds niet makkelijk los. En het blok zelf zit wat weggestopt, dus heb ik het toen niet gedaan.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dit geldt ook voor het ontluchtingsnippeltje van het diravi stuurhuis, bij toeval een keer gezien van een afstand maar om erbij te komen :shock: .

Ik denk dat je veel wegspoeld door een aantal keer LHM kort achter elkaar te verversen en daarna ieder jaar.

Sinds het hydractive vanaf de XM, heb je heel veel leidingen met allerlei bochten en diverse regelaars (druk, debiet, hoogte, hydractive) icm zeer hoge werkdruk van rond de 160 tot 180 bar. LHM degradeert :? daardoor sneller dan bij conventionele hydropneumatische veersystemen.

wimb
afbeelding van wimb

Ik was inderdaad van plan om de verversingsfrequentie op 1 jaar te houden in plaats van 2. Zo duur is LHM nou ook weer niet dat je daar op moet bezuinigen. 8)

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Nou, gisteren eens even lopen gymnastieken. Ze veert daarna opvallend genoeg wel nog wat zachter op korte richels, maar het "ademen" is niet helemaal over. Wat me ook opvalt: Lijkt erop dat ze voor veel minder hoog gaat dan achter?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het zou me niet verbazen als de hoogteregelaars vervuild zijn en het afstellen van de uiteinden van de bedieningsstangen die gekoppeld zijn aan de interieurschakelaar. Dit zijn vierkantjes die met een sleuteltje 8 naar voor en achter verschoven kunnen worden.

Hieronder kun je zien wat ik bedoel, de bedieningsstangetjes van de hoogteregelaars bewegen binnen de vierkantjes. In de rijstand moeten de bedieningsstangetjes in het midden van de vierkantjes staan.

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Afstelling-onderhoud/ovladani_vysky.jpg)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Controleer dit alleen op een brug of smeerput of met de auto op assteunen anders gaat het geheid krap worden onder je auto. De dames kunnen soms veneinig reageren op veranderingen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het is heel goed dat je hierop wijst :wink: , want ik ga er automatisch vanuit dat dit soort werk op een brug wordt gedaan :wink: .

wimb
afbeelding van wimb

Eigenlijk zouden we bij berichten over sleutelen aan het veersysteem hier standaard iets over moeten melden. Het is tenslotte wel iets van 1400kg wat je op je krijgt als het fout gaat. :roll:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik zal erop letten :wink: