Heren,
Ik heb mijn airco net laten vullen en dat is heerlijk verfrissend...
voor 10 minuten. Dan is de motor warm (90 graden) en stopt de airco. Heeft de ECU een aparte sensor om te bepalen of hij de airco uit moet schakelen ivm te hete motor?
En krijg ik daar geen waarschuwing van of zo? Alles lijkt ht te doen, alleen hij koelt ineens niet meer :(
En het is bloody hot!
Het Bitron schakelt de airco uit als de motor te heet dreigt te worden, zie deze post.
Maar dat is volgens mij bij 110 graden, zeg maar emergency mode. Ik verwacht bij jou een van de 2 andere euvels:
- Kijk 'ns of je temperatuursensorgevalletje in de plafonniere schoon is en het ventilatortje vrij draait.
- Blijft de aanjager het wel doen? Zo niet, dan is de verdachte de zekering voor de accubak.
Wim, dank, maar het is niet de sensor in het dak; op het schermpje blijft netjes aangegeven dat het veel te warm is in de auto (pijltje omlaag). En als het de zekering zou zijn zou hij het niet eerst wél doen, toch?
Ik heb echt de indruk dat hij pas uit slaat als de koelwatertemperatuur zo rond de 90 komt. Met dit weer in de stad komt dat nog wel eens voor. En dan heb ik júist airco nodig :?
Toevoeging:
De fans/aanjager/blower blijft wél werken, ik krijg wel lucht alleen niet gekoeld.
Klinkt mij meer als dat je sensr in t blok die die 110 graden richting de bitron stuurt van slag is.. Als je bitroen DENKT dat je kvs 110 is, dan slaat de airco uit..
Als die sensor kapot is, kun je dit soort fouten krijgen...
Ja! Dat leek mij ook... Maar waar zat die sensor? Is dat die bruine? Of die groene?
:leek:
Volgens mij is dat de bruine KVS sensor...
Ik dacht ook aan die sensor. Het is makkelijk om dat te controleren: Motorkap open, motor starten en airco aan. Als het nu veel langer duurt, ligt het aan die sensor. Doordat de kap open staat, kan de motor veel beter z'n hitte kwijt en duurt het veel langer voor 'ie op temperatuur is. ;-)
Hoeveel geeft je buitentemp. meter aan? Als die stuk is doet je airco het ook niet.
buiten 34C, binnen wil ik het naar 19 (pijltje staat neer beneden). 19 omdat die sensor in het dak niet nauwkeurig is, maar hii doet het wel ;)
Weet iemand uit z'n hoofd het topic waar die sensoren stonden? Ik ga sowieso ff zoeken...
Oh ja, en dat met die motorkap open: Weet je wel hoeveel benzine dat kost in een V6? :rofl:
Om met je laatste vraag te beginnen: dat interesseert me geen ene r*k, ik rij TCT. :bananna:
Dan je andere vraag: zowel in Mark's draadje over Viola als die van Mike met La Noir is de afgelopen 2 dagen heel veel geschreven over temperaturen, sensoren, etc. ;-)
@lignage: die buitentemp sensor heeft geen invloed (gelukkig) op de klimaathuishouding van de dame. Hij dient alleen voor het tonen van de buitentemperatuur.
Wel dus Wim!! Hier heeft lignage gelijk..
Bij temperaturen onder 0 werkt je airco niet :wink: Als ik het juist heb..
Da's het lastige met m'n originele Citroën after-market airco. Ik heb een instelbare potmeter links van het kachelhuis die dient om de airco af te schakelen. ;-)
Dus ik l*l niet uit m'n nek, maar heb gewoon verkeerde broninformatie. :wink:
Onder de 5 graden celsius werkt de airco niet meer. Onder de 4 graden gaat je temperatuuraanduiding knipperen. Intelligente klimaatbeheersing...
Knipperen is alleen omje attent te maken op mogelijk glad wegdek.
Ja klopt, dat kun je namelijk zelf nooit verzinnen, daar heb je een knipperende XM voor nodig
Detlev, let ook eens op als je de auto start of de punt op et temperatuursdisplay tussen de hele en tiende graden knippert, als deze nl bij aanzetten 3 seconden knippert is er een storing in het systeem. Zou ook een indicatie kunnen zijn.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:schater:
Anyway, lijkt me bijna een wettelijke verplichting. Tot nu toe hebben álle autos met een buitentemperatuurmeter waar ik in gereden heb dat truukje