Airco zelf repareren?

16 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
Airco zelf repareren?
Beste leden, Vorig jaar heb ik de airco van mijn XM laten vullen bij de garage. Binnen een paar weken merkte ik al een verminderde werking en nu doet ie niks meer. Zelf onder de auto gekeken en een lekkage zichtbaar bij de aircopomp. Afgelopen week de auto naar de garage gebracht. Druktest met stikstof toonde aan dat het systeem gedurende een halfuur nog goed op druk blijft maar ook de monteur zag de lekkende aircopomp. Volgens de monteur zijn een nieuwe aircopomp en droger benodigd en hij raadde ook aan om dan meteen de condensor te vervangen. Samen de auto op de brug bekeken en slangen lijken niet te lekken. Vervolgens samen de kosten bekeken voor het laten vervangen van de onderdelen. Van die prijs sloeg ik even steil achterover. De monteur gaf al wel de tip om zelf de onderdelen op internet te bestellen om zo de kosten wat te drukken. Nu vroeg ik mij af of het voor de doe het zelf-er ook te doen is om de genoemde airco onderdelen te vervangen? Dan zou ik alleen het laten vullen bij de monteur hoeven doen. Is dit mogelijk en alleen een kwestie van onderdelen er af en er op schroeven of komt er meer (specialistisch) werk bij kijken? Moeten er in de aansluitleidingen nog nieuwe o-ringen geplaatst worden? Is bij de onderdelen redelijk bij te komen? En is vervanging van de genoemde onderdelen de juiste werkwijze of is er kans op alsnog falen van de airco na vervanging? Hoor het graag! Gaat om een 1998 turbo ct automaat
Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Airco zelf repareren?

Een verdamper zou ik niet vervangen zonder 200% zeker te weten dat deze lek/kapot is. Daarvoor moet het hele dash eruit, en dan kom je vanzelf aan hele heftige prijzen - puur aan arbeidsloon al. Pomp en droger vervangen is relatief weinig werk, redelijk tot goed bereikbaar.

Verdamper kan dan altijd nog...

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Airco zelf repareren?
Excuses, met verdamper bedoelde ik condensor. Ik heb het in de post aangepast
blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Airco zelf repareren?

Verdamper vervangen is hels (aan werk en/of kosten). Maar kan me het advies een beetje voorstellen aangezien een nieuwe pomp ook aardig in de kosten zit. Dan wil je er niet achter komen dat de verdamper ook lek is.

Anderzijds.., als je verdamper lekt dan ruik je dat heus wel volgens mij. Aircogas verspreidt een aardig penetrante rotte lucht.

Wat betreft het elf vervangen van een pomp en droger is dat redelijk goed zelf te doen. Heb geen 2.0tct, maar lijkt me dat het niet veel anders zal zijn dan de ES9J4 die ik zelf heb gedaan. Als je een beetje handig bent kan je misschien zelfs nog proberen gewoon de pomp van nieuwe pakkingen te voorzien. Ben je voor een paar tientjes aan materiaal klaar. 
Voor het aansluiten heb je een paar nieuwe ringen nodig inderdaad. Kan zo niet zeggen welke precies.

Wat er voornamelijk mis kan gaan is dat je een nieuwe pomp monteerd, het systeem laat draaien en dan er achter komt dat je vergeten bent olie aan het systeem toe te voegen. (Dit wordt normaal afgevuld tijdens het vullen van de airco. Mits je bij iemand gaat die ook daadwerkelijk de apparatuur daarvoor heeft)
Of dat je je nieuwe droger opent en ff lekker open laat liggen. Dan is deze meteen verzadigt en goed voor de vuilbak.Natuurlijk kan de droger wel wat hebben, maar het beste is om deze zo snel mogelijk gemonteerd te hebben.

Waar je ook nog tegen aan zal lopen is dat op de nieuwe aftermarket droger geen hogedruk vulnippel zit. Wel is er aansluitruimte voor op de droger.  Deze is niet essentieel maar wel beter om te hebben voor het vullen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Airco zelf repareren?

en bij een Turbo CT heb je heel wat meer ruimte dan in de ES9J4....

__________
Crepuscule

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Bij mij is het dus wel de verdamper : die van mij stinkt !! heb het ook al geprobeerd te verhelpen met zo'n spuitbus antibacterieel maar dat werkt maar tijdelijk........... is een rotklus : dashboard zal eruit moeten. Maar indien het systeem leeg is is deze verdamper dan ook zelf te vervangen ? Is deze hardgesoldeerd ? kwestie van hardsolderen en dan maar laten afvullen ?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Airco zelf repareren?

Ik weet uit ervaring dat het te doen is. Maar probeer er eerst maar een te vinden. Die waren toen ter tijd zo'n beetje op namelijk. 
 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

citroen26 zegt:

<p>Bij mij is het dus wel de verdamper : die van mij stinkt !! heb het ook al geprobeerd te verhelpen met zo'n spuitbus antibacterieel maar dat werkt maar tijdelijk........... is een rotklus : dashboard zal eruit moeten. Maar indien het systeem leeg is is deze verdamper dan ook zelf te vervangen ? Is deze hardgesoldeerd ? kwestie van hardsolderen en dan maar laten afvullen ?</p>

Ga even buurten bij Autotemp in Leeuwarden. Die kunnen (bijna) alles repareren, naast het ouderwetse soldeerwerk ook verdampers/radiateuren/etc met kunststof zijkanten. En als het er echt niet meer is, dan maken ze er eentje op maat. Vullen kan bij mij als je dat wilt, met R12A. (let even op de toevoeging A...)

De verdamper zelf zal denk ik met slangen of een blokconnector aan het koelsysteem zitten. Eigenlijk gaan verdampers niet kapot. Denk dat het de moeite waard is om wat geld uit te geven aan een UV lampje en bril en daar in een donkere garage goed mee rond te kijken in motorruimte en onder/achter het dash. Beetje veel werk om op de gok te vervangen vanwege een geur. Verdampers kunnen ook behoorlijk schimmelen... (bah)

Drogers hoef je eigenlijk niet te behandelen als een wegwerpproduct. Er zit zeoliet in en dat is te regenereren door het systeem langere tijd op een vacuumpomp te zetten. Ik laat de vacuumpomp meestal 2 uurtjes er aan staan, dan is al het vocht er wel uit.

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE:
Goed om te horen dat het zelf te doen is. Verdamper staat inderdaad niet in de planning om te vervangen want geen last van een rotte lucht in het interieur. Ik heb even onder de motorkap gekeken en pomp en droger vervangen lijkt inderdaad goed te doen. Is condensor vervangen dat ook? Daarvoor moeten namelijk de radiateur en intercooler aan de kant. De pomp van nieuwe pakkingen voorzien heb ik ook nog overwogen maar uit het topic van ChrisB begreep ik dat dat nog niet zo makkelijk is. Zul je zien dat ik net succesvol een druktest heb laten uitvoeren en vervolgens het systeem heb laten vullen, en dat er toch een kleine lekkage is. Weer 150 euro door de gootsteen. Binnenkort maar eens de onderdelen bestellen nadat ik het opknappen van een setje speedline velgen heb afgerond. Ik zat op winparts te kijken en heb dan bijvoorbeeld qua aircopomp de keuze uit ongeveer 5 verschillende pompen. Hoe maken jullie de keus welke te kopen? Onderdeelnummer op de huidige pomp checken en vergelijken met de pompen van de website en vervolgens van een gerenommeerd merk kopen? En na montage zsm een afspraak maken met de monteur met de vraag om het systeem eerst goed vacuum te zuigen en vervolgens af te vullen?
Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Airco zelf repareren?

Condensor vervangen is goed te doen. En met een druk/vacumeertest is voorafgaand aan het vullen al in te schatten of een systeem dicht is of niet. Ook zelf in een donkeren garage even goed rond kijken met uv licht is een goede indicatie of er nog andere problemen kunnen zijn. De seals van de pomp kun je makkelijk bekijken met UV door even de poulie eraf te halen. Dan kijk je rechtstreeks op de keerring.

Een aircopomp kopen vraagt zorgvuldigheid. Op de pomp zelf staat meestal alleen het nummer dat staat voor het "hart" en niet voor de soort poulie of aansluitingen. Stuur mij anders ff een mailtje, ik heb een document waar precies in staat waar op te letten. Ik heb zelf op basis van het OEM nummer en kruiscontrole op foto's op diverse sites de keuze gemaakt. En nog vond ik het spannend toen de pomp binnen kwam.

Het veiligste is de pomp laten leveren door de aircospecialist, maar dan kost het ook wat meer.

Beeke
afbeelding van Beeke
RE: Airco zelf repareren?

Vanuit milieu oogpunt is zelf werken aan een airco zeer onwenselijk.

het koel middel is een broeikasgas, dat meer dan 2.000 x meer schadelijk is dan CO2.

het vervangen van onderdelen zonder zeker te weten waar het lek zit, kan resulteren in het meerdere keren moeten vullen met dit schadelijke middel.

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Je kunt ook ff naar een andere garage of specialist gaan. Dan kun je het ook netjes laten afvoeren en vullen. Een pomp kost ca 400,- en een droger ongeveer 40,-. In een uur of 3 moet dat toch gemonteerd kunnen zijn?

Ik heb vorig jaar zelf ook een nieuwe droger meegenomen naar mijn garage/specialist. Daar waren ze erg blij mee want dan hoeven ze zelf niet te zoeken en vervolgens dagen te wachten....   Het ligt namelijk allemaal niet meer bij Brezan op de plank en moet regelmatig uit het buitenland komen.

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Airco zelf repareren?

Beeke zegt:

<p>Vanuit milieu oogpunt is zelf werken aan een airco zeer onwenselijk.</p>

<p>het koel middel is een broeikasgas, dat meer dan 2.000 x meer&nbsp;schadelijk is dan CO2.</p>

<p>het vervangen van onderdelen zonder zeker te weten waar het lek zit, kan resulteren in het meerdere keren moeten vullen met dit schadelijke&nbsp;middel.</p>

<p>&nbsp;</p>

Dat is R134a waar je het over hebt. Een gas waarvan in de EU afgesproken is dat het uitgefaseerd gaat worden. De markt (aanbieders en consumenten) denken alleen anders over het uitfaseren: https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2020/06/smokkel-van-koudemiddelen-is-r134a-het-nieuwe-coke-10166793

Ik ben het met je eens dat het in de open lucht laten afblazen van r134 gas een ernstig milieuvergrijp is.

R134a is erg ongunstig voor het milieu, bovendien is het een inefficient gas. Daarom ben ik ook zo blij dat ik mijzelf heb aangeleerd hoe een airco weer aan de praat te krijgen en zelf te vullen. Daarvoor gebruik ik R12a (let op de A), gwp waarde 4. Een heel stuk vriendelijker. R12a bestaat voornamelijk uit isobutaan. R12a geeft ca 30% meer rendement uit je koelinstallatie. 

Door "de markt" aangewezen vervanger van R134, het R1234yf geeft dodelijk waterstoffluoride bij verbranding van hele kleine hoeveelheden. Wonderlijk dat dat gebruikt mag worden. 

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Airco zelf repareren?
Bedankt voor de reacties allen, zeer bruikbaar. @blaueboot, nieuwe ringen voor het aansluiten, haal je daar gewoon een voorraadje van en vervolgens kijk je bij het monteren welke passen? Ik ben het ermee eens dat aan de airco werken zorgvuldig moet gebeuren ter voorkoming van milieuschade. Echter, ik heb het systeem vorige week volledig leeg laten halen door de monteur. Bij het zelf sleutelen zal er dus geen koelmiddel vrijkomen en de monteur zou dezelfde werkwijze hanteren. Ik heb veel vertrouwen in hem als citroënspecialist (heeft zelf oa ook jaren XM gereden). Een snelle rekensom leert dat wanneer ik zelf de onderdelen bestel en het sleutelwerk doe, ik circa de helft van de kosten maak dan wanneer ik het zou laten doen. Daarnaast leer ik er weer van, ook waardevol. Bij inspectie op de brug bleek dat alleen de aircopomp lekt. Met vervanging en vervolgens een goede druk/vacumeertest zou het systeem toch lekvrij moeten zijn. @Chris, ik stuur je een mailtje.
blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Om het topic niet 'gekaapt' te laten worden, ff kort....

citroen26 zegt:

<p>Bij mij is het dus wel de verdamper : die van mij stinkt !! heb het ook al geprobeerd te verhelpen met zo'n spuitbus antibacterieel maar dat werkt maar tijdelijk........... is een rotklus : dashboard zal eruit moeten. Maar indien het systeem leeg is is deze verdamper dan ook zelf te vervangen ? Is deze hardgesoldeerd ? kwestie van hardsolderen en dan maar laten afvullen ?</p>


Als die bus antibacterieel tijdelijk de lucht laat verdwijnen dan heeft het een verdomd goede parfum er in zitten. Denk eerder dat je anti-bacterieële werking van dat spul niet al te geweldig is. Maar meten is weten. En dat meten kan de airco-boer. :)

ChrisB zegt:


<p>Drogers hoef je eigenlijk niet te behandelen als een wegwerpproduct. Er zit zeoliet in en dat is te regenereren door het systeem langere tijd op een vacuumpomp te zetten. Ik laat de vacuumpomp meestal 2 uurtjes er aan staan, dan is al het vocht er wel uit.</p>



Serieus? Dan heb ik onlangs voor jan-zak een jaar oude droger de bak in gemikt. :/ Weer wat geleerd.

En dan uiteindelijk aan LingePrestige zelf:

Eerlijk gezegd kan ik me niet précies herinneren hoe het beviel om de airco-pomp uit en in elkaar te zetten. Maar een groot drama is het niet geworden. Heb er toen 2 tegelijk gedaan. Eén daarvan maakt momenteel van m'n XM een vrieskast. Die 2e heeft nog geen proef kunnen draaien,

Voor wat betreft de condensor vervangen zou ik de hele neus van de wagen trekken. Een paar stekkers los, 5 boutjes om de grill los te maken, 6 van de bumper en de hele neus is er zo af te tillen. Dan kijk je recht op e condensor en de aansluitingen.
Klinkt wellicht als extra werk.., maar het  bespaart je heel wat tijd aan geklooi omdat je ergens net niet bij kan of net niet tussendoor komt met bijbehorende 'sleutelschade'. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Airco zelf repareren?
Goede tip blaueboot! Afgelopen winter had ik de voorkant van de wagen al een keer gedemonteerd voor het opnieuw laten spuiten van de voorbumper, dus moet goedkomen!