Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Pagina's

45 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Vanochtend bemerkt dat de blower er soms mee ophoudt, in onvoorspelbare mate:
enkele tellen niet dan weer minuten wel, dan even normaal blazen en weer enkele tellen niet. Kortom er lijkt een storinkje:
Work up?
zekering F2 (is al gemodificeerd): bij aankomst even gecheckt, niet extreem warm of zwart; lijkt goed.
Bitron kastje: onder dashboardkastje (welke is dat? de blauwe?)
Temp sensor middenboven (vies?; hoor hem niet)

Iemand nog andere suggesties?

wimb
afbeelding van wimb
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

In afnemende mate van waarschijnlijkheid:
Transistoren op het blowerhuis,
Koolborstels.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

wimb zegt:

Transistoren op het blowerhuis,
Koolborstels.

:arrow: dus in uiterste instantie blower vervangen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Gisterenavond gezien dat het uitvallen van de blower gepaard gaat met storing in het bedieningspaneel van de airco; dit sluit denk ik de blower zelf en de temp.sensor uit, zodat alleen zekering F2 en Bitron kastje overblijven.
Vandaag handschoenenkastje eruit gehad en altijd gedacht dat het grote zwarte kastje de aansturing van airco is, maar.... met stekker eruit functioneert dit toch.
De blauwe is geen Bitron, maar Cartier; en dan hebben we nog diepliggende witte en een kleine Bitron, die echter meer een relais, dan een kastje is.
Welke moet ik hebben? (NB: de overige stekkers zijn wat lastiger "op proef" te verwijderen, dus een direct antwoord is het makkelijkst).

Wie helpt mij, voordat ik over anderhalve week naar Frankrijk vertrek. Hoop dan natuurlijk wel op normale airco/blowerfunctie.

Ik ga ondertussen de zekering F2 maar eens wat zekerder vastmaken aan de aansluitingen, voor het geval daar de pijn zit.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

detlev
afbeelding van detlev
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Stokpaardje:

Dynamo is aan het overlijden...

En een handtekening!!!!

detlev
afbeelding van detlev
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

OK, dat was wat te kort:

Haperende airco kan zeer goed een gevolg zijn van een slechter wordende dynamo (ik spreek uit ervaring).
En als de airco aansturing hapert dan kan dit best verklaren waarom de blower ermee stopt, die wordt tenslotte aangestuurd door dezelfde electronica.

En een handtekening!!!!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Merci voor de suggestie, maar ik wissel liever even een bitron kastje om, om te zien of het euvel verholpen is, dan een dynamo.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Als het de dynamo is dan werken andere "grootverbruikers zoals de achterruitverwarming ook niet en de hoogteverstellling van de armsteun (indien aanwezig).

Als je kilometrage rond de 300 k ligt ga ik voor de koolborstels van de blower. (tijdelijk) ruilen voor een andere is wellicht de simpelste test.
Zo'n ding heb je er vlot uit, die schroeven en een paar stekkers.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

detlev
afbeelding van detlev
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Ik zou zeggen: Wissel lekker die bitron eerst.

Maar, JanSr, ik heb echt al meegemaakt dat alles prima in orde leek behalve een stuiterende airco. dat is dan echt de eerste die het laat merken. Andere grootverbruikers zijn minder gevoelig voor een paar tienden afwijking. Wat zal het je achterruitverwarming of armsteunmotortje boeien dat ze maar 11,7 ipv 12,7V krijgen? Terwijl je airco electronica dan een reset uitvoert.

En een handtekening!!!!

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Heel simpel. Een aantal gebruikers zit achter relais 848. Dat zit achter de zekeringen bij je linkerknie, het is een enorme klus om er bij te komen.
Met dat relais is eigenlijk nooit iets mis, maar het schakelt pas in als de motor op toeren is EN de dynamo de boord-spanning levert. Het lijkt op de werking van een laadstroom-controlelampje.
Die gebruikers gaan dus allemaal wel of allemaal niet aan. Als je de knop van de achterruitverwarming indrukt en het lampje in die knop gaat niet aan is dat een aanwijzing voor dit probleem.

Als bijvoorbeeld één wikkeling of één diode van de dynamo de geest geeft dan laadt de dynamo nog wel een beetje bij, maar dat relais komt dan niet meer in.
Ik heb me er indertijd rot naar gezocht.
Intussen toch al aardig wat mensen geholpen met die tip.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Marc Alsemgeest zegt:

Gisterenavond gezien dat het uitvallen van de blower gepaard gaat met storing in het bedieningspaneel van de airco; dit sluit denk ik de blower zelf en de temp.sensor uit, zodat alleen zekering F2 en Bitron kastje overblijven.
Vandaag handschoenenkastje eruit gehad en altijd gedacht dat het grote zwarte kastje de aansturing van airco is, maar.... met stekker eruit functioneert dit toch.

Het digitale bedieningspaneeltje IS de aircocomputer. De Bitron module schakelt de fans op de motortemperatuur danwel het inschakelen van de airco en gooit de compressor uit bij een te hoge motortemperatuur. C'est ça.

Verder ben ik het met Jan en Detlev eens dat de grootverbruikers het eerste worden uitgeschakeld bij een probleem met het laadcircuit. En een daarvan is de airco, dat heb ik vorige week nog ervaren toen de multiriem er af lag.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Okee, duidelijk Wim. Handschoenenkastje hoef ik dus niet meer onder te zijn.
Zou het een idee zijn om bij storing te testen door een aantal extra verbruikers aan te zettten, zoals bijv. achterruitverwarming? Kijken of het erger wordt cq helemaal uitvalt?

Overigens heb ik vanmiddag nogmaals de contacten van de zwevende zekering F2 opnieuw verbonden en nu gesoldeerd, ipv die knelstekkers, waarbij me opviel dat de knelstekkers er toch wel heel makkelijk af floepten.......blijf hopen dat het alleen dat is.

Morgen maar weer eens kijken als ik op en neer naar Gouda rij. Nog vergeten te melden dat ik het meestal pas merk na een uur rijden, dus als het goed warm wordt onder de kap: ik heb de zwevende zekering dan ook maar wat meer in de open ruimte gemonteerd; misschien komt het gewoon omdat ie te warm wordt. :wink:

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

wimb
afbeelding van wimb
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Tja, als het na verloop van tijd optreedt dan zou toch mijn eerste verdachte die zekering zijn. Dat gedonderstraal met een gebrekkige laadstroom is temperatuuronafhankelijk.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Tijdje geleden had ik ook last van onregelmatig uitvallende blower. Typisch in mijn geval, was dat hij vaak korte tijd weer aansloeg als ik van het gas af ging.
Proefondervindelijk ff geklooid met mijn (uiteraard reeds gemodde) F2 en sindsdien gaat -ie weer feilloos.
Ga ik nog perfect in orde maken voor de vakantie, maar ik wilde maar zeggen: denk nou niet dat je F2 nooit meer problemen geeft nadat ie gemod is. Blijkbaar loopt er zoveel stroom door dat kreng dat het regelmatig problemen blijft geven.
Succes Marc!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Wat zou de meest perfecte manier zijn om de verbinding te maken?
Kroonsteen? Solderen? En waar kan je de zekering het best hangen om zoveel mogelijk gekoeld te blijven? Ik heb hem nu aan de rand van de accubak geplakt (voorheen lag ie op de koplamp, hetgeen natuurlijk niet zo gunstig is qua warmte!).

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Naar mijn mening is solderen het beste! Ik had laatst ook een storing met mijn aircopaneel. Er was al een zwevende zekering aangelegd door de vorige eigenaar en daar zat ook een kroonsteen op. Gesoldeerd en krimpkous er om heen en geen gedoe meer! Ik heb die van mij naast het zekeringenkastje vastgemaakt. :)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

+1 qua solderen+krimpkous, altijd de beste verbinding.
Kroonstenen zouden verboden moeten worden IMHO.
Bij mij zit de zekering voor op de accubak.
Warmte zou er overigens niets mee te doen moeten hebben, mits je een echt goede zekeringhouder hebt.
Aan dat laatste schort het vaak, 10-20 ampère voor langere tijd is nou eenmaal erg veel.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Citroën-das-pas-fën zegt:

Warmte zou er overigens niets mee te doen moeten hebben, mits je een echt goede zekeringhouder hebt.

Ik denk dat dat ook een tekortkoming is. De zekeringhouder die ik er nu in heb zitten heeft in ieder geval dunne verbindingsdraadjes. Misschien nog maar even op zoek gaan naar een andere.
Overigens vanavond op de terugweg Gouda-Maastricht geen problemen gekend; vanmiddag heen alleen bijna op het eind, bij het verlaten van de snelweg. Toch wat warmte-relatie met buitentemperatuur/rijwind etc. (dacht er al aan om de zekering in de buurt van de aircoleidingen te monteren of een chipventilator uit een computer ernaast te hangen :lol: )

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Vandaag even een nieuwe (=andere, nog goede die ik had liggen) blower erin gedraaid en nogmaals de zwevende zekering op een andere wijze gemonteerd, zodat deze nu in de luchtstroom van de fans voorzijde hangt (direct links naast de radiator): bij proefrijden toch weer uitval blower. Soms in de vorm van een reset: blower stopt even, airco paneeltje blijft branden, en na enkele tellen start de blower weer op. Soms in de vorm van echte storing: geen wind, knetterend geluid over de boxen en knipperend paneeltje van de aircobediening. Kan een tiental tot 30 seconden duren. Daarna weer alles normaal. Begon ditmaal na 20 minuten rijden al.
Omdat alle andere oorzaken uitgesloten zijn, moet ik Detlev misschien toch gelijk gaan geven: daarom even de spanning gemeten over de accupolen:
Motor uit: 12.7V
Motor aan, alle electronica uit: 13.9V
Motor aan met alleen blower volle snelheid: 13.3V
idem met ook groot licht en achterruitverwarming: 12.5V

Alle drie "aan"-waarden lijken me wat laag. Ik zou verwachten dat situatie 2 toch boven de 14V uit zou komen.

Kan iemand mij "normaalwaarden" geven voor laadspanning?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

wimb
afbeelding van wimb
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

De dynamo moet zoveel 'sap' geven dat bij een sterk ontladen accu én alle verbruikers aan, de accu toch geladen wordt. Met wat je meet bij vollast gebeurt dat niet.

Jan-hendrik
afbeelding van Jan-hendrik
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Kroonsteentjes gebruikten we in de 60-er jaren op onze Puchjes. Het verbaast me dat een halve eeuw later ze nog in omloop zijn. Goede krimpverbindingen zijn de oplossing.

Een 40A zekering is aan te bevelen. Nog een tip is de blower niet altijd op automatisch in te stellen. Laat hem iets langzamer draaien.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569

Hiroshima, Japan

Jan-hendrik
afbeelding van Jan-hendrik
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

zegt:

Motor uit: 12.7V
Motor aan, alle electronica uit: 13.9V
Motor aan met alleen blower volle snelheid: 13.3V
idem met ook groot licht en achterruitverwarming: 12.5V

Je schetst hier 4 situaties. Gemeten bij hoeveel tpm?
De waarden lijken normaal, behalve voor #4, tenzij gemeten bij stationair draaien.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569

Hiroshima, Japan

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Blower staat niet bij mij nooit op automatisch, wel vaak op vol vermogen (vind ik gewoon fijn). Zekering F2 klapt er nooit uit, dus 40A lijkt me wat overdreven; maakt alleen maar dat ie warmer kan worden zonder te klappen, dus potentieel brandgevaar.

Wat betreft accu: groot licht voer ik nooit en achterruitverwarming zelden, dus accu wordt meestal wel opgeladen, denk ik. Alle waarden zijn bij stationair gemeten.Maakt het nog wat uit voor de door dynamo geleverde stroom of je rijdt of niet?

Detlev had het over 11.7 V, waarbij de airco ging resetten, daar kom ik nog lang niet aan.

Verder heb ik nog even nagedacht vannacht (de beste tijd om dat te doen): alles is ontstaan na de inbouw van mijn middenarmsteun. Zou die soms een electrische storing geven? Zoals in mijn topic al geschreven heb ik + en - omgewisseld. Ik denk dat ik vandaag die maar eens los ga halen en even zonder aansluiting ga testen. Kijken wat dat doet.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

:zwaai:

Jan-hendrik zegt:

Een 40A zekering is aan te bevelen.

De zekering voor de blower is 30A. Stelregel is altijd vervangen voor gelijke waarde. Ga je een zwaarde toepassing vraag je erom dat je kabelboom ergens uitfikt.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

gomp
afbeelding van gomp
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Marc Alsemgeest zegt:

Blower staat niet bij mij nooit op automatisch, wel vaak op vol vermogen (vind ik gewoon fijn). Zekering F2 klapt er nooit uit, dus 40A lijkt me wat overdreven; maakt alleen maar dat ie warmer kan worden zonder te klappen, dus potentieel brandgevaar.

Wat betreft accu: groot licht voer ik nooit en achterruitverwarming zelden, dus accu wordt meestal wel opgeladen, denk ik. Alle waarden zijn bij stationair gemeten.Maakt het nog wat uit voor de door dynamo geleverde stroom of je rijdt of niet?

Detlev had het over 11.7 V, waarbij de airco ging resetten, daar kom ik nog lang niet aan.

Verder heb ik nog even nagedacht vannacht (de beste tijd om dat te doen): alles is ontstaan na de inbouw van mijn middenarmsteun. Zou die soms een electrische storing geven? Zoals in mijn topic al geschreven heb ik + en - omgewisseld. Ik denk dat ik vandaag die maar eens los ga halen en even zonder aansluiting ga testen. Kijken wat dat doet.

Ik heb de boel altijd op auto staan en er nooit problemen mee gehad. Overigens wel een zwevende zekering.

Die armsteun heeft bij mij ook gedonder opgeleverd in mijn 16v. Veroorzaakte op de eoa manier een lekstroom. Steun in hoogste stand gezet en losgekoppeld. Geen problemen meer gehad.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

Goed. Middenarmsteun losgekoppeld.
Probleem blijft.

Viel me op dat fans niet draaien ondanks ingeschakelde airco. Misschien is dit oorzaak.
Relais eruit gepeuterd: pootjes met stevige aanslag, roest, 1 pootje afgebroken in relaisvoet (eruit gepeuterd); relaisvoeten flink ingespoten met WD40 en alle relais vervangen door andere relais. Dit zijn weliswaar iets andere relais (25A ipv 35A), maar fans draaien nu. Eerst draaien beiden op halve kracht, dan alleen de linker (bestuurskant) op volle kracht, zowel bij in- als uitgeschakelde airco.
Daarbij: probleem blijft.

Uitval blower en storing met knettergeluiden, waarbij paneel knippert en op andere instellingen springt (19->22 graden bijv.)

Ik wordt ondertussen een beetje moedeloos! Moet vrijdag op vakantie met deze auto!
en ik weet niet meer waar ik moet zoeken. HELP!

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Jan-hendrik
afbeelding van Jan-hendrik
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

40A overdreven. Iets te snel gezegd. Citroen was bewust van de problemen met de F2 zekering en voor de latere serie XM werd een 40A geinstalleerd.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569

Hiroshima, Japan

detlev
afbeelding van detlev
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

he ho! 11,7 was maar een voorbeeld! Voor zover ik weet kan het best dat de airco al stottert bij 12,9! Misschien nog wel hoger.

En een handtekening!!!!

Jan-hendrik
afbeelding van Jan-hendrik
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

zegt:

Het digitale bedieningspaneeltje IS de aircocomputer

Bijna. Airco ECU is verbonden aan bedieningspaneel. Ik heb reserve panelen en ECU.

IMAGE(http://i52.tinypic.com/2qlqwqg.jpg)
IMAGE(http://i53.tinypic.com/2pq42o6.jpg)

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569

Hiroshima, Japan

schaalmodel
afbeelding van schaalmodel
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

gaan die dan zo vaak stuk :?: heb er pas nog een paar weggegooid aangezien ze er al een hele tijd lagen

Jan-hendrik
afbeelding van Jan-hendrik
Re: Blower valt periodiek uit - enkele seconden

schaalmodel zegt:

gaan die dan zo vaak stuk :?: heb er pas nog een paar weggegooid aangezien ze er al een hele tijd lagen

Heb je het over bedieningspaneel en ECU? Die gaan zelden kapot.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569

Hiroshima, Japan

Pagina's