je kan de druk controleren en ook de nevel (?) welke eruitkomt.
vooral niet je vinger ervoor houden want je spuit er dwars doorheen :!:
en dan kun je je arm alten amputeren hebben ze mij tijdens techniekles altijd voorgehouden.....
Als de druk niet gelijk is zou je dat af kunnen stellen (of kan dat tegenwoordig niet meer?)
Vindt het trouwens wel balen dat zo iets voor komt bij een blok dat maar 170.000km heeft gelopen. Ik dacht dat die Diesels sterker waren en zie er ook gnoeg met 4 ton op de teller.
Ik heb er zelf altijd heel rustig mee gereden. De vorige eigenaar reed alleen kleine stukjes ermee en volgends mij is dit juist niet goed voor Deisels. Misschien dat dit de reden is.
je kan de druk controleren en ook de nevel (?) welke eruitkomt. vooral niet je vinger ervoor houden want je spuit er dwars doorheen :!:
en dan kun je je arm alten amputeren hebben ze mij tijdens techniekles altijd voorgehouden.....
Als de druk niet gelijk is zou je dat af kunnen stellen (of kan dat tegenwoordig niet meer?)
Bij van der Laan zeggen ze dat bv over de Citroën SM. De auto's die problemen hebben zijn de auto's waar per jaar maar weing meegereden wordt. SM's die regelmatig gebruikt worden en ook eens op hun klothu krijgen zijn beter. (Foei Becht; klothu voor een Grand Dame :oops: )
Anyway, je bent er iig meteen opgedoken, althans je Pa dan :lol:
wat is de druk die zo'n verstuiver produceert heurzutage?
zie hier:
Soorten verstuivers
Conventionele verstuivers
Bij conventionele motoren wordt de brandstof door een mechanische brandstofpomp naar de verstuivers of injectoren geleid. De verstuivers openen als een bepaalde druk wordt overschreden en sluiten vervolgens weer door de tegendruk van een veer.
Bij moderne tweetrapsverstuivers opent de eerste trap bij ongeveer 185 bar. De tweede trap opent vervolgens bij 400 bar (afhankelijk van type en uitvoering). Sommige systemen kennen een veel hogere werkdruk.
De brandstofpomp zorgt voor de juiste druk en hoeveelheid brandstof. Elke verstuiver is met een eigen leiding verbonden met de brandstofpomp.
De veren in de verstuivers zijn, mits goed afgesteld, allemaal even sterk. Toch kunnen minimale verschillen er voor zorgen dat niet in alle cilinders evenveel brandstof terechtkomt.
Verstuivers voor Common-rail techniek
Common-rail motoren zijn altijd motoren met een directe inspuiting. De brandstof voor meerdere cilinders wordt onder hoge druk (kan oplopen tot 1850 bar) opgeslagen in een drukvat (de common rail).
De verstuivers worden vanuit dit drukvat voorzien van brandstof en elektrisch bediend door het motor management systeem. Het openen en sluiten van de electromagnetische klep in de injector kan precies worden gestuurd. Bovendien kan het openen en sluiten zelf zeer snel.
Dit heeft als groot voordeel dat het inspuitmoment en de hoeveelheid brandstof nauwkeurig kan worden geregeld, hetgeen de prestaties ten goede komt.
De common-rail motoren worden meestal aangeduid met JTD, HDI, TDI, en CDI. U kunt hier meer lezen over de common-rail techniek.
De pompverstuiver
De pompverstuiver is een ontwikkeling van Volkswagen. Het bedrijf had te kampen met problemen met de verdere ontwikkeling van de common-rail diesel techniek en is toen begonnen met de ontwikkeling van een eigen techniek; de pompverstuiver.
De pompverstuiver zit in zijn geheel in de cilinderkop. De pomp die de diesel onder druk inbrengt, wordt door de nokkenas aangedreven. Door het openen van een electronisch gestuurde klep wordt vervolgens de brandstof door de miniscule gaatjes in de cilinder gespoten. De pompverstuiver kan een druk opbouwen tot wel 2000 bar.
De piëzo verstuiver
Piëzo verstuivers maken gebruik van de verlenging van het pïezo-element, dat in lengte toeneemt als er een electrische spanning op wordt gezet. Door het toepassen van de juiste electrische aansturing (voltage variërend van110-160 Volt en enkele mA) en mechanische versterking wordt het openen en sluiten van de naald geregeld.
Voordelen van de piëzo verstuiver liggen in het feit dat een nog nauwkeuriger aansturing, hogere naald snelheid en daarmee een beter te controleren inspuittijd wordt verkregen.
Verstuivers zijn belangrijke onderdelen van uw motor, die aan slijtage onderhevig zijn. Lees hier verder welke gevolgen defecten en slijtage aan verstuivers kan hebben.
daar spuit je dus idd dwars mee door je hand. :wink:
De conclusie die we hieruit kunnen trekken... Als je je terras wilt schoonspuiten kun je de Karcher vergeten en beter je injectoren op het schoonmaak middel aansluiten 8)
Gewone verstuiver zit dacht ik rond de 150 bar openingsdruk. Echter, dit is wel nevel natuurlijk en geen straaks met maar 1mm oppervlak. Het zal niet lekker voelen maar of echt je vinger dr af moet?
Dan kan je beter een commonrail nemen van een HDI, met 1600bar. Daar kan je staal mee snijden 8)
diesel is vergif voor den mensch.
Het verhaal bij techniekles toendertijd (nu bijna 20 jaar geleden) was dat iemand dus wel zijn hand voor de grap ervoor had gehouden.
Gevol na enige tijd een mooie rode streep die over zijn arm begon te ontstaan richting omhoog... na bezoek aan het zkh moest de arm eraf om het leven te behouden :shock:
Anyway, je bent er iig meteen opgedoken, althans je Pa dan :lol:
Moet nu met de bus, trein, bus naar het werk en los van het feit dat ik er veel langer over doe kost het mij ook nog €30,- per dag. Logisch dus dat ik hoop dat de auto het zsm weer doet.
Het openbaar vervoer in Nederland is niet echt een financieel acceptabel alternatief voor de auto.
En mijn werkgever weet het dan nog zo te regelen dat ik zelfs de brandstofkosten met een brommer er niet uit haal. :roll:
Enniewee, als ik het zo lees zou ik als ik jou was een NS kortingskaart aanschaffen plus een stamkaart met 2 weekabo's. Volgens mij heb je dat er na 3 dagen al uit. Moet je wel na negenen reizen. :?
2 plaatjes die op de hydraulische klepjes zitten zaten los. Gelukkig heb ik niet meer veel met de motor gereden toen het gebeurde en daarom is de cilinder verder niet beschadigd. Wellicht is het verstandigste om een complete tweedehandse cilinderkop te kopen.
En dan nog: mocht je eventuele problemen hebben, ga ik er vanuit dat Matthijs je met alle info en kennis zal helpen en in het uiterste geval de kop zal terugnemen, zoals ik hem ken. Mocht je er echt niets mee kunnen. Hij weet echt wel waarover hij praat.
Maar ik verwacht dat het exact dezelfde kop is. Jammer dat je nu al zo'n best wel vervelend probleem tegen het lijf loopt.
Beide cilinderkop delen dienen vervangen te worden. Een van de huizen waar de hydrailische stoter inzit is ook afgebroken. Moet echter eerst een koppakkingset hebben dus hoop hier morgen aan te komen.
Dienen ook de 10x M12 bouten waarmee de cilinderkop bevestigd zit vervangen te worden? Overigens moet ik morgen eerst een torx dop hiervoor halen want zo'n maar heb ik niet.
Oh dat is wel spijtig :oops: Heb je daar een foto van ofzo? Want ik heb alle stoters in mn hand gehad om te controleren of die dingen nog intact waren. Het was notabene mn eigen reserve kop :idea:
Wbt die bouten: volgens mij heeft de diesel geen rekbouten en kan je ze gewoon opnieuw gebruiken. Een rekbout herken je aan het rare wokkelvormige profiel dat in de bout zit
Ow op die manier, ik dat dat zowel mijn cylinderkop als jouw cylinderkop stuk waren!
Gelukkig maar, althans, dat is meer werk voor jou maar ik had het lullig gevonden als je nu nog niet de goede spullen hebt natuurlijk.
Als je verder nog vragen hebt: ik hou toch de hele dag het forum in de gaten :)
Zijn er verder nog tips bij het vervangen van de kop?
Net gebeld voor Koppakkingset. Hebben ze helaas niet op voorraad maar hoop die morgen binnen te krijgen.
Overigens vondt ik de koelvloeistof die erin zat erg smerig en ook de olie was erg dik. (Wellicht oorzaak van het probleem???) Zal beide ook laten vervangen.
Niet echt, het is gewoon bewerkelijk maar geen specifieke dingen waar je op moet letten zo uit mn hoofd.
Zou wel even een busje remreiniger over de kopdelen halen om het stof enzo eruit te krijgen.
Zie mn te koop topic :)
Found it. Mijn pap gaat vandaag eerst de kop van het blok afhalen om de oorzaak van de niet werkende cilinder te achterhalen.
Wellicht dat het iets met de plaatjes is en dan kom ik er dan nog op terug. Hoop niet dat het probleem nog verder in de cilinder zit.
Nog een vraag. Wat is jullie advies om te doen met de verstuivers nu ik ze toch eruit heb? Waar moet ik op letten bij de verstuivers?
je kan de druk controleren en ook de nevel (?) welke eruitkomt.
vooral niet je vinger ervoor houden want je spuit er dwars doorheen :!:
en dan kun je je arm alten amputeren hebben ze mij tijdens techniekles altijd voorgehouden.....
Als de druk niet gelijk is zou je dat af kunnen stellen (of kan dat tegenwoordig niet meer?)
Ik heb die van mij destijds zonder bon laten reviseren voor 25 euro perstuk.
OP CiFo zit nog iemand die dat ook wel doet: Dappieman
Vindt het trouwens wel balen dat zo iets voor komt bij een blok dat maar 170.000km heeft gelopen. Ik dacht dat die Diesels sterker waren en zie er ook gnoeg met 4 ton op de teller.
Ik heb er zelf altijd heel rustig mee gereden. De vorige eigenaar reed alleen kleine stukjes ermee en volgends mij is dit juist niet goed voor Deisels. Misschien dat dit de reden is.
Kijk eerst nou maar wat de schade is ;)
woh, is dat echt zo erg ? :shock:
Stilstand is achteruitgang!
Bij van der Laan zeggen ze dat bv over de Citroën SM. De auto's die problemen hebben zijn de auto's waar per jaar maar weing meegereden wordt. SM's die regelmatig gebruikt worden en ook eens op hun klothu krijgen zijn beter. (Foei Becht; klothu voor een Grand Dame :oops: )
Anyway, je bent er iig meteen opgedoken, althans je Pa dan :lol:
:mrgreen: :lol:
wat is de druk die zo'n verstuiver produceert heurzutage?
zie hier:
Soorten verstuivers
Conventionele verstuivers
Bij conventionele motoren wordt de brandstof door een mechanische brandstofpomp naar de verstuivers of injectoren geleid. De verstuivers openen als een bepaalde druk wordt overschreden en sluiten vervolgens weer door de tegendruk van een veer.
Bij moderne tweetrapsverstuivers opent de eerste trap bij ongeveer 185 bar. De tweede trap opent vervolgens bij 400 bar (afhankelijk van type en uitvoering). Sommige systemen kennen een veel hogere werkdruk.
De brandstofpomp zorgt voor de juiste druk en hoeveelheid brandstof. Elke verstuiver is met een eigen leiding verbonden met de brandstofpomp.
De veren in de verstuivers zijn, mits goed afgesteld, allemaal even sterk. Toch kunnen minimale verschillen er voor zorgen dat niet in alle cilinders evenveel brandstof terechtkomt.
Verstuivers voor Common-rail techniek
Common-rail motoren zijn altijd motoren met een directe inspuiting. De brandstof voor meerdere cilinders wordt onder hoge druk (kan oplopen tot 1850 bar) opgeslagen in een drukvat (de common rail).
De verstuivers worden vanuit dit drukvat voorzien van brandstof en elektrisch bediend door het motor management systeem. Het openen en sluiten van de electromagnetische klep in de injector kan precies worden gestuurd. Bovendien kan het openen en sluiten zelf zeer snel.
Dit heeft als groot voordeel dat het inspuitmoment en de hoeveelheid brandstof nauwkeurig kan worden geregeld, hetgeen de prestaties ten goede komt.
De common-rail motoren worden meestal aangeduid met JTD, HDI, TDI, en CDI. U kunt hier meer lezen over de common-rail techniek.
De pompverstuiver
De pompverstuiver is een ontwikkeling van Volkswagen. Het bedrijf had te kampen met problemen met de verdere ontwikkeling van de common-rail diesel techniek en is toen begonnen met de ontwikkeling van een eigen techniek; de pompverstuiver.
De pompverstuiver zit in zijn geheel in de cilinderkop. De pomp die de diesel onder druk inbrengt, wordt door de nokkenas aangedreven. Door het openen van een electronisch gestuurde klep wordt vervolgens de brandstof door de miniscule gaatjes in de cilinder gespoten. De pompverstuiver kan een druk opbouwen tot wel 2000 bar.
De piëzo verstuiver
Piëzo verstuivers maken gebruik van de verlenging van het pïezo-element, dat in lengte toeneemt als er een electrische spanning op wordt gezet. Door het toepassen van de juiste electrische aansturing (voltage variërend van110-160 Volt en enkele mA) en mechanische versterking wordt het openen en sluiten van de naald geregeld.
Voordelen van de piëzo verstuiver liggen in het feit dat een nog nauwkeuriger aansturing, hogere naald snelheid en daarmee een beter te controleren inspuittijd wordt verkregen.
Verstuivers zijn belangrijke onderdelen van uw motor, die aan slijtage onderhevig zijn. Lees hier verder welke gevolgen defecten en slijtage aan verstuivers kan hebben.
daar spuit je dus idd dwars mee door je hand. :wink:
mozeskriebel zeg, dat had ik echt nooit verwacht.
De conclusie die we hieruit kunnen trekken... Als je je terras wilt schoonspuiten kun je de Karcher vergeten en beter je injectoren op het schoonmaak middel aansluiten 8)
Gewone verstuiver zit dacht ik rond de 150 bar openingsdruk. Echter, dit is wel nevel natuurlijk en geen straaks met maar 1mm oppervlak. Het zal niet lekker voelen maar of echt je vinger dr af moet?
Dan kan je beter een commonrail nemen van een HDI, met 1600bar. Daar kan je staal mee snijden 8)
diesel is vergif voor den mensch.
Het verhaal bij techniekles toendertijd (nu bijna 20 jaar geleden) was dat iemand dus wel zijn hand voor de grap ervoor had gehouden.
Gevol na enige tijd een mooie rode streep die over zijn arm begon te ontstaan richting omhoog... na bezoek aan het zkh moest de arm eraf om het leven te behouden :shock:
Moet nu met de bus, trein, bus naar het werk en los van het feit dat ik er veel langer over doe kost het mij ook nog €30,- per dag. Logisch dus dat ik hoop dat de auto het zsm weer doet.
30 euro per dag ?????? das dan een forse tocht zeg.
dat is vrij fors :shock:, hopelijk is de xm snel hersteld.
Yup Eerst 8 strippen retour naar station Roermond, Dan €22,95 retour van Roermond naar Eindhoven en daarna nog 6 strippen retour in Eindhoven.
Het openbaar vervoer in Nederland is niet echt een financieel acceptabel alternatief voor de auto.
een paar vrije dagen is volgens mij een goedkoper alternatief als ik het zo lees. Beroerde is dat je goedkoper uit bent met een abo, maar ja...
En mijn werkgever weet het dan nog zo te regelen dat ik zelfs de brandstofkosten met een brommer er niet uit haal. :roll:
Enniewee, als ik het zo lees zou ik als ik jou was een NS kortingskaart aanschaffen plus een stamkaart met 2 weekabo's. Volgens mij heb je dat er na 3 dagen al uit. Moet je wel na negenen reizen. :?
Sorry als ik de technische termen fout heb.
2 plaatjes die op de hydraulische klepjes zitten zaten los. Gelukkig heb ik niet meer veel met de motor gereden toen het gebeurde en daarom is de cilinder verder niet beschadigd. Wellicht is het verstandigste om een complete tweedehandse cilinderkop te kopen.
Dus al met al valt het mee. En je weet ook al wie die spullen heeft. 8)
Heb hem al een berichtje gestuurd voor zijn nummer.
Verwacht iemand dat er verschil tussen de 2.1 en 2.1td cilinderkop?
Nee.
En dan nog: mocht je eventuele problemen hebben, ga ik er vanuit dat Matthijs je met alle info en kennis zal helpen en in het uiterste geval de kop zal terugnemen, zoals ik hem ken. Mocht je er echt niets mee kunnen. Hij weet echt wel waarover hij praat.
Maar ik verwacht dat het exact dezelfde kop is. Jammer dat je nu al zo'n best wel vervelend probleem tegen het lijf loopt.
Volgens service.citroen.com zijn ze hetzelfde zie ik net :)
Beide cilinderkop delen dienen vervangen te worden. Een van de huizen waar de hydrailische stoter inzit is ook afgebroken. Moet echter eerst een koppakkingset hebben dus hoop hier morgen aan te komen.
Dienen ook de 10x M12 bouten waarmee de cilinderkop bevestigd zit vervangen te worden? Overigens moet ik morgen eerst een torx dop hiervoor halen want zo'n maar heb ik niet.
Oh dat is wel spijtig :oops: Heb je daar een foto van ofzo? Want ik heb alle stoters in mn hand gehad om te controleren of die dingen nog intact waren. Het was notabene mn eigen reserve kop :idea:
Wbt die bouten: volgens mij heeft de diesel geen rekbouten en kan je ze gewoon opnieuw gebruiken. Een rekbout herken je aan het rare wokkelvormige profiel dat in de bout zit
De stoters van mijn kop zijn afgebroken en daarom moet ik die vervangen.
Die in jou kop lijken allemaal te werken.
Ik wou eerst alleen het bovenste gedeelte van de kop overzetten maar nu moet ik toch beide delen vervangen.
Ow op die manier, ik dat dat zowel mijn cylinderkop als jouw cylinderkop stuk waren!
Gelukkig maar, althans, dat is meer werk voor jou maar ik had het lullig gevonden als je nu nog niet de goede spullen hebt natuurlijk.
Als je verder nog vragen hebt: ik hou toch de hele dag het forum in de gaten :)
Zijn er verder nog tips bij het vervangen van de kop?
Net gebeld voor Koppakkingset. Hebben ze helaas niet op voorraad maar hoop die morgen binnen te krijgen.
Overigens vondt ik de koelvloeistof die erin zat erg smerig en ook de olie was erg dik. (Wellicht oorzaak van het probleem???) Zal beide ook laten vervangen.
Niet echt, het is gewoon bewerkelijk maar geen specifieke dingen waar je op moet letten zo uit mn hoofd.
Zou wel even een busje remreiniger over de kopdelen halen om het stof enzo eruit te krijgen.
Pagina's