cruise controle

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
jeen
afbeelding van jeen
cruise controle

Ik gooi er nog maar een vraag tegen aan.

De cruise controle van mijn XM werkt goed altans de bediening. Echter als ik op de cc rij dan rijdt de auto onrustig. Je voelt de auto steeds inhouden en optrekken, dus  niet lekker constant rijden. Hij reageert verder prima op de bediening maar het rijdt niet prettig op deze manier. Ik gebruik de cc dan eigenlijk ook niet, terwijl ik bij andere auto's vooral op de cc rij. Is dat gewoon hoe een XM rijdt op de cc of moet dat beter kunnen en waar begin ik dan te zoeken. Ik heb onder de motorkap al even naar lekke vacuum slangetjes gezocht maar dat lijkt allemaal wel goed. Het probleem had ik overigens 18 jaar terug ook al dus is niet iets wat zich nu pas voordoet nu ik hem weer uit de stalling heb gehaald. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: cruise controle

Dat moet zeker beter kunnen! Ik ken een XM met jouw motor waarbij de cruise control keurig werkt. Maar waar je het dan moet zoeken is me een beetje een raadsel. Misschien zitten er ergens spelingen in het gasklepmechaniek of het balgje van de cruise control? 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: cruise controle

Nee, dat hoort zeker niet.

Dus de CC vacuummotor trekt een vacuum totdat de gaskabel strak genoeg staat is om 100km/u te rijden. De vacuummotor blijft even hard draaien om die vacuumsterkte vast te houden. 
Toch gaat de wagen langzamer rijden. Waardoor de CC de vacuummotor harder laat draaien om de de gaskabel weer strakker te zetten tot de 100km/u is bereikt. 

Klinkt dan voor mij als 4 opties...:
- Het vacuum kan niet vast gehouden worden door lekke slangetjes, balgje.
- Vacuummotortje heeft een mankement waardoor het niet in staat is op constante snelheid te draaien. (maar is blijkbaar wel sterk genoeg om de wagen op te laten trekken. Dus meer kracht te leveren dan nodig is voor constante snelheid)
- Aansturing van het motortje is niet constant. (defecte CC-module kan geen constante spanning leveren?)
- CC-module ontvangt geen consequent snelheidssignaal

De 2e optie lijkt me eigenlijk zo goed als zeker uitgesloten.

Voor de rest moet er toch getest/vervangen worden of een elektrisch schema bij komen. (Ben op vakantie, dus geen boeken bij de hand)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

jeen
afbeelding van jeen
RE: cruise controle

Het voelt wel alsof het vacuum niet goed wordt vast gehouden en dat de auto dan weer moet optrekken naar de ingeselde snelheid. Ik zal een kijken of ik een vacuum pompje kan vinden en dan het balgje vacuum trekken met en zonder slangetjes er tussen en dan kijken of het balge aangertokken blijft of langzaam weer terug komt. Als vacuum pomp kan ik wel een injectie spuit of iest gelijks gebruiken.

erikpalmjansen
afbeelding van erikpalmjansen
  • 84-JHX-5, ORGA 8348, 3.0L V6 AUT Exclusive, full options, KQHC**, actief!
  • XZ-70-BZ, 2.0i 16v Ambiance, serie 1, overleden
  • ZK-28-PF, 2.0i, overleden
RE:

Heb dit schokken om de snelheid vast te houden meerdere keren meegemaakt, zonder dat t de CC zelf was.
1x was het t vuren van de bougies via de bobine, waarbij op de bobine unit 1 van de 3 mechanismen soms misvuurde.
Een ander keer was het de koppelomvormer van de automaat die aan vervanging toe was (gemiddeld om de 200.000 km).

Misschien ook nog een paar opties om te checken.

84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF