Is de 2.0 16 v motor voldoende?

14 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Hanzzl
afbeelding van Hanzzl
Is de 2.0 16 v motor voldoende?

Ik ben me aan het orienteren op XM's en Xantia's, beide Break.

Nu heb ik me laten vertellen dat voor een Xantia Break een 2.0 16 v motor meer dan voldoende is voor de wagen die hij voort moet slepen.
En dat bleek in een proefritje ook wel, trekt heel lekker vlot op en relaxed rijden op de snelweg.
Bovendien zou het een motor zijn waar weinig onderhoud aan nodig is.

Maar hoe zit dat in een XM Break?
Ik heb het idee dat deze dame toch een stuk forser is uitgevallen dan de Xantia Break en vraag me af of deze motor dan nog wel de power overhoudt die je in de Xantia Break wel hebt.

Wie kan me meer vertellen?

admin
afbeelding van admin

Een 2.0 liter XM rijdt natuurlijk uitstekend, alleen moet je niet verwachten dat ie net zo vlot accellereerd als diezelfde 2.0 liter in een Xantia. Een Xantia is toch zo'n 250 kg lichter, en dat voel je...........

Maar een 2 liter is moeilijk te vinden, waarom geen C.T. of een V6 ? DAn rijdt je XM 8)

Kars
afbeelding van Kars

Ik heb een Xantia break 1.8 I gehad en was daar uitermate tevreden over.
Inmiddels een XM met een 2 liter motor en die weegt wat meer en daar kan ik ook meer dan goed uit de voeten...
Mijn ervaring met de xantia break 1.8 I was uitermate bevredigend hoor...
Kan het huidige verkeer prima aan. Liet diverse golfjes GTI in de bochten en drempels ruim achter zich ... :lol:
Met de XM break heb ik geen ervaring, maar is denk ik een goede aankoop als je ruimte en comfort wil combineren... Want hoe je het wendt of keert, de XM is in mijn ogen ,na de DS de meest comfortabele voiture met heel veel ruimte...

Jos de Mooij
afbeelding van Jos de Mooij

Net terug uit de Ardennen, maar gezien de nogal smalle koppelkromme, moet je in een nogal lage versnelling rijden om zelfs tegen die kleine heuveltjes op te komen. Maar hij deed het verder uitstekend hoor.

example
afbeelding van example

Ik heb een 16v break automaat gehad en dat gaat heel behoorlijk hoor!
Het is geen sprintjeswinnaar maar ik heb nooit echt het idee gehad dat ik een bergje niet zou halen. Beetje goochelen met terugschakelen en zo.

Pieter
afbeelding van Pieter
2-liter voor XM Break

Hallo,

Ik heb een XM Break 2.0i 16V gehad. Heb bijna 200.000 km met deze auto gereden op gas. Nooit et idee gehad dat de motor te klein was voor deze auto. Natuurlijk moet je niet willen om bij het stoplicht een opgefokte Honda Civic coupé oid eruit te rijden, maar die behoefte heb ik (bijna) nooit gehad. Voor vlot meekomen in het verkeer in Nederland en in Duitsland met 160 à 170 km/h is het een prima combinatie.

Pieter

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Ik heb een aantal keer gehoord dat een XM zonder zescilinder of turbo bij voorbaat al geen "echte" is... maar nu ik zelf een 2.0 16V heb moet ik zeggen dat je mij niet hoort klagen.

Vind 'm meer dan lekker met het verkeer meekomen - als ie eenmaal op toeren is is ie nog behoorlijk snel! Heb bij dagelijkse ritten geen mensen aan m'n bumper kleven en schakel gevoelsmatig veelal tussen de 2000 en 2500 tpm, bij accelereren de snelweg op soms 3000~3500.

135 pk = ruim voldoende!

wimb
afbeelding van wimb

Ik zal het je nog sterker vertellen: sommigen vinden alles zonder V6 niet 'echt' ;-) Ach, het is wat je zelf genoeg vindt. Ik heb eigenlijk niet de indruk dat Citroën bespaard heeft op het motorvermogen bij de XM's, wat soms op prijstechnische redenen wel gebeurt.
Misschien met uitzondering van de diesel zonder turbo dan.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Nou Wim, PSA heeft jarenlang achtergelopen que koppel en vermogen :evil: . Op dat gebied waren ze niet concurrerend, nu pas komen er sterkere benzine als dieselmotoren anno 2010 :shock: . Dit is oook dankzij de samenwerking van Ford :arrow: Diesels en BMW :arrow: benzine motoren. Anders liepen ze nog steeds achter qua koppel en vermogen :cry: .

De 2.1 D als TD waren onderbemeten, vergeleken met de concurrentie met de 2.5TD hadden ze een lekkere diesel :wink: , maar niet echt zuinig.

wimb
afbeelding van wimb

Ja, dat is waar. De standaard PSA's waren geen scheurijzers. Maar zoals b.v. Renault wel heeft gedaan met een instapmotor waarmee je de auto met de grootst mogelijke moeite over de 100 kreeg, zo erg is het met de XM's toch ook weer niet. Gelukkig. ;-)

vertvéga
afbeelding van vertvéga

wimb zegt:

Ja, dat is waar. De standaard PSA's waren geen scheurijzers. Maar zoals b.v. Renault wel heeft gedaan met een instapmotor waarmee je de auto met de grootst mogelijke moeite over de 100 kreeg, zo erg is het met de XM's toch ook weer niet. Gelukkig. ;-)

Moet zeggen dat een Peugeot 306/405 1.1 toch niet echt hoge snelheden mogelijk maakt... dat is wel degelijk onderbemeten ;)

Ben overigens blij dat ze nooit een XM 1.6 op de markt hebben gezet.

wimb
afbeelding van wimb

Waarom niet? Volgens mij rijdt een XM 1.6FSI die kettingmonsters er uit 8) :lol:
Wel een leuke gedachte; de Xant 1.6 was al onderbemeten ;-)
En dan te bedenken dat Citroën zich binnen PSA met rallyrijden bezighoudt. :roll: Rare jongens die Fransozen (Heb ik dat niet al 'ns eerder gezegd?)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

vertvéga zegt:

wimb zegt:

Ja, dat is waar. De standaard PSA's waren geen scheurijzers. Maar zoals b.v. Renault wel heeft gedaan met een instapmotor waarmee je de auto met de grootst mogelijke moeite over de 100 kreeg, zo erg is het met de XM's toch ook weer niet. Gelukkig. ;-)

Moet zeggen dat een Peugeot 306/405 1.1 toch niet echt hoge snelheden mogelijk maakt... dat is wel degelijk onderbemeten ;)

Ben overigens blij dat ze nooit een XM 1.6 op de markt hebben gezet.

Er schijnt in france wel een xm 1.8 leverbaar geweest te zijn, laten we dat eens opzoeken.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Belangrijk is je referentie. Wat rijd je momenteel? Als dat een Ford Mondeo 1.6 is dan is een XM 2.0 een vlotte jongen! eh dame.. :oops: