De Break van XM corberg

30 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
De Break van XM corberg

En verplaatst..

Een heel duidelijke handleiding, die ik vandaag heb gevolgd en met succes zelf voor de eerste keer een zwevende zekering heb aangelegd!

De airco / ventilatie doet het nu weer. 's avonds in het donker bij draaiende motor en ventilatie zag je zelfs de open zekering van de arico af en toe blauw flitsen, teken van overbelasting? Ik heb een zwevende zekering en 30Ah zekering gebruikt en dichtknijp doorverbinding. Ik had 2 doorgebrande 30 Ah zekeringen waarvan het pootje verbrand was. In het zekeringkastje was de gleuf waar een zekering pootje in schuift ook groter dan normaal, waardoor er waarschijnlijk slecht contact was.

Bij mij was de + accukabel vroeger los, daarom deed ik die 's avonds los, omdat de accu leeg liep wegens sluiting. Die is eerder in 2 keer opgelost door een garage. Sluting in draadboom bij achterklep van de break en kapotte deur schakelaar, deze zelf vervangen. Ook doet alle binnenverlichting, kofferbak verlichting en dorpelverlichting het weer! Vanmiddag de draaiknop - pool los gedraaid. Ook viel mijn airco en ventilatie af en toe uit en dan opeens weer aan.

Van de week vielen ook mijn dimlichten uit, rest buitenverlichting en mistlampen voor deden het wel. Zelfs 2 keer op 1 avond, al eerder gebeurd dat een  dimlicht zekering kapot ging, zelfde zekeringkastje in motorruimte, zekeringen verwisseld 10Ah, Maar bleven nu uit, doen het nog steeds niet. Zekeringen en stekkers schoon geblazen en met doekje/ schroevedraaier schoongemaakt. Draden bekeken, geen draadbreuk of beschadigde of geknakte draden naar de draadbomen. Ook 3 groene relais eruit gehaald, geoxideerd, ook pootjes afgeveegd, mocht niet baten. Zelfs nog 1 lampje vervangen, maar mocht niet baten.

Ook kwam ineens van de week de melding "ABS buiten werking" en ging het gele ABS lampje met slippende auto branden en bleef branden en melding geven. Dit is nu ineens opgelost, Kennelijk teveel allemaal voor 1 kastje. Hierop zijn ook extra zekeringen aangesloten, misschien voor de LPG installatie. De installatie heeft een zwevende zekering naar de accu plus pool.

Dus 2 van de 3 problemen opgelost, en een paar uur met plezier gesleuteld, scheelt me toch weer eur 100 die ik niet aan een garage kwijt ben Furriegurrie heel erg bedankt en leuk je ontmoet te hebben afgelopen zaterdag bij het XM magazijn. Leuk weer een goede koplampunit gekocht, huidige heeft een steenslag beschadiging. Het blauwe paravon (?) driekhoekje dat ik kwijt was heb ik inmiddels vervangen door het andere dat ik via het magazijn in mijn bezit is gekomen. Vastgelijmd met veel lijm Bison kit, het zit er na 2 dagen nog goed op. Staat nu weer mooi en compleet.

Ook de andere XM rijders bedankt voor het kijken naar mijn XM afgelopen zaterdag, het was leuk en ik heb de tips in mijn geheugen opgeslagen en deels nu al gebruikt om zelf te sleutelen. Ik ben geen monteur  maar kan wel steeds mer in technisch opzicht.

Wat nu nog moet gebeuren is veerbollen aanpakken, er is lekkage. En olie verversen met olieflter. Krijg ik nu ineens zelf zin in om te doen. Misschien een nieuwe luchtfilter erin doen, zaten ook dorre blaadjes in, net zoals in de ruitenwisser ruimte waar ik handenvol dorre blaadjes heb weggehaald, mogelijk was

Voor de lpg zou ik een droogfilter moeten vervangen.  Mijn wagen heeft toen ik haar kocht op 3 dec vorig jaar in geen 50.0000 km een beurrt gehad, ook geen onderhoudsboekje, wel een adres van een citroen/ suzuzik of Hyundai garage in Utrecht op de nummerplaat . In 2011 is een LPG installatie erin gedaan vroeger. Km stand staat nu 4.000 verder door mij op 370.000, motor loopt mooi, schakelt perfect, trekt goed maar slaat af en toe af bij bijna stilstaan bij afremmen. Start wel altijd in 1 keer.

Afstelling?? Garage denkt dat het aan de lpg (VGI Vogels) installatie ligt. Bij starten of aflslaan van de motor schreeuwt de auto, V snaar?

Ik rijd nu gemiddeld tussen 1 op 7 en 1 op 10, heb een 3.0V6 24 V motor.

Ook heb ik olie lekkage maar geen plassen onder de auto, wel is hij nat aan de onderkant.

De wagen is inmiddels veel verbeterd vind zelf en zeggen anderen. 

 

 

Citroen Cor liefhebber
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999
XZ-FF-10

 

 

do, 20/02/2014 - 10:26 (nieuw)
#14
furriegurrie
[afbeelding van furriegurrie]
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)
Mooi dat je zelf steeds meer dingen op kunt pakken en dat je wat aan de zwevende zekering info hebt gehad!
Bovenaan

 

 

 

vr, 28/02/2014 - 19:29 (nieuw)
(Beantwoord #14) #15
XMcorberg
[afbeelding van XMcorberg]

Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
Reparaties

RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

ik heb een lpg drooggasfilter gekocht. €39. Relais dimlichten moet ik schoonmaken, ze vallen af en toe uit ,

 

miet nog ruitewisser achter en ter en sproeier achter en mistachterlicht maken(/ zelf lpg filter vervangen en ook luchtfilter

, garage wil ik vragen olie en Oliefilter en brandstof filter, maar moet nu leven met mijn gezin van IOAW gbijstand), wie zou mij willen helpen met olielekkage motorolie af en tie branlucht van verbrande olie, lekkage  LHM en koelvloeistof? Hoeveel kos dat?

wil voor APK van april auto helemaal klaar hebben wn. Een jaar zonder veel kosten hebben

Citroen Cor liefhebber
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999
XZ-FF-10

Bovenaan

 

vr, 28/02/2014 - 20:26 (nieuw)
#16
Djidde
[afbeelding van Djidde]

XM 2.0i 16v SX 1995

RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)

Misschien is het handig een eigen topic aan te maken in het 'Jouw XM' gedeelte. Zo kunnen we je problemen makkelijker behandelen dan alles in dit topic, want dit topic gaat over het plaatsen van een zwevende zekering.

Let bij schoonmaken van relais op dat je ook even wat vaseline op die pootjes doet. Je steekt hem in een relaishouder en ik wil wedden dat dat ook even vies is, maar daar kun je niet bij. Vaseline op de pootjes en een paar keer goed erin drukken.

Doet je ruitenwisser achter helemaal niks? Kabelbreuk of kapotte zekering of massa die niet goed zit?

Maar als ik het goed begrijp heb je dus verschillende lekkages?
- Motorolie (waardoor ook de verbrande olielucht komt)
- LHM
- Koelvloeistof

Het is moeilijk in te schatten hoeveel dat gaat kosten. Een lekkage kan aan erg veel dingen liggen.
Motorolie lekkage met stanklucht: betekent dus dat het op je uitlaat valt. Beste kijk je dan naar de kleppendeksels, nieuwe (vloeibare) pakking.
LHM lekkage: kan alles zijn van een niet goed aansluitende leiding, tot rotte leiding, tot kapotte wartel, tot retourslang. Plaats bekijken waar het lekt onder de auto. Is het erg weinig of heel veel? Als het heel weinig is en het zit in de buurt van een voorwiel, is het een retourslang.
Koelvloeistoflekkage: ook bij koude motor? Bi jwarme motor zou je een KVS lekkage erg goed moeten kunnen zien doordat dat flink heet wordt. Een klein gaatje of scheurtje zou dan moeten opvallen! Zou je bij warme motor eens kunnen checken, wel voorzichtig zijn! KVS is heet dan.

Misschien kan een van de mods dit berichtje ook verplaatsen als er een topic aan is gemaakt in 'Jouw XM'?

Tulach Àrd

 

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE: De Break van XM corberg

Jawel, vandaag een luchtilter gekocht en vervangen, groot verschil vuil en schoon, heb fotos gemaakt, die ik zal plaatsen.

Verder van de week voor mijn lpg3 installatie een drooggasfilter gekocht, die ik zelf heb vervangen, ook fotos gemaakt. Het lijkt wel of mijn dame een stuk beter loopt.

Omdat ik geen onderhoudsboekje heb en ik weet dat de laatste beurt in 2012 had moeten geschieden, heb ik maar alle 2 nieuw gekocht.

Drooggasfilter moet elke 20.000 km vervangen worden ter bescherming van de gasinjectoren. Km stand nu 370.000, gekocht met 366.000 op 3 december 2013. 

Tussentijds de auto een poetsbeurt gegeven en de garage gebeld voor een olieverversings beurt met olie- en brandstoffilter.

Ik dacht vanmoren even lpg bougies te kopen, heb er dan 6 nodig, maar zijn wel liefst eur 30 per stuk. De drooggasfilter kostte eur 39 en de luchbtfilter eur 20.

Leuk zelf voor het eerst gedaan.

Ook een verhuisdoos vannacht onder de wagen gelegd om te kijken waar de olie lekt, is achteraan bij de voorruit.

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE:

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE:

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: De Break van XM corberg

Oeh, da's een mooie. Mijn moeder heeft exact dezelfde, ook een handgeschakelde V6 break in die kleur! Handgeschakelde ES9J4 is zeldzaam..
Olielekkage bij de voorruit? Dan denk ik aan een kleppendeksel die achter ook over de uitlaat heen lekt. Ik weet niet of je een beetje ervaren bent met het vervangen van pakkingen en gebruik van vloeibare pakking, maar erg moeilijk is het niet. Ik weet alleen niet precies hoeveel er los moet bij de ES9J4 motor, en je moet natuurlijk ook de uitlaat even schoonmaken, anders blijf je dat nog wel even ruiken!

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE: De Break van XM corberg

1 dimlicht relais  schoongemaakt . Dimlichten geven veel licht nu.

 2 auto gepoetst, nog niet heel glad, nog een keer later.

3 gezocht op internet voor kosten olie en olliefilter. Toen naar Voorburg geweest om naar de Hobbyhal070 te gaan. Eerst langs Brezan geweest. 10W40 is €50 en 15w40 €40, in 3.0v6 zou alles kunnen...

toen eerst naar hobbyhal om zelf voor het eerst olie te verversen, maar nu staat kon voiture op 370.000 en vorige verversing van voorover was op 30.500 samen met distributieriem vervanging.

kwam garage tegen die olie en filter en wilde het dan voor €60

daarckam ik niet voor klussen. Jawel nu loopt ze beter dan eerst, met nieuwe olie , Oliefilter, schone lchtfilter, nieuwe drooggasfilter slaat ze minder af. Gisteren  nog een paar keer met terugschakelen maar dan geeft de motor weer extra gas maar soms te laat en slaat af. Op benzine soms onregelmatig, maarcschaktveerder over op lpg. Volgens boordcomputer rijd ik soms 5 op 100 km.... Gemiddeld 7 op 100. Ik heb het ideeën dat 1 op 12 op snelweg moet kunnen halen.

branstoffiler was niet nodig volgens garage.

 

gister de VW Caravelle en de adm gewasswn en gezogen shampoo gebruikt, 

vanochtend 06.15 opgestaan en moest eerst ijs weghalen met schone doek.auto laten lopen om am te worden en tegelijk met atutle as de auto gepoetst. Moest dok laten drogen op de verwarming in huis, toen in de zon?34:34 gegaan met uitpoetsen nu glimt ze als nooit tevoren en heb ik foto's gemaakt. Ik zal ze plaatsen.

garage heeft gelijk mijn xm club kentekenplaat houder voorop vastgezet .en kentekenplaat bijgebogen, was gebutst en houder kapot.

 

farage wil dat ik onderkant eerst was en zal dan de olielekkage bekijken. Uitlaat is nog origineel maar geroest en bladdert, maar niet lek en geen probleem voor apk

 

BINNENKOETT APK KLAAR :-57' :5-/5 op 26 ipv 1 april

 

 

 

 

 

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: De Break van XM corberg

Ik snap ongeveer de helft van je verhaal :)

Wbt je stationair loop: je moet ff je stappenmotor schoonmaken en smeren. 

Deze dingetjes zijn 'normaal' altijd al verdachte, zeker op deze leeftijd. Maar mensen die met gas rijden moeten hier nog extra aandacht aan besteden. 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: De Break van XM corberg
Heb je misschien een tip hoe dat ding goed schoon te maken is? Helaas is ie volgens mij niet demontabel bij de es9. En zitten de in en uitgang haaks op elkaar. Ik kreeg de boel niet lekker schoon eigenlijk....
Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: De Break van XM corberg

doorblazen met remreiniger of de aansluitingen laten weken in wat benzine. 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: De Break van XM corberg

En de LHM lekkage? Olielekkage lijkt mij nog steeds een klepdeksel, maar die LHM zou ik me wel wat drukker over maken.

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE: De Break van XM corberg

Gepoetst vandaag

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE: De Break van XM corberg

xm gepoetst 10 mrt 2014 rechtsvoorxm gepoetst 10 mrt 2014 rechts achterxm gepoetst 10 mrt 2014 links voorxm gepoetst 10 mrt 2014 rechts voor

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE: De Break van XM corberg

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: De Break van XM corberg

Plaatjes werken allemaal niet

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: De Break van XM corberg

bij mij ook niet. Wel; als je de link via "quote" selecteert en in je adresbalk plakt. Misschien iets met flickr en embedden oid?

Ziet er netjes uit in ieder geval.

Heb lang getwijfeld of ik deze reactie moet plaatsen, maar ik wil je toch wel waarschuwen voor de mogelijke financiële gevolgen van een Xm (break of lpg). De vaste lasten weet je al, die zijn niet mals. Ook is het geen eenvoudige en goedkope auto om wat aan te laten doen. Ik weet waar ik het over heb, ik heb 2 van deze V6 Xms. Niet op lpg, maar gewoon op benzine. Hoe verknocht ik ook aan de Xm ben, het zou niet mijn auto zijn als ik van een uitkering moest leven. Te duur en te riskant. En dan kan ik gelukkig zelf wel iets knutselen als het soms nodig is. Niet om je te betuttelen, maar je vraagt hierboven om hulp om de Xm door de APK te krijgen en een jaar zonder veel kosten te hebben. Een Xm is nu eenmaal geen goedkope auto. Je bent volgens mij alleen aan wegenbelasting voor je break op LPG al ruim €1300,- per jaar kwijt....

En deze auto is waarschijnlijk ook niet door de vorige eigenaar verkocht omdat hij zo goedkoop en alles in tip top conditie was.

jabaar
afbeelding van jabaar
RE:

Volgens mij ben je er met schoonspuiten van de motor in een wasbox om daarna te zien waar het lekt. Doe dat vlak voor de APK en maak ook even de stappenmotor schoon.

Mocht het gedrag aan de verdamper van de LPG liggen dan kun je naar verdampere gaan. Schijnt goed te zijn.

Kans is groot dat je hem hiermee door de APK kunt krijgen. De auto is dan in ieder geval veilig volgens de APK-normen om ermee te mogen en kunnen rijden. Dan begint het om alle achterstallige onderhoud weg te werken en alle probleempjes te verhelpen die zullen ontstaan.

Soms moet je dingen laten doen. Hangt van je ambitie-niveau af hoe ver je wil gaan.

Denk ook dat het een illusie is om goedkoop in een XM te kunnen blijven rijden. Kan wel en dan moet jezelf de handen uit de mouwen steken en het zelf gaan doen. Moet je leuk vinden, is allemaal te leren en te vinden, mits je gereedschap hebt plek en vooral tijd.

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE: De Break van XM corberg

Bedankt voor de reacties. De xm rijd beter dan in het begin. Door garage 1 diagnose gesteld van elektrische sluiting en opgelost draden in rechter draadgeider in rechter bovenrubber van achterdeur. Daarvoor had ik kluiten modder weggehaald onder de 2 rubbers bovenaan.

  2e keer bij garage 1 sluiting opgelost Agv kapotte rechterdeel schakelaar, bv elektrisch schema van de xm club gekregen, nogmaals dank.

zelf via xm garage langsgeweest voor xm plaat, achterlichten achterdeur en krik.

bij kleine citroen garage 2 extra lampjes binnen verlichting gekocht en kapot driehoekje links voor dat losgeraakt was bij mijn schoonmaak van dorre blaadjes uit de opvangbak bij voorruiruutewissers. 3 handen vol. Zelf alle uitgeschakelde dorpelverlichting weer stekkers aangesloten en alle gekochte lampjes ingedaan.door de garage 1 was door doorschakeling tijdelijk de rechtervoordeur schakelaar sluiting opgelost waardoor alle binnenverlichting weer uitging, bleef eerst branden.

toen met forumhulp zwevende zekering voor airco gemaakt en automatisch verdween ook de Abs buiten werking melding.

nu zelf via forum dimlicht relais schoongemaakt. Dimlichten doen het nu goed en betere lichtopbrengst.

 

daarna mijn log boekje gelezen en bieder drooggasfilter gekocht en vervangen.

zelf luchtfilter vervangen makkie. Nu opweg naar de Hobbyhal Sgz garage in Voorburg want ik wilde zelf olie vervangen en oliefilter, maar was voor mij voor het eerst en 55.000 km te laat, door een kleine garage. Vlak naar hobby hsl laten uitvoeren, alles vies de oude olie en filter.

---////// dit stukgoederen hoger staan maaroest iphone oplader aansluiten-----

in weekend Bin garage 3 citroen dealer erachter gekomen dat dimlicht zekering kapot was dn airco F2 zekering verbrand was en beter verlegd kon worden op andere plaats in zekeringkast.

--- einde stukje---

toen met forum hulp en garage xm driehoek waarmee de afdekplaat van ruitewisserbak vast zit naar linkerdeur gekocht bij kleine citroen garage en

was groen en geruild bij 2e bezoek in afmelden daar ook nieuwe koplampunit gekocht die ik zelf ga inbouwen.

ook kwam hierdoor naar voren haperende airco, 2 keer kapotte doorgebrande zekering F2 vervangen.

ik heb zin om zelf te sleutelen aan de xm en schoon te maken en te wassen en te poetsen  en ben bezig de roest op mijn Etoiles lmv aan te pakken en zelf te gaan spuiten, had ik ook met onze eerste VW bus gedaan, bouwjaar 1994, in juli ingeruild voor nieuwere bus van 2002. 9 persoons 1.9td

daarvoor de Honda Shuttle mpv in juli 2013 ingeruild voor de eerste vw bus 1.9D 9 persoons.

 We verhuizen studenten in Nl en kopen en verkopen en bezorgen tweedehands spullen en rijden op verzoek naar schiph en dien doms excursies waardoor ik steeds meer ben gaan rijden, ik kom nu ongeveer op 40,000 km per jaar, zit nu met nieuwe bus sinds okt 13 op 7,000 km en met op 3 dec 13 gekochte xm op 4.000. VW  onderhoud 15.000 km te laat, maar nu  €425 totaal betaald aan onderhoud en nu helemaal bijgewerkt. Kleine beurt, nieuwe aandrojfhoes. En forte vac behandeling voor motor geflusht, staat nu op 282.000 km, VW Rijd ook super net als xm, maar dan 5 meter en hoger en trager. Ik rijd ook met 750kg huifaanhangwagen voor bus en xm.

Ik heb nu een totaalplaatje gemaakt van problemen en oplossingen waarbij ik veel onderzoek en naar garages ga maar ook steeds meer zelf doe, wil morgen eens de hobbyhal op de binckhorstlaann in Voorburg bekijken en later zelf motorruimte schoon spuiten. Via de cm Manual can het forum ben ik nu op zoek hoe ik de linker koplampunit kan vervangen. Vind niets mast zie bouten bovenop zitten die moeten los om erbij te konen.

 

'Mijn auto's staan voor de deur op ons pleintje. Soms klus ik thuis, soms onder get huis van mijn moeder half open maar droog en met goede tl verlichting en 220volt aanwezig. Son's in de grote stalling wasr we een plek van 5 meter huren wasr onze aanhanger is gestald  dit us een grote tuindersloods van een tuinder met pensioen , Hoge inrit waardoor we net xm en bus kunnen inrijden om de achterste banken can de vw bus in of uit te sleutelen of droog de aanhanger aan of af te koppelen. We huren van hem ook een garagebox die vol staat met tweedehands spullen die we in en vetkopen. Ik heb overwogen oprijstrunen met krikken te kopen om makkelijker te kunnén sleutelen. Maar is toch nog. €170 en maakt rommel met olie verversen. Dan beter een veiliger brug huren voor €10 per uur bijde hobbyhal.

Ik vind de xm een fijne wagen "elle" ziet er goed uit van buiten en binnen en ik ben nu verder en bijna klaar voor de APK.

Nu schoonmaken motor en olielekkages laten bekijken en veerbollen laten nakijken en dan APK.

Bedankt voor bezorgdheid  en goede tips maar ik ben ook eigenwijs , net als een Fransman met zijn Citroen en weet dat ik veel meet kan sleutelen dan tot nu toe. En van anderen kan leren. Morgen of overmorgen fa ik het lidmaatschap van de XM club betalen en get lijkt me leuk met mijn Chinese vrouw en zoon mee te gaan naar het Louwman museum if een fabrieksbezoek te doen of een xm toertocht of ervaringen met andere XM liefhebbers naar Frankrijk te rijden. Ik heb andere lpg gasnipoels voor België en Frankrijk gevonden en u de xm gelegd om ook in Frankrijk op GPL te rijden.  Als consultant had ik tot 2003 een Renault megane berline op lpg waarmee  we met de caravan naar zuid Frankrijk reden meestal over de routes nationales!

In Nederkand hiermee backfiire gehad  met oude log g3 installatie. In mijn XM zit ten nieuwer vgi systeem met sequentiële log inspuit in de cilinders

veni vide Vinci maar dan voor de Franse wagen. Ik ben een doorzetter , autofreak van kleins af aan en geloof in mezelf en geniet van auto rijden en mensen rijden

 

Et naintenant coucher! Goede nacht/ bonne nuit.

 

 

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

Hoi Cor, je kan zelf e.e.a. het beste inschatten natuurlijk. Maar het was iets dat ik toch even gezegd wilde hebben.

 

Vwb je koplamp vervangen:

- Verwijder de 2 standslichtjes naast de koplampen (zitten geklikt, vanuit de motorruimte kun je ze (met eventueel een latje oid) naar buiten drukken

​- Demonteer de grille door de 2 boutjes achter de stadlichtjes en de boutjes bovenop te verwijderen en de 2 kunststof pluggen die aan de voorkant tussen de lucht gleuven zitten los te nemen

- Nu zie je 2 van de 3 bouten waarmee de koplamp vast zit zo zitten. De 3de zit wat verscholen aan de voorkant. Deze is lastiger te zien en te bereiken (en de claxon zit er ook mee vast) maar het gaat wel. Als je de bumper eraf zou halen is het een eitje, je ziet de laatste bout dan zo zitten en kan er heel goed bij. Maar dat is op zich weer meer werk met kans op afbrekende bouten in de wielkasten. Ik zou de bumper laten zitten.

- De koplamp kun je er nu uit kantelen. De 2 zwarte versteldoppen die bovenop in het front zitten hoeven niet los.

- Monteren is uiteraard het omgekeerde van demonteren. Let er wel op dat de versteldoppen netjes over de verstelling op de koplamp vallen

 

Succes!

JJ
afbeelding van JJ
RE: De Break van XM corberg

En vergeet niet je lampen weer goed af te stellen na vervanging. Een van de lastigere dingen, het beeld moet goed staan om te voorkomen dat je niets ziet in het donker en-of al je tegenliggers verblindt.

 Het allerbeste goedkoopste middel vind ik, is om het 1 keer te laten doen en dan op een eigen muur of schutting of iets dergelijks, af te tekenen hoe de lichtbundels lopen. Liefts in de hoogste stand. Als je dit afdoende aftekent op de muur, kun je dit eindeloos blijven gebruiken. In elk geval is dit zoals ik het doe en met succes.

Ierse zoefmachine

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE: De Break van XM corberg

XMcorberg zegt:

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: De Break van XM corberg

Bijna klaar voor de APK ja? Had je de LHM lekkage ook gevonden? Dat is namelijk wel echt een afkeurpunt, en kan ook gevaarlijk zijn om mee te rijden. Dat systeem bekrachtigt je stuur, vering en remmen dus dat moet altijd in orde zijn! Vroeger of later wordt een kleine lekkage een grote, en dan ben je aan de beurt. Als het ineens hard gaat lekken en je bent je remdruk kwijt op de snelweg.. Moet je niet willen. 

Ik hoop voor je dat de motorolielekkage die je op dit moment hebt niet de carterpanpakking is, anders mag je verse olie er weer uit!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: De Break van XM corberg

Gelukkig er zit geen echte carterpanpakking op een es9 blok icon_wink

De afdichting wordt gemaakt door een soort kitrups die er af fabriek keurig netjes ingezet zal zijn. Deze gaat vroeg of laat lekken.

Remedie is de carterpan eraf, alles heel goed schoonmaken en zelf met dikke vloeibare pakking (speciale kit) op de juiste plek weer een rups leggen. Dan heel netjes recht de boel meer monteren om de kitrups niet bij montage al te veel uit te smeren. Boutjes niet te vast aandraaien!

​LHM lekkage is normaal gezien inderdaad afkeur. Had ik ook bij mijn Break. Lekkage was dusdanig weinig dat ik nog nooit ook maar een druppel LHM onder de auto had zien liggen. Maar de boel zweette wel en dat was voor de keurmeester genoeg reden voor afkeur. Inderdaad omdat het onderdeel is van het remsysteem....

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE: De Break van XM corberg

dimlicht relai schoongemaakt pas geleden.

 

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE: koplamp vervangen vandaag

oude koplamp links

oud en nieuw

kaal

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE:Wynns tegen lekkages

Voor olie lekkages, koelvloeistof en injector schoonmaak

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: De Break van XM corberg

Die injectorcleaner schijnt redelijk te werken. Die stop oil leak is ook geen slechte tijdelijke oplossing. Ik leg de nadruk op tijdelijk. Maar: echt zware olielekkages gaat hij niet tegen. Zweet het blok alleen een beetje, dan kan het eventueel wel helpen. Alleen die radiator stop leak? Die zou ik er onder geen voorwaarde in willen hebben. Als het al het lek stopt in het koelsysteem verstopt het daarbij ook alle koelkanalen in je blok, ik zou er echt NIET aan beginnen. De ES9J4 is een erg modern blok wat goed is uitberekend qua koeling. Gaan je koelkanaaltjes verstopt raken heb je echt een probleem. Mag je een weekendje koppakkingen vervangen. Die additieven zijn allemaal heel leuk, maar vroeger of later gaat het weer lekken, het heeft tenslotte een hoop te lijden. Als je in de auto wilt blijven rijden (aangezien je hem door de APK wilt krijgen neem ik aan dat dat een ja is) is de enige permanente oplossing het te zoeken en te repareren, dus op termijn mag je weer aan de bak.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE: De Break van XM corberg

Om `em door de APK te krijgen kun je de druk op je koelsysteem reduceren door je dop van je expansievat tijdelijk op het kinderslot te doen .

Meestal is je lekkage dan even weg en een keurmeester ziet dat denk ik niet.

Kun je het later repareren als het jou uitkomt en is de druk van de ketel , haha.FU

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: De Break van XM corberg

Wat Djidde zegt: die ranzige meuk in je koelsysteem moet je echt nooit aan beginnen. En eigenlijk die olie stop rotzooit ook niet. 

-eigenlijk- moet je gewoon de problemen bij de bron aanpakken en geen pleisters plakken want áls het al helpt, leen je gewoon wat meer tijd voor het weer verkeerd gaat. 

Ik snap dat je het niet breed hebt maar dit soort middeletjes helpen je echt niet. Als je het niet goed kan aanpakken kan je misschien beter zoeken naar een XM met een betere basis. 

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE: De Break van XM corberg

Ik heb de onderkant en de motorruimte schoongemaakt en zowaar de garage ziet geen motorolie en koelvloeistof lek meer.

Ik heb de LHM bijgevuld, eigenlijk iets teveel en reserve bij me.

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: De Break van XM corberg

Voor de goede orde.. deze komt dus te koop.. Ik heb de bijdrage uit het eRFLoeDer verwijderd, je krijgt zo'n topicvervuiling anders.

Luceo non uro....

Onderwerp gesloten