De Hydractive I odyssee

6 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Janvb
afbeelding van Janvb
De Hydractive I odyssee

Mijn 92'er 2.0i rijdt erg fijn, alleen zijn we het er onderling nog niet over eens wanneer er zacht, en wanneer er hard geveerd zou moeten worden.

Om wat objectiviteit te krijgen in dit gevoelig onderwerp, heb ik een LEDje op de draad van de hydractive-klep gezet.
(Pin 7, zwarte connector, H3 ECU)
Klep in enkelvoud, want het is de originele versie 1 hydarctive, zoals Citroën het oorspronkelijk bedoeld had.

Volgens de onvolprezen Tramontana site, heeft Hydractive I de volgende functionaliteit:
(zie: https://citroen.tramontana.co.hu/en/suspension/hydractive-summary )

Ik heb deze beschrijving vertaald, en kijk of het klopt met wat mijn LEDje zegt.

1. Kontakt uit.
Wanneer de deuren of de achterklep geopend worden, wordt de vering zacht.
Als de deuren gesloten worden, gaat na 30 seconden de vering op hard.
Als de deuren open blijven,  gaat na 10 minuten de vering op hard.

2. Kontakt aan, rijden.
Als de deuren gesloten worden en het kontakt ingeschakeld zonder te starten, dan gaat de vering voor maximaal 30 seconden naar zacht.
Als de wagen begint te rijden, blijft de vering 30 seconden zacht, tenzij een snelheid van 30 km/h eerder is bereikt.
Hierna gaat de automatische regeling in werking.

Met de schakelaar in comfort stand, werkt de automatische regeling.
Afhankelijk van rijomstandigheden is de auto meestal in de zachte stand, maar gaat in harde stand als dat nodig is.
Redenen zijn onder andere: snel optrekken, remmen, snel een bocht nemen.

3. Stoppen, kontakt uit.
Als de deuren gesloten blijven en het kontakt wordt uitgeschakeld, dan gaat de vering voor maximaal 30 seconden naar zacht.
Hierna is het gedrag weer als onder 1.

Gedrag van de auto:
Ik zie drie verschillende gedragingen.
- Voor het rijden:
Alles bij 1. klopt.
Deur open, LEDje aan, deur dicht, na 30 seconden LEDje uit.
De 10 minuten timer heb ik niet getest, dat geloof ik wel.
- Tijdens het rijden:
Als ik ga rijden, dan gaat het LEDje ergens bij 15 km/h uit, en gaat niet meer aan.
De vering bleef hard.
- Meteen na het rijden (kontakt af):
Bij het openen van de deuren of op kontakt zetten flitst de LED heel even, blijft daarna uit.
- Na "een tijdje" werkt het weer als bij 1.
Dit gedrag was over een aantal dagen heen te reproduceren.

Dit klonk mij als een temperatuurprobleem in de oren.
Aangezien ik meende dat er af en toe wel zachte vering was vóórdat ik de LED had ingebouwd, heb ik de voorschakelweerstand ven de LED van 330 Ohm, naar 1 kOhm verhoogd. 
Dit hielp niet, zelfde gedrag.

De volgende stap was het loskoppelen van de snelheidsopnemer die in de kabel van de snelheidsmeter zit.
Hierna werkt de Hydractive gedeeltelijk.
De vering bleef op zacht, tenzij ik het gaspedaal snel intrap, of snel loslaat.
Het systeem reageert niet op hard remmen, snelle bochten, of snel / ver sturen.
Ook hier blijft het systeem af en toe op hard staan, en ik weet nog niet hoe dat te reproduceren.
De methode om weer naar een werkend systeem te komen is anders: kontakt uit en weer aan reset blijkbaar de Hydractive ECU.

Ik heb het ding eens uit elkaar gehaald, het heet de 6160.16 Hydractive I speed sensor.
Stelt niet veel voor, het is een tachogenerator / pulsgever.
IMAGE(https://i.imgur.com/vc9dIHY.jpg)

IMAGE(https://i.imgur.com/r7ypwiy.jpg)

IMAGE(https://i.imgur.com/RAxMaeE.jpg)

Ik kon er zo gauw niks fout aan zien.
De spoel is 275 Ohm.

Er komt ook wat uit:
( Ik kwam een hand tekort, vandaar het hoogprofessionele niveau van deze clip... :-) )

https://www.youtube.com/watch?v=Mu0rIi0MBoY


Hoe nu verder...?
Mijn kennis van Hydractive is beperkt, dus misschien zit er iemand op het forum die me kan helpen met deze vragen:

1. Ik lees op andere forums dat men live sensor data uitleest met de Lexia.
Kan dit ook op een XM Y3 die niet die grote rechthoekige diagnosconnector heeft?

2. Recht onder de accu zit op het frame een hyraulisch ding met een connector er aan.
Is dit de hydractive sensor voor de remdruk, en is dat degene die je schoon kan maken?

3. Onder de wagen, bij de voeten van de bestuurder, zit ook een hydralisch ding met een stekker er op.
Is dit de Hydractiveklep, of de veiligheidsklep?

4. Hiero zie ik nóg een snelheidssensor, blijkbaar op de versnellingsbak, onderaan de kabel.
Waar is die voor? Voor de injectie ECU?

Andere opmerking, hints en tips zijn ook zeer welkom!

Janvb
afbeelding van Janvb
RE: De Hydractive I odyssee

Aanvulling: er zijn geen fouten in de Hydractive ECU, en het lampje gaat even aan als ik m op kontakt zet.

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: De Hydractive I odyssee

Er zit een 2 polige stekker in je computerbak. Daar is tie mee uit te lezen. Dat kan nog met een zelfgemaakt knippertestkastje. Lexia denk ik niet. Een ouder testsysteem van Citroen wellicht.

De snelheidssensor is een Hall-sensor, die idd een srt sinusgolf geeft. Als ik je proffessionele film zie, doet tie het wel.

Gaspedaal sensor lijkt wel wat te doen, maar helemaal goed? Zou je kunnen testen.

Stuurhoeksensor is berucht.

 

Oftewel, uitlezen is de meest praktische manier om t te ontrafelen

Jaap

Janvb
afbeelding van Janvb
RE: De Hydractive I odyssee
Hoi Jaap, Uitlezen was het eerst dat ik heb gedaan. Met de 4120 testkast lukte het niet, maar met een zelfgebakken knipperkastje wel. Allebei de ECUs geven netjes 11 en 12, en verder geen storingscodes. Ook gaat het hydractive lampje even branden bij op kontakt zetten, dus ik denk dat ik die ene XM in Nederland heb die geen kapotte stuurhoeksensor heeft! :-)
blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: De Hydractive I odyssee

Ten eerste.., Goed Bezig!   Lekker methodisch testen ipv gokken. 

Bij het ontbreken van een signaal van de snelheidssensor gaat de hydractief ecu in een 'noodloop'. Dat wil zeggen dat het dan een voorgeprogrammeerde 'aanname' gaat doen over de snelheid. (iets van 50 of 100 km/u)
Dus dat het hydractief gedrag verandert door het lostrekken van die stekker geeft wel het idee dat het iets met die sensor of de bedrading ervan te maken heeft.
Qua bedrading is het sowieso geen slecht idee om na te lopen of alle verbindingen nog wel corrosievrij zijn. Daar zijn de eerdere types XM berucht om. Vooral de verbindingen naar de massa.

Antwoorden.
1. Er zijn verloopstekkers voor de Lexia EvoXS (dat ding dat iedereen als kopie uit china besteld en de officiële echte) waarmee je 2-polig kan uitlezen. Die van mij heb ik alleen nooit aan de praat gehad geloof ik. Maar theoretisch zou het moeten werken en moet je inderdaad 'live' de sensordata uit kunnen lezen.
(als ik morgen tijd heb zal ik eens met de Proxia (nagenoeg hetzelfde als Lexia) kijken wat er te zien valt.

2. Ik neem aan dat de sensor die je bedoelt zo goed als op de hoek van het subframe ligt. Een soort van vertakkingsblok. Dat is inderdaad de remdrukschakelaar. Deze schakelt bij 30 bar.

3. Dat is inderdaad de veiligheidsklep. Qua elektronica ddoet die naar mijn weten niets met de ECU en laat alleen het 'STOP'lampje op je dashboard aangaan.

4. In jouw geval is de sensor op de bak inderdaad alleen voor de het motormanagement. Later toen ook de KMtellerklok digitaal werd aangestuurd verviel de sensor op de kabel en kreeg de HA-ecu z'n informatie vanaf de baksensor.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Janvb
afbeelding van Janvb
RE:

Dank je voor het compliment en vor de antwoorden!
Ik vind het belangrijk om het methodisch aan te pakken; Er zijn zo veel variabelen in het spel hier...

Dat van die noodloop had ik ook gevonden in de hydractive training op blz 70.
Het ding neemt de strategie aan voor 100km/h.
Ik snap alleen niet helemaal waarom het ding er dan toch soms mee ophoudt.
Blijkbaar zitten er meerdere fouten in het syteem?
Ik heb trouwens nog steeds een oplichtend hydractieflampje bij op contact zetten, en nog steeds géén storingen in de ECU...

Ik heb trouwens maar één snelheidszender.
De snelheidsmeterkabel komt bij de bak in een soort klem uit met een rubber dingetje. (en 30 jaar bagger! :-)  )

IMAGE(https://i.imgur.com/dZ2qmZf.jpg)


Ik kan trouwens de fouttoestand ¨kort knippertje bij deur open of contact aan" ook reproduceren als ik de connector bij de rechter voorveerbol los trek en weer terug steek met lopende motor.
Mijn boerenklompengevoel zegt dat er wel eens een rot contact zou kunnen zitten in de verbinding naar de hydractiefklep.
Als ik in die training kijk, zijn er namelijk maar weinig foutstrategieën die een harde stand veroorzaken.
Het is óf brakke voeding van de ECU, óf een rotte verbinding met de klep.
De rest heeft allemaal geen gevolg, of een aangepast programma.

Nu is alleen de vraag waar dat ding zit...
Die andere elementen zijn het dus niet.
Als ik de kabelboom volg, dan kom ik ergens boveonop het subframe, naast de hydractive veerbol uit, klopt dat?
Van boven is er geen connector te zien, kan je hem van onder wel zien?