Doorgerotte leidingen

9 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Doorgerotte leidingen

Wat vaker schijnt voor te komen is het doorroesten van hydraulische leidingen bij het linkerachterwiel.
Die leidingen gaan daar over de ronde dwarsbalk heen, je kan er eigenlijk niet bij.
Ik had dat ook met een overigens prima auto. Ik heb die vier leidingen gewoon vervangen door nieuwe stukken die ik bij Chyparse op maat heb laten maken.
Kostte nog geen € 100 en een paar uur werk.
Je moet wel kunnen werken met zilversoldeer.

wimb
afbeelding van wimb

Jan, ik ben zeer geïnteresseerd in je verhaal want een van mijn leidingen roest ook. :? Ik begrijp het niet helemaal: heb je de gehele leiding, dus van voor tot achter vervangen? Of alleen een gedeelte?
Het is boven het subframe inderdaad een crime qua bereikbaarheid.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96

Ergens op een geschikte plek in de leidingbundel van voor naar achter beginnen.
Eerst uitzoeken welke leiding correspondeert met het roestige stuk.
Dan de leiding liefst met een pijpensnijdertje doorsnijden (ivm staalsplinters) en het rotte stuk verwijderen.
Dat kan lastig zijn, omdat er buiten bereik op die dwarsbalk kunststof leidingklemmen zitten. Ik heb ze gewoon met geweld aangepakt, dan maar geen klemmen.
Bij Chyparse of zo haal je nu ter lengte van het rotte stuk een leiding met aan beide einden een wartel en een bolletje. Kunnen ze daar voor je maken terwijl je wacht.
Een koppelstuk kopen, daar zitten ook twee wartels in.
Zo'n wartel met zilversoldeer op de doorgesneden leiding van voren solderen.
Daarna zet je het nieuwe stuk er tussen met dat koppelstuk.

Ik heb die nieuwe stukken met wat overmaat laten maken, dan heb je ruimte voor handige bochten.

Als je het niet snapt maak ik wel een foto van zo'n verbinding.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

gomp
afbeelding van gomp

Helder verhaal Jna. Wat dat solderen betreft, wat is er zo specifiek en of anders aan solderen met silversoldeer tov het reguliere...

wimb
afbeelding van wimb

Jan, bedankt voor je uitleg. Ik vermoedde het al maar ik wilde het zeker weten: je hebt inderdaad niet de hele leiding vervangen.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is waarom men in het hydraulisch systeem van Citroën geen knelkoppelingen gebruikt. In de industrie waar met hogere drukken wordt gewerkt, doet men het wel. En dat maakt het leven een stuk makkelijker. ;-)

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96

Geheel mee eens.

Ik heb daar in het Citroenforum al eerder op gewezen in een topic over lekkende hydractiefleidingen in het vooronder.
Met name de dikke leidingen van veerbol naar hydractiefklep hebben nogal eens last van lekkende slangverbindingen.
Je krijgt zo'n ding er niet uit zonder het stuurhuis te liften. Dus meestal einde XM.

Het wordt heel simpel als je die leiding doorsnijdt en het bedreigde stuk met slang en al vervangt door standaard hydrauliekslang met knelkoppelingen.

Daar wordt dan schichtig op gereageerd.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/204676

Trouwens: De bovenomschreven route voor rotte leidingen is ook zinvol bij een lekkende remservo. Als je de motor wilt laten zitten krijg je de leidingen daar niet meer op vast. Wel als je ze verlengt met extra stukken leiding

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

gomp
afbeelding van gomp

maar waarom zilversoldeer ?

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Dat is harder/sterker zegt google mij

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Hydraulische leidingen solderen

Knelkoppelingen voor een diameter van 3,5 mm zijn lastig te vinden.
Vandaar de optie zilversoldeer.

Zilversoldeer -ook wel hardsoldeer genoemd- is meer dan driemaal zo sterk als tinsoldeer.
Voor verbindingen waar enige kracht op komt te staan is tinsoldeer dan ook ongeschikt, tenzij men de krachten over heel grote oppervlakten verdeelt.

Hardsoldeer
•Smeltbereik: 640-690°C.
•Treksterkte: 430N/mm².

Tinsoldeer:
• Smelttraject: 183 - 235 °C
• Treksterkte ca 200 N/mm².

Het beschikbare oppervlak is beperkt: Bij een XM hebben we leidingen van 3,5 mm diameter. De beschikbare soldeerlengte in de wartel is 15 mm.
De max druk in het systeem is ca 180 bar.

Met zilversoldeer bereik je niet alleen een veilige marge, maar tinsoldeer heeft de nare eigenschap dat het veroudert. Je zou niet graag willen dat de boel uit elkaar schiet.

Voor hardsolderen heb je een gas- en zuurstof vlam nodig.

Een alternatief is een gereedschapje bemachtigen waarmee je bolletjes kan trompen. Met een aan de auto zittende leiding is dat lastig, vanwege de krachten die je voor het trompen nodig hebt. Eigenlijk gaat dat alleen in een bankschroef.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.